daenarys Skrevet 4. februar 2018 #1 Skrevet 4. februar 2018 Hei! Jeg er ei 19 år gammel jente som skal begynne på ingeniør studie til høsten. Jeg bor nå i Stavanger og er svært usikker om jeg skal flytte, eller bli værende her og begynne på UiS. I utgangspunktet var planen å leie med ei venninne i Stavanger, men i og med jeg har bodd her hele livet så tenker jeg også på å flytte. Foreløpig virker Kristiansand og Bergen fristende. Lurer derfor på deres erfaringer! Noen som har studert i Kristiansand på UiA, eller i Bergen? Hvordan var skolen, og det sosiale? Er så usikker haha, klarer aaaldri å bestemme meg.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #3 Skrevet 4. februar 2018 Har snakket med noen som studerte i Bergen og som ikke anbefalte det pga alt regnværet. At det var vanlig å bli deprimert av det. Anonymkode: 78564...422
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #4 Skrevet 4. februar 2018 En viktig ting er jo studiet. Hvilke ingeniør retning? Har du sjekket skolene på de studiestedene om de har det du ønsker? Ellers er studielivet i Bergen veldig bra, studerer og bor der selv (er ikke fra Bergen). Angående regn så regner det mye generelt på Vestlandet, men så er det ekstra spesielt når det er sol 😆 Anonymkode: 9a7c8...d9a
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #5 Skrevet 4. februar 2018 Veldig mange av ingeniørutdanningene ved UiA går ved avdelingen i Grimstad, så du bør sjekke om de har den retningen du ønsker ved universitetet, og i tilfelle på hvilken avdeling. Uansett, Sørlandet er en flott plass å studere, jeg går selv i Kristiansand. Flott by med tilgang til det meste, og et greit studentmiljø avhengig av hva du studerer. Værmessig er det littegrann bedre enn Stavanger. Er det noe spesielt du er ute etter som er avgjørende for hvilket studiested du velger? Anonymkode: 96ce5...84b 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #6 Skrevet 4. februar 2018 Jeg kjenner ikke Kristiansand som studiested, men har studert mange år i Bergen. Bergen og Trondheim er kjent for å ha de beste studentmiljøene i Norge, og det er ikke uten grunn. Det er mye man kan engasjere seg i, både innen fag, politikk, idrett, sosiale ting, studentsteder, kultur osv. De studentrelevante stedene ligger i grei nærhet til hverandre, det er gåavstand mellom de fleste studentboliger og undervisningssted, og kollektivtilbudet man trenger som student er bra. Høyskolen ligger like ved bybanen som tar deg inn til sentrum på kort tid, og det tar heller ikke med enn 20-25 min å gå hvis du vil det. Høyskolen er ny, og de holder på å bygge den enda mer ut nå. Det ligger treningssenter for studentene ulike steder i byen, f.eks et 2-3 min gange fra høyskolen. Ellers er det ypperlig å bruke byfjellene til trening og rekreasjon. Ja det regner i Bergen, men det går helt fint an å venne seg til. Det er dessuten greit å ha en unnskyldning til å sitte inne å lese på de verste dagene, og når det er bra vær er det fantastisk å gå ut og nye været og se på folkelivet! Så jeg anbefaler absolutt Bergen som studiested, men du må selvfølgelig sjekke at de har den linjen du ønsker å gå. Anonymkode: 3becf...b75
daenarys Skrevet 4. februar 2018 Forfatter #7 Skrevet 4. februar 2018 Jeg skal gå studiet dataingeniør, og så nå det var på avdeling Grimstad. Vet du hvor stor forskjell det er å gå i Kristiansand og i Grimstad? Det som er avgjørende er om skolen og studentmiljøet er bra. I tillegg er jo Kristiansand en så fin by med fint vær så det er jo et stort pluss! Bergen virker og fristende men det regner så mye der. Stavanger har jeg bodd hele livet så er litt lei. Det jeg er litt redd for med Kristiansand er at skolen ikke er så bra siden det er så lavt snitt å komme inn. Men det kan jo og være at ikke så mange søker der. 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Veldig mange av ingeniørutdanningene ved UiA går ved avdelingen i Grimstad, så du bør sjekke om de har den retningen du ønsker ved universitetet, og i tilfelle på hvilken avdeling. Uansett, Sørlandet er en flott plass å studere, jeg går selv i Kristiansand. Flott by med tilgang til det meste, og et greit studentmiljø avhengig av hva du studerer. Værmessig er det littegrann bedre enn Stavanger. Er det noe spesielt du er ute etter som er avgjørende for hvilket studiested du velger? Anonymkode: 96ce5...84b
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #8 Skrevet 4. februar 2018 Ingen av delene, NMBU!! Fantastisk skole, ekstremt bra studiemilje!!! Anbefaler å sjekke det ut (enn om du kanskje ikke ender opp der da), men verdt å ta en titt! Har studert både der og UiS, vet desidert hvilket jeg anbefaler!!!! 🙀 Har ikke hørt så mye om Bergen eller Kristiansand desverre, men de er jo sikkert bra de også Anonymkode: fd3be...0ee
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #9 Skrevet 4. februar 2018 Jeg er kjempefornøyd med kristiansand og miljøet! Anonymkode: 8367d...821
daenarys Skrevet 4. februar 2018 Forfatter #10 Skrevet 4. februar 2018 (endret) Tusentakk for alle svar !!! Fant nå ut at studiet jeg skal søke ligger i Grimstad, ikke Kristiansand... Så har noen erfaringer med Grimstad? :):):) Endret 4. februar 2018 av daenarys
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #11 Skrevet 4. februar 2018 Ååh, jeg vil virkelig anbefale NTNU i Trondheim! Bedre studentby skal du lete lenge etter, bare hyggelige og koselige folk der. Anonymkode: 8e556...539
Jentadi Skrevet 4. februar 2018 #12 Skrevet 4. februar 2018 Har du karakterer til å komme inn på NTNU, så kan det være noe å vurderer. Papirer derfra deg ofte en fordel når du skal søke jobb. Grimstad er en koselig by. Studentmiljøet er ikke så stort og jeg tror det er lett å trives. Bergen vet jeg ingenting om. 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #13 Skrevet 4. februar 2018 Har studert dataingeniør i Bergen og jeg trivdes veldig godt! Har fått mange gode venner her og studentmiljøet er topp! Er litt vemodig å flytte herfra nå etter over 10 år i byen. (Er ikke fra Bergen) Anonymkode: 8b2b4...9cb
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #14 Skrevet 4. februar 2018 3 hours ago, daenarys said: Jeg skal gå studiet dataingeniør, og så nå det var på avdeling Grimstad. Vet du hvor stor forskjell det er å gå i Kristiansand og i Grimstad? Det som er avgjørende er om skolen og studentmiljøet er bra. I tillegg er jo Kristiansand en så fin by med fint vær så det er jo et stort pluss! Bergen virker og fristende men det regner så mye der. Stavanger har jeg bodd hele livet så er litt lei. Det jeg er litt redd for med Kristiansand er at skolen ikke er så bra siden det er så lavt snitt å komme inn. Men det kan jo og være at ikke så mange søker der. Camus Grimstad er veldig mye mindre enn Kristiansand, og har langt færre studenter. Jeg har ikke studert der selv, men kjenner en del som har studert der som er svært fornøyd med studentmiljøet. UiA sine nettsider gir god oversikt over hvordan de ulike studiene er lagt opp, det er verdt å se på. Inntrykket mitt er at poenggrensen er lav på grunn av søkerantallet, men jeg kan selvsagt ikke vite sikkert. Camus Grimstad er i alle fall ganske store på ingeniørutdanning, de har mange retninger og mange studenter. Grimstad er en fin, men ganske liten by. Været er utvilsomt bedre enn Bergen, men ærlig talt synes jeg været på Sørlandet er noe oppskrytt etter å ha bodd her i over tre år. Uansett, selv om Grimstad er lite, har jeg inntrykk av at det skjer en del for studentene, og det er også kort vei til Kristiansand med god dekning på kollektivtrafikk. Anonymkode: 96ce5...84b
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #15 Skrevet 4. februar 2018 Til dere som argumenterer med at det regner så mye i Bergen, så er det faktisk ikke så stor forskjell mellom Stavanger og Bergen. At du Ts er fra Stavanger så vil du mest sannsynlig ikke merke stor forskjell. Det du vil merke mest er at det ikke er så mye vind i Bergen i forhold til Stavanger. Om du vil til en by med bedre vær så gå for Kristiansand. Jeg er selv fra Bergen, og har bodd i Stavanger i to år. Bor nå i Oslo og elsker at det så og si aldri er regn. Anonymkode: e22dd...782
daenarys Skrevet 5. februar 2018 Forfatter #16 Skrevet 5. februar 2018 Tusentakk for alle svar! Har tenkt på Trondheim før, men snittet til å komme inn er høyere enn det jeg har. Endrer mening hele tiden, men akkurat nå tenker jeg mest på Bergen eller Stavanger. Grimstad hadde jeg kanskje blitt fort lei av, i og med det er så lite.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #17 Skrevet 9. februar 2018 Jeg er fra Grimstad og bor her Har gått på UiA både i Grimstad og Kr.Sand. Liker begge steder, og det er mye som skjer her! Dessuten er det bare 20 min fra Grimstad til Kr.Sand med bil. Anonymkode: 8555e...12e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå