AnonymBruker Skrevet 3. februar 2018 #1 Skrevet 3. februar 2018 Sitter her og skal legge meg snart, og leste noen lettere nyhetsartikler (Nettavisen, som noen ganger har innhold som hører hjemme i et ukeblad, ikke en avis). Jeg kom over denne her: http://www.side2.no/underholdning/demi-lovato-forskte-a-sjekke-opp-henry-cavill-pa-instagram-og-twitter-elsket-det/3423411466.html Demi Lovato postet et bilde av seg selv iført noe som kunne vært hentet ut av en katalog for sexy undertøy for å tiltrekke seg oppmerksomheten til Henry Cavill, som har spilt Supermann i de siste DC-filmene. I artikkelen omtales dette som et bra og inspirerende sjekkeinitiativ. Det fikk meg til å tenke litt. Som heterofil mann synes jeg Demi Lovato definitivt er tiltrekkende rent fysisk, så jeg ville vel aldri hatt noe i mot å se en slikt bilde av en kvinne som henne. Men så tenkte jeg: Hva hvis vi hadde snudd på rollene her? Da hadde vel mannen blitt sablet ned som en pervo av de sjeldne? Jeg er ikke blant dem som tror på matematisk likestilling. Vi vil alltid ha kjønnsroller, men vi skal selvsagt prøve å ikke la dem hindre oss i å gjøre noe vi har lyst til, så lenge det ikke bryter med noen lover eller normal folkeskikk. Det vil vel dessverre alltid være sånn at hvis en mann uttrykker interesse for en kvinne kan hun føle det som truende, mens kvinner som uttrykker interesse for menn sjelden eller aldri vil bli ansett som truende. En liten digresjon: Jeg funderer av og til på hvorfor det er sånn at våre kulturelle normer tilsier at menn ikke skal gå med klær som viser noe særlig hud, mens kvinner kan vise hud og være tekkelig antrukket, eller vise hud og være mer utfordrende. Er dette naturgitt, eller er det kulturelt tillært? Er det noen sosialantropologer som har studert kleskoder rundt om i verden og historien her på forumet? Anonymkode: 80cdf...c0e
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2018 #2 Skrevet 3. februar 2018 Da ville man ropt trakassering. Anonymkode: 4bdfd...130
AryaUnderfoot Skrevet 4. februar 2018 #3 Skrevet 4. februar 2018 Tror ingen hadde brydd seg om det var omvendt faktisk når det nå er gjort på denne måten. Mange mannlige kjendiser også som legger ut bilder i lite klær og hele poenget med at dette liksom er så smooth sjekking er jo at ingen kan si 100% sikkert at hun la det ut for han.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #4 Skrevet 4. februar 2018 9 hours ago, AryaUnderfoot said: Tror ingen hadde brydd seg om det var omvendt faktisk når det nå er gjort på denne måten. Mange mannlige kjendiser også som legger ut bilder i lite klær og hele poenget med at dette liksom er så smooth sjekking er jo at ingen kan si 100% sikkert at hun la det ut for han. Jeg skulle vel ha presisert at jeg tenkte mer på eksplisitt sjekking, altså sende et bilde slik at det ikke er særlig tvil om hva som er tanken bak det. Da vil vel de færreste menn oppleve et slikt bilde av en kvinne som truende, mens en mann som sender tilsvarende bilder av seg selv fort vil kunne oppfattes som pervo elle truende. Det er jo synd at det skal være sånn, men jeg skjønner at kvinner kan oppleve det som ekkelt. Anonymkode: 80cdf...c0e
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #5 Skrevet 4. februar 2018 I en slik setting tror jeg begge kjønn hadde komt greit utav situasjonen. Det hadde vært langt verre å sende et slik bilde privat eller tagge personen. ----- Er ikke han homofil? Anonymkode: 742b4...4ea
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #6 Skrevet 4. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er ikke han homofil? Anonymkode: 742b4...4ea Nei. Anonymkode: 4bdfd...130
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #7 Skrevet 4. februar 2018 Herregud nå har dette gått for langt. Hvis man skroller nedover instagrammen, så ser du flere lettkledde bilder. Det å sjekke opp noen har aldri vært ulovlig. Samme om det er mann eller kvinne som gjør det. Anonymkode: 935ba...d5f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå