AnonymBruker Skrevet 3. februar 2018 #1 Del Skrevet 3. februar 2018 Jeg handler inn på måfå, og ender alltid opp med å måtte kaste en del. Har prøvd å skrive ned hva jeg spiser i uken og legge en plan, men gir alltid opp. Dere som vet deres matinnkjøp, hva handler dere iløpet av en uke? Anonymkode: 2c537...fd4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NewInTown Skrevet 3. februar 2018 #2 Del Skrevet 3. februar 2018 Du trenger ikke lage en veldig utfyllende plan over matinntak eller matinnkjøp. Bare lær deg å bruke det du har, og kun handle det strengt nødvendige. Jeg begynte med det i en periode jeg innså hvor ufattelig mye penger jeg brukte på mat, og hvor mye mat jeg kastet! I dag skammer jeg meg over de mengdene som gikk i søppeldunken. Det er hverken miljømessig forsvarlig eller etisk forsvarlig. I dag handler jeg ingenting på matbutikken som jeg allerede har. Har jeg rester som kan fryses, gjør jeg det. Bruker av fryseren. Trenger ikke spise det samme to dager på rad da. Handler inn litt i gangen. Trenger ikke kjøpe fem pakker pålegg samtidig, da går to av de ut på dato før det blir brukt. Kjøper ikke femten typer frukt, da jeg vet jeg kun spiser ei pære og en appelsin om dagen, f.eks. Lager middag etter hva jeg har! Har jeg litt rester etter grønnsaker og kjøtt blir det lapskaus eller suppe. Gårsdagens bolognese blir til pizzafyll. Kylling til overs går i kyllingsalaten til lunsjen. Kjøper jeg en hel pakke med ett kilo kyllingfilet, fryser jeg alle jeg ikke skal bruke den samme dagen, tar opp èn og èn filet til den dagen jeg trenger den og det er det. Når man gjør det på denne måten kan man nesten unne seg hva som helst i matbutikken, fordi man begrenser forbruket veldig. Jeg tror rett og slett at folk vegrer seg for å se inn i kjøleskapet hvor mye de allerede har, og hva som er brukelig. Husk at tørrvarer kan stå leeenge. Og mange matvarer holder seg mye lenger enn til utløpsdatoen - bruk sansene, LUKT før du kaster. Vi i Vesten er overforbrukere og jeg tror problemet ligger mye i mengden mat vi har tilgang på. Når vi har hylle på hylle på hylle med matvarer i butikken vi har lett tilgang på og råd til, prioriterer vi det i stedet for å skape noe av det vi allerede har. I andre nasjoner og land brukes hver eneste del av dyret som slaktes, og svært delikate retter trylles frem fra ingredienser man ikke trodde man kunne bruke i matlaging. Sååå nyskapende trenger man ikke bli på sitt eget, norske kjøkken, men det skader ikke å utvide horisonten sin litt. Prøve nye ting, være litt kreativ. Det er ikke farlig! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 4. februar 2018 #3 Del Skrevet 4. februar 2018 (endret) Jeg handler for det første ikke hver dag, det tror jeg at jeg sparer penger på fordi det blir mindre impulskjøp. En typisk mandag handler jeg kanskje; 1 brød som kuttes opp og legges i fryseboksen så jeg kan ta ut de skrivene jeg trenger i løpet av dagen 1 pakke koteletter (4 stk som pakkes enkeltvis og fryses ned) 1 pakke laks (4 stk som pakkes enkeltvis og fryses ned) 1 pakke kjøttdeig (deles i to og fryses) Litt pålegg hvis det er noe jeg har lyst på Sopp, gulrøtter, brokkoli, tomater, blomkål, poteter og litt frukt. Dette er middager til mer enn en uke, så da hender det jeg ikke er innom butikken igjen før fredag hvis ikke det er noe jeg har glemt. Jeg passer alltid på at jeg har ost, egg, smør, oljer, mel, gjær, ris, hermetiske tomater, hermetiske bønner og diverse tørrvarer inne, og fyller opp med det før jeg går tom. Jeg er flink til å fryse rester eller bruke det til lunsj neste dag. Jeg er også flink til å benytte meg av tilbud, hvis Norvegia koster 69,- pr kilo så kjøper jeg gjerne to stykker, en som jeg bruker til pålegg og en som jeg rasper opp og fryser i passe porsjoner til pizza og lasagne. Endret 4. februar 2018 av Brunhilde 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #4 Del Skrevet 4. februar 2018 Matplan for uka lages på Søndag. Da starter vi med å se over hva vi har i kjøleskap og fryser. Så planlegger jeg måltider ut i fra hva vi har. Jeg holder meg til handlelista med mindre jeg finner gode tilbud - da handler jeg og planlegger det inn neste uke, eller legger det i fryseren. Eksempel - ser vi har en kjøttdeig kjøpt på tilbud uten plan. En brokkoli og noen andre grønnsaker. En halv matfløte. Og en laksefilet som har ligget i fryseren litt lenge. I tillegg kjøpte jeg grønne linser for en stund siden, som jeg ønsker å bruke til noe. Matplan: Mandag - grønnsaskssuppe (må kjøpe poteter og grønnsaksfond). Tirsdag - pesto- og fløtebakt laks med brokkoli (har alt). Onsdag - linsegryte med rotgrønnsaker (må kjøpe gulrøtter og pastinakk) Torsdag - Pasta bolognese (må kjøpe basilikum og cherrytomater) Restemat er fritt frem, og går med da det er populær lunsj. Med mindre jeg lager dobbelt middagsporsjon med vilje. Setter da en post it lapp på resteboksen, slik at ingen er og forsyner seg. Har også et godt basislager jeg jevnlig ser over, slik at ingenting blir gammelt. Før jeg lagde system på dette hadde vi stadig fem pakker rosiner, to åpnede pakker med mel, etc... Anonymkode: b831b...1fb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mis(s)Understood Skrevet 4. februar 2018 #5 Del Skrevet 4. februar 2018 I går så handlelisten slik ut: Skrei (tilbud på Coop Mega) Kruspersille Matfløte Poteter Frukt (pærer, appelsin og banan) 1 pk brødmiks 2 pk fersk gjær I skapene har jeg tørrvarer (mel, linser, kikerter, bønner), hermetiske tomater, tomatpuré, kokosmelk o.l. I kjøleskapet er det en pakke røkt skinke som er litt mye til pålegg neste uke, fersk spinat, gulerøtter, smør, egg, melk og ost. Middagen i dag blir kokt skrei med sandefjordsmør, potet, gulerøtter og sukkererter. I morgen blir det fiskegrateng siden jeg kjøpte litt ekstra skrei. Skreien var på kampanjepris til 69 kr/kg. Tirsdagen blir det pai av den røkte skinken, 1/2 purre jeg har igjen fra denne uken, paprika i kjøleskapet, egg, matfløte og ost I kommende uke må jeg kjøpe en pakke mikset salat og nye cherrytomater. Det gjør jeg i asiabutikken min. Onsdag blir det rød linsesuppe. Der har jeg alt jeg trenger. Torsdag og fredag har jeg ikke planlagt ennå. Har litt laks, kylling, scampi og grønnsaker i frysen. Mulig det blir en wok med scampi eller laks. Fredagen er planen kyllingbryst med ovnsbakte potetbåter og frisk salat. Smører matpakke for å ha med på jobben. Sparer en god del på det. Baker brødene selv, men kjøper innimellom hos bakeren for variasjonens skyld. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #6 Del Skrevet 4. februar 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Matplan: Mandag - grønnsaskssuppe (må kjøpe poteter og grønnsaksfond). Tirsdag - pesto- og fløtebakt laks med brokkoli (har alt). Onsdag - linsegryte med rotgrønnsaker (må kjøpe gulrøtter og pastinakk) Torsdag - Pasta bolognese (må kjøpe basilikum og cherrytomater) Anonymkode: b831b...1fb Kunne du lagt ut oppskriften på den pesto- og fløtebakte laksen? Høres ut som om jeg har alle ingrediensene for den, men fant ingen passende oppskrift på Google (og jeg er veldig dårlig med mat)... Anonymkode: 2352e...ce9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #7 Del Skrevet 4. februar 2018 Vi kjøper vanligvis: Frukt og grønnsaker (vi har alltid hvitløk, løk og tomater, så vi kan lage saus til middag) Kjøttdeig og kylling Pølser og ev. koteletter når vi finner det billigere Flere pakker bønner og linser Ris og pasta kjøper vi i store kvanta der det er billigst. Sitrondråper(bruker d i vann, te og mat) Egg Melk ..jah...det er egentlig det. Vi lager aldri middagsplan. Vi lager kylling/kjøtt/fisk med grønnsaker og noen ganger saus av krafta. Orker ikke å ha plan til det, vi bare varierer. Hadde vi kjøtt i går, lager vi kylling i dag. Anonymkode: 8e49e...af7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #8 Del Skrevet 4. februar 2018 Bare tving deg selv til å kun handle en gang i uka. Du sulter ikke ihjel hvis du bommer på handlinga, men da merker du fort hva som mangler. Heng en liste på kjøleskapet og skriv opp etterhvert. Anonymkode: ee753...b1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå