Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet om det er mulig? Jeg er nå 21 år og angrer sånn på at jeg ga f det siste året på vgs.. Jeg har jo ikke ungdomsrett lenger, men finnes det noen muligheter? Blir alt for mye for meg dersom jeg skal ta eksamen i utrolig mange fag. 

Anonymkode: ad91d...8d5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg trengte å få opp snittet mitt fra vgs, hadde ikke ungdomsrett. Eneste mulighet når jeg ringte å forhørte meg var å ta det på Folkeuniversitetet (Bjørknes og sonans har også liknende tilbud). Jeg bestemte meg for å ta seksfagspakke, da får du undervisning i seks fag. Dette koster 60 000 pluss ca. 20 000 i eksamensutgifter hos privatistweb. Dette blir da 10 eksamener på ett år. Det er beintøft, men det skal gå bra! 

Dette er nok den eneste muligheten du har om du ikke har ungdomsretten.. Eller kun melde deg opp i enkeltfag på privatistweb (da uten undervisning), da i de fagene du har dårligst karakter i for å øke snittet ditt. Nå var fristen for å melde seg opp 1.februar for vårhalvåret så neste mulighet du har er fra 1-15(?) september, da har du eksamen i desember neste år. Håper dette hjalp deg litt. Lykke til!

• Liker 1
Skrevet

Glemte å nevne at grunnen til at jeg har 10 eksamener og bare 6 fag er fordi det er to i matte, tre og i norsk og to i engelsk. Mulig du ikke trenger alle. På utdanning.no har de en kalkulator du kan regne ut snittet ditt med alderspoeng osv, så kan du jo se der hva du eventuelt trenger å forbedre. Hva slags karakter du må gå for, for å komme inn på ønsket studie. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, w0ho skrev:

Jeg trengte å få opp snittet mitt fra vgs, hadde ikke ungdomsrett. Eneste mulighet når jeg ringte å forhørte meg var å ta det på Folkeuniversitetet (Bjørknes og sonans har også liknende tilbud). Jeg bestemte meg for å ta seksfagspakke, da får du undervisning i seks fag. Dette koster 60 000 pluss ca. 20 000 i eksamensutgifter hos privatistweb. Dette blir da 10 eksamener på ett år. Det er beintøft, men det skal gå bra! 

Dette er nok den eneste muligheten du har om du ikke har ungdomsretten.. Eller kun melde deg opp i enkeltfag på privatistweb (da uten undervisning), da i de fagene du har dårligst karakter i for å øke snittet ditt. Nå var fristen for å melde seg opp 1.februar for vårhalvåret så neste mulighet du har er fra 1-15(?) september, da har du eksamen i desember neste år. Håper dette hjalp deg litt. Lykke til!

Tror aldri jeg hadde klart 10 eksamener på ett år... Flink er du hvertfall! 

Men jeg mener å ha lest at det er mulig å ta vg3 på nytt, men da må man konkurrere, og de med ungdomsrett har altså rett til å komme inn før meg eventuelt..

Skrevet

Ja, jeg ringte den videregående skolen som er her og hørte. De sa hvertfall at det var litt første-mann-til-mølla-prinsipp men at de med ungdomsrett fikk plass først, og det var visst så mange som søkte dette året at kun de med ungdomsrett fikk plass. Jeg hadde ringt å spurt og meldt meg opp allerede nå, så har du kanskje en sjanse. Mye bedre om du får mulighet til standpunktkarakter da det er kjedelig å ha jobbet hardt hele året, men drite seg ut på eksamen og ende opp med en lik karakter man hadde fra før

• Liker 1
Skrevet

Prøv å få plass på en skole i "bygda" tror det er færre elever da enn i byn. 

Anonymkode: f3635...959

• Liker 1
Skrevet

Du kan jo søke selv om du ikke har ungdomsrett. Hvis det er 3.året studiespesialisering du trenger, kan det hende det er ledig plass fordi en annen dropper ut. De med ungdomsrett tas inn først, men ikke alle klasser blir fylt opp med disse, da får de søkerne uten ungdomsrett plassen. 

Sjekk med aktuelle skoler også vedr påbyggingsklasse samt studieverksted. 

Dette ordner seg, du er ikke alene om å bruke litt lengre tid for å fullføre vgs. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

helt vanlig! mange bruker 5-10 år på vgs! mange av de som går på medisin feks har "sanket" og "plukket" poeng. har du prøvd å klage på karakterne dine! det funker. klag noe jævlig. lærern setter deg opp for å slippe arbeidet. de som ikke gidder å klage får dårlige karakterer. kanskje for sent nå men. klag på alt, smisk, si at du skal ha en sekser, minimum en sekser! stå på ditt. drit i hvordan du gjorde det på eksamen/prøven. bare si: "helt uenig. dette synes jeg er en klar sekser, minimum en fem pluss". selv når du får karakteren to eller tre. funker som faen.

truer du med anmeldelse etc. så gjør lærern i hvert fall som du sier... men det kan være lurt å være venn med lærern din så lenge han spiller "på lag". velger han å bryte samarbeidet, klikk mentalt på han helt til han føler seg ubrukelig og gir deg en rettferdig karakter.

Endret av pellepolitibil
Skrevet
39 minutter siden, pellepolitibil skrev:

helt vanlig! mange bruker 5-10 år på vgs! mange av de som går på medisin feks har "sanket" og "plukket" poeng. har du prøvd å klage på karakterne dine! det funker. klag noe jævlig. lærern setter deg opp for å slippe arbeidet. de som ikke gidder å klage får dårlige karakterer. kanskje for sent nå men. klag på alt, smisk, si at du skal ha en sekser, minimum en sekser! stå på ditt. drit i hvordan du gjorde det på eksamen/prøven. bare si: "helt uenig. dette synes jeg er en klar sekser, minimum en fem pluss". selv når du får karakteren to eller tre. funker som faen.

truer du med anmeldelse etc. så gjør lærern i hvert fall som du sier... men det kan være lurt å være venn med lærern din så lenge han spiller "på lag". velger han å bryte samarbeidet, klikk mentalt på han helt til han føler seg ubrukelig og gir deg en rettferdig karakter.

Haha! det der går nok ikke an.

• Liker 4
Skrevet (endret)

jo det funker. gjorde det hele tiden selv. til slutt ga lærerne opp og inngikk "komprimisser". ble hele tiden satt opp karakterer. men jeg har et stort temperament da. jeg gaula og skreik når de ga meg dårlige karakter. en gang pæmla jeg tentamenen i veggen og skjelte ut lærer fordi han var rævva (noe han var). han tok meg inn på et grupperom å sa at jeg fikk 5 i stedet for 3 og vi ble enige om at han ikke var i stand til å vurdere fordi han er rævva (tross alt lærer, ikke veldig suksessfull...). han skjønte nok fort at han hadde møtt sin overmann og at ikke visste HVORDAN han skulle vektlegge en tentamen. jeg hadde pugga som f lissom

Endret av pellepolitibil
Skrevet

^Hva feiler deg egentlig? Ser du har syke svar i alle tråder. 

Anonymkode: 2b38b...138

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, pellepolitibil skrev:

jo det funker. gjorde det hele tiden selv. til slutt ga lærerne opp og inngikk "komprimisser". ble hele tiden satt opp karakterer. men jeg har et stort temperament da. jeg gaula og skreik når de ga meg dårlige karakter. en gang pæmla jeg tentamenen i veggen og skjelte ut lærer fordi han var rævva (noe han var). han tok meg inn på et grupperom å sa at jeg fikk 5 i stedet for 3 og vi ble enige om at han ikke var i stand til å vurdere fordi han er rævva (tross alt lærer, ikke veldig suksessfull...). han skjønte nok fort at han hadde møtt sin overmann og at ikke visste HVORDAN han skulle vektlegge en tentamen. jeg hadde pugga som f lissom

Du høres gal ut

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...