AnonymBruker Skrevet 3. februar 2018 #1 Skrevet 3. februar 2018 Hei. Jeg er 34 år gammel og er student på høyskole. Har 1 og et halvt år igjen. Jobber som helgevakt på kjøpesenter og tjener rundt 2800 kr i måneden. Har samboer som tjener godt, han er 37 og vi har vært sammen i 4 år. Begge ønsker barn. Tenker at jeg bør få meg fast jobb først, og da må jeg vel ha den i et år før det er "greit". Studerer vitenskapsbasert studie. Det er ikke ofte jeg ser åpne stillinger, men de gangene jeg gjør det er det nesten alltid 100% stillinger. Velger jeg barn først, tenker jeg å få barnet tidligst 3 måneder etter skolen er over, men jeg er redd jeg mister sjansen for å få jobb. Velger jeg jobb først, er jeg redd for at jeg blir så gammel at jeg ikke får barn (jeg vil ha 2, samboer vil ha 4). Når bør vi begynne prøvingen? Anonymkode: 471db...20d
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2018 #2 Skrevet 3. februar 2018 Begynn med en gang. Alt annet vil falle på plass. Det kan ta tid før du blir gravid også. Anonymkode: a780f...522 11
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2018 #3 Skrevet 3. februar 2018 Hadde nok ikke ventet nei. Spesielt ikke hvis han vil ha 4. Anonymkode: 5b273...ae1 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2018 #4 Skrevet 3. februar 2018 Siden du er 34 ville jeg begynt nå. Man vet aldri om det går fort eller tar lang lang tid. Jeg er 33 og har 2 venninner på samme alder som har funnet ut at de vil ha problemer med å bli gravide etter å ha prøvd over 1 år. Selv brukte vi veldig lang tid på nr 2 nå, selv om jeg har vært gravid før og alt er i orden. Anonymkode: b0500...c75 3
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #5 Skrevet 11. februar 2018 TS her: Drar opp denne igjen. Det er ikke aktuelt å begynne å prøve nå, da jeg har jobbet veldig hardt med å komme inn på denne skolen og er fornøyd med klassemiljøet, karakterene mine og har svært god kontakt med læreren som skal bli min mentor. Men vi har snakket litt og begynner trolig prøvingen midt i året, neste år. Hvordan blir det med permisjon? Jeg forstår ikke helt hvordan det fungerer. Må jeg ha hatt samme jobben i 10 måneder? Jobber nå 15 timer i måneden, og tjener ikke akkurat stort (se HI). Hopper over i ny jobb så fort jeg kan etter bachelorgraden er levert, men hvis jeg går i permisjon 2-3 måneder etter å ha begynnt der så får jeg ikke lønnet permisjon? Forstår jeg rett? Hvis jeg går ut i ulønnet permisjon, mister jeg da også retten til å få tilbake jobben? Anonymkode: 471db...20d
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #6 Skrevet 11. februar 2018 Jeg var 34 da jeg fikk mitt første barn, og følte ikke at jeg hadde god tid. Ville også ha flere barn, og da tikker jo alderen oppover. Fruktbarhet går raskt ned etter 35 år.. Får du virkelig fast stilling som nyutdannet? Omtrent alle jeg kjenner startet med noe mer midlertidig. Du må jobbe 6 mnd for svangerskapspenger. Ganske gunstig å få barn som student. Både økonomisk, og ikke minst tidsmessig. Å ha småbarn og være fersk i jobben høres ut som et mareritt.. Anonymkode: 4dc4c...fac
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #7 Skrevet 11. februar 2018 34 år gammel student her også. Blir ferdig utdannet i vår. Vi begynner prøvingen nå i april. Tør ikke vente lenger! Jeg ville gjort det med en gang, hvis jeg var deg. Du beholder studieplassen din. Og du får fødselsstipend fra lånekassa. Anonymkode: d8a8a...8b4
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #8 Skrevet 11. februar 2018 På grunn av alderen din ville jeg startet asap dersom du vil ha mer enn 1 barn. Det kan ta tid å bli gravid og årene går fort. Anonymkode: 3f616...7d9
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #9 Skrevet 11. februar 2018 Hadde begynt prøvingen aktivt den dagen du lander fast jobb. Ville droppet all hormonell prevensjon et halvt år før det igjen for å forberede kroppen (og bruke kondom fram til prøvestart). Du må jobbe 6 måneder for å få foreldrepenger, men det gjør du da mens du går gravid. Anonymkode: abae5...538 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #10 Skrevet 11. februar 2018 Hvis du blir gravid nå snart, så føder du rundt årsskiftet, og har kun 6 mnd igjen når du kommer tilbake etter permisjon. Klassemiljøet kan du vel ofre for 6 mnd? Og læreren får du kanskje senere også? Du bør hvertfall ikke føde i overgangen mellom studie og jobb, for da får du ikke penger fra lånekassa, og heller ikke fra jobb. Du får det beløpet du har tjent de siste månedene, hvis du har jobbet minst 6 av de siste 10 mnd. Anonymkode: d8a8a...8b4 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #11 Skrevet 11. februar 2018 TS her: De fleste går rett ut i jobb etter dette studiet. Noen begynner til og med smått når de begynner med bacheloren og så får de fast like etter. Skal søke sommerjobb i et av de aktuelle selskapene, og håper det setter foten inn døra. Læreren er snakker om å slutte når skolen skal renoveres/rives i 2020 (de blir ikke enige). Klassemiljøet, kan sikkert byttes ut. Går ikke noe overends med de fjotthauene i førsteklasse da, men de kan fort bli litt mere voksne i løpet av et års tid. Samboeren holder sterkt på at vi skal vente uansett. Så det blir nok ikke aktuelt uansett. Anonymkode: 471db...20d
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #12 Skrevet 11. februar 2018 Jeg jobbet ved siden av studie og begynte i ny jobb i august da jeg var ferdig utdannet. Fikk barn i november og siden jeg da hadde jobbet og hatt pensjonsgivende inntekt i 6 av de 10 siste månedene hadde jeg rett på foreldrepenger. Dette selv om jeg byttet arbeidsplass. Jeg fikk også foreldrepenger beregnet ut fra den lønna jeg hadde på det tidspunktet jeg gikk ut i permisjon. Det hadde derfor ingenting og si at jeg tjente mindre mens jeg studerte 😊 Anonymkode: 9a79e...8b4 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #13 Skrevet 12. februar 2018 Start nå! Anonymkode: e3588...a34 1
Endelige Skrevet 12. februar 2018 #14 Skrevet 12. februar 2018 Hei TS. Jeg fatter ikke hvor du vil med spørsmålene dine i hovedinnlegget når du avskriver svarene du får av samtlige. Du spør når dere burde starte å prøve -og svarer like kjapt med at «det ikke er aktuelt nå» av diverse grunner. Vel, da har du jo svaret? Som flere har nevnt her så ville ikke jeg ventet så altfor lenge om jeg var dere -ene og alene pga alderen din og det er bevist at fertiliteten synker i midten av 30-årene. Det kan også ta tid, er ikke dermed sagt at dere vil slite med å bli gravid, men greit å ha i bakhode at det ikke er like lett for alle. Skjønner godt du vil bli ferdig med studiene, men heller barn i studietiden enn i en helt ny jobb. Jeg snakker av erfaring! Å komme tilbake i ny jobb og med barn i barnehagen, og de sykedager som det kan føre med seg, er ikke barebare. Det kan være knalltøft når det står på! Med det sagt, så sier du at du ser for deg at du evt jobber 3 mnd i ny jobb før du går i permisjon, og da vil jeg bare si at selvom det ikke er lov så vet jeg at det forekommer: Tror det vil bli en utfordring å finne en arbeidsgiver som ansetter en gravid dame for 3 mnd -så ha vikar i 10-12mnd- for at du skal i permisjon. Det hører vel heller sjeldenhetene til?! 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #15 Skrevet 12. februar 2018 Tanken bak tråden var om jeg burde prøve på å få barn tidligst rett etter studiene, før jeg får ny jobb. Eller om jeg burde få ny jobb først og så vente et år for så å prøve. Å få barn før studiene er ferdige er ikke aktuelt, men vi kan sikkert begynne å prøve mens jeg fortsatt studerer. Gjerne såpass at det er ekstremt lite sannsynlig at barnet blir født mens jeg studerer (skulle det bli prematurt, for man vet jo aldri). Dere ser vel at jeg sier det ikke er aktuelt, men likevel er det nærmest det eneste som blir foreslått. Men for min del kan vi la tråden dø nå. Har fått svar på spørsmålene mine. Anonymkode: 471db...20d
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #16 Skrevet 13. februar 2018 Alltid fascinerende hvor sinte og frekke trådstartere blir når de ikke får rådene eller svarene de vil ha Anonymkode: 5b273...ae1 5
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #17 Skrevet 13. februar 2018 Jeg kan gi deg tre scenarioer da 1. Å få barn som student er faktisk langt mer lukrativt enn du tror. Du får foreldrestipend i 49 uker. Ingenting er lån. Du slipper altså et helt år med studielån. Etter endt permisjon fortsetter du der du slapp. Du kan også kvalifisere til forsørgerstipend. Og så får du barnetrygd. Og ja, så får dere foreldrepenger i tillegg Gullgruve, med andre ord. 2. Du får barn rett etter endt studie. Du har rett på foreldrepenger om du har hatt inntekt 6 av 10 siste mnd. Men, årsinntekten må være minst halvparten av 1G. 1 G var i 2017 93 281. Det øker hvert år. Foreldrepengene blir også justert etter de beste 6 av siste 10 mnd. Hvis du har tjent 5000,- i mnd, så er det altså det som blir grunnlaget. 3. Du venter til du har vært i arbeid med ordentlig inntekt før du får barn. Da er du sikret langt flere rettigheter og du får utbetalt en litt saftigere sum hver mnd. Negative er at du må vente noen år og risikerer å enten få problemer med å bli gravid eller ikke få like mange barn som planlagt. Når det er sagt er det noen som får barn i 40-årene uten problem. Eneste er jo at du ikke får huset for deg selv før du er over 60, og kanskje ikke blir besteforeldre før du er 70. Livet har ingen garantier uansett. Anonymkode: 5b273...ae1 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #18 Skrevet 13. februar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan gi deg tre scenarioer da 1. Å få barn som student er faktisk langt mer lukrativt enn du tror. Du får foreldrestipend i 49 uker. Ingenting er lån. Du slipper altså et helt år med studielån. Etter endt permisjon fortsetter du der du slapp. Du kan også kvalifisere til forsørgerstipend. Og så får du barnetrygd. Og ja, så får dere foreldrepenger i tillegg Gullgruve, med andre ord. 2. Du får barn rett etter endt studie. Du har rett på foreldrepenger om du har hatt inntekt 6 av 10 siste mnd. Men, årsinntekten må være minst halvparten av 1G. 1 G var i 2017 93 281. Det øker hvert år. Foreldrepengene blir også justert etter de beste 6 av siste 10 mnd. Hvis du har tjent 5000,- i mnd, så er det altså det som blir grunnlaget. 3. Du venter til du har vært i arbeid med ordentlig inntekt før du får barn. Da er du sikret langt flere rettigheter og du får utbetalt en litt saftigere sum hver mnd. Negative er at du må vente noen år og risikerer å enten få problemer med å bli gravid eller ikke få like mange barn som planlagt. Når det er sagt er det noen som får barn i 40-årene uten problem. Eneste er jo at du ikke får huset for deg selv før du er over 60, og kanskje ikke blir besteforeldre før du er 70. Livet har ingen garantier uansett. Anonymkode: 5b273...ae1 Stemmer at foreldrepengene kan justeres, men det tror jeg er mer dersom du har variabel lønn? Dersom hun går over til fastlønn til høsten er det som regel den de legger til grunn ved beregning av foreldrepenger. Det var i alle fall det på meg. Jeg tjente 5000 ca i mnd ved siden av studier, men langt mer når jeg startet i ny jobb. Det var likevel den nye lønnen de gikk ut fra (jobbet i 2-3 mnd før fødsel). Anonymkode: 9a79e...8b4
våren14 Skrevet 16. februar 2018 #19 Skrevet 16. februar 2018 På 11.2.2018 den 21.59, AnonymBruker skrev: På grunn av alderen din ville jeg startet asap dersom du vil ha mer enn 1 barn. Det kan ta tid å bli gravid og årene går fort. Anonymkode: 3f616...7d9 Signerer nok denne... var 34 da jeg fikk første,n å kommer nr to rett før jeg blir 36... også lurer vi på om vi tør å se hva som skjer om et par år dersom vi har lyst på en sistemann til familien... men da er jeg 38 og føler veldig på den økte abortrisikoen, risikoen for andre skader/avvik osv...så iom at vi da har to kan det fort bli med de rett og slett pga alderen min. Tar alltid tid å bli gravid her, amme er det beste jeg kan gjøre for barna mine, men det er fullstendig preventivt for min kropp, så det tar minst et år før det er realistisk å i det hele tatt tenke tanken på å bli gravid igjen for vår del. Så med mindre du bare er hyperfruktbar (noen er jo det da!!) så må dere få opp farta om dere ønsker 4 barn altså!
Ede Skrevet 19. februar 2018 #20 Skrevet 19. februar 2018 Jeg ville ha startet med det samme, det er fullt mulig å fullføre studiene selv om man har barn, du har jo ikke så veldig lenge igjen! Kunne du klart ett siste semester som mor? Skjønner at det ikke føles helt optimalt, men jeg kjenner mange som har taklet det helt fint. Du sier at det er uaktuelt med barn under studiet. Om det er utgangspunktet ville jeg ha prøvd å få det til slik at du får barnet rett etter endt studier, får man barn i sommerferien rett etter endt studie, før 14. august, har man fortsatt rett på foreldrestipend. Det er et trangt vindu på ca to prøveperioder men om du er over middels fruktbar så kan det godt være dere treffer. Da får du samme sum som du fikk når du var student pluss engangsutbetaling eller evt. foreldrepenger fra nav. Bør være mulig å leve for når dere er to forsørgere? Om du venter til du har fått jobb så ville jeg ikke ha tenkt på hva som er "greit" og ikke med tanke på hvor fort du blir gravid. De blir nok glade på dine vegne om du blir gravid raskt etter jobbstart selv om det er litt stress å finne vikar. Det glemmer de fort skal du se. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå