Gå til innhold

Farlig å spise Freia kake 3 måneder etter "best før" dato?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fant en pose med O'boy kake i skapet som har best før dato den 01.11.2017. Tenkte å lage den idag, men begynte å lure på om det kanskje ikke er så lurt likevel. Posen er ikke åpnet. Er det noen som vet om det er farlig å spise denne så lang tid etter utløpsdato?

http://www.freia.no/produckter/bake/freia-o’boy-sjokoladekake-langpanne-(730g)?c1=920&c2=9147&p=8626

Anonymkode: d4fc9...d3f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går helt sikkert fint. Mest sannsynlig er den like god i dag som i fjor. Det er tørrvare, så farlig er det hvertfall ikke å spise den.

Anonymkode: 03049...847

• Liker 6
Skrevet

Den er like fin i ett par år til :) 

Anonymkode: d8b57...1b0

• Liker 6
Skrevet

Det som potensielt kan være farlig, er at fettstoffer kan harskne. Noen mener at harsknet fett kan være kreftfremkallende (i større mengder).

Min vurdering: jeg ville ikke vært bekymret for det helsemessige, men når man først tar jobben med å bake en kake, er det like greit å bruke fersk vare. Det er ikke SÅ dyrt, liksom. Gamle ingredienser kan smake litt "gammelt". Men når det er så kort tid over best før, tror jeg det går helt fint på alle måter.

Skrevet

Hvis det er tørt pulver så er det bare å kjøre på. Aldri sett på datoen på sånne ting. 

Anonymkode: 93679...44e

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det går helt sikkert fint. Mest sannsynlig er den like god i dag som i fjor. Det er tørrvare, så farlig er det hvertfall ikke å spise den.

Anonymkode: 03049...847

Står på baksiden at den inneholder eggpulver og egghvite. Lurer på om det kan ha blitt dårlig selv om ikke kakaoen og melet i posen har det?

Er det greit å spise den deigen rå? Pleier å spise resten av deigen som blir igjen i bollen.

Skrevet
2 minutter siden, T-Rex skrev:

Det som potensielt kan være farlig, er at fettstoffer kan harskne. Noen mener at harsknet fett kan være kreftfremkallende (i større mengder).

Min vurdering: jeg ville ikke vært bekymret for det helsemessige, men når man først tar jobben med å bake en kake, er det like greit å bruke fersk vare. Det er ikke SÅ dyrt, liksom. Gamle ingredienser kan smake litt "gammelt". Men når det er så kort tid over best før, tror jeg det går helt fint på alle måter.

Skjønner. Takk for svar. Jeg hadde egentlig ikke tenkt å bake, men fant den tilfeldigvis i skapet og fikk lyst å lage den. Ellers så hadde jeg jo selvfølgelig kjøpt ny mix :) 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den er like fin i ett par år til :) 

Anonymkode: d8b57...1b0

Har du noen kilder som tyder på det? Har prøvd å google en del før jeg lagde tråden, men finner bare info om ost, egg, melk og kjøtt.

Skrevet

Noen som vet?

Skrevet

Det aller meste er holdbart godt over best før-dato. Til og med Tine har endret reglene sine for datomerking av melk og melkeprodukter. Sett siden «Spis opp maten» på Facebook? Spar miljøet og lag kaken :)

Skrevet
Akkurat nå, Cocosa skrev:

Det aller meste er holdbart godt over best før-dato. Til og med Tine har endret reglene sine for datomerking av melk og melkeprodukter. Sett siden «Spis opp maten» på Facebook? Spar miljøet og lag kaken :)

Ja, jeg tenkte på det. Hadde det vært et par uker så hadde jeg rørt den sammen med en gang. Men så tenkte jeg at det det gått over 3 måneder så da ble jeg plutselig veldig usikker. Er det f.eks. trygt å spise den deigen rå? Altså det som blir igjen i bollen, som ikke får plass i formen.

Skrevet

Best før betyr at de ikke garanterer at den smaker like godt etter datoen som er satt. Det skal utrolig godt gjøres at at alle ingrediensene er "best før" samme dato - da setter man datoen etter den ingrediensen som er minst holdbar. Eller mer eller mindre tilfeldig, kan det virke som.

Hadde det på noen måte vært farlig å spise produktet etter datoen skulle det stått "siste forbruksdag". Jeg spiste et Toroprodukt i går som var best før 2016 en gang - jeg merker ingen forskjell, men Toro ville nok sagt at smakene hadde vært noe sterkere om jeg spiste det for to år siden.

Skrevet

Best før betyr ikke dårlig etter.
Det siste jeg spiste som var over best før- datoen, var best før 2011 og ble konsumert rett før jul. Det var en posesuppe som inneholdt både egg og melk, og den smakte igrunnen som den skulle.

Jeg tror en Oboy-kake som er best før tre måneder siden, burde gå helt fint.

• Liker 2
Skrevet

Tørrvarer kan holde i evigheter. Men produsenten setter en best før for å være på den sikre siden når de garanterer deg at innenfor denne datoen skal produktet ha optimal kvalitet.

En dato du skal være veldig nøye på å overholde er siste forbrukdato.

Er du bekymret for produktet, lukt og smak. 

Noen måneder over tiden er ingenting for tørrvarer, denne kaken kan spises!

• Liker 2
Skrevet

Hvis det hadde vært farlig, hadde de nok brukt "siste forbruksdag". Største faren her er at du bruker tid på å lage kaken, og så smaker den ikke godt.

Anonymkode: f023e...f10

Skrevet

Best før men ikke dårlig etter :laugh: 

Allid bruk lukt og smak før du evt. kaster. Ville luktet på pulveret(?) inni, smakt på kaka når den er ferdig. Smaker og lukter det godt, så er jo det godt :) 👍🏻

Anonymkode: e2826...c67

Skrevet

Herre, jeg spiser ut av skapene for tiden og finner stadig tørrvarer som gikk ut på dato i 2011-ish. Ingenting av det kastes, alt spises. 

• Liker 1
Skrevet

Det kan du sikkert spise, det er jo tørrvare. :)

Skrevet

Jeg hadde ikke vært i tvil en gang, lag kaken. 
Det er tørrvare. Hvis den hadde vært 3 år hadde jeg kanskje luktet på den. Men igjen, det er tørrvarer. Det kan miste litt smak og aroma. Men du blir garantert ikke dårlig av å spise den. Det er garantert ingen smak borte fra de 3 mnd siden. 
Jeg har spist hermetikk som gikk ut på dato for 5 år siden, posemat som har gått ut for 7 år siden. (sånn vi finner på hytta)
Egg og melk spises også etter utgått dato her i huset. Lukter litt på melka først, men det er sjeldent det blir kastet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...