Gå til innhold

Hvilken mat?

Fremhevede innlegg

Gjest Slankern
Skrevet

Jeg har fått slanketabletter fra legen min. Skal hente dem i morgen. De virker slik at man Må spise sunt. Dersom man spiser for mye fett i maten, så får man diarè. Jeg lurer på om det er andre som har prøvd dem som kan gi meg noen tips til hva jeg kan spise? Jeg vet at det er noen av Rett i koppen som er bra.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går ikke på de tablettene, men sunn mat:

Grovbrød (rugbrød f.eks), fiberrik med mager pålegg som kokt skinke, roastbeef, agurk, tomat ol

Salater, reint kjøtt og ikke pølser, kjøttdeig og medisterfarse(finnes magrere alternativer på de to første).

Skummet melk, lettere lettmelk, yoghurt 0,1%, frukt og grønnsaker. Masse grønnsaker.

Dette var bare noe. Men du må huske på at kroppen må ha litt fett også, bare ikke for mye. Stek i olje i stedet for margarin. Ett egg på maten innimellom. Ja, sånne ting. Tror de fleste rett i koppen er helt ok, men ikke bra å bare spise de heller.

Skrevet

Lag ordentlig mat fra bunnen av basert på magert kjøtt, mye fisk, og enda mer frukt og grønt. Spis Wasa Sport knekkebrød, så får du skikkelig fiberholdig kornmat. På denne måten kan du selv utelate fett og sukker. Ikke bruk Rett i Koppen eller andre halvfabrikata og ferdigmat. Hvis du ikke kan lage mat så er dette en perfekt anledning til å lære. Kjøp deg en enkel og grei kokebok og BRUK DEN.

Gjest Anonymous
Skrevet

Ha grønnsaker/salat til hvert varme måltid. Spis frukt eller grønnsaker hvis du blir småsulten. For meg er det enklest å styre kostholdet i butikken. Kjøper jeg chips eller sjokolade blir det spist med en gang, det letteste er å la være å kjøpe det :P

Bønner og linser er veldig næringsrikt og sunt. De inneholder mye proteiner og fiber. Jeg koker røde linser til det grøter seg, har oppi litt krydder og kansje litt grønnsaker => middag. Å lage middag av bønner er nesten like lett, men de må vannes ut først og koke litt lenger.

Noe some er helt utrolig godt tidlig på dagen er en appelsin skjært i småbiter, en banan krakka i stykker, en liten pakke gul yogurt (melon, ananas o.l) og nok havregryn til at du får passe konsistens. Hm vel jeg veier 105 kilo og er mann, kansje halv porsjon er nok til deg :P

Lykke til!

Gjest Slankern
Skrevet

Tusen takk for gode tips! :-) Den frokosten høres god ut, Are. Den skal jeg prøve! :blomst_opp:

Skrevet

Jeg har brukt de tablettene hvis det er Xenical du mener. Jeg spiste omtrent sånn:

Frokost: 2 skiver grovt brød (f.eks Ingers rugbrød eller Grete Roede brødet) med magert pålegg som skinke eller mager smøreost eller ekstra lett hvitost fra Synnøve. Vanlig hvitost er for fet og kan føre til diare. Samme med f.eks makrell i tomat. Av og til byttet jeg skivene ut med havregrynsgrøt.

Lunsj: Som frokost evt med salat til. Husk å ikke bruke fete dressinger!

Middag: Ca 150g kyllingfilet eller fisk eller rent kjøtt eller karbonadedeig. 100g kokt ris eller pasta. Ikke fete sauser eller dressinger - da merker du det! Grønnsaker.

Kvelds: Halvparten av frokosten

Mellommåltider: Frukt, grønnsaker, yoghurt eller nutrilettbar.

Tilsammen 5-6 måltider for dagen. Husk at du trenger fet fisk eller omega 3. Pass bare på å ikke ta Xenical til de måltidene.

Kan anbefale at du går inn på www.greteroede.no - der står det mange gode middagsoppskrifter!

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...