Gå til innhold

er det verdt det å ta lappen eller bør jeg vente på selvkjørende biler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er 23 år og skal studere i 3 år, er det verdt det å starte på lappen nå eller kan jeg likegjerne vente på selvkjørende biler ?

Anonymkode: 12c26...2b8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må nok ha førerkort uansett. 

• Liker 2
Skrevet

Ta lappen

Anonymkode: 0e918...fc2

• Liker 1
Skrevet

Tror nok du er godt voksen før selvkjørende biler er allemannseie, så start på lappen, du.

• Liker 3
Skrevet

Ikke hold pusten mens du venter...

Anonymkode: f426e...79b

• Liker 1
Skrevet

Tror nok du må vente lenge nok for å få en selvkjørende bil

Anonymkode: 37b21...f5f

Skrevet
1 minutt siden, Guile skrev:

Ta bussen. 

tenker det samme, føler ikke jeg bryr meg nok om bil til at det er verdt utgiftene som kommer med...

Skrevet

Hvor tenker du å bo? Skal du bo i en by med godt kollektivtilbud trenger du ikke bil. Skal du bo på bygda der det går tre busser i døgnet så trenger du bil. 

Skrevet
1 minutt siden, Guile skrev:

Hvor tenker du å bo? Skal du bo i en by med godt kollektivtilbud trenger du ikke bil. Skal du bo på bygda der det går tre busser i døgnet så trenger du bil. 

tenker å bo i en mindre by :)

Skrevet

Sjekk kollektivtilbudet der da. Jeg bodde i "en mindre by" en gang, og det gikk ikke an å leve der uten bil. Det var enten bil eller gå, og jeg lover deg at du blir lei av å gå. Snakker av erfaring.. :D

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

tenker det samme, føler ikke jeg bryr meg nok om bil til at det er verdt utgiftene som kommer med...

Det kommer helt an på behovet. Hjemmehjelper må jo f.eks kjøre rundt, uten å nødvendigvis ha dilla på bil. TS er ung, og skal ut i arbeidslivet om ikke så lenge. Det er nok av jobber der det er kjekt, eller til og med et krav å ha lappen. Vel anvendte penger, vil nå jeg si.

• Liker 1
Skrevet

Men til tema, selvkjørende biler kommer til å bli en greie, men det kommer til å ta tid. Laaaang tid. Hvis du ser for deg at du trenger bil om tre år er det ikke vits i å vente, selvkjørende vil ikke være normalt på lenge ennå. 

Skrevet

Selvkjørende biler er definitivt mange år unna å bli noen form for allemannseie, og det er vel også naturlig å tro at de i lang tid vil være "selvkjørende" i den forstand at må sitte være et rakk og fortsatt være i stand til å styre bilen manuelt hvisomatte dersomatte noe svikter.

Hadde skjønt at man kanskje lurte på dette om det var snakk om 30 år frem i tid, men jeg kan love deg at du (og jeg som er tre år eldre, men har lappen) er rimelig godt voksne før vi kan sette oss i en bil alene uten lappen.

Om du har behov for lappen er selvfølgelig et annet spørsmål. Jeg bor midt i Oslo og har sjelden bruk for lappen, og jeg har ikke egen bil. Hadde neppe giddet å prioritere det hvis jeg måtte betale fra egen lomme og allerede hadde et meget trangt studentbudsjett dersom jeg bodde her. Men da jeg bodde i en by på Østlandet med 20-25 000 innbyggere, derimot, var det så håpløst å skulle belage seg på kollektivtransport at jeg hadde skaffet meg lappen så fort jeg kunne. Og det er jo ikke en bitteliten by i norsk målestokk

Anonymkode: 65e67...e9e

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Selvkjørende biler er definitivt mange år unna å bli noen form for allemannseie, og det er vel også naturlig å tro at de i lang tid vil være "selvkjørende" i den forstand at må sitte være et rakk og fortsatt være i stand til å styre bilen manuelt hvisomatte dersomatte noe svikter.

Her gikk det litt for fort i svingene. Jeg mente selvfølgelig ratt, ikke "rakk", og det var mange ord hulter til bulter der også.

Jeg mente å si at jeg nok tror såkalt selvkjørende biler i lang tid bare vil være såpass selvkjørende at du i utgangspunktet kan sette deg bak rattet og slappe av, men at den i førersetet likevel må ha lappen og kunne ta styringen selv hvis noe skjer som gjør det nødvendig. Alle selvkjørende biler jeg har sett bli testet ut har ratt og pedaler de også, for å si det sånn.

Skrevet

Hallo, snakker om Norge her. Landet som hadde forbud mot farge-tv.

Ta lappen om du har lyst til å kjøre bil i Norge i din levetid.

For selvkjørende bile kommer til å være allemannseie i Mongolia og resten av verden lenge før Norge bøyer etter for utviklingen og godtar det det også her til lands. Vi snakker altså 100-150 år frem i tid.

Anonymkode: b0031...b54

• Liker 2
Skrevet

Selv ble jeg 18 i 2006 og ser ikke behov for å ta lappen når man uansett må ha flysertifikat når bilene blir i stand til å fly.

Anonymkode: acf00...27b

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hallo, snakker om Norge her. Landet som hadde forbud mot farge-tv.

Ta lappen om du har lyst til å kjøre bil i Norge i din levetid.

For selvkjørende bile kommer til å være allemannseie i Mongolia og resten av verden lenge før Norge bøyer etter for utviklingen og godtar det det også her til lands. Vi snakker altså 100-150 år frem i tid.

Øh, Norge er faktisk et av de landene som forsøker å være i front. Innen noen år, så vil Ruter f. eks. teste ut selvkjørende buss i Oslo, og man har allerede testet selvkjørende buss på et lukket forretningsområde i Stavanger. Så når selvkjørende biler, kan Norge faktisk være ganske tidlig ute. Det kommer nok lenge før 100 år. Tippe vi er der om 10-20 års tid. 

Når det er sagt, så er det nok fortsatt en stund til selvkjørende biler fungerer på den måten at man ikke har ansvar og kan slappe av. I begynnnelsen vil det antakeligvis bli slik at man selv har ansvar, og da blir det en slags semiautomatisk kjøring der man kan koble inn og ut autopilot ettersom man ønsker. Og så lenge det er et visst personlig ansvar knyttet til kjøring, så må man ta lappen. Derfor bør TS ta lappen. 

Anonymkode: 13e55...2c9

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Landet som hadde forbud mot farge-tv.

Norge har aldri hatt noe forbud mot farge-TV.

Skrevet

Det er ingen grunn til å vente med å ta lappen, med mindre du skal tilbringe all din tid i Oslo. :)

Alt av kjøretimer og kurs blir dyrere for hvert år, og selvkjørende biler blir ikke allemannseie på maaange år. Det er greit å kunne kjøre bil til jobb, og etterhvert får du barn som skal følges opp og ferieturer dere skal på osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...