Gå til innhold

Venninne som alltid inviterer til dyre aktiviteter på bursdag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en venninne som er veldig glad i fest og moro. Hver eneste år siden hun flyttet hjemmefra (for 10 år siden) har hun invitert til store bursdagsfester når hun har bursdag. Forsåvidt hyggelig, men problemet er det at hun alltid inviterer til en 3-dagers bursdag. Hun forventer altså at samtlige av gjestene skal sette av en hel helg fra fredag til søndag for å feire henne. De fleste har mange forpliktelser i livet og en hel helg er uaktuelt. Hun blir sur når vi ikke kommer fordi vi burde prioritert henne de tre dagene.

Der kommer problem nummer to: Det handler ikke bare om at hun vil ha tredagers hvert år, men at hun alltid inviterer til ekstremt dyre aktiviteter som gjestene må betale selv. Det har vært alt fra å leie et gigantisk lokale med dyr mat (gjestene betaler leie av lokale, mat og drikke selv, og tre dager med det er dyrt), til å bestille helgetur til klatrepark. Det har vært mer sære ting også, men de skriver jeg ikke av frykt for å bli gjenkjent.

Bursdagene hennes kommer sjelden på under 1000 kr i utgifter for gjestene. Stort sett mer. Hun sier hun ikke ønsker seg gave, og at vi skal bruke gavepengene på festen, men jeg har aldri brukt 1000-3000 kr i bursdagsgave til verken venner eller familie på en dag som ikke en gang er rund! 

Hadde det vært rund dag, så skulle jeg heller blitt med og betalt det det koster, men dette er 29 årsdag.

Hun er en ellers god venninne, men jeg har dårlig råd og det har flere av de andre gjestene også. VI har andre forpliktelser og kjenner vi rett og slett begynner å bli lei. 

Hun føler vi svikter henne fordi vi takker nei til bursdagen hennes... Hun kommer jo tross alt i våre. Vi andre inviterer til fest hjemme hos oss selv og serverer mat og drikke av egen lomme. Våre bursdager har aldri kostet henne en krone, pluss at vi holder oss til èn kveld. Ikke tre.

Hvordan forklare henne på en høflig måte hvorfor færre og færre gidder å delta i feiringene hennes? Vil ikke såre henne, men hun har et helt forskrudd bilde av hva en bursdagsfeiring er. Det virker som om hun tror hun gjør vennekretsen en tjeneste ved å arrangere "årets happening", men vi har ikke nødvendigvis samme interesser som henne, og noen av årene er vi rett og slett ikke villig til å betale tusen kroner dagen for å gå på festival innenfor en veldig snever sjanger.

Anonymkode: 1080c...2db

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si det rett ut. Det er jo din venninne så antar at kommunikasjonen mellom dere burde gå forholdsvis greit?

Anonymkode: a28b9...ed3

• Liker 19
Skrevet

Feirer man virkelig 29 år i 3 dager??    Wow

• Liker 6
Skrevet

Men, herlighet! Det er da bare å si grunnen til henne på en normalt høflig måte! Kan ikke forstå at ingen har gjort det før! Dette er virkelig ikke en middels vanskelig samtale å ta engang, så opplagt er det faktisk!

• Liker 8
Skrevet (endret)

Er det ikke bare å si rett ut at det er for dyrt og for tidkrevende? Hvis hun blir sur for det, så bør hun ta seg en tur til psykolog. 

Endret av penny_
  • Liker 7
Skrevet

Jeg ville bare sagt det. Det er helt innafor. "Det er kjempehyggelig at du tar initiativ til stor fest, men når det går over tre dager og med såpass høye kostnader, så er det klart at ikke alle har både tid og råd".

Hvis hun argumenterer tilbake med at ingen trenger ta med gave, så kan du jo si det slik at kostnaden for å delta likevel kommer på mer enn en normal gave ville kostet. Tidsmomentet er også helt kurant å nevne. 

Hvis hun blir sur, så får hun egentlig bare bli det. Du kan understreke at dette har ingenting å gjøre med hvor glade dere er i henne, og at de aller fleste har fest EN dag. 

Anonymkode: 8b443...028

• Liker 20
Skrevet

Si at det er kjempehyggelig, men dyrt og tidkrevende, og at dere ønsker dere én kveld med litt mindre utgifter. 

Synes egentlig det er rart at dere må betale for å delta i utgangspunktet.  Bortsett fra på restaurant har jeg alltid betalt alt for mine gjester... 

• Liker 4
Skrevet

Utgangspunktet er at jeg synes det er hyggelig at noen tar initiativ til aktiviteter, selskap og liv. Om det er bursdag, eller når som helst ellers, bare for å samle vennegjengen og ha litt gøy. Har heldigvis pådrivere for aktiviteter og moro i egen vennegjeng, og er selvfølgelig med så lenge tid/lyst/råd er på plass. 

Men - det skal selvfølgelig være lov å si nei takk. Bare vær tydelig på årsaken. Er det tidsbruken. Er det kostnaden. Eller er det at det er en overdreven bursdagsfeiring (hadde det i så tilfelle vært ok om hun tok initiativ til aktiviteter på andre tidspunkt?). Du berører alle elementene i ditt innlegg, og jeg forstår at alt til en viss grad er problematisk. Men en tilbakemelding bør være spisset og konstruktiv. 

At hun blir sur for at enkelte ikke kommer er selvfølgelig ikke greit. 

Anonymkode: 2e4cd...69f

• Liker 4
Skrevet (endret)

Dette får meg til å tenke på en tidligere kollega, som hadde på seg en hvit ball kjole på COLOR LINE!

Jeg kom inn på lugaren hennes, mens hun tok på seg ballkjolen, og mistet munn og mæle,slik at hun tilslutt spurte "ser jeg ikke bra ut", og jeg klarte å stamme ut "jo jo" :laugh:, Jeg var ikke i baren med henne hele tiden, kun 1 time, og på den timen var det 

en mann som så på henne i noen sekunder, for å si ugh og gå sin vei, så var det mann nr 2 som lo og lurte på om hun skulle gifte seg :laugh:

Fikk høre at hun hadde på seg en ballkjole hvert år på denne dansketuren.

Hun var helt blotta for sosiale koder. (ikke bare på dette område, men endel andre ting å)

:laugh:

Endret av indianerpila
  • Liker 12
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utgangspunktet er at jeg synes det er hyggelig at noen tar initiativ til aktiviteter, selskap og liv. Om det er bursdag, eller når som helst ellers, bare for å samle vennegjengen og ha litt gøy. Har heldigvis pådrivere for aktiviteter og moro i egen vennegjeng, og er selvfølgelig med så lenge tid/lyst/råd er på plass. 

Men - det skal selvfølgelig være lov å si nei takk. Bare vær tydelig på årsaken. Er det tidsbruken. Er det kostnaden. Eller er det at det er en overdreven bursdagsfeiring (hadde det i så tilfelle vært ok om hun tok initiativ til aktiviteter på andre tidspunkt?). Du berører alle elementene i ditt innlegg, og jeg forstår at alt til en viss grad er problematisk. Men en tilbakemelding bør være spisset og konstruktiv. 

At hun blir sur for at enkelte ikke kommer er selvfølgelig ikke greit. 

Enig i dette. 

Skrevet

I utgangspunktet synes jeg egentlig det høres fantastisk ut å ha en person i vennegjengen som tar initiativ til å samle alle og arrangere noe en helg i året. Dere vet jo når det kommer, så å sette av helgen og spare opp over flere måneder burde jo ikke være så uoverkommelig. Se det som at dere bruker penger på å gjøre noe sammen hele gjengen, heller enn at hele summen er en ekstra dyr gave til henne.

Men samtidig, har man ikke tid, lyst eller råd må det være helt greit å takke nei. Dere er jo venner, det burde ikke være så vanskelig å snakke om det.

• Liker 5
Skrevet
Just now, Daria said:

I utgangspunktet synes jeg egentlig det høres fantastisk ut å ha en person i vennegjengen som tar initiativ til å samle alle og arrangere noe en helg i året. Dere vet jo når det kommer, så å sette av helgen og spare opp over flere måneder burde jo ikke være så uoverkommelig. Se det som at dere bruker penger på å gjøre noe sammen hele gjengen, heller enn at hele summen er en ekstra dyr gave til henne.

Men samtidig, har man ikke tid, lyst eller råd må det være helt greit å takke nei. Dere er jo venner, det burde ikke være så vanskelig å snakke om det.

Så fint at du har råd til å bruke 3000 kr pr år på en person.

Anonymkode: 9ca71...5ac

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så fint at du har råd til å bruke 3000 kr pr år på en person.

Anonymkode: 9ca71...5ac

Hvis aktiviteten er gøy for alle, inkluderer alle, og bursdagsbarnet ber om at det ikke kjøpes gave, ser jeg ikke hvordan dette er å bruke pengene på en person. 

Og har man ikke råd takker man pent nei.

• Liker 7
Skrevet

Jeg syns du kan si det på akkurat samme måte som du la det frem her, ts. At du gjerne vil komme i bursdagen hennes, men at du ikke kan pga. økonomi og/eller tid. 

Skrevet

Ikke si at det er dyrt, for du ville uansett ikke deltatt selv om hun hadde betalt rubbel og bit for alle heller. 

Si at hun ikke er viktig nok for deg og ditt liv til at du kan bruke tre dager én gang i året på henne.

Si det som det er, ikke noe vits å gå rundt grøten.

Anonymkode: ddf8f...f7b

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis aktiviteten er gøy for alle, inkluderer alle, og bursdagsbarnet ber om at det ikke kjøpes gave, ser jeg ikke hvordan dette er å bruke pengene på en person. 

Og har man ikke råd takker man pent nei.

Så fint for deg da, men jeg vil heller ha kjøpt en gave til henne, og tatt noen drinker hjemme med gjengen hjemme hos henne.,

Og brukt de resterende 2500 kr til regninger. 

Anonymkode: 60d7e...dc5

• Liker 5
Skrevet

De fleste mennesker hadde ikke synes dette hadde vært innafor.

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste mennesker hadde ikke synes dette hadde vært innafor.

Hvordan forklare henne på en høflig måte hvorfor færre og færre gidder å delta i feiringene hennes?

Anonymkode: 1080c...2db

Ja, det ser man jo her.

Anonymkode: 495ed...3e5

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så fint for deg da, men jeg vil heller ha kjøpt en gave til henne, og tatt noen drinker hjemme med gjengen hjemme hos henne.,

Og brukt de resterende 2500 kr til regninger. 

Da takker du nei, og bruker 3 000 på regninger. Og respektert at mennesker flest synes "kjøp din egen drikke og kom på hjemme alene fest" er noe som blir temmelig innholdsløst i lengden. 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Da takker du nei, og bruker 3 000 på regninger. Og respektert at mennesker flest synes "kjøp din egen drikke og kom på hjemme alene fest" er noe som blir temmelig innholdsløst i lengden. 

:laugh:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...