Gå til innhold

"Dyr" skade på bil, ikke min forsikring - hva ville du gjort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, alle sammen!

Jeg har gjort et kukstykke og bulket til min nye bil. Det er ikke så alvorlig at det har invirkning på kjørekvaliteten eller noe, men det er en skjønnhetsfeil som vil bety veldig mye når jeg en gang skal selge bilen videre. Som jeg har skjønt det på andre kan den får rustskader om jeg venter for lenge (jeg kan nemlig veldig lite om bil :P ).

Siden det er en nyere bil og bulken er litt uheldig plassert, så vil dette koste ca. 20.000 kroner. KJIPT!

Ettersom jeg nylig har startet opp som student, har jeg forsikring via min far for å spare på utgiftene.

Så her er mitt spørsmål; vil han tape poeng om jeg bruker forsikringen på skaden? Bilen står på meg, men han står som medeier.

Jeg vil jo ikke ødelegge hans poengsparing for tulleting som dette. Så mer for meg å bruke forsikringen om bilen ble mer vraket i en kræsj, eller noe :sjokkbla:

Så mitt spørsmål er; hvordan påvirker det han, og hva ville du gjort i denne situasjonen? :)

Takk for alle behelpelige svar!

Anonymkode: ef9d6...9b8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med din far, det er han som kjenner vilkår, egenandel og bonus-tap og kan vite hva som lønner seg.

Anonymkode: 9e3a6...e22

• Liker 5
Skrevet

Det er kun din far som kan si noe om forsikringen sin. 

Anonymkode: a71d7...38a

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei, alle sammen!

Jeg har gjort et kukstykke og bulket til min nye bil. Det er ikke så alvorlig at det har invirkning på kjørekvaliteten eller noe, men det er en skjønnhetsfeil som vil bety veldig mye når jeg en gang skal selge bilen videre. Som jeg har skjønt det på andre kan den får rustskader om jeg venter for lenge (jeg kan nemlig veldig lite om bil :P ).

Siden det er en nyere bil og bulken er litt uheldig plassert, så vil dette koste ca. 20.000 kroner. KJIPT!

Ettersom jeg nylig har startet opp som student, har jeg forsikring via min far for å spare på utgiftene.

Så her er mitt spørsmål; vil han tape poeng om jeg bruker forsikringen på skaden? Bilen står på meg, men han står som medeier.

Jeg vil jo ikke ødelegge hans poengsparing for tulleting som dette. Så mer for meg å bruke forsikringen om bilen ble mer vraket i en kræsj, eller noe :sjokkbla:

Så mitt spørsmål er; hvordan påvirker det han, og hva ville du gjort i denne situasjonen? :)

Dette vil din far tape bonus på og han vil få dyrere forsikring i flere år fremover. Det du trodde du var lur og sparte penger på koster nå mye.

Husk og på at Tryg har parkeringssade uten tap av bonus men med egenandel. 

Anonymkode: f93cf...149

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, alle sammen!

Bonustap. Hadde ikke tatt det på forsikringen. Nå så jeg en reklame at du kan ha en bulk i året, uten Bonustap.  Tror det var gjensidige 

Anonymkode: 776f5...0c8

Skrevet

Jeg hadde ikke tatt det på forsikring når beløpet er så beskjedent. Egenandel pluss bonustap i mange år framover blir ganske sikkert et høyere beløp enn 20 000. 

Jeg hadde heller ikke reparert så lenge bilen er kjørbar. Det kan aldri lønne seg. Du får så klart mindre for en bil med skjønnhetsfeil, men aldri så mye mindre at det vil lønne seg å reparere. Og desto eldre bilen blir, desto mindre blir forskjellen, men reparasjonskostnaden i hvert fall ikke blir mindre.

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bonustap. Hadde ikke tatt det på forsikringen. Nå så jeg en reklame at du kan ha en bulk i året, uten Bonustap.  Tror det var gjensidige 

Anonymkode: 776f5...0c8

Det var Dnb. De reklamerer med en bulk i året uten å tape bonus.

• Liker 2
Skrevet
20 minutter siden, Million skrev:

Det var Dnb. De reklamerer med en bulk i året uten å tape bonus.

DNB og If. 

Anonymkode: 308b0...634

Skrevet
10 timer siden, GauteS skrev:

Jeg hadde ikke tatt det på forsikring når beløpet er så beskjedent. Egenandel pluss bonustap i mange år framover blir ganske sikkert et høyere beløp enn 20 000. 

Jeg hadde heller ikke reparert så lenge bilen er kjørbar. Det kan aldri lønne seg. Du får så klart mindre for en bil med skjønnhetsfeil, men aldri så mye mindre at det vil lønne seg å reparere. Og desto eldre bilen blir, desto mindre blir forskjellen, men reparasjonskostnaden i hvert fall ikke blir mindre.

En skade til 20 000 er ikke en beskjeden ripe i lakken, skade. Karosseriskader ruster, og resten av området rundt ruster. Når nilen er av nyere dato forringer dette bilen raskt.

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

DNB og If. 

Anonymkode: 308b0...634

IF er grei å ha så lenge man er uten problemer, er villig til å betale det de krever i premie uten å protestere. Men dan dagen du skjønner at det må være noe riv, ruskende galt med premieberegningen og elelr i tillegg trenger hjelp fra forsikringen, ja, da angrer du bittert på at du lot deg lure. Og selv Halvard Kvasheim (usikker på hvordan navnet skrives) lot seg lure og stod frem på tv med bløffene fra IF.  Vi har ikke prøvd DNB men vi kjenner andre med likedan erfaring der som vi har hos IF. 

Anonymkode: f93cf...149

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Karosseriskader ruster, og resten av området rundt ruster. Når nilen er av nyere dato forringer dette bilen raskt.

Jeg kjørte rundt med en diger og dyp bulk i døra i mange år. Selvfølgelig rustet det – hva så? Det var ikke nettopp bærende konstruksjoner som rustet, bilen gjorde jobben akkurat like bra, fraktet meg fra A til B. Den ble ikke forringet for meg!

Bare folk med mer penger enn vett reparerer en slik skade som jeg hadde (trolig fra en brøytebil).

Skrevet

Det er jo kun bonusen på din bils forsikring som eventuelt påvirkes. Hver bil har sin egen bonusopptjening. Denne bonusen kan overføres til en annen bil, men de andre bonusene man har påvirkes ikke av skade på en bil.

Anonymkode: d97ec...d94

• Liker 1
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo kun bonusen på din bils forsikring som eventuelt påvirkes. Hver bil har sin egen bonusopptjening. Denne bonusen kan overføres til en annen bil, men de andre bonusene man har påvirkes ikke av skade på en bil.

Anonymkode: d97ec...d94

Åh, virkelig?! Jeg vil ikke bruke forsikringen om det går ut over han, men om det kun går utover meg er alt i orden. Kan godt betale litt mer i måneden om det kun er det som er risiko.

Men hvordan fungerer det om jeg kjøper en ny bil og brukeret nytt forsikringsselskap? Hvor går liksom "minuspoengene"? :P 

TS

Skrevet
1 time siden, GauteS skrev:

Jeg kjørte rundt med en diger og dyp bulk i døra i mange år. Selvfølgelig rustet det – hva så? Det var ikke nettopp bærende konstruksjoner som rustet, bilen gjorde jobben akkurat like bra, fraktet meg fra A til B. Den ble ikke forringet for meg!

Bare folk med mer penger enn vett reparerer en slik skade som jeg hadde (trolig fra en brøytebil).

Om bilen koster 20.000 kr har man ikke tapt så mye penger om man kjører på den et par år og ikke får solgt den videre. Men om man har en bil som koster nærmere 100.000 kr og man får videresolgt den for mye, mye mindre - ja, da har man et økonomisk tap.

Så selv om bulken eller rusten ikke betyr så mye for fremkommeligheten, så kan det påvirke negativt i fremtiden. Det er kun derfor jeg bryr meg om denne skaden.

Skrevet

Hvis du bestemmer deg for å ikke reparere skaden, så kan du lakke over skaden hjemme for å hindre rust. Du får kjøpt riktig lakk på sprayboks hos merkeforhandleren. Så pusser du først med sandpapir, sprayer på primer, deretter lakk og så klarlakk til slutt. Dette gjør jeg på den gamle bilen min når den får en skrape, og den har null rust.

Anonymkode: a52ce...d57

• Liker 1
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Men om man har en bil som koster nærmere 100.000 kr og man får videresolgt den for mye, mye mindre - ja, da har man et økonomisk tap. Så selv om bulken eller rusten ikke betyr så mye for fremkommeligheten, så kan det påvirke negativt i fremtiden. Det er kun derfor jeg bryr meg om denne skaden.

OK. Lykke til i første klasse i livets skole. Egne feil er en virkningsfull måte å lære på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...