Gå til innhold

Ta utdanning og du blir leieboer resten av livet..

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minutt siden, Neinøff said:

Selvsagt er det rimeligere å leie. Hva du må ut med per måned er ofte betydelig lavere når du leier sammenlignet med når du skal eie et hus eller en leilighet. 

Rimelig:

1. gunstig på pris, billig kjøpe de rimeligste skoene

Det er rente, felleskostnader og avgifter som er prisen, ikke avdragene.

Anonymkode: a500d...6b0

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, Neinøff skrev:

Selvsagt er det rimeligere å leie. Hva du må ut med per måned er ofte betydelig lavere når du leier sammenlignet med når du skal eie et hus eller en leilighet. 

Rimelig:

1. gunstig på pris, billig kjøpe de rimeligste skoene

Det er ikke selvsagt nei. Skjønner at du ønsker å tro det hvis du selv leier da.

Anonymkode: 09409...21c

• Liker 6
Skrevet

Du trenger ikke å bli leieboer til evig tid. Det er bare å få en samboer og kjøpe sammen! Er ikke så nøye om det bare er et halvbra forhold, for når man først har fått en fot innenfor boligmarkedet er man sikret. Da kan man alltid bytte han/hun ut med en bedre senere.

Anonymkode: 12b00...2b7

• Liker 1
Gjest N-Nøff
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke selvsagt nei. Skjønner at du ønsker å tro det hvis du selv leier da.

Nei, det var kanskje litt feil formulert av meg, det er jo noen som leier ut 160 kvm store hus til 25 000 kr/mnd også. Noe som er i overkant, som oftest.

Skrevet
2 minutter siden, Neinøff skrev:

Nei, det var kanskje litt feil formulert av meg, det er jo noen som leier ut 160 kvm store hus til 25 000 kr/mnd også. Noe som er i overkant, som oftest.

Man må sammenligne samme bolig til leie pris vs eie pris, og da er det rimeligere å eie.

Det virker ikke som du har helt greie på dette. Men kanskje det nettopp er derfor du leier.

• Liker 7
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.tv2.no/nyheter/9637972/

Flere som har tenkt på dette? At det høye studielånet ditt kan knuse din boligdrøm når du er ferdig med utdanningen, fått deg jobb og skal etablere deg.

Du må kanskje ta valget før du vurderer høyere utdanning. Dropp utdanning eller nøy deg med en veldig kort utdannelse slik at du får råd til å kjøpe bolig.. Eller kan du ende opp som leieboer i lang uoverskuelig fremtid med ditt høye studielån.

Anonymkode: 3253e...0b6

Eventuelt skaff deg en utdannelse som garanterer ok betalt jobb. En utdanner seg ikke for å ha noe å drive med i 3-8 år. En utdanner seg til et fleksibelt yrke som attraktiv arbeidstaker der en kan velge å unngå slitasjeyrker. 

Hjelper liksom ikke med hus når en blir ufør som 45-åring etter 25 år i helsevesenet eller anleggsarbeid. 

Det er for øvrig ikke på noe vis vanskelig å spare penger til bolig i Norge. Tjener du over 450 000 og ikke klarer å spare minst 100 000 av dem i året så må du være mindre økonomisk oppvakt. For å si det mildt. Etter 4-5 år har du spart 1/2 mill og er på god vei til bolig. Men selvsagt: folk ønsker å tenke at det er «samfunnet» sin feil at de ikke får til enkle ting her i livet.

Anonymkode: a1f6a...54c

• Liker 8
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er EK kravet som er problemet, ikke studielån. Selv med beskjeden inntekt kan man fint legge opp livet sitt slik at man sparer 100 000 kr+ i året. Men skal man først betale ned en halv mill i studielån, så spare en halv mill i EK, blir man fort boende i et kott noen år..

Anonymkode: 9de4d...237

Selvsagt betaler du ikke ned studielånet først. Du sparer til egenkapital, og betaler ikke noe mer på studielånet enn du må. 

Anonymkode: 2dacc...c56

• Liker 11
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke lest artikkelen, men i Oslo får man jo ingen ting til under 2 millioner. 

Anonymkode: 0a635...70a

Så får man flytte ut av Oslo, da. Det er ingen menneskerett å eie egen leilighet i Oslo. Med lav inntekt vil man slite med å kjøpe noe i Oslo, med eller uten studielån. 

Anonymkode: 2dacc...c56

• Liker 1
Gjest N-Nøff
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man må sammenligne samme bolig til leie pris vs eie pris, og da er det rimeligere å eie.

Det virker ikke som du har helt greie på dette. Men kanskje det nettopp er derfor du leier.

Hehe.. du vet da sannelig ikke om jeg leier eller eier? For alt du vet kan det hende jeg leier et lite bøttekott, eller eier en 400 kvm stor villa. 

Og nei, man må ikke sammenligne prisen på leie av bolig og eie av samme bolig, stort sett leier man en leilighet og det man da ser på er hvilke utgifter man må ut med hver måned. Den summen er ofte lavere enn hva folk må ut med hver måned dersom man leier huset sitt av banken.

Ja, for jeg sikter til de som "eier" huset sitt (det vil si, leier huset av banken), ikke de som faktisk eier huset sitt. De er i mindretall, og ofte eier man ikke sin egen bolig før man er nærmest pensjonert. 

I virkeligheten, utenfor Internett, så leier de fleste deler av et hus, ikke hele huset. Det er også bofellesskap der mange går sammen om å leie et helt hus, og alle må ut med 4000-5000 kroner i måneden, hver. Det er da mye billigere for dem å leie deler av et hus for 5000 kroner i måneden, enn å leie et hus av banken og måtte ut med det tredobbelte. Minst. 

Skrevet

Det er jo så enkelt at hadde alle med studielån fått kjøpe bolig hadde dette presset opp prisene enda mer fordi de hadde vært flere som fikk kjøpt, så han hadde risikert å ikke ha råd uansett fordi prisene ville vært høyere og bare de med hjelp fra mamma og pappa som kausjonist eller med kontanter hadde fått lån

Anonymkode: c3f7f...d3d

• Liker 4
Skrevet
8 minutter siden, Neinøff skrev:

Hehe.. du vet da sannelig ikke om jeg leier eller eier? For alt du vet kan det hende jeg leier et lite bøttekott, eller eier en 400 kvm stor villa. 

Og nei, man må ikke sammenligne prisen på leie av bolig og eie av samme bolig, stort sett leier man en leilighet og det man da ser på er hvilke utgifter man må ut med hver måned. Den summen er ofte lavere enn hva folk må ut med hver måned dersom man leier huset sitt av banken.

Ja, for jeg sikter til de som "eier" huset sitt (det vil si, leier huset av banken), ikke de som faktisk eier huset sitt. De er i mindretall, og ofte eier man ikke sin egen bolig før man er nærmest pensjonert. 

I virkeligheten, utenfor Internett, så leier de fleste deler av et hus, ikke hele huset. Det er også bofellesskap der mange går sammen om å leie et helt hus, og alle må ut med 4000-5000 kroner i måneden, hver. Det er da mye billigere for dem å leie deler av et hus for 5000 kroner i måneden, enn å leie et hus av banken og måtte ut med det tredobbelte. Minst. 

Det du skriver avslører at du leier, for du har jo virkelig ingen peiling. 

Det du mener at man betaler for å leie av banen er kun renter, og det rentebeløpet er betydelig lavere enn det man betaler for å leie. Avdragene på lånet er jo egne penger som legger seg som kapital i boligen.

• Liker 9
Skrevet

Studielånordningen er såpass generøs at de fleste ikke tenker seg om to ganger før de tar opp studielån. I tillegg velger svært mange grader de har lyst til å studere (fremfor det som faktisk er matnyttig), mange studerer utenlands og mange blir forsinket i studiene. Jeg var der selv, og studielånet var noe som skulle "betales senere". Du har gode muligheter for utsettelse, renten er lav, og så videre. Og så slår det deg i trynet at dette faktisk er lånte penger, som beregnes med i totalt lån når du skal kjøpe bolig.

Foreldre bør være flinkere til å dytte barna i riktig retning når studiene starter. Er dette en grad som gir tyngde og kunnskap som er verdifull? Om du studerer utenlands og har skolepenger - er skolen anerkjent nok til at du får disse pengene "igjen" i form av bedre jobbmuligheter og økt inntekt? Er det mulighet for å ta en bachelor, begynne i jobb og få master sponset? Er det muligheter for deltidsjobb der du skal studere, eller betalte internship? Og så videre. 

Anonymkode: 4f3ab...322

• Liker 3
Skrevet
10 minutter siden, Neinøff skrev:

Men om man leier alene skal det ekstremt mye til å finne et sted å bo til 5000 kr. Utenfor byene så er det så klart rimeligere, men nå er det jo faktisk slik at de fleste jobber ligger i byen. Jeg leier for 9000 i måneden. Dette er faktisk mye penger, spesielt når de går til noen andre. Om jeg hadde leid av banken hadde disse 9000 vært en investering i tillegg til betaling for der jeg bor, nå betaler jeg bare for å bo, men ser aldrende pengene igjen. Jeg skjønner ikke hvordan du kan si at dette er mer gunstig for meg? I tillegg, de vennene mine som eier har alle mindre å betale i "leie" i måneden enn det jeg har. Jeg har ikke nok ek til å kjøpe selv enda, men økonomisk hadde jeg klart lånet helt fint, og jeg hadde investert pengene på en mye bedre måte, enn slik det er i dag.

Anonymkode: 3b955...f14

• Liker 5
Skrevet
14 minutter siden, Neinøff said:

Det er ingen som nekter deg å lage bofellesskap selv om du har kjøpt huset og ikke bare leier det.

Anonymkode: a500d...6b0

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det du skriver avslører at du leier, for du har jo virkelig ingen peiling. 

Det du mener at man betaler for å leie av banen er kun renter, og det rentebeløpet er betydelig lavere enn det man betaler for å leie. Avdragene på lånet er jo egne penger som legger seg som kapital i boligen.

Nettopp. Kikket nettopp over boliglånet mitt (en stund siden jeg sjekket..). Jeg har nå eid en leilighet i 8 år og betaler knappe 1000 kr i renter i mnd. Av dette igjen kan jeg trekke fra 300 kr som jeg får som avdrag på skatten. Med fellesutgifter på 1300 kr/mnd så ender jeg altså med å betale kun 2300 kr i mnd for å bo i min egen bolig. Skulle jeg gått ut på leiemarkedet måtte jeg ha punget ut minst 7000 kr/mnd. Jeg sparer altså nesten 5000 kr hver eneste måned på å eie. 

Anonymkode: 3253e...0b6

• Liker 8
Skrevet
18 minutter siden, Neinøff skrev:

Jeg eiger leilghet, kjøpte nylig. Banken skal ha 8000kr, fellesutgifter 1000kr, strøm, tv og internett 1500kr, kanskje oppimot 2000 nå som det er vinter og litt ekstra går til varme. Men da kommer jeg opp i 11000kr på det meste i boutgifter. Dette er en leilighet på 55m2, har 2 soverom. 

Hva kan en leie en leilighet, litt sentralt, for på denne størrelsen? Og relativt god standard, blokka er 10 år gammel. 

Skal du ha en leilighet i samme område til samme størrelse: 8000kr ++ strøm, internett... i måneden. Så for meg ihvertfall, er det ikke noe særlig gunstig å leie i forhold til å eige. Kanskje du kan si jeg leier av banken. Men forskjelle. På å eige og leie er at jeg til slutt sitter igjen med en leilighet som er min! :) 

Anonymkode: 39d7c...085

• Liker 8
Skrevet

Jeg har en bachelor og kun 180.000 i studielån. Skjønner nesten ikke at det er mulig å få 500.000 i studielån selv med en master. 

Anonymkode: ba1f0...ee3

• Liker 5
Skrevet

Noen burde virkelig se nærmere på hvor høy renta har vært tidligere før de klager over at de ikke får ha mer enn 5*inntekt i lån. 

Det er ikke en menneskerett å bo i by. Flytt til et sted der det er rimeligere å bo. Eventuelt flytt nordover og få nedskrevet studielånet. Lev nøkternt i noen år, så skal du se at egenkapitalen vokser.. 

Som nyutdannet med høyere utdanning så stiller man i minus dagen man går ut i yrkeslivet, men man stiller også men en god startlønn. Hvis man tilpasser livsstilen til lønnen dagen man går ut i yrkeslivet, så har man ingen sjanse på boligmarkedet. Boligmarkedet krever at dersom du har andre lån, så må du betale mer selv. Sånn er det for alle. Med 400 000 i lønn (slik som i artikkelen), så skulle det ikke vært et problem å få spart en solid egenkapital på noen år ved å fortsette å leve nøkternt. Klart det ikke er gøy å leve som student når man endelig har full lønn, men man må velge. Er det viktigst å leve etter inntekt eller er det viktigst å prioritere å komme raskt inn på boligmarkedet. 

Kan også nevnes at mange som er uten studielån heller ikke får boliglån til å kjøpe bolig alene i en større by. Man får ikke mer i lån ene og alene fordi man ønsker å kjøpe en plass der boligprisene er høye. 1,5 millioner (slik som i artikkelen) pluss egenkapital er nok til å komme seg inn på boligmarkedet når man aksepterer at man ikke får velge på øverste hylle. 

Anonymkode: 1d18b...4c3

• Liker 3
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en bachelor og kun 180.000 i studielån. Skjønner nesten ikke at det er mulig å få 500.000 i studielån selv med en master. 

Anonymkode: ba1f0...ee3

Er mulig om du tar master og bor hjemme :) da blir det kun lån du får, og er vel nesten om ikke ltt over 100 000kr i året en får 🤔

5 år og du har en del penger. Min søster gjør dette. Lever av pengene hun tjener fra deltidsjobben, og får jo selvsagt mat og slik hjemme hos mor og far, og har studielån som blir til 500 000kr i egenkapital ved endte studie 👍🏻👍🏻 Alt går an.

Har selv studert i 7 år, 5 med fult lån og stipend, 2 år med fult lån 😅 

Anonymkode: 39d7c...085

Skrevet
1 time siden, Neinøff skrev:

Selv med beskjeden inntekt? Det kommer jo an på hva utgiftene er det.. En familie på 4 med samlet inntekt på 400 000 kr/året kan spare mindre enn en student med inntekt på 330 000 kr/året. Noe som kan ansees for å være en beskjeden inntekt med tanke på hva som er gjennomsnittsinntekten i Norge.

Beskjeden inntekt innenfor rammene for hva som er relevant, tjener man så lite relativt til familiestørrelsen at man aldri får lån når banken ser inntekta di ryker man jo ut uansett.

Anonymkode: 9de4d...237

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...