Prissy Skrevet 3. februar 2018 #1 Del Skrevet 3. februar 2018 (endret) Hei! Jeg er inkontinent og trenger råd. Jeg legger ikke merke til at jeg må på toalettet, og som resultat så har jeg hatt flere uhell. Jeg har lenge prøvd å lære meg å leve med tynne diskret-bleier, men uansett hvordan jeg gjør dette, så funker det ikke og jeg opplever stadige lekkasjer. På grunn av at jeg sliter med at det kommer store mengder urin på en gang, så ble valget ganske tykke bleier i.o.m. at de tynne ikke funker, og de ser jeg for meg at blir vanskelig å skjule og det er jo litt skamfullt og flaut å måtte gå med bleier i en alder av 25 år. Hadde dere lagt merke til dette? Og om dere hadde lagt merke til at noen hadde på seg bleie, hva hadde dere tenkt? Hadde dere sagt noe/kommentert det (enten til meg eller andre)? Jeg trenger ikke råd til andre ting enn det jeg spørr om. Er under utredning Endret 3. februar 2018 av Prissy presisering Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2018 #2 Del Skrevet 3. februar 2018 Kle deg slik at ingen ser at du har bleier, eller for den del, bind på deg. Når dette har kommet plutselig de siste par dagene så hadde nå jeg heller gått på legevakten enn på apoteket og kjøpt bleier. Urinveisinfeksjoner kan oppføre seg slik du beskriver og da hjelper ikke bleier, akkurat. Anonymkode: a96be...26b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prissy Skrevet 3. februar 2018 Forfatter #3 Del Skrevet 3. februar 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kle deg slik at ingen ser at du har bleier, eller for den del, bind på deg. Når dette har kommet plutselig de siste par dagene så hadde nå jeg heller gått på legevakten enn på apoteket og kjøpt bleier. Urinveisinfeksjoner kan oppføre seg slik du beskriver og da hjelper ikke bleier, akkurat. Anonymkode: a96be...26b Er nok ikke urinveisinfeksjon. Jeg tror jeg vet hva det kommer av, men det er irrelevant for innlegget mitt. Men om mistanken min er rett, så må jeg nok belage meg på bleier fremover. Så jeg ønsker svar på spørsmålene mine og ikke andre unødvendige kommentarer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2018 #4 Del Skrevet 3. februar 2018 Jeg ser en gang i blant voksne ute i offentligheten hvor det synes at de har bleier på seg, men da er det sjeldent lagt ned noen innsats for å skjule det heller. De aller, aller fleste går under min radar i hvertfall. Noen ganger når jeg ser det på noen tenker jeg ojda, tenk så mye mer diskret det der hadde vært om du ikke gikk i bare halvveis tynn tights og magetopp, men stort sett tenker jeg ingenting annet enn at jeg registrerer at de har bleier akkurat som jeg av og til registrerer at noen har eksem, kviseproblemer, veldig tykke brilleglass, snakker tegnspråk, halter eller har gips på armen. Sånn er det bare, de har sikkert en grunn og det har ikke jeg noe med. Jeg hadde aldri vurdert å si noe med mindre noen selv hadde spurte meg direkte om det var synlig (slik enkelte jeg kjenner har gjort). Inkontinensproblemer er noe man tenker er veldig sjeldent, men det er det ikke. De fleste snakker bare ikke om det. Jeg har selv slitt med inkontinens tidligere og har en samboer som har slitt siden barneskolen. Jeg har også flere venner av begge kjønn som alle har slitt med slike problemer fra din alder eller tidligere. Å skjule store bleier kan være litt av en utfordring, i litt varierende grad etter hvilken fasong man selv har. Lange, vide overdeler og tunikaer er selvfølgelig alltids et knep, og det samme er kombinasjoner av tykke tights/jeggings/smale bukser og litt kortere kjoler. Ei venninne jeg har har gått over til å alltid bruke skjørt/kjoler med denne typen underskjørt. Det skjuler eventuelle konturer av bleiene veldig effektivt. Anonymkode: 72436...0ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2018 #5 Del Skrevet 3. februar 2018 3 timer siden, Prissy skrev: Hei! Jeg er inkontinent og trenger råd. Jeg legger ikke merke til at jeg må på toalettet, og som resultat så har jeg hatt flere uhell. Jeg har lenge prøvd å lære meg å leve med tynne diskret-bleier, men uansett hvordan jeg gjør dette, så funker det ikke og jeg opplever stadige lekkasjer. På grunn av at jeg sliter med at det kommer store mengder urin på en gang, så ble valget ganske tykke bleier i.o.m. at de tynne ikke funker, og de ser jeg for meg at blir vanskelig å skjule og det er jo litt skamfullt og flaut å måtte gå med bleier i en alder av 25 år. Hadde dere lagt merke til dette? Og om dere hadde lagt merke til at noen hadde på seg bleie, hva hadde dere tenkt? Hadde dere sagt noe/kommentert det (enten til meg eller andre)? Jeg trenger ikke råd til andre ting enn det jeg spørr om. Er under utredning Jeg er generelt ekstremt lite opptatt av folk. Og folk flest, Ts, er som meg. Mest opptatt av seg selv. Jeg kjenner folk som bruker bleier eller har utlagt tarm eller andre ting jeg burde kunne se. Ser det ikke. Spør du meg om person X på det jevne bruker briller så er mitt svar at det vet jeg ikke. Om folk som ikke fysisk eller mentalt er små barn sier til deg at du bruker bleier så har de nok psykiske problemer som langt overgår bleiebruk. Så i så fall bør du synes mer synd på dem enn de bør på deg. Mitt tips til å skjule bleier er for øvrig å bruke skjørt og kjoler med litt volum i skjørtet eller peplumtopper. Ser folk det da så stirrer de steder folk med normalt ok oppdragelse ikke stirrer... Anonymkode: a16d4...34e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2018 #6 Del Skrevet 3. februar 2018 Aldri sett noen som bruker bleier jeg. Men det må jeg jo ha gjort, om du forstår. Har aldri sett det.. Anonymkode: 44f3d...f4f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Muskath Skrevet 3. februar 2018 #7 Del Skrevet 3. februar 2018 Du kan bruke bukser som er litt side bak også litt vide i fasongen. Har ei venninne som bruker dette fordi hun hater ettersittende klær. Det er da ganske tøft! Syns jeg iallfall. Ellers ville jeg ikke brydd meg om jeg så noen brukte bleier, jeg tror man må se etter det for å legge merke til det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2018 #8 Del Skrevet 3. februar 2018 Tviler på at jeg hadde lagt merke til det, om jeg hadde det, hadde jeg aldri kommentert det. Bruk løse tunika eller store bukser om du vil skjule Anonymkode: 99d48...ac5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2018 #9 Del Skrevet 3. februar 2018 Bruk en body ("onesie") under de vanlige klærne dine. Den holder bleia på plass og siden den kneppes i skrittet sklir den ikke opp som en vanlig topp ville gjort. http://shop.preventawear.com/Colored-Onesies-Tank-Short-and-Long-Sleeve-04.htm Folk flest er så opptatte av seg og sitt at jeg tviler på at de legger merke til at du bruker bleie, men bruk evt. litt lengre topper som dekker baken for ekstra diskresjon. Anonymkode: ca207...884 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 4. februar 2018 #10 Del Skrevet 4. februar 2018 13 hours ago, Prissy said: Er nok ikke urinveisinfeksjon. Jeg tror jeg vet hva det kommer av, men det er irrelevant for innlegget mitt. Men om mistanken min er rett, så må jeg nok belage meg på bleier fremover. Så jeg ønsker svar på spørsmålene mine og ikke andre unødvendige kommentarer. Jeg forstår at du kun vil ha svar på spørsmålet ditt, men det er mulig at katerisering er en like god, om ikke bedre, løsning enn bleier. Men nei, jeg har aldri lagt merke til at noen (voksne) bruker bleier, og hvis du er redd det skal vises, kan du velge å bruke skjørt i stedet for bukser når det er praktisk mulig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prissy Skrevet 4. februar 2018 Forfatter #11 Del Skrevet 4. februar 2018 6 timer siden, Brunhilde skrev: Jeg forstår at du kun vil ha svar på spørsmålet ditt, men det er mulig at katerisering er en like god, om ikke bedre, løsning enn bleier. Men nei, jeg har aldri lagt merke til at noen (voksne) bruker bleier, og hvis du er redd det skal vises, kan du velge å bruke skjørt i stedet for bukser når det er praktisk mulig. Jeg ønsker ikke å drive med kateterisering. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #12 Del Skrevet 4. februar 2018 Bleier for tung inkontinens er bare blitt veldig tynne, så om du passer på å skifte dem, blir de ikke særlig synlige. Anonymkode: 21d59...943 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #13 Del Skrevet 4. februar 2018 1 time siden, Prissy skrev: Jeg ønsker ikke å drive med kateterisering. Mange har ikke noe valg. Anonymkode: f0f74...49d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 4. februar 2018 #14 Del Skrevet 4. februar 2018 1 hour ago, Prissy said: Jeg ønsker ikke å drive med kateterisering. Hvorfor ikke? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #15 Del Skrevet 4. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Mange har ikke noe valg. Anonymkode: f0f74...49d Kanskje dette er et valg hun bør ta sammen med helsepersonell, ikke med random folk fra KG? Om kateterisering er et alternativ eller en nødvendighet er en medisinsk vurdering og TS har gjort det veldig klart at dette ikke er en tråd om det. Man går uansett ikke til apotek/bandagist og kjøper seg kateteriseringsutstyr for så å sette igang med flere daglige kateteriseringer på egenhånd. Anonymkode: 72436...0ef 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prissy Skrevet 4. februar 2018 Forfatter #16 Del Skrevet 4. februar 2018 13 minutter siden, Brunhilde skrev: Hvorfor ikke? Fordi jeg sliter med å få det til, til tross mye trening og jeg syns det er vondt/svært ubehagelig. Derfor vil jeg heller gå med bleier, selv om jeg syns det er litt flaut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 4. februar 2018 #17 Del Skrevet 4. februar 2018 Just now, Prissy said: Fordi jeg sliter med å få det til, til tross mye trening og jeg syns det er vondt/svært ubehagelig. Derfor vil jeg heller gå med bleier, selv om jeg syns det er litt flaut. Det skjønner jeg, jeg foreslo det bare fordi jeg tenkte det kunne være enklere. Jeg håper det ordner seg til det beste og, som noen over her nevnte, dagens inkontinensmateriell er veldig tynt og behagelig. Håper at du, når du er ferdig utredet, kanskje kan medisineres så det hjelper noe. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #18 Del Skrevet 4. februar 2018 Kan det fungere å ha faste tider der du tisser i løpet av døgnet? At du heller går oftere enn du tror at du må, sånn at de tynne bleiene kan være gode nok om du skulle lekke likevel. Og være flink til å huske på å tisse etter at du vet at du har drukket en del, og før du går ut døren noe sted (hjemmefra/fra jobb etc.) Håper uansett du finner en løsning, og at legene hjelper deg med å få orden på problemet. Anonymkode: d3b65...b1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #19 Del Skrevet 6. februar 2018 Jeg er midt i 30-årene og har vært inkontinent i snart ti år og bruker bleier hele tiden. Har prøvd kateterisering, men jeg synes også det er ubehagelig/smertefullt og orker rett og slett ikke å drive med det. Jeg er ganske frustrert over utvalget av bleier som er godkjent av Helfo. De aller fleste bleiene på lista har "stoffaktig" utside og jeg synes de er veldig stive, sammenlignet med variantene med plastutside som var vanligere for noen år siden. Jeg synes heller ikke de isolerer lukt like godt som plastvariantene. Er et unntak fra Attends, men de liker jeg ikke passformen på, de passer meg rett og slett ikke og lekker gjerne. Som "hverdagsbleier" bruker jeg Tena Slip Maxi og Abena Abri Form M4. Sistnevnte er tykkest og jeg bruker dem mest på natt, samt når jeg skal noe der jeg vet det kan være vanskelig å skifte og trenger absorberingsevne. Det hender også jeg bruker innleggsbleier for å øke kapasiteten, men det blir fort veldig "klumpete", så jeg prøver å unngå det. I tillegg til bleiene jeg får gratis fra Helfo kjøper jeg bleier fra utlandet, men det er ganske dyrt med frakt, toll osv, så jeg har ikke rått til å bruke de bleiene hele tiden, det blir et supplement. Favoritten min er Better Dry. De absorberer godt, er ganske tynne og passer meg godt. Plasten er myk og fleksibel og de "knitrer" nesten ikke. I Sverige selger Tena bleier med plastutside, de heter Active Fit, og jeg kjøper både Maxi og Ultima variantene jevnlig. Jeg skulle ønske de var tilgjengelige i Norge. Jeg bruker stort sett alltid body/onesie under klærne mine på dagtid. Som det ble beskrevet over her holder de bleia på plass, det er det viktigste for meg. At de i tillegg ikke sklir opp er absolutt en bonus, siden bleiene er så høye på livet at de stikker over de fleste buksene mine og jeg risikerer å vise frem bleia når jeg bøyer meg. Mitt inntrykk etter å ha brukt bleie på heltid i ti år er at folk flest ikke legger merke til det og jeg har sluttet å tenke så veldig på å skjule bleiene når jeg velger klær. Skinny jeans og genser er et helt vanlig antrekk for meg og noen ganger kan man nok mistenke at jeg har noe "ekstra" under buksa. Nære venner og familie vet selvsagt om bleiebruken min. De få gangene noen har kommet met kommentarer har jeg enkelt og greit sagt at ja, jeg er inkontinent og på grunn av det må jeg bruke bleie. Heller bleie enn våt bukse. Men jevnt over er folk flest så opptatt med seg og sitt at de ikke legger merke til det, det er min erfaring. Anonymkode: a2c07...b01 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå