Gå til innhold

Dere som har erfaring med ketogent kosthold/lavkarbo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har slitt med dårlig energi i noen år og har sakte klart å spise meg bedre med å vektlegge et kosthold med mer protein og fett og lettfordøyelige karbohydrater. Har slitt med blodsukkerfall som har vært ekstremt ubehagelig og stresset kroppen. Formen har blitt bedre, men vekta har økt - mye. 

Har blitt inspirert til å prøve meg på lavkarbo og har spist slik den siste uken, begynte på mandag. Har lest om mange som har opplevd gode effekter på energinivå, stoffskifteproblematikk, insulinresistens osv. Og vekttap da, så klart.

Men jeg er så dårlig! Har ingen energi og sover utrolig dårlig og småkvalm hele tiden. Våknet av kraftig blodsukkerfall i natt og måtte stå opp og spise litt. Kjennes ut som både ben og armer er kraftløse. Lenge siden formen var så dårlig.

Ser at jeg muligens har gått litt hardt ut med mellom 15-25 g karbohydrater per dag, og muligens ikke nok fett. Det har igjen resultert i litt lavt kcal inntak fordi jeg ikke har vært mer sulten rett og slett. Burde nok vært mer nøye med mer fett og rett kcal inntak... Jeg drikker nok vann og tar saltshot.

Er det noen som har erfaringer og dele? Tips til hva som kan hjelpe? Vil det går over om jeg bare holder ut eller er dette kroppen min som sier fra at dette ikke er noe for meg? Vil gjerne høre noen solskinnshistorier :)

Anonymkode: 97adb...b2c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Blodsukkerfall" er vel helst en unnskyldning folk bruker for å kunne ta seg en godbit. Hvis du har reelle helseproblemer, så må du nesten få det undersøkt og behandlet av lege. Hvis du er ute etter stabilt blodsukker, er det vanligvis tungt fordøyelig karbohydrat du skal fokusere på. Hvis du spiser lavkarbo, skal du spise tilsvarende mer fett. Men skal du ned i vekt, trenger du bare spise mindre. 

Jeg gikk ned 25 kilo og har holdt vekta i tre år etter at jeg begynte å vurdere kostholdsråd kritisk.

Skrevet

Det høres absolutt ut som du har gått ut litt vel ekstremt i starten, ja. Å gå fra høykarbo rett til lavkalori ketosekost funker dårlig. Spis rikelig med mat, spis godt med fett og grønnsaker(!), sikt på 30-50 g karbo istedet for 15 til du merker at energinivået og matinntaket er stabilt igjen.

Anonymkode: 23567...200

Skrevet

Jeg har god erfaring med lavkarbo, og vekten holder fint. Det er ikke uvanlig med overgangsplager når du kutter karbohydratene "over natten". Har du slitt med blodsukkersvingninger så er nok sjansen større for at du får plager - som totalt utmattet, hodepine, svimmelhet, hjertebank, skjelvinger, kramper og kanskje humørsvingninger. Gjerne også fordøyelsesproblemer helt i starten. Noen kan klø litt og kanskje få litt hudreaksjoner i en overgang - tørr/fet hud bl.a.

Jeg har til motsetning fra Pringle erfaring med at min kropp trenger mer mat/fett for å gå ned. Om jeg kutter ned på fettet så kan jeg etter en stund begynne å gå oppover igjen i vekt. Spesielt om jeg får i meg litt for mye karber fra bær og grønnsaker over tid.

Du kan prøve kokosolje eventuelt ren MCT olje. Det inneholder en del mellomlange fettkjeder som kroppen ikke trenger å bryte ned men kan bruke direkte til energi.

Kostdoktorn har mye bra informasjon på sin side - om du ikke alt har lest der: https://www.dietdoctor.com/se/

Anonymkode: dccbf...e19

• Liker 1
Skrevet

Som AB over meg, så har jeg også god erfraing med lavkarbo. Det er ikke rart at man har litt overgangsplager når man går fra å være en sukkerforbrenner til å være en fettforbrenner. Jeg husker når jeg først startet så var jeg god og mett, men akk så tom for energi. Kroppen klarte jo ikke å bruke fett effektivt enda, og den fikk jo ikke karbohydratene den var vant til. Det tar faktisk ca en måned før fettforbrenningen er oppe på samme nivå som sukkerforbrenningen var før. Og ca ett år før den er på maks. 

Tenk deg at kroppen din er en fabrikk som kan prosessere både karbohydrater og fett. Karbohydrater må bort fordi de forsøpler mest (høyt blodsukker er giftig), så karbohydrater tas før fett. I løpet av hele ditt liv har det vært masse karbohydrater å ta av. Så fett-delen av fabrikken din har hatt late dager. De har kuttet ned i bemanningen fordi det var ikke behov for så mange folk. Nå er det plutselig full produksjon i fett-delen igjen, og de har ikke bemanning til det. Så gi det litt tid. Kroppen din jobber med saken.

Anonymkode: 91eef...2d3

• Liker 2
Skrevet

Det er helt vanlig i en overgangsperiode, etter et par uker venner du deg til det og da kommer energien. Pass på å få i deg nok grønnsaker og fett.

Anonymkode: 340cd...9b8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...