Gå til innhold

Hvordan få en trent rygg

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har lyst på en trent og fast rygg. (som en ser har litt muskler)

Jeg er 175 høy og veier 55 kg, så jeg har ikke så mye ekstra fett på ryggen. Men hvordan får jeg dette til?

Hvilke øvelser osv.? Jeg tenker da også på midjen :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begynn å tren Pilates.

Se web: pilatesstudio.no

Skrevet

Pilates er bra.

Eventuelt oppsøk en fysioterapeut og be om et opplegg for rygg. De har i alle fall gitt meg mange gode ryggøvelser.

Gjest Litjmæ
Skrevet

Jeg anbefaler deg å begynne å trene styrke på treningsstudio, dersom du ikke allerede gjør det. Be personalet å hjelpe deg med å sette sammen et passende program slik at du får trent hele kroppen. Aktuelle øvelser for ryggen spesifikt kan være markløft og nedtrekk bak nakken i apparat, men det er viktig at du trener hele kroppen!

Skrevet

Nedtrekk, markløft, stående roing, sittende roing, chins/pull ups....Alt dette er øvelser som tar på ryggen. Selv har jeg trent rygg spesifikt i et halvt år nå, og først nå ser jeg virkelig noe særlig resultater. Så ryggen er ikke akkurat en lettrent muskelgruppe :roll:

Skrevet

Jeg trener yoga - det er knallbra trening for ryggen! Jeg visste ikke at det gikk an å bli gangsperr inni ryggen, men nå har jeg funnet fram til muskler jeg ikke engang ante at jeg hadde!

Gjest Coolaid
Skrevet

Jepp, helsestudio gjør susen. Og ikke vanskelig heller. Slenger du på litt svømming atpåtill får du en knock out rygg....... (Det syns jeg ihvertfall er kjempesexy hos dere damer....)

Skrevet

Skal man få muskler må man trene litt tungt, da holder det ikek med Ypga eller Pilates.

Skrevet

Markløft og good morning er kongeøvelser for ryggen! Men variert trening er kanskje det viktigste, få inn mange forskjellige øvelser og aktiviteter. Rygg tar tid å få resultater på, men det blir så pent!!!!Lykke til!!!!

Gjest Andromeda
Skrevet

For litt variasjon i treningen kan du også svømme - det har gjort min rygg finere og mer veltrent. Og så er det så DEILIG å svømme!

Skrevet

Jeg vil også trene ryggen!! :) Først og fremst fordi jeg stadig sliter med smerter pga feilbelastninger og/eller for tunge tak... med en for svak rygg.... MEN - kan dere som foreslo øvelser forklare dem litt nærmere..? Treningsstudio er ikke et alternativ, så jeg får ikke noe hjelp på den måten.

Gjest Anonymous
Skrevet
Skal man få muskler må man trene litt tungt' date=' da holder det ikek med Ypga eller Pilates.[/quote']

Man får kanskje ikke store muskler av yoga, men man får en myk og smidig rygg. Skal man kun trene med vekter/apparater, blir ryggen værende stiv. Ryggen må mykes opp for å unngå smerter. Etter at jeg begynte med yoga i tillegg, fikk jeg en mer velfungerende kropp.

Skrevet
Jeg vil også trene ryggen!! :) Først og fremst fordi jeg stadig sliter med smerter pga feilbelastninger og/eller for tunge tak... med en for svak rygg.... MEN - kan dere som foreslo øvelser forklare dem litt nærmere..? Treningsstudio er ikke et alternativ' date=' så jeg får ikke noe hjelp på den måten.[/quote']

Det er veldig vanskelig å trene rygg utenfor studio, fordi det kreves vekter og apparater. Markløft, for eksempel, krever en stor vektstang. Uten vekter er det du kan gjøre begrenset til øvelser der du bruker kroppens egen motstand, som i Pilates, og det blir ikke like tungt. Men som forebygging er det glimrende. En Pilates-video får du tak i til under hundrelappen hos f.eks. play.com

Skrevet

Men hvis man leser hovedinnlegget, ser man vel klart at målet er DEFINERTE ryggmuskler, og da nytter det ikke med yoga eller pilates...

Skrevet
Men hvis man leser hovedinnlegget' date=' ser man vel klart at målet er DEFINERTE ryggmuskler, og da nytter det ikke med yoga eller pilates...[/quote']

Iallefall dersom man med definert betyr at man skal se dem godt... Da må to elementer på plass: Mindre fett og mer muskler... Da må det trenes med tunge vekter (ja så tungt at man med den siste repetisjonen ikke klarer en til....)

Yoga og Pilates er bra å trene ved siden av, da får man enda en flott element inn i treningen.

Skrevet

Kickboksing, boksing, kickpuls, body combat...

Alt som innebærer slag og spark (selv om det abre er i luften) gir deg en svært pen og definert rygg. :kul:

Skrevet

Langrenn - klassisk stil - er også bra trening for ryggen.

Gjest Ninakanin
Skrevet

Det er rart hvor motakelig kroppen (min) er for trening! La på mer vekt på ryggen sist gang jeg gikk og trente, og nå er holdningen min helt perfekt! Kjenner virkelig hvordan det tar i musklene nederst i ryggen, hvordan jeg holdes oppe.. Er dritdeilig!

Har også som mål å se litt mer definert ut på ryggen. Ikke nødvendigvis muskuløs, men atletisk kanskje?

Skrevet

Da må ikke bare ryggstrekkerne trenes kaninfrøken, men du må trene øvre del av ryggen.. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...