AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #1 Skrevet 4. februar 2018 Hvordan var overgangen for dine barn? Tips? Er det noe å grue seg for? Anonymkode: 7ec93...721
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #2 Skrevet 4. februar 2018 Gikk rimelig greit. Det som var utfordrende var å gå på do. Hun var den første tiden utrolig redd for å gå på do på skolen og hadde noen uhell. Og det å skjønne greia med SFO. Skulle forberedt mer på SFO og overgangene mellom skole og SFO. For hva er SFO? Det er ikke barnehage og heller ikke skole. Hun strevde med å finne ut av det og få tak på det. Og så var det utfordringer med at hun ble slått av medelev. Men det kan man liksom aldri forutse. Fag, sitte i ro, følge med, kle på seg osv. gikk bra. Utfordringene kom der jeg ikke hadde tenkt over at det ville bli noen. Anonymkode: 21cb5...dab 2
Minlillesky Skrevet 4. februar 2018 #3 Skrevet 4. februar 2018 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan var overgangen for dine barn? Tips? Er det noe å grue seg for? Anonymkode: 7ec93...721 Overgangen gikk over all forventning. Litt problemer med å sitte i ro i timen, men det har de fleste 1.klassinger. De er vant til å bevege på seg fritt så og si hele dagen i barnehagen, og nå skal de sitte i ro flere timer. Det er en stor overgang, men det er noe som går seg til iløpet av året eller året etter som regel. Nå sitter ikke klassen til min datter i ro i flere timer: De beveger mye på seg, og har ulike stasjoner de skal gjennom osv. Men de må og sitte i ro litt når det er vanlig tavleundervisning
Sushi Skrevet 4. februar 2018 #4 Skrevet 4. februar 2018 Det gikk veldig bra. Hun var litt nervøs første dagen på SFO og første skoledag, men etterpå gikk alt på skinner. Hun var en typisk skoleklar 6-åring, moden for alderen.
Arkana Skrevet 4. februar 2018 #5 Skrevet 4. februar 2018 Jeg har to skolebarn og overgangen har gått veldig bra for dem begge. Den ene er utadvendt og sosial og den andre litt mer sjenert og bruker tid på å bli trygg, men de har begge to raskt fått seg gode venner og funnet seg til rette i nytt og større miljø og med andre krav og forventninger enn i barnehagen. Den ene er svært sterk faglig og individuell tilpasning i forhold til at han skal få nok utfordringer har vært veldig læreravhengig og dermed også litt frustrerende, men det har gått seg til. Vi er svært fornøyd med skolen og barna våre trives veldig godt. For foreldre er det også stor forskjell på barnehage og skole. Fra å gå i barnehage hvor de er passet svært godt på og man har daglig kontakt med de ansatte og får rapport om alt fra hva de har spist til hvem de har lekt med er de som skolebarn plutselig overlatt litt mer til seg selv og man som forelder har langt sjeldnere kontakt med lærerne og vet mindre om hverdagen til barnet. Det føles rart og kan være en overgang for foreldrene, kanskje spesielt med det eldste barnet.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #6 Skrevet 4. februar 2018 Overgangen til skole har gått greit for begge barna våre. Men den leken og de ukentlige turdagene vi har blitt lovet har ikke blitt gjennomført. Virker som de har lav terskel for å avlyse uteaktiviteter. Førsteklassingen klager over at han aldri rekker å leke. Ser at behovet for sosialisering og lek på ettermiddagene er langt større nå enn i vår, men det er vel noe som kommer med alderen også. Anonymkode: afff0...0eb
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #7 Skrevet 4. februar 2018 Det gikk veldig fint her, men kom på at jeg ikke hadde snakket noe om SFO kun skole og dermed skjønte han ikke helt dette med SFO og det føltes nok litt stort og "regelløst" til å begynne med. Så supert da selve skolen kom i gang med litt mer program. Nå- etter et halvt år- elsker han SFO og vil helst være der hele tiden. Skolearbeid går fint, men han vil helst på sfo for å leke. Han stortrives, synes det er supert at det ikke er så mye program og at han selv kan få bestemme hva han vil gjøre, være inne eller ute etc. Og, bonus er visst at det ikke er gjerder rundt skolen.. 😆 Han var veldig opptatt av det i høst, at det er de små i barnehagen som må ha gjerde rundt. Nå er det - også - blitt en selvfølge 😂 Anonymkode: 4bfee...e89
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #8 Skrevet 4. februar 2018 For øvrig er lærerne supre, de har ofte uteskole og jeg mener de er mer ute nå enn da de gikk i barnehagen. De har også fast ukentlig turdag med SFO, de er i gymsalen, på skolebibliotek m.m. Storfornøyd. Noen klaget over mye lekser i høst, da synes jeg det var lite. Nå etter jul derimot har leksene tatt seg opp. Glad jeg har et barn som foreløpig tar ting lett og henger greit med, tenker på dem som fortalte barna slet i høst. Det blir jo bare mer og mer.. Utrolig gøy å være med på reisen, fra en lei og frustrert barnehagegutt til en veldig fornøyd skolegutt. Flere nye venner, og ingen små en må ta hensyn til og alle reglene i barnehagen. Masse regler på skolen også, men på en helt annen måte. Gled deg, jeg er sikker på at det kommer til å gå kjempefint 😊 Anonymkode: 4bfee...e89
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #9 Skrevet 6. februar 2018 Her har det gått fint med begge to. Selv om de er to helt forskjellige gutter. Eldstemann er veldig veslevoksnen og var klar til å begynne på skolen allerede ett år før han skulle. Det var et tungt siste år i bhg da hans to beste kompiser hadde begynt på skolen og han måtte bli igjen. De to første årene på skolen gikk supert faglig, men han har slitt noe med det sosiale og selve klasserom-settingen. Ble utredet av BUP men de kunne ikke plassere han i noen "boks". Nå går det bedre og han er nok bare en litt ekstra sensitiv, var og engstelig type (som moren sin). Minstemann var i andre enden av skalaen. Overhodet ikke klar for eller interessert i å begynne på skolen. Han stortrivdes i bhg. Men det gikk overraskende bra og han henger med mye bedre enn jeg forventet. Noen episoder med frustrasjonsutbrudd har det vært, men etter jul virker det som han har landet litt og funnet seg godt til rette. Vi er superfornøyd med skolen og hvordan de har tatt oss på alvor og fulgt opp vår eldste. Det er en liten skole med godt miljø og dyktige ansatte. Anonymkode: 2ea97...c78
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå