Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Langt innlegg med ekle detaljer. Takk for alle som tar seg tid til å lese.

Jeg har vært gravid i 8 uke. Torsdag hadde jeg en liten blødning på morgenen. Det var friskt blod blandet med slim og kom kun på papiret - ikke nødvendig med bind. Jeg har lest utallige ganger at dette ikke trenger å bety noe gale så jeg dro på jobb som vanlig. Kl 13.45 kom to blodklumper. Den største var på størrelse med min lillefinger (litt mindre) og den andre på størrelse med en negl. Det kom ikke noe blod sammen med disse og de var helt røde som koagulert blod jeg noen ganger får ved menstruasjon eller som blodklumper som kommer etter en fødsel. Jeg så ingen tegn til et foster. Jeg ringte legen og fikk en hastetime. Han mente det var spontanabort. Jeg fikk blodprøve for å måle HCG og henvisning til gynekolog. Men siden dette skjedde torsdag så må jeg vente til over helgen for å få ny blodprøve og time hos gynekolog. Jeg blør fortsatt litt når jeg er på toalettet og tørker meg men det renner ingenting. Jeg har hatt små mensensmerter men ikke noe jeg vil kalle direkte vondt. Bare litt ubehag. Noe som visstnok er et veldig dårlig tegn. 

Jeg har vært helt knust siden torsdag og måtte gå hjem fra jobb fredag pga et sammenbrudd. 

Nå venter jeg egentlig bare på at resten skal komme ut. 

Er det noen som har erfaringer som ligner som ikke har hatt mer blødninger? Hvor lang tid tok det før resten kom? Måtte dere ha utskraping eller ordnet kroppen opp selv? Trodde at ved en SA så skulle det ikke være noen tvil. Ikke bare en liten klump så var det over.

Dette lille livet som var så sterk ønsket. 

Anonymkode: 0c672...571

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanskelig å kunne gi noe svar....sender deg en klem, og håper på det beste for deg ❤

• Liker 1
Skrevet

Vanskelig å si noe om dette er en sa eller ikke, men min sa i uke 11 for en del år siden var ulik.

Jeg begynte med å blø friskt blod med engang og i løpet av kvelden fikk jeg veldig magesmerter i nedre del av magen samtidig mens jeg hadde smerter i korsryggen. Det føltes ut som kramper. Verken gå/ sitte eller ligge hjalp.. det gjorde like vondt.  Dro på legevakta og ble undersøkt og fikk diagnosen truende abort. Fikk enda mer vondt utover kvelden og natta og blødde mer og mer. Et stort nattbind var blødd ut på en time. Fosteret kom ut av seg selv den natta. Blødde i noen uker etter det. Var på ultralyd 2 dager etter og alt var ute, men det er ikke alltid det skjer. Noen ganger må man ha utskraping.

Men ts. Jeg håper at dette ikke gjelder deg. Å miste er utrolig vondt, psykisk. Om dette skulle skjære seg ta deg tid til å kjenne på følesene rundt det. Samtidig skal du vite at det er kroppen som ordner opp fordi feks fosteret ikke utvikler seg som det skal/ikke er levedyktig etc som regel. Det har ingenting med deg å gjøre. Det er som regel ingenting du kan gjøre for å unngå det. Vit uansett at du kan og vil bli gravid igjen, og at sjansen for å miste to ganger på rad er litt mindre.

Ønsker deg alt godt ts og håper på det beste. Klem 

• Liker 2
Skrevet

Dette er foreløpig ikke en abort. Bare kanskje starten på én. Det er overraskende mye som skal ut i uke 8 og mye mer enn fosteret. Man blør rikelig og det er mer koagler enn det du har hatt. Ville bare ventet på hcg og UL foreløpig. Det vil bekrefte om dette er begynnede abort eller om fosteret fortsatt lever. 

Anonymkode: f70e5...2bc

• Liker 2
Skrevet

Hos meg begynte det sånn som hos deg, men om det ikke blir mer så er det ingen abort. Jeg fikk etterhvert smerter og da økte blodmengden som avtok litt igjen før fosteret/en liten klump kom ut, - totalt 10 dager. Jeg var ikke hos lege eller gynekolog for alt ordnet seg opp selv.

Psykisk er det vondt med en SA, men det er viktig å tenke at det er naturens måte å ordne opp i noe som ikke var levedyktig.

Krysser fingrene for at det går bra med deg, og at det ikke er en SA! 

Anonymkode: 75407...416

• Liker 1
Skrevet

Ts her. Takk for tilbakemelding fra dere som tok dere tid til å svare ❤️ Syns det er litt rart at det ikke kommer mer blod og venter vel egentlig på at det og smerter skal komme helt plutselig. Blør fortsatt litt når jeg går på do men det er lite og mye mørkere enn tidligere. Skulle tro at det er et tegn på at blødningen gir seg men får det ikke til å henge sammen. 

Skrevet

Da jeg hadde sa i uke 6, var det som en kraftig mens uten smerter. Det startet to dager før storblødning med lyst rosa slim på papiret når jeg tørket meg etter dobesøk.

Søsteren min aborterte en tvilling der den andre overlevde. Hun hadde styrtblødning der hun var helt sikker på at alt gikk til h..., men da hun fikk sjekka var alt i orden. Etter fødsel fikk hun vite at det mest sannsynlig var en tvilling som ble abortert. 

Uansett hvordan det går med deg vil jeg gi deg en klem. SA er helt jævlig, og noe jeg ikke unner noen. Hvis det er til trøst ble jeg gravid mnd etter min sa, uten at jeg hadde hatt noen mens imellom. Det er visst ikke helt uvanlig. Og vi hadde forsøkt i nesten to år før sa/graviditet, så jeg blir ikke så lett gravid heller...

Anonymkode: 74e42...49d

• Liker 1
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hos meg begynte det sånn som hos deg, men om det ikke blir mer så er det ingen abort. Jeg fikk etterhvert smerter og da økte blodmengden som avtok litt igjen før fosteret/en liten klump kom ut, - totalt 10 dager. Jeg var ikke hos lege eller gynekolog for alt ordnet seg opp selv.

Psykisk er det vondt med en SA, men det er viktig å tenke at det er naturens måte å ordne opp i noe som ikke var levedyktig.

Krysser fingrene for at det går bra med deg, og at det ikke er en SA! 

Anonymkode: 75407...416

Takk for svar. Det er det jeg tenker at det ikke er over ennå og at smerter/sterkere blødning kommer snart. Er fjerde dagen med blødning nå. Men det kommer kun når jeg er på do og tørker meg, og mye mørkere. Altså ikke friskt blod og ingen smerter ennå. Får forhåpentligvis time for UL i morgen sånn at jeg får bekreftet om alt er ute eller ikke. 

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er foreløpig ikke en abort. Bare kanskje starten på én. Det er overraskende mye som skal ut i uke 8 og mye mer enn fosteret. Man blør rikelig og det er mer koagler enn det du har hatt. Ville bare ventet på hcg og UL foreløpig. Det vil bekrefte om dette er begynnede abort eller om fosteret fortsatt lever. 

Anonymkode: f70e5...2bc

Takk for tilbakemelding. Har tenkt det samme som deg men prøver å slå det fra meg. Klarer liksom ikke å se positivt. Er så innstilt på at det er over. Og redd for å bli skuffet og knust igjen hvis jeg kommer på UL og får dårlige nyheter. 

Skrevet

Jeg tenker at dette ikke nødvendigvis er en SA. Jeg har hatt slike blødninger du beskriver i alle mine svangerskap og det har gått bra. (Jeg har hatt en SA også, men det var virkelig ingen tvil, det var så mye blod at jeg blødde gjennom tykke nattbind på 10 min sånn holdt det på i mange timer.) Man blir selvfølgelig kjempenervøs og det er forferdelig å bare måtte vente, men det er absolutt håp. Krysser fingrene for at det går bra for deg. :) 

• Liker 1
Skrevet

Ikke "bestem" deg for hvilken vei det går enda TS. Vent til du får vite om hcg har steget. Hadde sånne spottinger du beskriver fra ca uke 7 til uke 8/9, og kan fortsatt komme litt om jeg har trent for tungt eller etter samleie. Har hatt to ultralyder etter blodprøven, og mageboeren har det helt fint og jeg er i uke 13 nå snart. Spotting/blødning kun når man tørker seg trenger ikke å være SA... 

Skrevet
1 time siden, Gia_ skrev:

Ikke "bestem" deg for hvilken vei det går enda TS. Vent til du får vite om hcg har steget. Hadde sånne spottinger du beskriver fra ca uke 7 til uke 8/9, og kan fortsatt komme litt om jeg har trent for tungt eller etter samleie. Har hatt to ultralyder etter blodprøven, og mageboeren har det helt fint og jeg er i uke 13 nå snart. Spotting/blødning kun når man tørker seg trenger ikke å være SA... 

Takk for oppmuntring. Hadde det kun vært blødningen så hadde jeg nok vært mer optimistisk men det er blodklumpene som kom torsdag som plager meg. Det var de som gjorde at fastlegen mente at dette var SA. :( vanskelig å være positiv med sånne beskjeder. 

Skrevet

Blodklumpene er sannsynligvis bare koagulert blod. :)

• Liker 1
Skrevet

Blodklumpene kan komme fra slimhinner ved mormunnen, at det samles der, koaguleres til den kjente gelékonsistensen pga kroppstemperatur, og kommer ut ved bevegelse og tømming av blære, samt at det ikke er plass til så mye. Så blør det litt til. 

Det er mange ufarlige blødninger. I et svangerskap. Uten smerter og med såpass lite blødning, så er faktisk sjansene på din side for nå. 

Krysser fingrene. Lykke til. 

Anonymkode: da69f...017

• Liker 3
Skrevet

Jeg blødde med min sønn i flere uker, faktisk fram til rundt 3 måneder. Var helt forferdelig. I starten når jeg begynte å blø, var jeg til oppfølging å fikk time til ultralyd. Natten før jeg skulle dit hadde jeg vanvittige menssmerter, kvalm.. å da jeg stod opp om morgenen var det ille å jeg følte på meg at nå kom det. Gikk på do å fossblødde.. det kom masse! Jeg bare gråt å gråt. Jeg var sikker på at vi hadde mistet. Dro på ultralyd å der var det ett sprell levende foster. Da var jeg 2 1/2 måned på vei cirka . Gutten ble født å alt står bra til ❤️ Det var nok veldig skjøre slimhinner trodde de, ellers hadde de ingen fasit på hvorfor jeg blødde. Så, det trenger ikke være dårlig selv om du blør! Krysse fingrer å tær for at alt går fint, sender gode tanker ❤️

• Liker 2
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for oppmuntring. Hadde det kun vært blødningen så hadde jeg nok vært mer optimistisk men det er blodklumpene som kom torsdag som plager meg. Det var de som gjorde at fastlegen mente at dette var SA. :( vanskelig å være positiv med sånne beskjeder. 

Tok fastlegen gynokologisk undersøkelse på deg? Min gjorde det på meg og fant ut at blødningen ikke kom fra fosteret, noe som var ett pluss. Han kunne ikke se noen slimpropp da, og ville ikke uttale seg noe om det var SA eller ikke før hcg nivået ble målt, men hadde første svangerskapskontroll uka etter, og han sa vagt at vi ses til den med mindre jeg mister ila av uka... Såå var jo helt sikker på at det var SA til meg også. Skjønner det er tungt å gå å vente, men finn på noe tidkrevende til du får resultatet, farlig å gå seg vill i egne tanker, eller å Google seg blå, for man finner somregel de skumle historiene, og ikke de hvor det har gått fint!

Skrevet
2 minutter siden, Gia_ skrev:

Tok fastlegen gynokologisk undersøkelse på deg? Min gjorde det på meg og fant ut at blødningen ikke kom fra fosteret, noe som var ett pluss. Han kunne ikke se noen slimpropp da, og ville ikke uttale seg noe om det var SA eller ikke før hcg nivået ble målt, men hadde første svangerskapskontroll uka etter, og han sa vagt at vi ses til den med mindre jeg mister ila av uka... Såå var jo helt sikker på at det var SA til meg også. Skjønner det er tungt å gå å vente, men finn på noe tidkrevende til du får resultatet, farlig å gå seg vill i egne tanker, eller å Google seg blå, for man finner somregel de skumle historiene, og ikke de hvor det har gått fint!

Legen tok ingen GU nei. Bare hørte på hva som hadde skjedd og henviste til UL. Trodde men skulle unngå GU ved truende abort? Har hørt at det kan fremprovosere en SA. Fikk tatt HCG prøve og skal ta ny i morgen. Takk for svar som setter ting litt i perspektiv. Skal prøve å tenke på andre ting frem til jeg har de endelige resultatene. 

Skrevet
34 minutter siden, pyttpott1 skrev:

Jeg blødde med min sønn i flere uker, faktisk fram til rundt 3 måneder. Var helt forferdelig. I starten når jeg begynte å blø, var jeg til oppfølging å fikk time til ultralyd. Natten før jeg skulle dit hadde jeg vanvittige menssmerter, kvalm.. å da jeg stod opp om morgenen var det ille å jeg følte på meg at nå kom det. Gikk på do å fossblødde.. det kom masse! Jeg bare gråt å gråt. Jeg var sikker på at vi hadde mistet. Dro på ultralyd å der var det ett sprell levende foster. Da var jeg 2 1/2 måned på vei cirka . Gutten ble født å alt står bra til ❤️ Det var nok veldig skjøre slimhinner trodde de, ellers hadde de ingen fasit på hvorfor jeg blødde. Så, det trenger ikke være dårlig selv om du blør! Krysse fingrer å tær for at alt går fint, sender gode tanker ❤️

Tusen takk for gode tanker. Det hjelper å høre lykkelige historier ❤️😊

• Liker 1
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blodklumpene kan komme fra slimhinner ved mormunnen, at det samles der, koaguleres til den kjente gelékonsistensen pga kroppstemperatur, og kommer ut ved bevegelse og tømming av blære, samt at det ikke er plass til så mye. Så blør det litt til. 

Det er mange ufarlige blødninger. I et svangerskap. Uten smerter og med såpass lite blødning, så er faktisk sjansene på din side for nå. 

Krysser fingrene. Lykke til. 

Anonymkode: da69f...017

Takk for svar. Skal prøve å være positiv og vente og se. Ikke ta sorgene på forskudd. 😊

Skrevet

Har hatt to SA i uke 6. Begynte med litt blod på papiret, så i løpet av de neste 3 dagene ble det gradevis mer og mer. Tilslutt var det STORE mengder blod og hinnerester (?) som kom. Og store smerter.  Så store atjeg dopa meg på paraginforte og hadde fortsatt vondt. 

I mitt tredje og velykkede svangerskap hadde jeg også endel småblødninger i uke 13 (tror jeg det var). Dette var bare livmoren som strakk seg 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...