Gå til innhold

Mannen ut av fødestua, tilbake til gamle dager eller?

Anbefalte innlegg

Gjest Porselen
Skrevet

Det pågår nå diskusjoner om mannen skal ut av fødestuen fordi enkelte menn ikke tåler å se en fødsel, noen menn utvikler fødselsdepresjoner o.l. Noen klarer ikke å ha sex med kjæresten etter en fødsel fordi det gjorde så stort inntrykk. Og enkelte menn føler seg utenfor fordi de ikke klarer å hjelpe mor godt nok under fødselen.

Jeg synes det er trist hvis det blir slik som før når far trasket rundt og rundt i gangen utenfor fødestuen. Jeg mener at hvert enkelt par selv må bli enige om far skal være med eller ikke, ta en diskusjon på hvordan de tror fødesituasjonen blir. Noen ganger er det kanskje bedre at en venninne eller den fødendes mor blir med, for det er enkelte menn som faktisk ikke takler situasjonen.

Min mann følte seg utenfor og føler at han egentlig kunne latt være å være med på fødslene fordi det virket som at jeg ikke hadde bruk for han. Jeg har prøvd å forklare han at for meg var det faktisk nok at han var der, det hjalp meg. Men han ville helst gnidd og gnukket på meg for å hjelpe meg med å dempe smertene, mens jeg var klar til å slå ned jordmor hver gang hun absolutt skulle lytte på maven og kjenne på åpningen. Jeg tålte ingen berøring for det ødela rytmen min og jeg klarte ikke kontrollere smerten.

Hva mener dere?

Skal mannen være med for en hver pris?

Skal mannen få lov til å slippe hvis det føles vanskelig for han?

Jeg synes det er fint at han er med, men hvis mannen min ikke hadde villet vært med så hadde jeg godtatt det og funnet en annen som kunne vært der.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mannen skal vel ikke være med for en hver pris. Dersom man vet at han er spesielt skjør eller noe er det nok best han slipper. For det kan nok være en tøff opplevelse.

For min del har jeg hatt utrolig stor støtte i mannen min under begge mine to fødsler, det hadde vært vanskelig for meg om han ikke hadde villet eller fått lov til å være med.

Når det gjelder dette med fødselsdepresjoner hos menn som har vært med på fødsler, synes jeg ikke vi kan tenke på det med mindre han har vært med på fødsler før, og fått slike problemer i etterkant.

Om vi får depresjoner i ettertid vet vi jo like lite om enten vi er mann eller kvinne.

Skrevet

Jeg synes dette burde være opp til hver enkelt mann (har ingen erfaring altså) uansett så vil det være feil å tvinge en mann som ikke vil, er vel begrensa hvor mye han vil få ut av det og ikke minst hvor mye til hjelp og støtte han vil være. Blir for teit å si at det er det minste han kan gjør siden jeg må føde osv, men det er jo noe man vet når man blir gravid. :roll:

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg fikk barn den tiden mennene ble TVUNGET inn i fødestuen. Å føde er og blir en kvinnegreie. Vi er skapt for det og i tåler enorme smerter.

Hvor mange fedre er det som bakker ut pga de ikke mestrer? ingen eller få.

I dag er det så uvanlig at far ikke er med . Husker i min fødeperiode og argumentene. Far skal bli kjent med barnet fra fødselen av. Skal bidra og delta. Se hvor mor lider for deres felles kjærlighet.

Noen kvinner skal faktiskha med far for enhver pris. Tar seg ikke ut å ha en mann som ikke vil.

Er det sett på som et svakhetstegn om han vegrer seg? Ja jeg tror det hos enkelte.

Det er merarbeide for jordmor med å ha far på fødestuen. Greit at mor føler seg trygg med far tilstede

Er sikkert en god grunn at andre land har kun kvinner tilstede ved fødselen.

I min tid hadde ike mennene noen valg. Det var nytt med far på fødestuen. ALLE skulle inn. Det ble ikke diskutert engang.

.

Skrevet

For meg virker det som om dette med å stenge far ute fra fødestuene er et motsvar på at fedre har kommet på banen og etterhvert viser interesse for å ta del i kvinners tidligere enerett (f.eks. omsorgsrollen og fødselspermisjon).

Farsrollen har over lengre tid blitt nedprioritert av mennene selv, men også av samfunnet generelt. Nå har en del menn begynt å svare på de gamle holdningene ved å forsøke å ta del i ansvaret, noe som ikke blir like positivt mottatt av alle og enhver. Det er imidlertid positivt å se at stadig flere kvinner ser verdien i at menn deltar på lik linje som kvinner.

Fortsatt er det forskjeller på kvinner og menn (heldigvis :ler: ) ,men arbeidsoppgavene i hjemmet blir stadig mer likestilt. Det er ikke så mange årende siden en mann var totalt hjelpesløs om en knapp måtte syes i en skjorte/bukse el.likn. Dette begynner å bedre seg.

Men å skyve fedre bort fra fødestuen, f.eks. fordi det krever merarbeid for jordmor, synes jeg er helt feil. Også i dag kan fedre trekke seg ut av fødestuen om ønskelig. Om dette er en akseptabel løsning for mor synes jeg at vi ikke skal påtvinge fedre andre alternativer.

Fedre har kommet for å bli. både mht omsorg og deltagels forøvrig. Derfor vil det garantert ikke være mulig å tvinge han bort fra fødestuen om begge foreldrene ønsker han skal være tilstede.

Skrevet

Men dersom far er til belastning for jordmor/lege, som jo var utgangspunktet for denne saken, så synes jeg at de burde kunne sende han på gangen. Uten tvil. Som det stod i en artikkel, så er det ikke bra at jordmor må konsentrere seg om å berolige far når hun egentlig skulle gjort helt andre ting.

Opprinnelig var det ingen som sa at far skulle stenges ute fullstendig. Det var kun snakk om å sende far på gangen hvis det viste seg at han ikke taklet situasjonen, og ble en belastning for personalet.

Skrevet

Det bør være opptil hver enkelt fødende kvinne å avgjøre hvem som skal være tilstede når hun føder barn. Kvinnen og kvinnen alene bør avgjøre dette.

Samtidig kan hun ikke tvinge til mann til å delta, vil han ikke må det respekteres. Men jeg mener samtidig på det sterkeste at det er opptil kvinnen å avgjøre hvem som får være med under hennes fødsel.

Gjest StoreSky
Skrevet
Det bør være opptil hver enkelt fødende kvinne å avgjøre hvem som skal være tilstede når hun føder barn. Kvinnen og kvinnen alene bør avgjøre dette.

Samtidig kan hun ikke tvinge til mann til å delta, vil han ikke må det respekteres. Men jeg mener samtidig på det sterkeste at det er opptil kvinnen å avgjøre hvem som får være med under hennes fødsel.

Enig her!

At menn kan få depresjoner og nedsatt sexlyst er derimot INGEN argument for å hive han på gangen!! Vi kvinner som skal føde kan ikke løpe på gangen når det blir litt tøft... Synes vel (kanskje...) at fedrene bør være på fødestuen så lenge han ikke er en byrde for den fødende/persnalet.

Skrevet

Jeg har hatt en fødsel med mann og en uten. Og det er ikke tvil i min sjel at den beste fødselsopplevelsen hadde jeg UTEN mann, da mamma, min beste venninde og søsteren min var med.

Tre driftige damer som hjalp meg enormt, i motsetningen til den pysa som var med den andre gangen, som nesten besvimte da en sykepleier satte et venekateter for drypp....... :roll:

Skrevet

At far må ut av fødestuen fordi han representerer en "merbelastning" for personalet, sier mye om hvordan man tenker rundt fødsel.

Sykehuset "eier" fødselen, den er en medisinsk sak og skal behandles deretter, og alt som legger hindringer i veien for dette må lukes bort.

Synes vi virkelig at det skal være slik?

Er ikke en fødsel noe som faktisk IKKE er sykelig men tvert i mot helt naturlig?

Er ikke dette en stor begivenhet for det paret det gjelder, og som det bør tilrettelegges rundt?

Bør man ikke arbeide mot at man får nok ressurser og personale til å forholde seg til en fødsel på den måten som er den beste for de det gjelder, og ikke for systemet/de ansatte?

Å kreve far fjernet fra fødestuen fordi han er en belastning i et presset helsevesen, det er en falitterklæring som sier noe om at man har mistet alle idealer og ethvert fokus på hvem man er der for.

Når ressurssituasjonen i helsevesenet ikke er ideell, så bare reduserer man kravene i stedet for å forsøke å endre på den ugunstige utviklingen? For et elendig menneskesyn!

Sorry, jeg ble bare så irritert og filosofisk, ikke den helt beste blandingen kanskje. Men av og til bør man ta de litt store debattene om hvordan ting burde være ideelt sett, og ikke bare se etter de kjappeste og mest pragmatiske løsningene.

Er det et ideal at far fjernes fordi man ikke har ressurser til å inkludere ham på en god måte (hvis han skulle trenge spesiell støtte)?

Har han virkelig ingen rett til å være der, fordi det kun er mor og barn som er pasienter og dermed er vesentlige for det medisinske personalet?

Vil vi at det skal være slik hvis vi kan velge?

Gjest Gulltopp
Skrevet

:klappe:

Skrevet
At far må ut av fødestuen fordi han representerer en "merbelastning" for personalet, sier mye om hvordan man tenker rundt fødsel.

...

Synes vi virkelig at det skal være slik?

...

Er ikke dette en stor begivenhet for det paret det gjelder, og som det bør tilrettelegges rundt?

Bør man ikke arbeide mot at man får nok ressurser og personale til å forholde seg til en fødsel på den måten som er den beste for de det gjelder, og ikke for systemet/de ansatte?

Å kreve far fjernet fra fødestuen fordi han er en belastning i et presset helsevesen, det er en falitterklæring som sier noe om at man har mistet alle idealer og ethvert fokus på hvem man er der for.

Når ressurssituasjonen i helsevesenet ikke er ideell, så bare reduserer man kravene i stedet for å forsøke å endre på den ugunstige utviklingen? For et elendig menneskesyn!

...

Er det et ideal at far fjernes fordi man ikke har ressurser til å inkludere ham på en god måte (hvis han skulle trenge spesiell støtte)?

Har han virkelig ingen rett til å være der, fordi det kun er mor og barn som er pasienter og dermed er vesentlige for det medisinske personalet?

Vil vi at det skal være slik hvis vi kan velge?

Jeg er enig fra A til Å Elle Melle.

Å gjøre fars deltagelse under fødselen til et ressurs spørsmål synes å være helt feil argumentasjon.

Om det fortsetter slik er det vanskelig å si hvor det ender.

Gjest Anonymous
Skrevet

Kanskje greit at far får nedsatt sexlyst etter fødselen. Ble sliten av en viss fyr som skulle igle seg innpå i sengen - mens jeg lå og ammet til og med. Helt greit for meg om lysten hans hadde vært borte også. For noen måneder.

Gjest Bertine
Skrevet

jeg vil veldig gjerne at mannen min skal være med den gangen jeg skal føde. Jeg tror det er viktig at han forbereder seg på forhånd og er med på omvisningen på føde avd og kanskje på et par jordmor timer.

Mannen min sier selv at han blir med, og her i helgen fortalte faren hans(svigerfar) at han absolutt måtte være med når den gang kom. Jeg kunne se på faren til mannen at han var veldig glad for at han hadde vært med på det. Det er jo et stort mirakel en er med på sa han.

Men; om mannen evt blir dårlig kan han jo gå ut en tur, slappe av litt og heller komme inn igjen??

Jeg har vært fall ALDRI hørt om en mann som skapte problemer på fødestuen..

Skrevet

hei

jeg syns det er egoistisk jeg syns at vis far vil vere med så har han rett til det det er like mye hans banr og vis mor forlksempel harbekkenløsning og må føde knestående eler banret må tas med keisersnitt så får ikke mor banret på brystet med det smame da trengs det en annen som kan gi banret vamre og trygghet en kvinne må ha ne mann for og få et banr da for hun og akseptere det om han vil vere med det er ikke kvinnens rett alene faren har like mye ret5t til og bestemme jeg hadde ikke akseptert og blit stengt ute og hun hadde virkelig fått høre :evil: :veldigsur: :veldigsur:

hilsen

Skrevet

Enig her!

At menn kan få depresjoner og nedsatt sexlyst er derimot INGEN argument for å hive han på gangen!! Vi kvinner som skal føde kan ikke løpe på gangen når det blir litt tøft... Synes vel (kanskje...) at fedrene bør være på fødestuen så lenge han ikke er en byrde for den fødende/persnalet.

hei

vordan kan du vere enig i at kvinnen skal bestemme

hilsen

Skrevet

hei

jeg må og si at jeg er enig med elle melle fra a til å far må gjøres til en resurs jeg syns han skal vere md og få opplering i vordan han skal vere men jeg syns han må få gå ut vis han lbir dårlig, jeg syns det er trist vis han skal nektes det har vert et fokus på at far skal delta og jeg syns det skal fortsettes og jeg kan ikke skjønne at dfet kan bli et merarbeid for jordmoren om far ksal vere med kvinnen vil jo gjerne at noen annen skal vere med i steden

jeg vet og det er viktig for banret at han er med det har vert et forkus på det og, det hasr og vert øsnket at han skal stille i naken overkopp for og kunne gi banret varme og omsrg og at det skal kunne kjenne lukten hans og, slik det har vert idag er detslik at mens mor har banret på brystet så holder far hånden på ryggen til banret, vis han er naken og kan han ta over barnet når mor blir stelt jeg tror det er bra

som jeg sa til tex den hender at det er komplikasjoner en mor kan ha bekkenløsning da føder hun knestående og hun kan ikke ta banret med en gang da er det fint om far er der, eller vis banret må tas med keisersnitt

jeg syns far som forelder har rett til og delta og er mor sammen med far så bør det vere en god støtte banret skal og lere og bli trygg på foreldrene og lere og kjenne lukten deres jeg syns ikke sykehusene har noe med og nekte far og en kvinne kan vel ta med seg en anne den øsnker i tillegg tex sa jo at hun hadde med seg to hennes argumentasjo nhenger ikke på greip man kan bare pflire av det

jeg syns ikke en mor har noen rett til og nekte en far som ønsker og dleta og delta en kvinne må ha med en mann for og få et banr og da må de faen meg finne seg i at vi vil delta videre og

jeg syns kviner som har slike holdninger ikke bør ha banr

hilsen

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg hadde blitt utrolig skuffet om far ikke ville være med under mine fødsler. Uansett grunn.Men noen grunner veier jo tyngre enn andre.

Selve opplevelsen er så spesiell at å dele den med den som står meg nærmest er en selvfølge.

Har sikkert negative holdninger til menn som ikke vil eller ikke makter en fødsel. Synes det er pinglete.

Faren til mitt første barn lurte på om jeg ikke kunne ta taxi opp på sykehuset alene etter at vannet gikk. Han kunne komme senere, måtte bare sove litt..... fikk han med meg og han sovnet i hver krok. Jordmor ble rimelig irritert på fyren. Han var ikke akkurat en støtte, men han var der. Det i seg selv gjorde godt.

Faren til mine andre barn var fantastisk.

Skrevet

:o

Menn som klarer å lire av seg noe sånt, bør ikke få barn!

:klaske:

hei

det er to forledre ergo bør begge få lov til og vere med og som det står under så bør det vere en god oplevelse og dele denne opplevelsen med den so står en ner og en førstegangsfdødende kvinne har ineg forutsetninger for og ta dette vlage hun vet ikkre om far vilvere en støtte eller ikke altså bør hun ikke ta valget vil han vere med så har han rett til det jegsyns du heller kan lese det andre jeg skrev sender klasken tilbake

hilsen

Skrevet
Jeg hadde blitt utrolig skuffet om far ikke ville være med under mine fødsler. Uansett grunn.Men noen grunner veier jo tyngre enn andre.

Selve opplevelsen er så spesiell at å dele den med den som står meg nærmest er en selvfølge.

Har sikkert negative holdninger til menn som ikke vil eller ikke makter en fødsel. Synes det er pinglete.

Faren til mitt første barn lurte på om jeg ikke kunne ta taxi opp på sykehuset alene etter at vannet gikk. Han kunne komme senere, måtte bare sove litt..... fikk han med meg og han sovnet i hver krok. Jordmor ble rimelig irritert på fyren. Han var ikke akkurat en støtte, men han var der. Det i seg selv gjorde godt.

Faren til mine andre barn var fantastisk.

hei

slik snakker en san mor :-)

hilsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...