AnonymBruker Skrevet 3. februar 2018 #1 Skrevet 3. februar 2018 Jeg er gravid i uke 10 og mannen min har fremdeles ikke fortalt sjefen sin eller kollegaer at vi skal ha et barn til. Jeg har blitt henvist til TUL for å undersøke om alt er som det skal, og jeg tror det er derfor han har utsatt å si noe, i tilfelle noe er galt. Han ble nylig fast ansatt i jobben etter å ha hatt et vikariat samme stedet. Jeg ble gravid for første gang mens jeg gikk siste året på videregående og hadde derfor ingen jobb da første ble født, har vært hjemmeværende siden, så det er jeg som har tatt meg av barnet vårt, han har feks aldri vært hjemme fra jobb på grunn av sykt barn. Jeg er nå nervøs for at de skal bli sure på mannen min for at han ikke har fortalt det før han ble fast ansatt, mens mannen min sier at det kommer til å gå helt fint, at de kommer til å ha forståelse for det, at han heller fører opp litt avspasering enn lønn når han jobber overtid slik at han kan være med på UL/fødsel, at han kan bruke ferien sin uken etter fødsel, eller at han bare drar rett tilbake på jobb etter at barnet er født. Burde mannen min ha informert om dette til jobben før? Evt når bør han fortelle det? Han tar dette helt med ro, men er jeg som er engstelig for at det skal ha noe negativt å si for han på jobb. Anonymkode: cc494...6bb
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2018 #2 Skrevet 3. februar 2018 Her overtenker du og stresser unødvendig. La mannen styre dette, han kjenner sin arbeidsplass. Jeg har informert leder min om at jeg er gravid når jeg var ca 16 uker på vei, og det begynte å synes. Mannen har vel aldri "informert" jobben formelt. Men nevnt det for gode venner/kollegaer ved anledning et stykke ut i svangerskapet. Påvirker jo mannens arbeidshverdag helt minimalt, og er jo over halvannet år til han tar sine måneder med permisjon. Det sagt - hadde det vært langvarige prosjekter eller andre oppgaver der det var sentralt å vite at jeg skulle ut i permisjon hadde jeg sagt fra tidligere. Anonymkode: 3bee3...ac3 24
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2018 #3 Skrevet 3. februar 2018 Hvorfor skal han fortelle det i det hele tatt? Han skal jo ikke ha permisjon, all den tid du bare går hjemme og suller. Anonymkode: 70545...b40 6
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2018 #4 Skrevet 3. februar 2018 Skjønner godt at MANNEN ikke har sakt ifra på jobb. For det første er du bare 10 uker på vei og for det andre så tror jeg ikke menn er like ivrige som oss kvinner etter å rope ut at de skal bli foreldre. Jobben hans kommer jo ikke til å synes at det er negativt. Alle har lov til å få barn, når som helst. Anonymkode: 0cb34...64d 9
Duckie Skrevet 3. februar 2018 #5 Skrevet 3. februar 2018 Er vel ikke så veldig overraskende at man får barn i en viss alder. De fleste får tross alt det. Regner med at de er interessert i å ha han langvarig på plass siden de ga han fast jobb, så om det blir noe fravær i forbindelse med barn er det helt greit, helt forventet, og helt normalt. 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2018 #6 Skrevet 3. februar 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal han fortelle det i det hele tatt? Han skal jo ikke ha permisjon, all den tid du bare går hjemme og suller. Anonymkode: 70545...b40 Hørt om pappaperm? Anonymkode: be26a...338 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2018 #7 Skrevet 3. februar 2018 Trodde 12 uker var en slaks "regel" på å fortelle om graviditet .... 🤔🤔🤔 Anonymkode: 49c6c...68d 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2018 #8 Skrevet 3. februar 2018 Hvorfor skal han fortelle det? Har han krav på permisjon når du ikke har jobb? Dessuten har du lite eller ingen erfaring fra arbeidslivet, skjønner jeg, når du tror at man får fast jobb om man forteller at man skal ha permisjon om kort tid. Jeg var i fasen mellom vikariat og fast jobb da jeg ble gravid, og fortalte ikke noe om det på jobb av frykt for at ansettelsen skulle gå i vasken da. Til slutt begynte det å bli synlig mens firmaet dro det ut (stort firma, veldig treg saksgang), så jeg fortalte lederen min. Han ba meg la være å si noe til flere, vi var lokalisert et annet sted enn ledelsen så de så meg ikke. Anonymkode: 1c858...3b0 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2018 #9 Skrevet 3. februar 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal han fortelle det? Har han krav på permisjon når du ikke har jobb? Dessuten har du lite eller ingen erfaring fra arbeidslivet, skjønner jeg, når du tror at man får fast jobb om man forteller at man skal ha permisjon om kort tid. Jeg var i fasen mellom vikariat og fast jobb da jeg ble gravid, og fortalte ikke noe om det på jobb av frykt for at ansettelsen skulle gå i vasken da. Til slutt begynte det å bli synlig mens firmaet dro det ut (stort firma, veldig treg saksgang), så jeg fortalte lederen min. Han ba meg la være å si noe til flere, vi var lokalisert et annet sted enn ledelsen så de så meg ikke. Anonymkode: 1c858...3b0 Det er det bare du som antar at jeg tror. Han skal uansett ikke ha noe permisjon, var mer snakk om fri slik at han får vært med på fødselen og eventuelt få et par dager til å være litt med barnet. 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal han fortelle det i det hele tatt? Han skal jo ikke ha permisjon, all den tid du bare går hjemme og suller. Anonymkode: 70545...b40 «All den tid du bare går hjemme og suller». Har ikke vært mulig for meg å komme meg ut i jobb enda da første barnet vårt fremdeles er veldig lite og ikke begynner i barnehagen før til høsten. Men tenkte kanskje at det var lurt at han informerte jobben, om ikke nå - så seinere om at han blir borte en dag eller to en eller annen gang i august/september. 24 minutter siden, Duckie skrev: Er vel ikke så veldig overraskende at man får barn i en viss alder. De fleste får tross alt det. Regner med at de er interessert i å ha han langvarig på plass siden de ga han fast jobb, så om det blir noe fravær i forbindelse med barn er det helt greit, helt forventet, og helt normalt. Nei, sant det. De har jo sett at han jobber godt og bra, og de har lenge hatt planer om å få han fast ansatt, noe som mannen min var og er veldig interessert i og da han stortrives i jobben sin. Om han da er borte en en dag eller to en sjelden gang bør jo ikke ha så mye å si det da. Tusen takk for fint svar. Tusen takk for andre hyggelige svar og, grunnen til at jeg har stresset litt over dette er det at det ikke er så lett å få fast jobb innen det yrket, og når han først har fått fast og ikke bare et vikariat, så vil jeg jo ikke at dette skal «ødelegge» for han. Anonymkode: cc494...6bb
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2018 #10 Skrevet 3. februar 2018 Mannen min sa det ikke før OUL. Han følte ikke behov for det før det. Og han fikk bestemme selv for meg nå. Det var hans sak, ikke min. Nå han han vært fast ansatt i flere år da. Mannen min får permisjon med lønn dagen fødselen er, og 10 jobbdager etter baby og jeg er kommet hjem fra sykehuset. Anonymkode: 6a4c0...83f 5
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2018 #11 Skrevet 3. februar 2018 Da jeg fikk barn var det ikke vanlig å si ifra før etter ihvertfall 12 mnd, gjerne senere. Moren måtte ofte fortelle sjefen tidligere om hun slet med kvalme eller andre tidlige symptomer, men selv da var det ikke sikkert kollegene fikk vite noe (vi gjettet det selvfølgelig noen ganger, men holdt munn til det var offentlig). Anonymkode: 639a9...58c 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2018 #12 Skrevet 3. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hørt om pappaperm? Anonymkode: be26a...338 Haha han må først bli pappa til ungen da. Ingen stress med andre ord! Anonymkode: 03095...bae
Susan Sto Helit Skrevet 3. februar 2018 #13 Skrevet 3. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er gravid i uke 10 og mannen min har fremdeles ikke fortalt sjefen sin eller kollegaer at vi skal ha et barn til. Jeg har blitt henvist til TUL for å undersøke om alt er som det skal, og jeg tror det er derfor han har utsatt å si noe, i tilfelle noe er galt. Han ble nylig fast ansatt i jobben etter å ha hatt et vikariat samme stedet. Jeg ble gravid for første gang mens jeg gikk siste året på videregående og hadde derfor ingen jobb da første ble født, har vært hjemmeværende siden, så det er jeg som har tatt meg av barnet vårt, han har feks aldri vært hjemme fra jobb på grunn av sykt barn. Jeg er nå nervøs for at de skal bli sure på mannen min for at han ikke har fortalt det før han ble fast ansatt, mens mannen min sier at det kommer til å gå helt fint, at de kommer til å ha forståelse for det, at han heller fører opp litt avspasering enn lønn når han jobber overtid slik at han kan være med på UL/fødsel, at han kan bruke ferien sin uken etter fødsel, eller at han bare drar rett tilbake på jobb etter at barnet er født. Burde mannen min ha informert om dette til jobben før? Evt når bør han fortelle det? Han tar dette helt med ro, men er jeg som er engstelig for at det skal ha noe negativt å si for han på jobb. Anonymkode: cc494...6bb Er dette en skikkelig useriøs bedrift, der det blir sett på som negativt å benytte seg av avtalte permisjoner og lovbestemte rettigheter? Mannen har da selvstendig rett på fri 2 uker i forbindelse med fødsel, så han kan være med, og kan ta seg av mor og barn de første dagene hjemme. Han skal ikke trenge å bruke ferien sin til dette. At han sparer opp litt avspasering som han kan ta ut for å være med på UL er fint, både for han og arbeidsgiver. De fleste firmaer har noen former for mulighet til permisjoner, både med og uten lønn. Og de færreste arbeidsplasser har store problemer med at en arbeidstaker er borte en dag eller to dersom de har en god grunn. (Alle kan jo bli syke.) De klarer et par uker hver gang en mann blir far. Det går bra. Og mister han jobben på grunn av fravær i forbindelse med fødsel, så har han en sterk "usaklig oppsigelse" sak. Vil mene at en mann bør fortelle om graviditeten på jobb senest et par måneder før planlagt fødsel. Siden det er da han skal ha fri. 11
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2018 #14 Skrevet 3. februar 2018 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da jeg fikk barn var det ikke vanlig å si ifra før etter ihvertfall 12 mnd, gjerne senere. Moren måtte ofte fortelle sjefen tidligere om hun slet med kvalme eller andre tidlige symptomer, men selv da var det ikke sikkert kollegene fikk vite noe (vi gjettet det selvfølgelig noen ganger, men holdt munn til det var offentlig). Anonymkode: 639a9...58c Ser for meg noen som holdt tett til barnet var ett år... Antar det er litt trøblete med fødsel og permisjoner og sånt... Anonymkode: 8ef40...872 4
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2018 #15 Skrevet 3. februar 2018 Det er jo ingenting å stresse med. Jeg har ingen planer om å fortelle jobb om graviditeten før etter OUL, og samboer trenger da virkelig ikke si noe før permisjonen må avklares. Anonymkode: 78804...87e 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2018 #16 Skrevet 3. februar 2018 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser for meg noen som holdt tett til barnet var ett år... Antar det er litt trøblete med fødsel og permisjoner og sånt... Anonymkode: 8ef40...872 Jeg mente selvfølgelig 12 uker! Anonymkode: 639a9...58c 2
isbjørnungen Skrevet 3. februar 2018 #17 Skrevet 3. februar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er gravid i uke 10 og mannen min har fremdeles ikke fortalt sjefen sin eller kollegaer at vi skal ha et barn til. Jeg har blitt henvist til TUL for å undersøke om alt er som det skal, og jeg tror det er derfor han har utsatt å si noe, i tilfelle noe er galt. Han ble nylig fast ansatt i jobben etter å ha hatt et vikariat samme stedet. Jeg ble gravid for første gang mens jeg gikk siste året på videregående og hadde derfor ingen jobb da første ble født, har vært hjemmeværende siden, så det er jeg som har tatt meg av barnet vårt, han har feks aldri vært hjemme fra jobb på grunn av sykt barn. Jeg er nå nervøs for at de skal bli sure på mannen min for at han ikke har fortalt det før han ble fast ansatt, mens mannen min sier at det kommer til å gå helt fint, at de kommer til å ha forståelse for det, at han heller fører opp litt avspasering enn lønn når han jobber overtid slik at han kan være med på UL/fødsel, at han kan bruke ferien sin uken etter fødsel, eller at han bare drar rett tilbake på jobb etter at barnet er født. Burde mannen min ha informert om dette til jobben før? Evt når bør han fortelle det? Han tar dette helt med ro, men er jeg som er engstelig for at det skal ha noe negativt å si for han på jobb. Anonymkode: cc494...6bb Han har lovbestemte rettigheter når det kommer til permisjon etter fødselen og pappapermisjob. Han skal på ingen måte bruke avspasering eller ferie til dette, hvis firmaet krever det så burde det klages høylydt. 4
isbjørnungen Skrevet 3. februar 2018 #18 Skrevet 3. februar 2018 Forøvrig er vel regelen at ved fravær over 12 uker må man gi beskjed minst 4 uker før, og ved fravær over 1 år må man gi beskjed minst 12 uker før. Så det er leeeenge til noen kan kreve at man gir beskjed. Jeg informerte nærmeste leder rundt uke 12, men eneste grunn til det var at jeg skulle stå ansvarlig for et prosjekt som var planlagt med oppstart rundt termin, og vi kunne dermed bli enige om å utsette prosjektet til jeg kommer tilbake fra permisjon. 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2018 #19 Skrevet 3. februar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er det bare du som antar at jeg tror. Han skal uansett ikke ha noe permisjon, var mer snakk om fri slik at han får vært med på fødselen og eventuelt få et par dager til å være litt med barnet. «All den tid du bare går hjemme og suller». Har ikke vært mulig for meg å komme meg ut i jobb enda da første barnet vårt fremdeles er veldig lite og ikke begynner i barnehagen før til høsten. Men tenkte kanskje at det var lurt at han informerte jobben, om ikke nå - så seinere om at han blir borte en dag eller to en eller annen gang i august/september. Nei, sant det. De har jo sett at han jobber godt og bra, og de har lenge hatt planer om å få han fast ansatt, noe som mannen min var og er veldig interessert i og da han stortrives i jobben sin. Om han da er borte en en dag eller to en sjelden gang bør jo ikke ha så mye å si det da. Tusen takk for fint svar. Tusen takk for andre hyggelige svar og, grunnen til at jeg har stresset litt over dette er det at det ikke er så lett å få fast jobb innen det yrket, og når han først har fått fast og ikke bare et vikariat, så vil jeg jo ikke at dette skal «ødelegge» for han. Anonymkode: cc494...6bb Sånn jeg forstår deg, så har han allerede fått fast jobb. Arbeidslivet fungerer ikke sånn at man kan trekke tilbake en fast ansettelse fordi noen får barn, hverken for kvinner eller menn. Så slutt å bekymre deg (og kom deg ut i arbeidslivet så fort du kan. Dess lengre du blir hjemme som husmor og babymaker, dess verre blir det for deg å komme ut i arbeidslivet senere). Anonymkode: 0dd80...26e 5
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2018 #20 Skrevet 3. februar 2018 Min sa ifra til jobben da jeg var 11-12 uker. Anonymkode: 35efb...2ab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå