AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #41 Skrevet 4. februar 2018 1 hour ago, Neinøff said: Selvsagt er det rimeligere å leie. Hva du må ut med per måned er ofte betydelig lavere når du leier sammenlignet med når du skal eie et hus eller en leilighet. Rimelig: 1. gunstig på pris, billig kjøpe de rimeligste skoene Du tar feil, eller så har du vært utrolig heldig med din utleier. Leier man f.eks. kjellerleilgheten hos foreldene kan man bo billig og spare til egenkaptial, da på bekostning av at foreldrene taper litt på å være snille. 48 minutter siden, Neinøff said: Hehe.. du vet da sannelig ikke om jeg leier eller eier? For alt du vet kan det hende jeg leier et lite bøttekott, eller eier en 400 kvm stor villa. Og nei, man må ikke sammenligne prisen på leie av bolig og eie av samme bolig, stort sett leier man en leilighet og det man da ser på er hvilke utgifter man må ut med hver måned. Den summen er ofte lavere enn hva folk må ut med hver måned dersom man leier huset sitt av banken. Ja, for jeg sikter til de som "eier" huset sitt (det vil si, leier huset av banken), ikke de som faktisk eier huset sitt. De er i mindretall, og ofte eier man ikke sin egen bolig før man er nærmest pensjonert. I virkeligheten, utenfor Internett, så leier de fleste deler av et hus, ikke hele huset. Det er også bofellesskap der mange går sammen om å leie et helt hus, og alle må ut med 4000-5000 kroner i måneden, hver. Det er da mye billigere for dem å leie deler av et hus for 5000 kroner i måneden, enn å leie et hus av banken og måtte ut med det tredobbelte. Minst. De fleste voksne vil foretrekke en liten leilighet de eier fremfor et bofelleskap. Som ung går det bra å bo i kollektiv, men det er ikke noe man kan satse på å gjøre hele livet eller mener du det? Jeg eier og har mindre i boutgifter enn om jeg skulle leid i samme marked. Regner med at jeg måtte ha betalt 3-4000 mer i mnd. Boligen har økt i verdi med over 100 prosent på åtte år, så jeg har mulighet til å selge og kjøpe noe større. Har en liten to-roms. Kjøper jeg på landet eller i en mindre by, blir jeg gjeldsfri. Anonymkode: b50d0...4c7 4
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #42 Skrevet 4. februar 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Eller bosette seg i Finnmark, få nedskreven studielån OG et godt boliglån 👍🏻😀 Anonymkode: 7741c...d4b Det er jo ikke noe en kan velge, akkurat. Folk flest søker vel på nærmest alt av jobber og flytter dit de faktisk får jobb. 1 hour ago, AnonymBruker said: Det er jo helt logisk at studielånet også telles med når man beregner lånebelastningnen, all den tid studielånet faktisk også er et lån som må betales tilbake. Jeg kjøpte bolig det siste semesteret jeg studerte. Da hadde jeg 6 års studielån og ingen problemer med å få huslån til å kjøpe bolig for over 3 milloner kroner. Anonymkode: 5bc44...3fd Om du kjøpte bolig etter å ha tatt opp studielån i seks år regner jeg med du hadde kausjonist eller noen som kunne hjelpe deg med egenkapitalkravet. Eventuelt at du har klart å spare deg opp pengene selv, men det er jo ikke alltid så lett når man studerer. 1 hour ago, AnonymBruker said: Men hvorfor være så tafatt? Man kan da jobbe litt ved siden av studiene. Jeg har 6 års høyere utdanning og hadde ingen problemer med å få boliglån. Hvorfor forventer folk å få alt gratis her i livet? Anonymkode: 09409...21c Folk flest gjør jo det, men det er for å få hverdagen til å gå rundt siden studielånet ikke dekker alt. Jeg har ikke noe problem med at studielånet trekkes fra det man kan låne, jeg bare svarer her på kommentaren din om at "man kan da jobbe litt ved siden av studiene". 13 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har en bachelor og kun 180.000 i studielån. Skjønner nesten ikke at det er mulig å få 500.000 i studielån selv med en master. Anonymkode: ba1f0...ee3 Jeg har 600 000 i studielån og har master. Selvsagt fyker det i værs med noen semestre i utlandet. Jeg gikk to år i USA på en virkelig god skole, og lånet økte med omtrent 200 000 per år. 2 minutter siden, AnonymBruker said: Er mulig om du tar master og bor hjemme da blir det kun lån du får, og er vel nesten om ikke ltt over 100 000kr i året en får 🤔 5 år og du har en del penger. Min søster gjør dette. Lever av pengene hun tjener fra deltidsjobben, og får jo selvsagt mat og slik hjemme hos mor og far, og har studielån som blir til 500 000kr i egenkapital ved endte studie 👍🏻👍🏻 Alt går an. Har selv studert i 7 år, 5 med fult lån og stipend, 2 år med fult lån 😅 Anonymkode: 39d7c...085 Nja, om du har bodd hjemme og spart studielånet på konto blir det feil å si at du da har f.eks. 400 000 i studielån. Søsteren din har jo rent teknisk et lån på 500K, men når dette er penger som er på konto så blir det egentlig feil i denne diskusjonen å si at hun har 500K i studielån. ------------------------------------------ Jeg her for at studielånet må trekkes fra det som kan lånes. Det gir jo god mening, det. Problemet er jo heller egenkapitalkravet - det kan ta svært mange år for noen å spare opp det som trengs, avhengig av hvor billig man klarer å bo og hvor mye man trenger. Verden er urettferdig; noen har foreldre som rett etter studiene kan stille opp som kausjonister eller hjelpe direkte med egenkapitalkravet. Andre - herunder meg selv - har ikke det. Men det er ikke en menneskerett å eie bolig, og å forvente at man skal ha råd til det like lange studier gir ikke noe mening. Norge er et av få land hvor det er et såpass høyt fokus på å eie bolig, men det er ikke vanlig i store deler av verden. Når jeg sier til venninnene mine i f.eks. USA at jeg ikke kan komme på besøk fordi jeg sparer penger til leilighet så blir de ganske så overrasket. Der er det mye mer vanlig å bo åresvis etter studiene med romkamerater eller å leie et sted å bo. Med mitt studielån må jeg betale ned ca. 3000 i måneden. Da sier det seg selv at jeg har mye mindre å gå rent økonomisk for å få alt til å gå rundt, og jeg hadde med min inntekt ikke klart å betale ned mer enn ca. 8000 i måneden (+ 4000 i fellesutgifter) på et lån. Studielånet må også tross alt betales ned, det er ikke et slags magisk lån som bare flyter i bakgrunnen. Anonymkode: a1ba7...54b 4
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #43 Skrevet 4. februar 2018 1 time siden, Neinøff skrev: Hva er galt med å være leieboer? Det er ofte rimeligere enn å nedbetale huslån, kommunale avgifter etc. Jeg betaler gjennomsnittlig 8.000 kroner hver måned for å eie bolig. Det er renter, avdrag, fellesutgifter, internett og tv. I Oslo, i samme bydel for samme størrelse, så ville det kostet nærmere 12.000 kroner for å leie (jeg var inne på finn og sjekket nå) Så rimeligere å leie? Vel, deg om det. Anonymkode: c7c5b...5c5 5
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #44 Skrevet 4. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Selvsagt betaler du ikke ned studielånet først. Du sparer til egenkapital, og betaler ikke noe mer på studielånet enn du må. Anonymkode: 2dacc...c56 Herregud, hørt om kontekst? Det er revnende likegyldig. Anonymkode: 9de4d...237
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #45 Skrevet 4. februar 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Med mitt studielån må jeg betale ned ca. 3000 i måneden. Da sier det seg selv at jeg har mye mindre å gå rent økonomisk for å få alt til å gå rundt, og jeg hadde med min inntekt ikke klart å betale ned mer enn ca. 8000 i måneden (+ 4000 i fellesutgifter) på et lån. Studielånet må også tross alt betales ned, det er ikke et slags magisk lån som bare flyter i bakgrunnen. Anonymkode: a1ba7...54b 4000kr i fellesutgifter 🙀 Det var nå helt ekstremt mye da, aldri hørt om noe som er så dyrt, og jeg på på mange leiligheter før jeg kjøpte. Den jeg kjøpte (~1000kr) var en av de dyreste på fellesutgifter. Anonymkode: 39d7c...085
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #46 Skrevet 4. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du må finne riktig bank. Jeg fikk enkelt lån, studielånet ble kun regnet som en utgift i måneden, ikke som noe ekstra lån. Ble tatt med i den der utregningen i utgifter, var aldri snakk om at det skulle stå i veien for boligdrømmen Anonymkode: 39d7c...085 Enig, banken sa det rett ut til oss, vi ser ikke på studielånet deres, alle har jo det... Anonymkode: f351d...6ed 3
Puny Skrevet 4. februar 2018 #47 Skrevet 4. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva er det som gjør at enkelte ønsker å ta opp lån på flere millioner. Han i artikkelen har inntekt på 400000 og studielån på 500000 også klager han over at han kun får 1.5 mill i boliglån, det betyr at han totalt ønsker langt over 2 millioner i lån. Anonymkode: 09409...21c Spørs jo har man bor og jobber da, får ikke rare boligen med pedleravstand til Oslo for eksempel... Syntes jo også at det var et rimelig høyt studielån i forhold til lønnen. 500 000 i studielån bør man jo ha greid å skaffe seg en mastergrad på og 400 000 er ganske dårlig betalt for en med mastergrad.... 3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #48 Skrevet 4. februar 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig, banken sa det rett ut til oss, vi ser ikke på studielånet deres, alle har jo det... Anonymkode: f351d...6ed Ikke sant! Var til og me i to ulike banker, fikk samme tilbakemelding hos begge! Aner ikke hvor han i artikkelen har vert da! Men jeg klager nå ikke! Klager mer på Husbanken som ikke ville gi meg lån til egenkapital siden jeg var orak og hadde norske foreldre som automatisk betyr at de kan hjelpe meg (de kunne jo de da, men er ikke en gitt antydning det da!). Anonymkode: 39d7c...085
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #49 Skrevet 4. februar 2018 Nærmest uten sidestykke har det lønt seg å eie i Norge de siste årene. Selv har vi eid 4 boliger de siste 15 årene. Og vi har tjent millioner på verdistigninger, og rekordlav rente. Har nå nedbetalt enebolig, taksert til 12 millioner. (Nei,ingen støtte fra foreldre. Men en bank som trudde på oss da vi var studenter.) Og alle nyansatte på min arbeidsplass (tar inn ca 10 rett fra masteren i året) kjøper bolig ganske umiddelbart. Utdannelsen er en stor garanti for banken, og da vrir de alle regler de har muligheten til å vri for å kunne gi lån. Anonymkode: 930dd...b13 4
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #50 Skrevet 4. februar 2018 3 minutter siden, Puny skrev: Spørs jo har man bor og jobber da, får ikke rare boligen med pedleravstand til Oslo for eksempel... Syntes jo også at det var et rimelig høyt studielån i forhold til lønnen. 500 000 i studielån bør man jo ha greid å skaffe seg en mastergrad på og 400 000 er ganske dårlig betalt for en med mastergrad.... Haha, burde og burde. De som er medlem av Foreningen Hankattene stifter 1902; der er det vanlig å bruke 5 år på bachelor og 7 år på master 😅😅 Anonymkode: 39d7c...085
Puny Skrevet 4. februar 2018 #51 Skrevet 4. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så får man flytte ut av Oslo, da. Det er ingen menneskerett å eie egen leilighet i Oslo. Med lav inntekt vil man slite med å kjøpe noe i Oslo, med eller uten studielån. Anonymkode: 2dacc...c56 Noen er avhengig av å bo i i alle fall pendleravstand ti Oslo på grunn av jobb da. 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #52 Skrevet 4. februar 2018 Tja. Nå har jeg høyere utdanning, men den er kun 3-årig, så studielånet mitt ikke så stort, men så er lønnen heller ikke noe å skryte av på 387k i året. Sier seg selv at jeg ikke får all verden til lån. Men på en annen side har jeg klart å skrapt sammen 700K i egenkapital, noe mannen også har(han har akkurat gjennomsnittslønn). Så om vi "låner til pipa" fikk vi jo totalt(medregnet EK), ca. 5,5 mill. Bor i Trondheim så er dyrt nok, men blir aldri å bruke alt, det er helt uaktuelt. Anonymkode: af196...856
Puny Skrevet 4. februar 2018 #53 Skrevet 4. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Haha, burde og burde. De som er medlem av Foreningen Hankattene stifter 1902; der er det vanlig å bruke 5 år på bachelor og 7 år på master 😅😅 Anonymkode: 39d7c...085 500 000 i studielån er vel mer enn 5 års studier. Du for ikke 100 000 i lån per år. Så denne personen har studert lenge. Det er jo rimelig ufornuftig å ha tatt en så lang utdannelse for så å gå ut i en så "lavtlønnet" jobb (ikke lavtlønnet generelt, men i forhold til utdanningslengden).
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #54 Skrevet 4. februar 2018 12 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke sant! Var til og me i to ulike banker, fikk samme tilbakemelding hos begge! Aner ikke hvor han i artikkelen har vert da! Men jeg klager nå ikke! Anonymkode: 39d7c...085 Jeg personlig har snakket med både Nordea og DnB, og der sa de at de måtte trekke fra studielånet. Det samme sier Skandiabanken sin kalkulator på nett. 15 minutter siden, Puny said: Syntes jo også at det var et rimelig høyt studielån i forhold til lønnen. 500 000 i studielån bør man jo ha greid å skaffe seg en mastergrad på og 400 000 er ganske dårlig betalt for en med mastergrad.... De som har mastergrad i juss og som begynner i staten kan ha en så lav begynnerlønn som 420 000,-. 23 minutter siden, AnonymBruker said: 4000kr i fellesutgifter 🙀 Det var nå helt ekstremt mye da, aldri hørt om noe som er så dyrt, og jeg på på mange leiligheter før jeg kjøpte. Den jeg kjøpte (~1000kr) var en av de dyreste på fellesutgifter. Anonymkode: 39d7c...085 Nja, her jeg bor så ligger normalt fellesutgiftene på 3000 - 4000. Hadde jeg funnet et sted med fellesutgifter på 2000,- hadde jeg syntes det var lavt! Bladde akkurat nå gjennom leilighetene som akkurat nå ligger ute i det området jeg ønsker å kjøpe i, og det meste der ligger ute med fellesutgifter på 4000 - 5000. Én av dem har 5200. Så er det et par her og der med utgifter nede på 2000, og jeg ser det er én på 1000. Men det mest normale her i området er omtrent 4000. Anonymkode: a1ba7...54b 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #55 Skrevet 4. februar 2018 12 minutter siden, Puny skrev: 500 000 i studielån er vel mer enn 5 års studier. Du for ikke 100 000 i lån per år. Så denne personen har studert lenge. Det er jo rimelig ufornuftig å ha tatt en så lang utdannelse for så å gå ut i en så "lavtlønnet" jobb (ikke lavtlønnet generelt, men i forhold til utdanningslengden). Nå ligger det faktisk på rett over 100 000kr i året https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Hvor-mye-kan-du-fa/basisstotte/ Så 5 år med studielån gir 500 000kr i lån. Dette da gitt at ingenting blir omgjort til stipend. 40% KAN bli omgjort om du følger alle regler. Anonymkode: 39d7c...085 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #56 Skrevet 4. februar 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tja. Nå har jeg høyere utdanning, men den er kun 3-årig, så studielånet mitt ikke så stort, men så er lønnen heller ikke noe å skryte av på 387k i året. Sier seg selv at jeg ikke får all verden til lån. Men på en annen side har jeg klart å skrapt sammen 700K i egenkapital, noe mannen også har(han har akkurat gjennomsnittslønn). Så om vi "låner til pipa" fikk vi jo totalt(medregnet EK), ca. 5,5 mill. Bor i Trondheim så er dyrt nok, men blir aldri å bruke alt, det er helt uaktuelt. Anonymkode: af196...856 Oi, det var lite i lønn etter en bachelor, hvilket felt er dette? Veldig bra oppspart egenkapital på så lav lønn da! Anonymkode: 09409...21c
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #57 Skrevet 4. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå ligger det faktisk på rett over 100 000kr i året https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Hvor-mye-kan-du-fa/basisstotte/ Så 5 år med studielån gir 500 000kr i lån. Dette da gitt at ingenting blir omgjort til stipend. 40% KAN bli omgjort om du følger alle regler. Anonymkode: 39d7c...085 De fleste får jo omgjort om man følger et normalt løp. noe de fleste gjør, eller som kan forventes. Anonymkode: 09409...21c 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #58 Skrevet 4. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Nå ligger det faktisk på rett over 100 000kr i året https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Hvor-mye-kan-du-fa/basisstotte/ Så 5 år med studielån gir 500 000kr i lån. Dette da gitt at ingenting blir omgjort til stipend. 40% KAN bli omgjort om du følger alle regler. Anonymkode: 39d7c...085 Poenget til personen du siterte er vel egentlig at med mindre man bor hjemme så er det ikke snakk om at det blir 100K i lån hvert år, siden en god del omgjøres til stipend. At man består på eksamen er jo noe man må kunne forvente. Det finnes gjerne noen som får etterslep og dermed ikke får omgjøring, men de er i et mindretall. De fleste studenter bor ikke med foreldrene sine, og består eksamen - og da ender de ikke opp med 100K i lån hvert år. Anonymkode: a1ba7...54b 2
Puny Skrevet 4. februar 2018 #59 Skrevet 4. februar 2018 (endret) 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå ligger det faktisk på rett over 100 000kr i året https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Hvor-mye-kan-du-fa/basisstotte/ Så 5 år med studielån gir 500 000kr i lån. Dette da gitt at ingenting blir omgjort til stipend. 40% KAN bli omgjort om du følger alle regler. Anonymkode: 39d7c...085 Det blir jo omgjort en del til stipend, når man består da. Personen må ha studert i nærmere 8 år for å få et studielån på 500 000. Endret 4. februar 2018 av Puny 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #60 Skrevet 4. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg personlig har snakket med både Nordea og DnB, og der sa de at de måtte trekke fra studielånet. Det samme sier Skandiabanken sin kalkulator på nett. De som har mastergrad i juss og som begynner i staten kan ha en så lav begynnerlønn som 420 000,-. Nja, her jeg bor så ligger normalt fellesutgiftene på 3000 - 4000. Hadde jeg funnet et sted med fellesutgifter på 2000,- hadde jeg syntes det var lavt! Bladde akkurat nå gjennom leilighetene som akkurat nå ligger ute i det området jeg ønsker å kjøpe i, og det meste der ligger ute med fellesutgifter på 4000 - 5000. Én av dem har 5200. Så er det et par her og der med utgifter nede på 2000, og jeg ser det er én på 1000. Men det mest normale her i området er omtrent 4000. Anonymkode: a1ba7...54b De bankene jeg var i som regnet det som utgift var: Sparebanken vest og Jæren sparebank, kan anbefalest Er det selveiger leilighet du ser etter? De pleier virkelig være billigere... Men ser etter et lite søk på finn at dette ikke er tilgelle i Oslo... da skal jeg ta tilbake de ordene og heller anbefale deg å flytte til vakre Rogaland! Anonymkode: 39d7c...085 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå