AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #1 Skrevet 4. februar 2018 Jeg har en sønn som snart blir 12 år. Han har alltid vært en fornuftig, ryddig og ordentlig gutt. I det siste synes jeg imidlertid denne ryddigheten og ordentligheten har gått litt over styr. Han takler ikke at det er litt rot rundt han. Han har to yngre søsken, og det hender at det kan ligge litt klær rundt omkring, stå et par glass på stuebordet, være litt smuler rundt omkring osv. Dette irriterer eldstemann noe helt enormt. Han roper og kjefter og smeller på småsøsknene, og han rett og slett KLIKKER hvis noen av sofaputene faller ned på gulvet. Jeg synes dette har gått litt over styr. Ja, jeg liker også å ha det ryddig og rent rundt meg, og prøver så godt jeg kan å ha det fint og ordentlig. Men med 3 barn i hus så er det rett og slett umulig å ha det strøkent til enhver tid! Etter at jeg fikk barn så har jeg bare lært meg med å leve med at sånn må det bare være innimellom. Men som sagt, eldstemann takler dette svært dårlig. Jeg aner rett og slett ikke hva jeg skal gjøre. På den ene siden så irriterer det vettet av meg at han må hisse seg opp og skrike så fælt pga. dette, men på den andre siden så må det jo være ekstremt slitsomt for han også. Skulle ønske han kunne roe seg et par hakk. Ingenting jeg sier når gjennom. Og å skulle skaffe profesjonell hjelp til han hadde han aldri gått med på.... Såååååå..... Noen med erfaring med barn som er sånn? Noen som har noen tips til meg?? Anonymkode: f5299...867
Gjest GoldenLioness Skrevet 4. februar 2018 #2 Skrevet 4. februar 2018 Hvor gammel er han? Om det pårvirker både han og familien så mye så hadde jeg skaffet profesjonell hjelp enten han vil eller ei. Om dette blir verre så kan han endre opp med å bli en av dem som ikke har et liv fordi de blir så sykelig opptatt av å holde det rent og ryddig at ingenting annet betyr noe. Ta tak i det nå mens det enda er ferskt.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #3 Skrevet 4. februar 2018 2 timer siden, GoldenLioness skrev: Hvor gammel er han? Om det pårvirker både han og familien så mye så hadde jeg skaffet profesjonell hjelp enten han vil eller ei. Om dette blir verre så kan han endre opp med å bli en av dem som ikke har et liv fordi de blir så sykelig opptatt av å holde det rent og ryddig at ingenting annet betyr noe. Ta tak i det nå mens det enda er ferskt. Han blir snart 12. Ja, får vel kanskje bare tvinge han da... Er det fastlegen jeg må ta kontakt med først? TS Anonymkode: f5299...867
Gjest GoldenLioness Skrevet 4. februar 2018 #4 Skrevet 4. februar 2018 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han blir snart 12. Ja, får vel kanskje bare tvinge han da... Er det fastlegen jeg må ta kontakt med først? TS Anonymkode: f5299...867 BUP kan hjelpe https://nhi.no/psykisk-helse/psykiske-lidelser/tvangslidelser-ocd-hos-barn/?page=3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #5 Skrevet 4. februar 2018 1 time siden, GoldenLioness skrev: BUP kan hjelpe https://nhi.no/psykisk-helse/psykiske-lidelser/tvangslidelser-ocd-hos-barn/?page=3 Tusen takk!! :-) :-) Anonymkode: f5299...867
Gjest GoldenLioness Skrevet 4. februar 2018 #6 Skrevet 4. februar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk!! :-) :-) Anonymkode: f5299...867 Lykke til 😃
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #7 Skrevet 4. februar 2018 Det er stor forskjell på OCD og det du beskriver.... har man OCD har man tvangshandlinger eller -tanker som går utover dagliglivets funksjon. For eksempel at man ikke blir ferdig med å telle, sjekke, dusje, rydde, ordne. Som at man IKKE blir ferdig. På mange timer! Årsaken er at handlingene (eller tankene) har en angstdempende funksjon. Å fortsette med det man har kontroll på, gjør at man kan kontrollere angsten. Med en gang man stopper, blusser angsten opp, og det er uutholdelig, så da fortsetter man like gjerne litt til. At fyren din flipper ut over rot og rusk, er slitsomt for både dere og han. Han er kanskje litt mer tvangspreget enn dere andre. Ikke dermed sagt at han trenger profesjonell hjelp. Og BUP har allerede lange ventelister for barn som er mye, mye sykere enn dette. Anonymkode: c5c17...10b 3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #9 Skrevet 4. februar 2018 Ta kontakt med BUP. Det er ikke sikkert de har ressurser til å hjelpe, men det er verdt er forsøk. Jeg har noen i nær familie med OCD, og det er noe helt annet enn det du beskriver. Heldigvis. For da finnes det håp i langt større grad enn for noen som faktisk har OCD. Anonymkode: d9fff...fd0
Gjest GoldenLioness Skrevet 4. februar 2018 #10 Skrevet 4. februar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er stor forskjell på OCD og det du beskriver.... har man OCD har man tvangshandlinger eller -tanker som går utover dagliglivets funksjon. For eksempel at man ikke blir ferdig med å telle, sjekke, dusje, rydde, ordne. Som at man IKKE blir ferdig. På mange timer! Årsaken er at handlingene (eller tankene) har en angstdempende funksjon. Å fortsette med det man har kontroll på, gjør at man kan kontrollere angsten. Med en gang man stopper, blusser angsten opp, og det er uutholdelig, så da fortsetter man like gjerne litt til. At fyren din flipper ut over rot og rusk, er slitsomt for både dere og han. Han er kanskje litt mer tvangspreget enn dere andre. Ikke dermed sagt at han trenger profesjonell hjelp. Og BUP har allerede lange ventelister for barn som er mye, mye sykere enn dette. Anonymkode: c5c17...10b Ts sier det har eskalert. Altså kan han være på vei å få alvorligere grad. Normale 12 år gamle gutter kjefter ikke på de rundt seg pga rot. Det er foreldrene som maser på 12 åringene for at DE er rotete.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #11 Skrevet 5. februar 2018 Kan hende han har behov for å snakke mer om dagen sin og få tid til å sortere litt tanker og opplevelser? Kanskje behovet for ryddighet kommer fra at han opplever hverdagen som kaotisk med ikke har verktøy til å få orden på det... er jo på vei mot puberteten og mye som skal skje i både kropp og hode. Ville tenkt i den retningen heller enn at han har ocd... Er selv av typen som liker å ha det ryddig, og merker at jo mer stresset jeg er feks på jobb jo mer øker behovet for å ha det ryddig. Blir det for mye mentalt kaos rydder jeg heller pulten enn å gjøre faktiske arbeideoppgaver noen minutter, for det må bare til for å få orden på sakene igjen. Derfor jeg tenker at behovet for ryddighet hjemme kan stamme fra at verden rundt oppleves stressende og kaotisk for han nå. Snakk med han om det! Anonymkode: 6364c...460
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #12 Skrevet 5. februar 2018 Datteren min er slik. Lurer på det samme... Anonymkode: dbbd0...0cf
Hårstrikk79 Skrevet 5. februar 2018 #13 Skrevet 5. februar 2018 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er stor forskjell på OCD og det du beskriver.... har man OCD har man tvangshandlinger eller -tanker som går utover dagliglivets funksjon. For eksempel at man ikke blir ferdig med å telle, sjekke, dusje, rydde, ordne. Som at man IKKE blir ferdig. På mange timer! Årsaken er at handlingene (eller tankene) har en angstdempende funksjon. Å fortsette med det man har kontroll på, gjør at man kan kontrollere angsten. Med en gang man stopper, blusser angsten opp, og det er uutholdelig, så da fortsetter man like gjerne litt til. At fyren din flipper ut over rot og rusk, er slitsomt for både dere og han. Han er kanskje litt mer tvangspreget enn dere andre. Ikke dermed sagt at han trenger profesjonell hjelp. Og BUP har allerede lange ventelister for barn som er mye, mye sykere enn dette. Anonymkode: c5c17...10b En plass begynner det jo... 1
Gjest GoldenLioness Skrevet 5. februar 2018 #14 Skrevet 5. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Datteren min er slik. Lurer på det samme... Anonymkode: dbbd0...0cf Bedre å sjekke enn å ikke vite tenker jeg. Er greit om det kan kveles ved fødselen.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #15 Skrevet 5. februar 2018 Som jeg skrev lengre opp, er det allerede lang ventetid hos BUP, selv for barn som er alvorlig syke (alvorlig/langvarig skolevegring, spiseforstyrrelse, selvskading). Ja, alt begynner en plass... det er dermed ikke sagt at man kan forvente at BUP skal screene alle barn med snev av trekk som potensielt kan utvikle seg til en forstyrrelse.... det har helsevesenet IKKE kapasitet dit. De fleste ting går over av seg selv. Anonymkode: c5c17...10b
Gjest GoldenLioness Skrevet 5. februar 2018 #16 Skrevet 5. februar 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som jeg skrev lengre opp, er det allerede lang ventetid hos BUP, selv for barn som er alvorlig syke (alvorlig/langvarig skolevegring, spiseforstyrrelse, selvskading). Ja, alt begynner en plass... det er dermed ikke sagt at man kan forvente at BUP skal screene alle barn med snev av trekk som potensielt kan utvikle seg til en forstyrrelse.... det har helsevesenet IKKE kapasitet dit. De fleste ting går over av seg selv. Anonymkode: c5c17...10b De fleste ting går over av seg selv? Hva vet du om det? Vi snakker ikke om standard ting som trass, søvnproblemer eller andre ting som faller under normalen. Det er bra med foreldre som faktisk ser at barnet kanskje sliter med noe de kan trenge hjelp med å håndtere. At de rekker ut en hånd og forklarer situasjonen for BUP er positivt så er det BUP sin jobb å vurdere om de skal steppe inn eller kan anbefale hva de kan gjøre videre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå