AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #1 Skrevet 4. februar 2018 https://www.tv2.no/nyheter/9637972/ Flere som har tenkt på dette? At det høye studielånet ditt kan knuse din boligdrøm når du er ferdig med utdanningen, fått deg jobb og skal etablere deg. Du må kanskje ta valget før du vurderer høyere utdanning. Dropp utdanning eller nøy deg med en veldig kort utdannelse slik at du får råd til å kjøpe bolig.. Eller kan du ende opp som leieboer i lang uoverskuelig fremtid med ditt høye studielån. Anonymkode: 3253e...0b6 5
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #2 Skrevet 4. februar 2018 Da vi søkte boliglån første gangen fikk vi beskjed av banken vi da brukte at «studielånet ødelegger jo litt for dere». Vi hadde nesten 900 000,- i egenkapital og 450 000,- i studielån. Søkte så på en nettside som lot oss søke hos flere banker samtidig, og ble raskt oppringt av en annen bank som omtrent slang penger etter oss. Så det handler mye om å finne riktig bank. Den første banken ringte oss opp et par år etterpå og tilbød oss bedre rente for å flytte lånet tilbake dit... Anonymkode: 0a635...70a
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #3 Skrevet 4. februar 2018 Eller bosette seg i Finnmark, få nedskreven studielån OG et godt boliglån 👍🏻😀 Anonymkode: 7741c...d4b 13
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #4 Skrevet 4. februar 2018 I et land hvor både utdanning og å eie egen bolig er så viktig, bør det legges til rette for at studielån ikke skal velte mulighetene for å få boliglån. Anonymkode: bd3b6...104 8
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #5 Skrevet 4. februar 2018 Det er jo helt logisk at studielånet også telles med når man beregner lånebelastningnen, all den tid studielånet faktisk også er et lån som må betales tilbake. Jeg kjøpte bolig det siste semesteret jeg studerte. Da hadde jeg 6 års studielån og ingen problemer med å få huslån til å kjøpe bolig for over 3 milloner kroner. Anonymkode: 5bc44...3fd 13
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #6 Skrevet 4. februar 2018 Du må finne riktig bank. Jeg fikk enkelt lån, studielånet ble kun regnet som en utgift i måneden, ikke som noe ekstra lån. Ble tatt med i den der utregningen i utgifter, var aldri snakk om at det skulle stå i veien for boligdrømmen Anonymkode: 39d7c...085 2
Gjest N-Nøff Skrevet 4. februar 2018 #7 Skrevet 4. februar 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://www.tv2.no/nyheter/9637972/ Flere som har tenkt på dette? At det høye studielånet ditt kan knuse din boligdrøm når du er ferdig med utdanningen, fått deg jobb og skal etablere deg. Du må kanskje ta valget før du vurderer høyere utdanning. Dropp utdanning eller nøy deg med en veldig kort utdannelse slik at du får råd til å kjøpe bolig.. Eller kan du ende opp som leieboer i lang uoverskuelig fremtid med ditt høye studielån. Anonymkode: 3253e...0b6 Hva er galt med å være leieboer? Det er ofte rimeligere enn å nedbetale huslån, kommunale avgifter etc.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #8 Skrevet 4. februar 2018 Vi fikk høyt lån uten fast jobb - basert på utdannelsene våre, som banken vurderte ville gi oss høy og sikker inntekt. De så bort fra studielånet. Bankene kan uttøve skjønn, også i hvordan egenkapital beregnes. Det gjelder selvfølgelig ikke om man har sullet rundt, blitt forsinket i utdannelsen, og står igjen med en ubrukelig mastergrad innen et snevert felt. Anonymkode: 930dd...b13 7
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #9 Skrevet 4. februar 2018 Men hvorfor være så tafatt? Man kan da jobbe litt ved siden av studiene. Jeg har 6 års høyere utdanning og hadde ingen problemer med å få boliglån. Hvorfor forventer folk å få alt gratis her i livet? Anonymkode: 09409...21c 5
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #10 Skrevet 4. februar 2018 4 minutter siden, Neinøff skrev: Hva er galt med å være leieboer? Det er ofte rimeligere enn å nedbetale huslån, kommunale avgifter etc. For dem som ønsker å betale andre fremfor å opparbeide seg kapital selv, og på sikt bo mye rimeligere, så passer det nok best å leie ja. Anonymkode: 09409...21c 7
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #11 Skrevet 4. februar 2018 5 minutter siden, Neinøff skrev: Hva er galt med å være leieboer? Det er ofte rimeligere enn å nedbetale huslån, kommunale avgifter etc. Hvordan blir det «rimeligere» all den tid avdragene på lånet er sparing? Og denne sparingen de siste årene har vært en god investering pga. økning i boligprisene? Vi bodde i vår første bolig i 3 år og solgte for 1,3 mill mer enn vi kjøpte for, og kunne da oppgradere boligen. Leier du får du jo ikke slike muligheter. Anonymkode: 0a635...70a 8
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #12 Skrevet 4. februar 2018 Tenker man status så må det da være bedre med egen bolig enn utdanning? Å være leieboer...da er man på bunnen i samfunnet sammen med sosialklienter og trygdede. Anonymkode: 3253e...0b6
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #13 Skrevet 4. februar 2018 Hva er det som gjør at enkelte ønsker å ta opp lån på flere millioner. Han i artikkelen har inntekt på 400000 og studielån på 500000 også klager han over at han kun får 1.5 mill i boliglån, det betyr at han totalt ønsker langt over 2 millioner i lån. Anonymkode: 09409...21c 6
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #14 Skrevet 4. februar 2018 13 minutter siden, Neinøff skrev: Hva er galt med å være leieboer? Det er ofte rimeligere enn å nedbetale huslån, kommunale avgifter etc. Rimeligere? Jeg har nedbetalt boligen og sitter da på formue til 2.5 mill, i tillegg betaler jeg kun 2.400 i fellesutgifter. Så det er hele boutgifter. Rimeligere å leie så du? Anonymkode: 09409...21c 10
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #15 Skrevet 4. februar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er det som gjør at enkelte ønsker å ta opp lån på flere millioner. Han i artikkelen har inntekt på 400000 og studielån på 500000 også klager han over at han kun får 1.5 mill i boliglån, det betyr at han totalt ønsker langt over 2 millioner i lån. Anonymkode: 09409...21c Jeg har ikke lest artikkelen, men i Oslo får man jo ingen ting til under 2 millioner. Anonymkode: 0a635...70a 7
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #16 Skrevet 4. februar 2018 Det er EK kravet som er problemet, ikke studielån. Selv med beskjeden inntekt kan man fint legge opp livet sitt slik at man sparer 100 000 kr+ i året. Men skal man først betale ned en halv mill i studielån, så spare en halv mill i EK, blir man fort boende i et kott noen år.. Anonymkode: 9de4d...237 3
Gjest N-Nøff Skrevet 4. februar 2018 #17 Skrevet 4. februar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Rimeligere? Jeg har nedbetalt boligen og sitter da på formue til 2.5 mill, i tillegg betaler jeg kun 2.400 i fellesutgifter. Så det er hele boutgifter. Rimeligere å leie så du? Anonymkode: 09409...21c Selvsagt er det rimeligere å leie. Hva du må ut med per måned er ofte betydelig lavere når du leier sammenlignet med når du skal eie et hus eller en leilighet. Rimelig: 1. gunstig på pris, billig kjøpe de rimeligste skoene
Gjest N-Nøff Skrevet 4. februar 2018 #18 Skrevet 4. februar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er EK kravet som er problemet, ikke studielån. Selv med beskjeden inntekt kan man fint legge opp livet sitt slik at man sparer 100 000 kr+ i året. Men skal man først betale ned en halv mill i studielån, så spare en halv mill i EK, blir man fort boende i et kott noen år.. Anonymkode: 9de4d...237 Selv med beskjeden inntekt? Det kommer jo an på hva utgiftene er det.. En familie på 4 med samlet inntekt på 400 000 kr/året kan spare mindre enn en student med inntekt på 330 000 kr/året. Noe som kan ansees for å være en beskjeden inntekt med tanke på hva som er gjennomsnittsinntekten i Norge.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #19 Skrevet 4. februar 2018 18 minutter siden, Neinøff skrev: Hva er galt med å være leieboer? Det er ofte rimeligere enn å nedbetale huslån, kommunale avgifter etc. Jeg er ikke villig til å betale for huseier egen bolig. For 10.000 betaler jeg ned på egen bolig. Det er sparing og formue. Tror ikke alle tenker over hVa de putter i lommene på fremmede folk Anonymkode: c6829...611 5
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #20 Skrevet 4. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke lest artikkelen, men i Oslo får man jo ingen ting til under 2 millioner. Anonymkode: 0a635...70a Nei, det forstår Jeg, la oss si han hadde fått lån som ønsker på 3 mill, hva gjør han da når renten stiger? Han har kun lønn på 400.000. Det er jo en grunn for at kravene er slik de er. Anonymkode: 09409...21c 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå