Gjest Minesveiper Skrevet 3. februar 2018 #1 Skrevet 3. februar 2018 (endret) Jeg har siden min tid på universitet i mine yngre dager hatt lyst å gjøre en regresjonsanalyse når det kommer til tinder og antall likes man får fra det motsatte kjønn. Det har ikke vært mulig siden man ikke har kunne sett hvem og hvor mange som liker en, og en har derfor bare kunne sett på matchraten. Nå kan man faktisk betale for å se hvem som liker en så teoretisk er det mulig å gjøre en analyse, men å skaffe dataene ville også vært vanskelig og tidskrevende. Uansett, jeg installerte tinder denne uken og begynte og sveipe litt. Jeg så ned på mobilen, og så en såkalt "boost" liggende nede i høyre hjørnet, og tenkte: "Jaja, hvorfor ikke bruke den" For de som ikke vet så gjør boosten slik at profilen din blir en "topp profil" og du kommer da fremst i køen i 30 minutter hos det motsatte kjønn når de ser gjennom profiler. Jeg ble overasket da det begynte å tikke ganske mange likes inn. Dette fikk meg til å stille spørsmål om algoritmen og "køen" tinder viser til hver enkelt bruker. Det vi vet sikkert om algoritmen til tinder er at den sorterer etter alder og avstand, mens mer usikre ting man antar er at "køen" blir sortert etter felles interesser, venner osv (gjennom facebook). Når det kommer til brukere som har likt deg har tinder en måte å sortere de i "køen" også. Poenget jeg til syvende og sist vil fram til her er at det virker å være ganske viktig for menn å ha en topp profil når det kommer til eksponeringen ovenfor damene på appen. Det som mest sannsynlig skjer er at når man først installerer appen, og begynner å sveipe blir profilen man har rated ut i fra hvor mange likes en får. Ratingen en blir gitt bestemmer så plasseringen i "køen" til brukere hos det motsatte kjønn og muligens hvem man blir presentert og eksponert for. Jeg og flere menn her inne har poengtert hvor lav matchraten til menn er på appen, og har vist til en artikkel hvor man hadde sett gjennom 200.000 + brukere, mulig det var 300.000, jeg husker ikke. Uansett, den gjennomsnittlige matchraten var på 1%, noe som virker usannsynlig lavt, men når man snakker med menn om hvor mange matcher de får i virkeligheten er det ikke mange. Man vet også at kvinner sånn i gjennomsnitt sveiper gjennom 15% av profilene der ser gjennom. Når man ser hvordan tinder algoritmen virker, og at man kan få betydelige mer likes dersom man blir vurdert til å ha en toppprofil pga av bedre eksponering, så er ikke tinder en veldig god målestokk for hvor attraktiv man er. Jeg har for å være ærlig tenkt at jeg er ganske gjennomsnittlig, og at det ikke gir særlig med matcher på tinder spesielt siden jeg er like kresen på sveipingen som damene er. Med en gang jeg kommer fremst i profil køen så hagler matchene inn. Noen som har noen tanker rundt strategien til tinder her? Er det for å få menn til å betale penger for å bruke appen? Ganske irriterende å vite at dersom det hadde vært "fair game" så hadde man fått langt flere matcher. Jeg reagerte ellers veldig på at gjennomsnittlig matchrate var på 1% når jeg først leste det? Spesielt siden menn har en relativt bra suksessrate når det kommer til svar på meldingene de sender på nettdating. https://theblog.okcupid.com/your-looks-and-your-inbox-8715c0f1561e Den ene grafen i artikkelen viser det. Den tinder algoritmen fucker det seriøst skikkelig til for menn på appen. Jeg har endret litt oppfatning etter denne opplevelsen, og jeg har snakket med noen andre kompiser om det. Vi har tenkt at utseende ikke holder til særlig med matcher på tinder, og at kvinner må være ekstremt kresne der, men det viser seg at grunnen til den lave matchraten er dårlig eksponering på selve appen. Ubrukelig dritt app as. Endret 3. februar 2018 av Minesveiper
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2018 #3 Skrevet 3. februar 2018 Jeg er dame som har vært på Tinder ganske lenge, og jeg opplever det ikke sånn som du beskriver. Jeg tenker at jeg får inn alle mennene som er innen alderen og geografien jeg søker. Men for kvinner som sveiper ganske lite, så kan det jo hende teorien din stemmer, om at de ikke får sett deg. Men om man er på Tinder, så bruker vel de fleste litt tid på å sveipe? Jeg sveiper nå til det blir tomt, jeg. Og jeg får i hvert fall inn en hel haug med menn som ikke er attraktive i det hele tatt. Anonymkode: 62b67...d91 1
Stiigen Skrevet 3. februar 2018 #4 Skrevet 3. februar 2018 Tinder er i utgangspunktet gratis, men de vil åpenbart tjene penger, så det er logisk at hva enn algorithme de bruker er for at menn skal få FÆRRE matcher, og dermed trenge å kjøpe ting og tang for å øke dette (Boost,super-like,tinder gold). Jeg tror appen i hovedsak retter seg mot å tyne penger fra menn, for let`s be honest; selv en halvfeit arbeidsledig ikke-spesielt pen dame får stort sett matcher i hytt og pine og meldinger fra alle kanter...er ingen grunn til at hun skulle bruke noe penger på det. Jeg er lat, så kjøpte Tinder gold...så jeg har sluttet helt å sveipe, bare sjekker appen innimellom for å se hvem som har sveipet meg, også velger dem jeg liker best. 4
Gjest Minesveiper Skrevet 3. februar 2018 #5 Skrevet 3. februar 2018 (endret) 5 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er dame som har vært på Tinder ganske lenge, og jeg opplever det ikke sånn som du beskriver. Jeg tenker at jeg får inn alle mennene som er innen alderen og geografien jeg søker. Men for kvinner som sveiper ganske lite, så kan det jo hende teorien din stemmer, om at de ikke får sett deg. Men om man er på Tinder, så bruker vel de fleste litt tid på å sveipe? Jeg sveiper nå til det blir tomt, jeg. Og jeg får i hvert fall inn en hel haug med menn som ikke er attraktive i det hele tatt. Anonymkode: 62b67...d91 Dette har jeg også tenkt, og en mulig forklaring er at man ikke blir vist til alle på appen. Jeg er oppriktig nyskjerrig på dette så jeg betale de 149 eller hva det var for å se hvor mange likes jeg hadde fått. Når jeg tok på den boost tingen fikk jeg betydelig flere likes enn ellers, de tikket inn. Jeg tror det handler om at man ikke blir vist til alle, for ellers ville man fått liksene til slutt uansett. Endret 3. februar 2018 av Minesveiper
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2018 #6 Skrevet 3. februar 2018 Akkurat nå, Minesveiper skrev: Dette har jeg også tenkt, og en mulig forklaring er at man ikke blir vist til alle på appen. Jeg er oppriktig nyskjerrig på dette så jeg betale de 149 kr for å se hvor mange likes jeg hadde fått. Når jeg tok på den boost tingen fikk jeg betydelig flere likes enn ellers, de tikket inn. Jeg tror det handler om at man ikke blir vist til alle, for ellers ville man fått liksene til slutt uansett. Kanskje du blir vist til kvinner som ellers ikke søker din alder eller geografi når du får den boosten? Det får man jo ikke sjekket. F.eks. stiller jeg ikke søkeren på menn under 40, men vil jo fint kunne sveipe til høyre om det likevel plutselig skulle dukke opp en kjekk 38-åring... Anonymkode: 62b67...d91
annebanane Skrevet 3. februar 2018 #7 Skrevet 3. februar 2018 (endret) .. Endret 15. oktober 2022 av annebanane 4
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #8 Skrevet 4. februar 2018 On 03/02/2018 at 6:55 PM, Stiigen said: Tinder er i utgangspunktet gratis, men de vil åpenbart tjene penger, så det er logisk at hva enn algorithme de bruker er for at menn skal få FÆRRE matcher, og dermed trenge å kjøpe ting og tang for å øke dette (Boost,super-like,tinder gold). Jeg tror appen i hovedsak retter seg mot å tyne penger fra menn, for let`s be honest; selv en halvfeit arbeidsledig ikke-spesielt pen dame får stort sett matcher i hytt og pine og meldinger fra alle kanter...er ingen grunn til at hun skulle bruke noe penger på det. Jeg er lat, så kjøpte Tinder gold...så jeg har sluttet helt å sveipe, bare sjekker appen innimellom for å se hvem som har sveipet meg, også velger dem jeg liker best. On 03/02/2018 at 6:52 PM, AnonymBruker said: Jeg er dame som har vært på Tinder ganske lenge, og jeg opplever det ikke sånn som du beskriver. Jeg tenker at jeg får inn alle mennene som er innen alderen og geografien jeg søker. Men for kvinner som sveiper ganske lite, så kan det jo hende teorien din stemmer, om at de ikke får sett deg. Men om man er på Tinder, så bruker vel de fleste litt tid på å sveipe? Jeg sveiper nå til det blir tomt, jeg. Og jeg får i hvert fall inn en hel haug med menn som ikke er attraktive i det hele tatt. Anonymkode: 62b67...d91 Gode poenger på begge to og synes det virker logisk. Anonymkode: 2e2a2...201
Gjest Minesveiper Skrevet 5. februar 2018 #9 Skrevet 5. februar 2018 (endret) On 2/3/2018 at 7:01 PM, AnonymBruker said: Kanskje du blir vist til kvinner som ellers ikke søker din alder eller geografi når du får den boosten? Det får man jo ikke sjekket. F.eks. stiller jeg ikke søkeren på menn under 40, men vil jo fint kunne sveipe til høyre om det likevel plutselig skulle dukke opp en kjekk 38-åring... Anonymkode: 62b67...d91 Jeg tror ikke det. Når man bruker funksjonen kommer det opp at man får ca 10x antall mer eksponering enn til vanlig. Dvs dersom man blir vist til 10 damer på normal basis, blir man i løpet av den halvtimen boosten virker vist til 100. Det har ganske mye å si, og det forklarer hvorfor matchraten til menn er så vanvittig lav. Endret 5. februar 2018 av Minesveiper
OppNedPåAlt Skrevet 5. februar 2018 #10 Skrevet 5. februar 2018 På 03.02.2018 den 19.33, Moonwalker skrev: Jeg er mye mer nøye i starten av sveipingen for hver gang jeg er inne i appen, og etterhvert blir det sveipet i full fart uten å tenke særlig mer enn førsteinntrykket av profilen. Så sånn sett er det større sjanse for å få et ja hos meg når du ligger først i køen, rett og slett fordi jeg blir lei av å gå i detaljnivå hver eneste gang jeg er innpå. Jeg tror det har mye med dette å gjøre. Har også hørt du ikke skal sveipe mer enn så og så lenge om gangen, fordi man blir mer kresen/uinteressert etter hvert som tiden går. De første profilene er interessante men så er det kjapp sveiping. 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #11 Skrevet 5. februar 2018 On 03/02/2018 at 6:57 PM, Minesveiper said: Dette har jeg også tenkt, og en mulig forklaring er at man ikke blir vist til alle på appen. Jeg er oppriktig nyskjerrig på dette så jeg betale de 149 eller hva det var for å se hvor mange likes jeg hadde fått. Når jeg tok på den boost tingen fikk jeg betydelig flere likes enn ellers, de tikket inn. Jeg tror det handler om at man ikke blir vist til alle, for ellers ville man fått liksene til slutt uansett. Hvor stor endring merket du ved å betale? Var det bare flere damer som likte deg eller var det også mer attraktive damer som likte deg? Med attraktive mener jeg damer du tror hadde en populær tinderporfil. Anonymkode: 2e2a2...201
Gjest Minesveiper Skrevet 5. februar 2018 #12 Skrevet 5. februar 2018 (endret) 13 minutter siden, AnonymBruker said: Hvor stor endring merket du ved å betale? Var det bare flere damer som likte deg eller var det også mer attraktive damer som likte deg? Med attraktive mener jeg damer du tror hadde en populær tinderporfil. Anonymkode: 2e2a2...201 Vet ikke hvordan det funker, men jeg tror alle får en boost i måneden? Så kan man potensielt kjøpe flere slike. Hvis man kjøper tinder gold kan man se hvem som liker deg. Jeg kjøpte tinder gold, og brukte boosten jeg hadde og så rant liksene inn. Fikk likes fra alle typer damer, attraktive og vanlige. Fikk også flere likes enn vanlig etter at boosten var brukt. Jeg tror det skjedde fordi profilen min fikk bedre rating pga av liksene jeg fikk, og at den ble da eksponert for flere damer. Endret 5. februar 2018 av Minesveiper
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #13 Skrevet 5. februar 2018 18 minutter siden, Minesveiper said: Vet ikke hvordan det funker, men jeg tror alle får en boost i måneden? Så kan man potensielt kjøpe flere slike. Hvis man kjøper tinder gold kan man se hvem som liker deg. Jeg kjøpte tinder gold, og brukte boosten jeg hadde og så rant liksene inn. Fikk likes fra alle typer damer, attraktive og vanlige. Fikk også flere likes enn vanlig etter at boosten var brukt. Jeg tror det skjedde fordi profilen min fikk bedre rating pga av liksene jeg fikk, og at den ble da eksponert for flere damer. Takk for svar. Ja, da kan det vel se ut som om den eksponeringen er rimelig viktig for å få matcher. For det er jo mange flere enn deg som har kjøpt de boostene og da vil jo alle andre menn komme langt bak. Anonymkode: 2e2a2...201
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå