Gå til innhold

Vanlig å ikke få bursdags/julegave av besteforeldre i voksen alder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får dere fremdeles gave av besteforeldre? 

Anonymkode: f0ad0...48f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi gir julegaver til hverandre, men besteforeldrene har så og si sluttet med bursdagsgaver til oss og omvendt.

Men vet mange kutter ut gaver til når voksne, er det en stor familie så kan det bli veldig dyrt, spesielt om man har stor familie og kanskje er pensjonister i tillegg. 

• Liker 1
Skrevet

Mine besteforeldre på morssiden gir fortsatt julegaver til oss, fire barnebarn med følge. (Besteforeldrene på farssiden har vi ikke hatt særlig kontakt med på mange år.) Men vi er de eneste barnebarna på den siden, og bare to av oss har fått barn, jeg vet ikke om det har noe å si. Samboers besteforeldre på farssiden slutter å gi til barnebarna når de får barn. (Med tre barn som alle har fått både barn og barnebarn blir det mange å kjøpe til.) Mormoren hans gav til alle så lenge hun var i live.

Anonymkode: c6ff2...54e

Skrevet

Ja det får jeg, men skulle nesten ønske jeg ikke fikk så jeg slapp å finne på noe til dem. Det er klin umulig å finne på noe lurt til ei som sitter på sykehjem og hverken klarer å spise noe særlig, lese eller se på tv. Det er begrenset hvor mange kremer og sjal hun trenger liksom.

Anonymkode: 0d53e...c18

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Nå er mine døde, men fikk ikke engang en hilsen da jeg ble voksen.

Skrevet

Nei. Det er det slutt på når vi blir konfirmert (evt fyller 15). Da får vi kun fra foreldre/søsken. 

Anonymkode: 5f2e0...dcf

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det får jeg, men skulle nesten ønske jeg ikke fikk så jeg slapp å finne på noe til dem. Det er klin umulig å finne på noe lurt til ei som sitter på sykehjem og hverken klarer å spise noe særlig, lese eller se på tv. Det er begrenset hvor mange kremer og sjal hun trenger liksom.

Anonymkode: 0d53e...c18

Ullsokker, pledd, pen marsipan etc :) 

jeg får forøvrig ikke gaver av de rikeste av besteforeldrene mine. De med minst gir mest. Datteren min får, da. 

Skrevet

Mine besteforeldre gir penger. Det har de gjort i alle år. 

Skrevet

Får et veldig hyggelig kort av de som er i live, det holder i massevis :) 

• Liker 3
Skrevet

Fikk til jeg var voksen, og da jeg fikk barn fikk de gave. Ikke noe dyrt pga store mengder barnebarn og oldebarn og ikke verdens største inntekt. Men hun (mormor) var veldig flink til å finne noe som gledet selv om det ikke var så dyrt. 

Anonymkode: 2646d...fd7

Skrevet

På min far sin side er regelen ingen gave etter man er fylt 18. Mine besteforeldre har 14 barnebarn, så jeg skjønner utmerket godt at de ikke har kapasitet til å gi presang til dem også i voksen alder. 

På min mor sin side får vi fremdeles presanger, men der er det også bare 2 barnebarn. 

Anonymkode: 36033...13b

Skrevet

Vi fikk både julegaver, bursdagsgaver og gaver om de var ute å reiste helt til de døde ( jeg var 30 da farfar døde, som var den siste av besteforeldrene mine som døde) 

Skrevet

Min farmot hadde nok fortsatt gitt om hun hadde levd, min mormor gir, og hun klager! Prøver å si det holder med ett kort, og om hun absolutt vil gi noe, gi til barna våre. Vi har alt vi trenger. Hun får kalender av alle oldebarna hver jul som jeg tror hun setter pris på

Skrevet

Gaver fra tanter og onkler kutter vi til voksne, men foreldre og besteforeldre gir og får alltid. 

Anonymkode: 8fd6f...e39

Skrevet

Jeg fikk så lenge de levde, jeg var 7 da den første døde og 33 da den siste døde. Men vi har ikke enormt stor familie, så det blir ikke gigantiske utgifter.

Har besteforeldrene tosifret antall barnebarn og dertil veldig mange oldebarn ser jeg jo at det kan bli i overkant med utgifter. I så fall hadde jeg heller villet at oldebarna skulle få, og at vi barnebarna ikke fikk.

Skrevet

Vi fikk bursdagsgaver og julegaver fra besteforeldre på begge sider så lenge de levde og var klar. De ga også til oldebarna. 

Særlig farmor var veldig opptatt av å gi gaver, og snakket i mange år om hvor leit det var at hun ikke klarte å følge med lengre (satt da dement på eldrehjem) Vi beroliget henne alltid med at vi alltid hadde fått så mange fine gaver før om årene og at hun ikke måtte tenke på dette. 

Anonymkode: 6f0ec...bad

Skrevet

Fars foreldre gikk bort tidlig. Vi fikk alltid gave fra mors foreldre, men i de fleste årene har de sluppet å finne på gaver selv. Budsjettet per gave har vært klart, og så er det barnas foreldre som har gjort selve handlingen. Etter at vi ble voksne har det ofte vært fysisk gave til jul og pengegave til bursdag.

Skrevet (endret)

Vi får penger. Hun insisterer. Vi har diskutert dette noen ganger. Hun får minstepensjon og gir bort en god sum til hver av sine syv barnebarn og to oldebarn både til bursdag og jul. Også er det stygge blikk og tåpelig kommentarer om at vi må da ha bedre ting å bruke pengene våre på om vi kjøper gave til henne. 

Endret av SesameStreet
Skrevet

Julegaver er for unger. Jeg har ikke fått julegaver siden jeg ble voksen, dvs. konfirmert. Og ikke gitt til voksne heller, da.

Anonymkode: b6ee6...2a6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...