Gå til innhold

Ta utdanning og du blir leieboer resten av livet..

Anbefalte innlegg

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Baken trekker litt over 6000kr til det store lånet og rett over 2000kr til det lille lånet. Det er inkl. renter og avdrag, og nedbetaling. Totalt skal banken ha i underkant av 9000kr i måneden til lån. 

Anonymkode: 39d7c...085

Skal man regne på dette må man nesten vite hva renteutgiftene og de øvrige utgiftene er på.

Anonymkode: cb636...713

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har 6 års høyere utdanning. Studielånet mitt er innfridd. Jeg har et boliglån på cirka 600.000,- og et hus verdt 15-20 millioner. Dette er skremselspropaganda. Hvis folk klarte å styre pengene sine fornuftig, er dette bare tull.

Anonymkode: 26170...fcb

Jeg er enig i at de aller fleste kan skaffe seg bolig om de er villig til å bo billig alt fra 2 - 6 år etter studiene, men du er virkelig ikke i målgruppen her når du eier et hus til 15 - 20 millioner. Det er det ytterst få i Norge som kan. 

Anonymkode: a1ba7...54b

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal man regne på dette må man nesten vite hva renteutgiftene og de øvrige utgiftene er på.

Hvorfor det...? utgifter er vel utgifter...

Uansett så har jeg nå kjøpt og har det utrolig fint i egen leilighet. Slutt på å måtte spøre huseiger hver eneste gang jeg ønsker å henge opp et bilde (har vert leietaker mens jeg studerte :) ). 

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det...? utgifter er vel utgifter...

Uansett så har jeg nå kjøpt og har det utrolig fint i egen leilighet. Slutt på å måtte spøre huseiger hver eneste gang jeg ønsker å henge opp et bilde (har vert leietaker mens jeg studerte :) ). 

Nei, det er stor forskjell på å ha 10000 i månedlige tgifter ig det å ha 20000. Et låneavdrag på et boliglån er reelt settingen utgift, men en transaksjon fra seg selv til seg selv, i motsetning til renteutgifter til banken, forsikringspremie, kommunale avgifter, eiendomskatt, vedlikeholdsutgifter etc.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er stor forskjell på å ha 10000 i månedlige tgifter ig det å ha 20000. Et låneavdrag på et boliglån er reelt settingen utgift, men en transaksjon fra seg selv til seg selv, i motsetning til renteutgifter til banken, forsikringspremie, kommunale avgifter, eiendomskatt, vedlikeholdsutgifter etc.

Jeg skrev at de 9000kr var alt av renter og utgifter. Regner med at de som låner må ha strøm, tv og internett utgifter på lik linje med dem som eier (ellers pleier leieprisen være høyere)...(setter av 16000! Til alt av lån og regninger som kommer inn va alt) 

Men dette blir nå litt avsporing av hele innlegget. Mitt poeng var igrunnen at et lån vil nedbetales tilslutt, og du da vil fortsatt ha en bolig som er din. Om du leier og sparer til å kjøpe, da vil det ta tid (for min del ihvertfall!). Boliglån er såpass vanlg at det er et lån du nesten skal ha en gang i livet :) 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...