Gå til innhold

Imovane/Zopiclone - ruseffekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 timer siden, Athleisure skrev:

Dersom vedkommende tok imovane for første gang, er det selvsagt dumt å ta 22 mg - da det vil gi rus for mange.

Personer som har utviklet toleranse for stoffet, derimot, må gjerne ha en høyere dose enn 7,5. 

Og da har vedkommende utviklet toleranse, som gjør at de må enten stoppe å ta pillene, og ta pause, eller så fortsetter de å øke og øke, og gnage og bæse på legen for å få flere piller, helt til legen må tvinge frem en stans, og så får alle pasientene problemer med å få slike piller, siden noen er uansvarlige.

Anonymkode: f186f...72c

• Liker 2
Skrevet
11 timer siden, Gizmo_92 skrev:

Ligget i skapet hjemme lenge.

Man får ikke kjøpt skap med innebygget pillebrett, så hvor lenge har du hatt dem, hva fikk du dem for? Er de dine eller går din mamma rundt og leter etter dem? 

Anonymkode: 00354...f23

• Liker 2
Skrevet

Helt normalt det: om man velger ta tre tabelletter på en gang. 7,5 er det sterkeste en gir til folk med søvnvansker.

(Du bør kanskje ta en runde med det selv om du egentlig er skikket som sykepleier når klarer gjøre sånne brølere)

Anonymkode: b93eb...3e0

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Helt normalt det: om man velger ta tre tabelletter på en gang. 7,5 er det sterkeste en gir til folk med søvnvansker.

(Du bør kanskje ta en runde med det selv om du egentlig er skikket som sykepleier når klarer gjøre sånne brølere)

Nei, det er IKKE normalt, og det er ikke innenfor retningslinjene for forskrivning. Ved doser på 22.5 mg er det rapportert lettere forgiftningssympromer hos voksne.

Det skal en særskilt vurdering fra lege før man kan gå over 7.5 mg i enkeltdose. Man hvekrne kan eller skal ta større dose enn forskrevet.

Ikke spre farlig feilinformasjon i offentligheten!

Anonymkode: 53bab...992

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er IKKE normalt, og det er ikke innenfor retningslinjene for forskrivning. Ved doser på 22.5 mg er det rapportert lettere forgiftningssympromer hos voksne.

Det skal en særskilt vurdering fra lege før man kan gå over 7.5 mg i enkeltdose. Man hvekrne kan eller skal ta større dose enn forskrevet.

Ikke spre farlig feilinformasjon i offentligheten!

Du må skjerpe deg å lese hva jeg skriver. Jeg skriver jo pokker at det ikke foreskrives doser over 7,5 gram akkurat som deg. Og at han ikke kan forvente seg noe annet en reaksjonen han fikk når han selv velger å ta mye høyere doser.

Jeg rapporterer deg for å komme med anklager om feilinformasjon. 

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Du må skjerpe deg å lese hva jeg skriver. Jeg skriver jo pokker at det ikke foreskrives doser over 7,5 gram akkurat som deg. Og at han ikke kan forvente seg noe annet en reaksjonen han fikk når han selv velger å ta mye høyere doser.

Jeg rapporterer deg for å komme med anklager om feilinformasjon. 

Du skriver at det er normalt. Det er ikke normalt, og det er ikke trygt. Rapporter i vei. Det er DU som setter liv og helse i fare.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du skriver at det er normalt. Det er ikke normalt, og det er ikke trygt. Rapporter i vei. Det er DU som setter liv og helse i fare.

Herregud: Jeg skriver ikke at det er normalt å ta 3 Imovane. Jeg skriver at det er en en normal reaksjon å bli ruset og rar når man dytter i seg to imovane mer enn det som foreskrives maximalt. Hvilket er sant. Det er ikke å komme med feilinformasjon eller oppfordre folk til å trøkke i seg 3 imovane i slengen. Det er det bare du som påstår at jeg gjør fordi du åpenbart bare er ute etter å krangle og velger å misforstå ting som egentlig er umulig å misforstå.

Man får heller ikke spesielt morsomme reaksjoner om man tyller i seg for mye alkohol. Det er også normalt og fortsetter man bare å drikke vil det tilslutt bli farlig og så dødelig med alkohol. 

Tror ellers du må lese deg opp litt på Imovane til en annen gang så legger ved en link til deg:

http://tidsskriftet.no/2003/02/legemidler-i-praksis/forgiftninger-med-benzodiazepinliknende-legemidler

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Herregud: Jeg skriver ikke at det er normalt å ta 3 Imovane. Jeg skriver at det er en en normal reaksjon å bli ruset og rar når man dytter i seg to imovane mer enn det som foreskrives maximalt. Hvilket er sant. Det er ikke å komme med feilinformasjon eller oppfordre folk til å trøkke i seg 3 imovane i slengen. Det er det bare du som påstår at jeg gjør fordi du åpenbart bare er ute etter å krangle og velger å misforstå ting som egentlig er umulig å misforstå.

Man får heller ikke spesielt morsomme reaksjoner om man tyller i seg for mye alkohol. Det er også normalt og fortsetter man bare å drikke vil det tilslutt bli farlig og så dødelig med alkohol. 

Tror ellers du må lese deg opp litt på Imovane til en annen gang så legger ved en link til deg:

http://tidsskriftet.no/2003/02/legemidler-i-praksis/forgiftninger-med-benzodiazepinliknende-legemidler

Da må du formulere deg tydeligere. Jeg er ikke ute etter å krangle, og antagelig har jeg sett flere benzodiazepin- og z-hypnotikaoverdoser enn de fleste. Jeg trenger ikke å lese meg opp bare fordi du ikke formulerte deg på en måte jeg forstod. Selvsagt får man slike eller lignende reaksjoner når man tar så store doser.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var ikke spesielt vanskelig å forstå meningen med det innlegget da. Her var det du som misforstod og muligens leste litt for fort eller unøyaktig. Det var et godt innlegg.

Anonymkode: 61555...955

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva skjedde? Får man imovane hos legen? Hva skal jeg si for å få det i så fall? At jeg er trett mye?

Anonymkode: 8e341...e09

Imovane er ikke et middel til eksperimentering med i forhold til rus.  Det kan være farlig å ta for mye, og du vet ikke hvordan kroppen din reagerer. Voks opp!!!

Anonymkode: 61555...955

• Liker 1
Skrevet

Istedet for å kjefte (da jeg ser du allerede forstår ar 3 x 7.5 mg Zopiclone er aaaaltfor mye), kan jeg heller komme med egen erfaring. Jeg har gått på dem og på i flere år - det finnes perioder hvor jeg kunne ta 1-1.5 tablett fordi de hadde dårlig effekt. De hadde dårlig effekt fordi jeg ikke brukte dem riktig - det er viktig at du tar dem rett før du legger deg og at du ikke ser på tv, taster på mobilen etc. For ja - da blir du ruset.

Jeg tar per dags dato maks 1/4 tablett ved behov. Høyere dose gir "rusfølelse", jeg får munchies (ekstrem appetitt), blir ustødig, får voldsomme mareritt (ironisk nok) og jeg GLEMMER OFTE HVA JEG HAR GJORT! Zopiclone (sammen med benzopreparat) tar helt knekken på hukommelsen min. Jeg kan ofte ha sendt meldinger eller snakket i telefonen og husker det ikke selv... I tillegg til hodepine/hangover dagen derpå.

Jeg hadde ingen problem med å se dette selv - og trappet derfor fort ned og sluttet helt av. Gikk flere måneder uten å ta Zopiclone, uten problem. Har den siste måneden tatt ved behov, men dette er "situasjonelt", og er ikke noe jeg kommer til å fortsette med når situasjonen er over. Jeg jobber i helsevesenet, og syntes det er sjokkerende at eldre får utskrevet kveldsdoser på 7.5mg. Jeg vet med sikkerhet at dette har skylden i mange lårhalsbrudd på natten ☹

Om du skal ta Zopiclone - vær helt klar til å legge deg, ta 1/4-1/2 på "tom" mage - spis etterpå og gå rett i seng. Det er hvertfall slik jeg syntes det funker best. Du kommer til å se mye av denne medisinen fremover i studiet/karrieren din - håper dette får deg til å innse hvor farlig tre tabletter faktisk kan være!

Skrevet

Jeg fikk imovane foreskrevet av lege i en periode der jeg slet med søvnproblemer. Den tredje kvelden jeg tok en tablett fikk jeg ikke sove, men opplevde en slags døs fylt med voldsomme hallusinasjoner. Det var skikkelig ekkelt; jeg følte at jeg ikke hadde noen kontroll på hva som skjedde. Etter det har jeg blitt ekstremt skeptisk til sovetabletter og har ikke brukt en eneste tablett siden. Dette er nå over 4 år siden. Jeg lærte meg å leve med at alle har perioder med dårlig søvn, og det er ikke krise om man er trøtt en dag eller to. Bruk av medikamenter løser sjelden noe. Nå som jeg ikke stresser lengre med søvnen, sover jeg godt og normalt stort sett hver eneste natt. 

Anonymkode: 5095d...792

• Liker 1
Skrevet

Det er vanlig å reagere slik du gjorde TS, på for høy dose (selv om en skulle tro at en ble helt utslått). En er nok, og så i seng. Har en nylig spist er ikke effekten like høy. De som bruker slike permanent kan utvikle toleranse og trenger mer.

Hvor restriktiv legene er på og skrive ut slike, kan variere. De er ikke så begeistret for at yngre mennesker tar slike på fast basis, men er ikke like strenge overfor eldre. Som regel.

Skrevet

Vanlig reaksjon på at du tok for mange tabletter av denne typen. Når det kommer til imovane skal man ta pillen på sengekanten og lukke øynene rett etterpå. 

Anonymkode: fc1a1...e90

Gjest making.a.mess
Skrevet

Lykke til med rusen. Imovane er svært vanedannende. Hadde foretrukket å heller være søvnløs. 

Skrevet
1 minutt siden, Mrs.Purdey skrev:

Lykke til med rusen. Imovane er svært vanedannende. Hadde foretrukket å heller være søvnløs. 

Grp B, ikke grp A.

Anonymkode: 9a90f...48f

Skrevet

Kjære Ts

Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege.

Vennlig hilsen

Kragebein, mod

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...