Gå til innhold

Sæddonor og utvidet barnetrygd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gjøres egentlig dette? Jeg er gravid nå i uke 27 med en sæddonor. Nav mener at jeg har rett på flere stønader, da de tror faren er ukjent og jeg har ikke skrevet opp noen pappa i papirene til datteren min. Jeg forsørger så klart barnet alene. Har jeg likevel rett på disse pengene?

Anonymkode: e9fee...8f0

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan gjøres egentlig dette? Jeg er gravid nå i uke 27 med en sæddonor. Nav mener at jeg har rett på flere stønader, da de tror faren er ukjent og jeg har ikke skrevet opp noen pappa i papirene til datteren min. Jeg forsørger så klart barnet alene. Har jeg likevel rett på disse pengene?

Betyr det at far ikke er ukjent? Har du privat donor?

Anonymkode: 62271...773

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Betyr det at far ikke er ukjent? Har du privat donor?

Jeg har åpen donor. Jeg har fått vite navnet hans og fått sett bilder av han. Men jeg kan jo ikke skrive dette? Han er fra Danmark.

Skrevet

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har åpen donor. Jeg har fått vite navnet hans og fått sett bilder av han. Men jeg kan jo ikke skrive dette? Han er fra Danmark.

hvis det er gjennom en sædbank/klinikk, så skal vel far oppgis som ukjent?

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hvis det er gjennom en sædbank/klinikk, så skal vel far oppgis som ukjent?

Det er jo akkurat det jeg har skrevet? Og da mener nav at jeg har rett på forskjellige ytelser siden jeg er eneforsørger.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo akkurat det jeg har skrevet? Og da mener nav at jeg har rett på forskjellige ytelser siden jeg er eneforsørger.

Ja? Og da lurer du på hva?

• Liker 5
Gjest Sugemerke
Skrevet

Ja, da er du jo aleneforsørger? Sæddonoren skal jo ikke betale for barnet. 

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du skal ikke skrive det. Det er korrekt med ukjent ved donor. 

Anonymkode: 2397f...0ca

• Liker 1
Skrevet

Hva med å kontakte NAV og spørre? Er nok ikke første gangen de ser dette..

Anonymkode: 129d5...3f3

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja? Og da lurer du på hva?

Om jeg skal søke om og få dobbelt barnetrygd? Har jeg virkelig rett på det? Det var det nav dama sa i tlf og på møte. Siden far er ført opp som ukjent...

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Om jeg skal søke om og få dobbelt barnetrygd? Har jeg virkelig rett på det? Det var det nav dama sa i tlf og på møte. Siden far er ført opp som ukjent...

Også fikk jeg vite at jeg kan søke om engangstønad siden jeg er ufør. Jeg lurte bare på om jeg virkelig har rett på dette, selvom jeg har blitt gravid med sæddonor? 

- Ts :)

Gjest Blondie65
Skrevet

JA du har rett på utvidet barnetrygd og engangsstønad. 

Skrevet
Akkurat nå, Blondie65 skrev:

JA du har rett på utvidet barnetrygd og engangsstønad. 

Takk for svar. Da søker jeg om det.👍

Skrevet

Hva så du får deg når du bestemte deg for å bli gravid på denne måten? Så du får deg at du skulle få mer penger i støtte fra nav og sånn skulle du klare deg og babyen økonomisk? Eller var dette helt ukjent for deg?

Anonymkode: fe884...945

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva så du får deg når du bestemte deg for å bli gravid på denne måten? Så du får deg at du skulle få mer penger i støtte fra nav og sånn skulle du klare deg og babyen økonomisk? Eller var dette helt ukjent for deg?

Ut i fra at TS først stiller spørsmålet nå, med mer en halvgodt svangerskap, antar jeg situasjonen er som følger - 

Hun ønsket å bli mor, og har både økonomi og kapasitet til å ta hand om et barn. Når skjemaene etterhvert skal inn er det uoversiktlig hvilken kategori man stiller i. Først da orienterer hun seg om egne rettigheter. 

Hun hadde nok helt utmerket fint klart å stå på egne bein økonomisk. Men hvorfor takke nei til midler man har rett på? Det har neppe du aldri gjort heller. Eller insisterer du å betale for neste legetime selv, dersom du har tilstrekkelig med penger på konto? 

• Liker 14
Skrevet

Utvidet barnetrygd får alle som er alene med basrn, uansett hvordan barnet er lagd. Tror også man kan få minstesats av bidrag, da det er noe alle har krav på. Bare å ringe Nav å spørre. 

Anonymkode: 2d812...9b6

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ut i fra at TS først stiller spørsmålet nå, med mer en halvgodt svangerskap, antar jeg situasjonen er som følger - 

Hun ønsket å bli mor, og har både økonomi og kapasitet til å ta hand om et barn. Når skjemaene etterhvert skal inn er det uoversiktlig hvilken kategori man stiller i. Først da orienterer hun seg om egne rettigheter. 

Hun hadde nok helt utmerket fint klart å stå på egne bein økonomisk. Men hvorfor takke nei til midler man har rett på? Det har neppe du aldri gjort heller. Eller insisterer du å betale for neste legetime selv, dersom du har tilstrekkelig med penger på konto? 

Jeg sier ikke at hun skal takke nei. Det er bare det at uansett hvordan er barn til, og man er alene, så har man krav på de samme tingene. Mange som sitter med «ukjent far» til barna sine pga one night stands med helt ukjente mannfolk og spermdonor. Da er man alene og har krav på dette her. Som ufør har man jo ikke akkurat god råd. Tror ts bare ønsket en bekreftelse på at det er greit. Og det er det ts, helt greit!

Skrevet

Ja, du har rett på utvidet barnetrygd. Du har antakelig også rett på "bidragsforskudd", dvs. NAV utbetaler minstesats bidrag når barnet har ukjent far og du har liten inntekt. Vet jo ikke din inntekt, men du skriver du er uføretrygdet? Bidragsforskuddet er på ca. 1500kr i måneden fram til barnet er 11 år, da økes det til omtrent 2000. 

Mvh.

Anonymkode: ec35e...0e3

• Liker 1
Skrevet

Barnetrygd og andre ytelser knyttet til å få barn handler om barnets beste, og alle barn har i utgangspunktet samme behov og samme status her i landet, uavhengig av hvordan de er unnfanget. Hvorfor er det mer provoserende at en som har lav inntekt har rett på dette enn at en som har en årsinntekt på en million har det?

• Liker 3
Skrevet
På ‎03‎.‎02‎.‎2018 den 16.35, AnonymBruker skrev:

Det heter ikke dobbel barnetrygd, men en ekstra barnetrygd. For den som har ett barn, blir det jo "dobbel" - men har man to barn, får man 3 barnetrygder, ikke 4.

Anonymkode: 02e9a...7d2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...