Gå til innhold

er det noen her som jobber 50% i IT bransjen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger å vite om det er vanskelig å få seg 50% stilling innen utvikling/drift, og jobber du da 4 timer om dagen eller har du 2,5 fulle dager i uka? 

Anonymkode: 8d6f9...8ca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

50% stillinger finnes ikke i IT bransjen. Her jobbes det minst 130%, og mange jobber hele sin våkne tid. Og man er i en slags beredskap 7 dager i uka, 365 dager i årer. 

Anonymkode: 6fddc...4e2

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

50% stillinger finnes ikke i IT bransjen. Her jobbes det minst 130%, og mange jobber hele sin våkne tid. Og man er i en slags beredskap 7 dager i uka, 365 dager i årer. 

Det finnes da mange stillinger innen IT som ikke er så krevende. IT-ansvarlig i kommunen, i endel små bedrifter eller på skoler for eksempel. Utvikling er kanskje mer innenfor scenarioet du beskriver, men ikke alle driftsstillinger er så intense.

Hvorvidt det er mange 50% stillinger har jeg ikke oversikt over.

Skrevet
43 minutter siden, Duckie skrev:

Det finnes da mange stillinger innen IT som ikke er så krevende. IT-ansvarlig i kommunen, i endel små bedrifter eller på skoler for eksempel. Utvikling er kanskje mer innenfor scenarioet du beskriver, men ikke alle driftsstillinger er så intense.

Hvorvidt det er mange 50% stillinger har jeg ikke oversikt over.

Kan være krevende i det offentlige også. Og poenget er ikke at det alltid er lite intensivt når man er på jobb, men at man egentlig ikke har fri. Når noe skjer med systemer/instrumenter/maskiner man har ansvar for, så må man trå til - og maskiner bryr seg ikke om man er på ferie, det er helg eller natt. Derfor er man i praksis på vakt 24/7/365.

Og i den grad noen slike stillinger fremstilles som 50% av kommunen eller en bedrift, bør man være skeptisk. Det er nemlig forventet at alt skal fungere fint også resten av tiden, så om man må gjøre noe på fridagene jobber man altså gratis. Å signere på en 50% stilling innen IT er å jobbe mer enn fulltid for halvparten av lønnen til en fulltidsstilling. Det må man virkelig ikke finne på. 

• Liker 2
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan være krevende i det offentlige også. Og poenget er ikke at det alltid er lite intensivt når man er på jobb, men at man egentlig ikke har fri. Når noe skjer med systemer/instrumenter/maskiner man har ansvar for, så må man trå til - og maskiner bryr seg ikke om man er på ferie, det er helg eller natt. Derfor er man i praksis på vakt 24/7/365.

Og i den grad noen slike stillinger fremstilles som 50% av kommunen eller en bedrift, bør man være skeptisk. Det er nemlig forventet at alt skal fungere fint også resten av tiden, så om man må gjøre noe på fridagene jobber man altså gratis. Å signere på en 50% stilling innen IT er å jobbe mer enn fulltid for halvparten av lønnen til en fulltidsstilling. Det må man virkelig ikke finne på. 

Det jeg har av innsikt i bransjen er hos venner, så kan hende bransjen er tøffere enn hvordan akkurat de opplever det. Et par av vennene mine jobber offentlig og i en privat bedrift, og der har de vaktordninger utover ordinær arbeidstid som rulleres. En av de har også et utenlandsk firma som har hovedansvaret, så når han ikke er på jobb må brukerne ta kontakt med de.

Jobbene finnes ihvertfall, men godt mulig det her er unntakene. Men om man ikke har mulighet til å jobbe mye er kanskje ikke IT bransjen veien å gå.

Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

det høres jo grusomt ut, hvordan vet du dette?

Anonymkode: 47e5c...38a

Skrevet
På 4.2.2018 den 2.10, AnonymBruker skrev:

det høres jo grusomt ut, hvordan vet du dette?

Anonymkode: 47e5c...38a

Fordi jeg jobber der selv. Dessverre, må jeg nesten si, når jeg vet at man jobber nesten hele tiden for knapper og glansbilder. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...