Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man har stekepanne som det MÅ brukes stekefett i: Har det mye betydning for "sunnheten" i kostholdet om man bruker hard margarin verus rapsolje? 

Jeg prøver å spise så sunt som mulig, og ikke få i meg for mye mettet fett. Når jeg lager mat alene, bruker jeg rapsolje. Men i månedene fremover skal bo hjemme og spise maten som lages der, og de bruker alltid gode mengder med hard margarin i stekepannen. Vil dette ødelegge litt for kostholdet mitt? 

Skjønner at det har mye å si hva annet jeg spiser/drikker i løpet av dagen, men tenker da gitt at jeg spiser omtrent det samme som før :)

Anonymkode: 87745...ecc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det har det. Margarin er ødelagt fett. Fett finner du i absolutt alle cellemembraner i kroppen vår. Tror du det er bra å bruke ødelagt murstein til å bygge et hus? For det er det du gjør når du spiser ødelagt fett. Rapsoljen kan også ødelegges hvis du steker på høy temperatur. Klarnet smør (ghee) har høyt røykpunkt, derfor er det bedre egnet til steking. Så jeg vil anbefale deg til å bytte ut rapsoljen din med ghee.

Om det er mettet fett eller ikke, har ingenting å si for sunnheten, bare det er naturlig fett. Mettet fett er ikke usunt. Men det du bør tenke over er at vi får i oss for mye omega-6 (livsviktig, men betennelsesfremmende når det blir for mye) i forhold til omega-3 (betennelsesdempende). Folk flest tenker da at de bør øke omega-3, men du vil få bedre effekt av å senke omega-6-inntaket. Omega-6 finnes hovedsaklig i planteriket. Dyreriket har et mye gunstigere forhold mellom omega-3 og omega-6. Så spis mindre planteoljer og mer fett fra dyreriket. Fett kjøtt, egg, smør, ost, fløte, rømme, yoghurt (med fett), helmelk.

Skal du bruke planteoljer, bruk noen som er på mørk flaske og som er lagret mørkt og kaldt i tett flaske. 

• Liker 7
Skrevet
2 minutter siden, Popc0rn skrev:

Ja, det har det. Margarin er ødelagt fett. Fett finner du i absolutt alle cellemembraner i kroppen vår. Tror du det er bra å bruke ødelagt murstein til å bygge et hus? For det er det du gjør når du spiser ødelagt fett. Rapsoljen kan også ødelegges hvis du steker på høy temperatur. Klarnet smør (ghee) har høyt røykpunkt, derfor er det bedre egnet til steking. Så jeg vil anbefale deg til å bytte ut rapsoljen din med ghee.

Om det er mettet fett eller ikke, har ingenting å si for sunnheten, bare det er naturlig fett. Mettet fett er ikke usunt. Men det du bør tenke over er at vi får i oss for mye omega-6 (livsviktig, men betennelsesfremmende når det blir for mye) i forhold til omega-3 (betennelsesdempende). Folk flest tenker da at de bør øke omega-3, men du vil få bedre effekt av å senke omega-6-inntaket. Omega-6 finnes hovedsaklig i planteriket. Dyreriket har et mye gunstigere forhold mellom omega-3 og omega-6. Så spis mindre planteoljer og mer fett fra dyreriket. Fett kjøtt, egg, smør, ost, fløte, rømme, yoghurt (med fett), helmelk.

Skal du bruke planteoljer, bruk noen som er på mørk flaske og som er lagret mørkt og kaldt i tett flaske. 

Jeg ser ikke helt sammenhengen i det du skriver? At det er omega-6 i mettet fett, som kommer fra planteriket? 

Jeg spør ikke om jeg bør kutte ut rapsolje eller ei, men om det påvirker kostholdet i vesentlig grad å bruke margarin istedet for rapsolje i stekepanna (til middagen, hver dag). 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser ikke helt sammenhengen i det du skriver? At det er omega-6 i mettet fett, som kommer fra planteriket? 

Jeg spør ikke om jeg bør kutte ut rapsolje eller ei, men om det påvirker kostholdet i vesentlig grad å bruke margarin istedet for rapsolje i stekepanna (til middagen, hver dag). 

Omega-6 er umettet fett, ikke mettet fett. Omega-3 er også umettet.

Ja, det var det jeg svarte på. At det påvirker kostholdet fordi margarin er langt fra sunt. Rapsolje er bedre, men ghee er enda bedre.

• Liker 3
Skrevet
10 minutter siden, Popc0rn skrev:

Omega-6 er umettet fett, ikke mettet fett. Omega-3 er også umettet.

Ja, det var det jeg svarte på. At det påvirker kostholdet fordi margarin er langt fra sunt. Rapsolje er bedre, men ghee er enda bedre.

Ok, da vet jeg ikke helt hvordan jeg skal løse det. Kan nesten ikke la være å spise med familien pga. dette heller. Jeg er mye mer opptatt av kosthold enn dem. Prøver så godt jeg kan å unngå mye mettet fett ellers i kostholdet. Spiser hvitost, cottage cheese, egg og slikt, men drikker ikke helmelk, bruker minimalt med smør på brødskiva... 

Skrevet

Jeg leter etter 1 kcal spray olje, men finner det ingen steder!! :vetikke:

Anonymkode: 697b9...8cd

Skrevet

Hvis man har stekepanne som det MÅ brukes stekefett i: Har det mye betydning for "sunnheten" i kostholdet om man bruker hard margarin verus rapsolje? 

Jeg prøver å spise så sunt som mulig, og ikke få i meg for mye mettet fett. Når jeg lager mat alene, bruker jeg rapsolje. Men i månedene fremover skal bo hjemme og spise maten som lages der, og de bruker alltid gode mengder med hard margarin i stekepannen. Vil dette ødelegge litt for kostholdet mitt? 

Skjønner at det har mye å si hva annet jeg spiser/drikker i løpet av dagen, men tenker da gitt at jeg spiser omtrent det samme som før :)

Les og lær deg om mettet fett og umettet fett. Mettet fett legger seg i blodårene og er usunt. 

Anonymkode: 653c1...266

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Les og lær deg om mettet fett og umettet fett. Mettet fett legger seg i blodårene og er usunt. 

Nope, dette var bare en teori som ble gjentatt og gjentatt til alle trodde det stemte. De såkalte ekspertene tviholder fortsatt på denne teorien da, selv om den har blitt tilbakevist. Jeg tror nok det er mest på grunn av stolthet. Vi må få en ny generasjon eksperter, fordi de gamle vil ikke tape ansikt å si at de har gitt oss dårlige kostholdsråd.

• Liker 6
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo dette jeg også har hørt og lært. Men jeg aner liksom ikke hvor mye betydning det har for kostholdet om man bruker margarin (mettet fett) versus olje (umettet fett) til matlaging én gang daglig. Skjønner jo at det er usunt å spise store mengder mettet fett (f.eks. trykke i seg masse matvarer med mye mettet fett), men hvor stor betydning stekefettet har, det vet jeg ikke. Og det er derfor jeg spør her. 

Skrevet

Kan du ikke kjøpe med en god olje hjem og gi den til dem som en gave? =) fortell at den er skikkelig god og foreslå at dere prøver den sammen? 

Skrevet

Og hvis ETT av dagens måltider stekes i smør og resten av det du spiser er sunt og variert... Så kan det ikke ha så enormt mye å si for helsa. Men om du spiser store mengder omega-6 og nettet fett ellers i tillegg er jo saken en annen. Tror virkelig ikke dette har så mye å si. Minst like viktig er det vel HVA som stekes... Kylling eller bacon, fisk eller pannekaker... 

Skrevet
1 minutt siden, Lill3My skrev:

Kan du ikke kjøpe med en god olje hjem og gi den til dem som en gave? =) fortell at den er skikkelig god og foreslå at dere prøver den sammen? 

Jeg orker ikke å legge meg oppi deres kostholdsvalg. Har diskutert det flere ganger før, og de mener det er for hysterisk av meg å tenke over hva jeg putter i kroppen. Hvis jeg kjøper "en god olje" blir jeg ikke møtt positivt, det vet jeg med sikkerhet. 

Akkurat nå, Lill3My skrev:

Og hvis ETT av dagens måltider stekes i smør og resten av det du spiser er sunt og variert... Så kan det ikke ha så enormt mye å si for helsa. Men om du spiser store mengder omega-6 og nettet fett ellers i tillegg er jo saken en annen. Tror virkelig ikke dette har så mye å si. Minst like viktig er det vel HVA som stekes... Kylling eller bacon, fisk eller pannekaker... 

Jeg har presisert at jeg er klar over at alt annet også spiller en rolle. Men det jeg spør om her er om å bytte ut olje med margarin dette ene måltidet om dagen, har betydning for helsa, både den innvendige (blodårer osv.) og den utvendige (synlig fett på kroppen). 

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo dette jeg også har hørt og lært. Men jeg aner liksom ikke hvor mye betydning det har for kostholdet om man bruker margarin (mettet fett) versus olje (umettet fett) til matlaging én gang daglig. Skjønner jo at det er usunt å spise store mengder mettet fett (f.eks. trykke i seg masse matvarer med mye mettet fett), men hvor stor betydning stekefettet har, det vet jeg ikke. Og det er derfor jeg spør her. 

Rapsolje har ca 7 gram mettet fett per 100 gram.

Margarin har fra 5,8 gram til 19 gram per 100 gram, i følge matvaretabellen.

Smør har 21 gram umettet fett.

Det er ikke sånn at det er enten eller. De aller, aller fleste fettkilder har både mettet fett og umettet fett. 

Det er det som er greia med margarin... At det er mest umettet fett, fordi noen ble hjernevasket til å tro at mettet fett var usunt. De ødelegger fettet slik at det skal bli hardt i kjøleskapstemperatur.

• Liker 3
Skrevet
43 minutter siden, Popc0rn skrev:

Rapsolje har ca 7 gram mettet fett per 100 gram.

Margarin har fra 5,8 gram til 19 gram per 100 gram, i følge matvaretabellen.

Smør har 21 gram umettet fett.

Det er ikke sånn at det er enten eller. De aller, aller fleste fettkilder har både mettet fett og umettet fett. 

Det er det som er greia med margarin... At det er mest umettet fett, fordi noen ble hjernevasket til å tro at mettet fett var usunt. De ødelegger fettet slik at det skal bli hardt i kjøleskapstemperatur.

Er det mest umettet fett i hard margarin? 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det mest umettet fett i hard margarin? 

Jepp, men det betyr ikke at det er sunt. Det er ødelagt fett.

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, Popc0rn skrev:

Hva mener du med ødelagt fett? 

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med ødelagt fett? 

14 minutter siden, Popc0rn skrev:

Samme lurer jeg på. Skjønner ikke helt logikken i det som skrives her. 

Skrevet

Du blir ikke syk av å spise margarin i noen mnd, men du kan jo foreslå Bremykt hvis du er veldig opptatt av å ikke spise ting som er usunt. Smør er sunnere enn margarin, og Bremykt er smør blandet ut med rapsolje, hvis du er veldig redd for smør.

Anonymkode: adc99...259

• Liker 2
Skrevet

Samme lurer jeg på. Skjønner ikke helt logikken i det som skrives her. 

Naturlig og pent behandlet fett fra varierte kilder er sunt. Fettet i margarin har blitt så mishandlet at det ikke er naturlig eller sunt lenger.

• Liker 3
Skrevet

Og smør og margarin er altså to forskjellige ting. Smør er naturlig meierifett som bare er skilt ut fra melka, og margarin er opprinnelig flytende plantefett som er laget i frabrikk sånn at det skal ligne på smør.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...