Gå til innhold

Spørre flere banker om boliglån....?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er kanskje et kjempedumt spørsmål og en selvfølge for noen, men for meg som har null erfaring med boligkjøp, er dette oppriktige spørsmål. Har spurt min lokale bank, de hadde nå et tilbud, men er det lurt å ringe flere banker og spørre hva de kunne tilbydt meg, eller er det veldig likt? Og kan jeg låne i en bank i feks Hedmark når jeg selv bor på Sørlandet eller må banken være der du bor så du kan møte opp og snakke med saksbehandler selv? 

Anonymkode: 982ac...3c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klart du bør sjekke flere. 

Det kan være store summer å spare. Sist vi skiftet sparte vi flere tusen i året. 

Dessuten låner man jo ikke penger, man leier dem. Jeg har aldri skjønt hvorfor bankene insisterer på å kalle det lån. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, flere tusen i forskjell, ja det er jo kjempemye rett og slett. Har ikke tenkt på at det kan være så stor forskjell på låne tilbudene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har best erfaring med kundebehandlere, så sant du ikke har så god økonomi at du får nok i lån uansett. Jeg har fått tilbud om 400000 i en bank og 1,1 mill. i en annen, med samme økonomiske utgangspunkt (de 1,1. var fortsatt forsvarlig, men selvfølgelig en større risiko for banken). Det var forøvrig Landkreditt som ga meg det bedre tilbudet.

Jeg har alltid hatt stålkontroll på økonomien og kunne legge frem budsjett og regnskap for flere år. Jeg er alenemor til to, og har 450000 i inntekt, så de 1,1 jeg får i lån ligger ganske stabilt, men jeg har opparbeidet meg høy egenkapital etter noen heldige kjøp og salg.

Anonymkode: ec8c3...f58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

400k i en bank og 1,1 i en annen er jo sinnsykt stor forskjell..! Jeg har også veldig bra kontroll på økonomien, legger til side hele 13.000 kr i mnd i sparing, håper jo det hjelper så jeg får litt mer lån til en ordentlig bolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er kanskje et kjempedumt spørsmål og en selvfølge for noen, men for meg som har null erfaring med boligkjøp, er dette oppriktige spørsmål. Har spurt min lokale bank, de hadde nå et tilbud, men er det lurt å ringe flere banker og spørre hva de kunne tilbydt meg, eller er det veldig likt? Og kan jeg låne i en bank i feks Hedmark når jeg selv bor på Sørlandet eller må banken være der du bor så du kan møte opp og snakke med saksbehandler selv? 

Økonomiske og prisbevisste mennesker spør minst tre banker om lån. Men det betyr ikke at man tar imot det banktilbudet med høyest låneramme. Man vurderer alle betingelsene med lånet, og også hva en vil sitte igjen med med de ulike lånetilbudene når månedens lånekostnader er betalt enten renten er 2,20 % eller 7 %. 

Sier du jatakk til ett lånetilbud der du ikke er bankkunde vil npk banken sette som betingelse for å gi lån at du er dagligbankkunde hos dem.  Les nøye alt før du signerer noe som helst.

Anonymkode: 31c64...0b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du bør helt klart høre med flere banker. Da jeg søkte om boliglån i fjor vår så fikk jeg fem forskjellige svar fra fem forskjellige banker. Svarene sprikte fra "Du får ikke lån" til 2,7 millioner...

Heldigvis for meg så var det banken med lavest rente som også var den som tilbydde høyest lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undersøk og med kommunen din om du kan få gunstig startlån eller om Husbanken kan gi deg gunstig lån, men det er avhengig av hvilken bolig du skal kjøpe.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig stor forskjell fra bank til bank. 
Så du bør absolutt hente inn tilbud fra flere. 
Noen gir økt lån, noen gir lavere renter, og noen gir generelt en full pakke som er mye bedre. 
Hos meg varierte bankene mellom 600 000,- i hva jeg kunne låne, og renten variere fra 1,99% til 2,7%. 
Min faste bank var i starten en av de dårligere tilbyderene, men når jeg fikk snakket med en rådgiver fikk jeg økt lånemuligheten med over 300 000,- og senket renten fra 2,3% til 1,99%. 

Det beste er å få snakket med en rådgiver, og stille alle disse "nybegynnerspørsmålene". Jeg skjønte heller ikke så mye av dette med fastrente, nominell rente, effektiv rente, og generelt lite av boligkjøpeprosessene, men fikk snakket med rådgivere i DNB og Nordea som tok seg tid til å svare og forklare alt til meg, både om hvordan dem beregnet lån, hva forskjellene kunne være både i best case og worst case scenario, og fikk kjempemasse gode tips. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Økonomiske og prisbevisste mennesker spør minst tre banker om lån. Men det betyr ikke at man tar imot det banktilbudet med høyest låneramme. Man vurderer alle betingelsene med lånet, og også hva en vil sitte igjen med med de ulike lånetilbudene når månedens lånekostnader er betalt enten renten er 2,20 % eller 7 %. 

Sier du jatakk til ett lånetilbud der du ikke er bankkunde vil npk banken sette som betingelse for å gi lån at du er dagligbankkunde hos dem.  Les nøye alt før du signerer noe som helst.

Hva mener du?

Ingen er vel så dumme at de tar et lån til høyere effektiv rente bare fordi de «sitter igjen med» mer i mnd pga lengre nedbetalingstid?

Anonymkode: 8160b...119

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I banken jeg har brukt hele livet får jeg 1,6 i lån. I andre banker ville jeg fått 1,2-1,3, så det kan være store forskjeller, ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...