AnonymBruker Skrevet 3. februar 2018 #1 Del Skrevet 3. februar 2018 Jeg har ei stor jente, hun ligger helt i øverste kurven til helsesøster. Hun er 4 mnd og veier 8.2 kilo. Hun er mye større enn alle andre barn jeg kjenner på samme alder. Vekta fortsetter å øke med 250-300 gram i uken... Når skal vektoppgangen roe seg og flate ut? Hun brukte str 74 i klær fra hun var 3.5 mnd.. Da hun dro fra sykehuset som nyfødt veide hun 2900 kilo Anonymkode: 10b95...ff3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2018 #2 Del Skrevet 3. februar 2018 Vekta pleier å roe seg ned rundt 5 måneder. Slapp av! Vår var 8.7 kg da han var 4.5 mnd. Et halvt år senere er han 10.3 kg Anonymkode: ba105...924 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mnjah Skrevet 3. februar 2018 #3 Del Skrevet 3. februar 2018 Hvorfor er det viktig? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2018 #4 Del Skrevet 3. februar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vekta pleier å roe seg ned rundt 5 måneder. Slapp av! Vår var 8.7 kg da han var 4.5 mnd. Et halvt år senere er han 10.3 kg Anonymkode: ba105...924 Ok, takk for svar. Håper det flater seg ut for min også. Jeg syntes det var litt ubehagelig hos helsesøster forrige gang da hun hintet om overforing Anonymkode: 10b95...ff3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2018 #5 Del Skrevet 3. februar 2018 Når de begynner å bevege seg, noe som variere jo litt men kanskje noe rundt 6 mnd, pluss minus. Sønnen min var en skikkelig rund baby, brukte bodyer i størrelse 80 fra 6 mnd alder, ikke på grunn av lengde, men var for tjukk for mindre størrelser. Da han var ett år, brukte han fortsatt størrelse 80. Anonymkode: 553ff...43a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2018 #6 Del Skrevet 3. februar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker said: Ok, takk for svar. Håper det flater seg ut for min også. Jeg syntes det var litt ubehagelig hos helsesøster forrige gang da hun hintet om overforing Anonymkode: 10b95...ff3 Du har jo en stor baby, men du kan jo ikke sulte den. Ammer du eller gir du mme? Om du ammer, så trenger du ikke tenke på vekta nå i det hele tatt. Bare å fortsette som du gjør til baby viser interesse for fast føde, senest ved 6 mnd. Om du gir mme, så skal du snart begynne med fast føde, og da kan du regulere litt kaloriinnhold i maten etterhvert. Grøt er f.eks innmari kaloririkt, så ďet kan være lurt å være litt forsiktig med så lenge baby får nok andre gode jernkilder. Ikke gi velling i det hele tatt. Grønnsaker eller blanding av frukt og grønnsaker, er fint å begynne med. Anonymkode: ba105...924 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2018 #7 Del Skrevet 3. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du har jo en stor baby, men du kan jo ikke sulte den. Ammer du eller gir du mme? Om du ammer, så trenger du ikke tenke på vekta nå i det hele tatt. Bare å fortsette som du gjør til baby viser interesse for fast føde, senest ved 6 mnd. Om du gir mme, så skal du snart begynne med fast føde, og da kan du regulere litt kaloriinnhold i maten etterhvert. Grøt er f.eks innmari kaloririkt, så ďet kan være lurt å være litt forsiktig med så lenge baby får nok andre gode jernkilder. Ikke gi velling i det hele tatt. Grønnsaker eller blanding av frukt og grønnsaker, er fint å begynne med. Anonymkode: ba105...924 Takk for svar Hun får bare morsmelk. Jeg gleder meg til å begynne med fast føde Anonymkode: 10b95...ff3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2018 #8 Del Skrevet 3. februar 2018 Min veide 8,5 kg da han var 4 mnd. Lå på 97 percentilen. 10 kg da han var 6 mnd (kun på morsmelk). Nå er han 15 mnd og veier 12 kg. Mye mer bevegelse med krabbing osv fra 6 mnd, og en del sykdom ifm bhg-start ved 11 mnd, så vekta har roa seg. Men han følger fortsatt kurven sin. Det er det viktigste - uansett hva tallet på vekta sier, så jeg tror du kan ta det helt med ro og heller være glad for at jenta di har "litt å gå på"😊 Anonymkode: e3d5b...143 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lumê Skrevet 3. februar 2018 #9 Del Skrevet 3. februar 2018 Vår sønn var helt gjennomsnittelig da han ble født, (3490 gr og 49 cm) men etter under to uker var han blitt "enorm". Vi kalte han bare Mumle gåsegg, han spiste, spiste og spiste, og ble bare aldri mett. Jeg hadde ikke sjanse til å opprettholde produksjonen som han krevde, så vi ble nødt til å tilleggsfôre med mme. Da han var fire måneder var han like stor som min kollegas ettåring, og siden da har han ligget utenfor (ikke i øverkant, men utenfor!) skalaen hos helsesøster. Da han var fem måneder drakk han over tre liter mme daglig, pluss morsmelk og fast føde. Man kan si hva man vil, men man slanker ikke babyer. Heldigvis hadde vi en fornuftig helsesøster, samt evnen til å tenke selv, så vi var aldri bekymret. Snarer fascinert over hvor stor det er mulig å bli på så kort tid Han begynte å gå da han var 12 mnd, og har hele tiden vært veldig aktiv. Nå er han 3,5 år, og på størrelse med en femåring, men slank. Han er høy, slank, og kraftig bygd, men med en pappa på to meter så har han nok litt å slekte på Ikke bekymre deg TS, babyen din følger sin kurve, og drit i hva helsesøster og andre forståsegpåere sier. Gi barnet ditt så mye mat han/hun vil ha, og du vil se at det jevner seg ut. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #10 Del Skrevet 4. februar 2018 Min gutt var myyye slankere enn de andre babyene i barselgruppa. Men etter de begynte å få fast føde og etter hvert krype snudde det. Nå har de "tjukkere" babyene plutselig blitt lange og slanke, og min har fått dobbelhake 😉. Han har hoppet opp på kurven, de ned. Ting regulerer som regel seg selv, og så lenge de følger sin kurve og er innenfor "normalen" så er det ingen grunn til å stresse 😊. Anonymkode: a7cb3...78b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss.Wildfox Skrevet 4. februar 2018 #11 Del Skrevet 4. februar 2018 Min har vært stor hele veien og ligget i øverste sjiktet hele veien. Det flatet ikke ut før han begynte å gå, men han ligger fortsatt i øvre sjiktet mye nå fordi han et veldig lang. Han ser ikke rund ut lenger. Vi fikk heldigvis aldri kommentarer på at han var for stor, og det skal de ikke gjøre på så små barn heller. Jeg hadde byttet helsesøster om du synes det er unormalt fokus på babyens (!) vekt! Fra bunnen av hjertet mitt; vær glad! Snart et det barnehagestart med mye sykdom og lite mat. Jeg er så takknemlig for å ha et barn som har litt å gå på og trenger ikke være bekymret sålenge han drikker godt under sykdomsperiodene og feber. Det er mye mer frustrerende å ha et undervektig barn, så små barn er ikke lette å få lagt til et par kilo. Nyt den velskapte babyen din og lukk ørene for alt annet! God klem 😊 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GoldenLioness Skrevet 4. februar 2018 #12 Del Skrevet 4. februar 2018 Haha, min la på seg 0,5 kg i uka! Legen fikk sjokk da vi kom til oppfølging. Fullammet og produserte visst peanøttmilkshake 😜 Men det roet seg og så strakk han seg. Er 2,5 år, 95 cm og 13,5 kg. Lang og tynn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 4. februar 2018 #13 Del Skrevet 4. februar 2018 Helsesøster sa til meg at de fleste store babyer flater ut litt på kurven når de runder året. Men min yngste var mye større enn din ved fødsel, ts, så det er jo en forskjell. Han lå på 97-99 percentilen eller deromkring en god stund, men la faktisk bare på seg 30 g fra seks til ni mnd! Dette handlet om at han plent nektet å begynne med fast føde ved seks mnd, men var da veldig glad for at han hadde mye å gå på i utgangspunktet. Han var fortsatt stor ved ni mnd, men det begynte da å roe seg. Var også en ganske aktiv type. Som 4-åring er han litt høy for alderen, men slank (fortsatt med gode bollekinn, da). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sisti Skrevet 4. februar 2018 #14 Del Skrevet 4. februar 2018 Min la også på seg en halv kilo i uka de første månedene. Veide ti kg da han var 6 mnd. Fikk aldri noen kommentarer på at han var for stor. Jeg slet veldig med ammingen, så helsesøster var bare glad for at jeg greide å amme nok. Etter 6 mnd roet det seg veldig med vekta, og fra 12 til 18 mnd nå har han ikke lagt på seg noe som helst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #15 Del Skrevet 4. februar 2018 Her begynte det å roe seg rundt 9 mnd. Da veide han 12,8 kg. Nå er han 11 mnd og holder seg stabilt. Anonymkode: 1b6e2...f38 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #16 Del Skrevet 4. februar 2018 Min gutt er også kjempestor. Har ligget over øverste percentil både på høyde, vekt og vekt/høyde siden han var på 6-ukerskontrollen. For vår del roet det seg ved ca 6 mnd, og han har gått opp 3,5 kg siden da, dvs. det siste året, han er 18 mnd nå. Han var forresten helt gjennomsnittlig ved fødsel, og fullammet til 6 mnd. Anonymkode: 1b821...e0f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #17 Del Skrevet 4. februar 2018 Det går ikke an å bli feit på morsmelk. Det er ikke noe å tenke på! Anonymkode: ec369...5be 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå