husky90 Skrevet 2. februar 2018 #1 Skrevet 2. februar 2018 Jeg har en venninne som har fått seg en 10 år eldre venninne. Min venninne er i starten av 20-årene og er lettere psykisk utviklingshemmet. Hun har vært med denne venninnen i over et år nå, og de rundt henne er bekymret. Jeg irriterer meg over at ingen gjør/sier noe, og vil ta saken i egne hender nå. Jeg kaller min venninne for Kari, og den eldre venninnen for Skurk. Kari fremstår som litt naiv, forsikig og fjern, mens Skurk er hennes strake motsetning. Kari og Skurk henger sammen døgnet rundt, og slik har det vært lenge. I løpet av denne tiden har vi i omgangskretsen til Kari lagt merke til flere urovekkende ting. (En separat hendelse er kanskje ikke så ille, men det er alle kombinert som skaper bekymring) - Kari er den med pengene(trygd, støtte pga sykdom o.l) og Skurk er arbeidsledig. Jeg er litt redd for å gå i detalj mtp personvern, men kort fortalt er Kari den som "forsørger" Skurk. Kari har brukt godt over 200 000 kroner på tull. - Kari har blitt veldig tilbaketrukket og andre venner sier hun har virket deprimert de siste månedene. Kari vil helst bare sitte hjemme med Skurk. - Skurk har veldig sterke meninger om diverse upopulære temaer innen innvandring, narkotika, religion og konspirasjonsteorier. Dette har Kari nå kopiert og blitt inspirert av. (De har nå eksakt samme meninger om alt) - Skurk benytter Karis facebook og messenger som om det skulle vært hennes egen. - Når vi er med Skurk og Kari er det veldig tydelig at Skurk er dominerende og "styrer skuta". Kari holder seg i bakgrunnen som ei grå, lavmælt mus. Skurk bestemmer hvor, når og hva. - Skurk sine påfunn har ført til blant annet politirazzia hos Kari. Når jeg lister opp her føler jeg ikke det høres så ille ut som det i virkeligheten er. Jeg er bekymret for Kari's fremtid og økonomi. Finnes det noen instanser man kan kontakte mtp dette? Det er vanskelig å få Kari på tomannshånd, og jeg tror hennes familie også er klar over problemet, iallefall hennes søsken.. Kari er neppe i stand til å forstå hva som foregår, og ærlig talt er jeg for pysete til å konfrontere Skurk. Jeg er redd det ikke ville ha noe særlig virkning heller, Skurk virker som ei tøff og hard dame.. Jeg føler også at jeg noen ganger ikke har noe med dette å gjøre og at jeg ikke skal blande meg, men kanskje jeg burde la noen andre avgjøre det?
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #2 Skrevet 2. februar 2018 Har vært borti et lignende tilfelle, og tok da kontakt med hjelpevergen til den som ble utnyttet på samme måte. Anonymkode: 2537e...aa4
husky90 Skrevet 2. februar 2018 Forfatter #3 Skrevet 2. februar 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har vært borti et lignende tilfelle, og tok da kontakt med hjelpevergen til den som ble utnyttet på samme måte. Anonymkode: 2537e...aa4 Så lenge jeg har kjent Kari har jeg aldri hørt noe snakk om noe hjelpeverge. Jeg tror hun klarer seg noenlunde selv, og hun har ikke pleid å ha noen faste avtaler hos andre enn NAV og evt fastlege. Jeg vet heller ikke hvem hennes kontaktpersoner på NAV er..
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #4 Skrevet 2. februar 2018 7 minutter siden, husky90 skrev: Så lenge jeg har kjent Kari har jeg aldri hørt noe snakk om noe hjelpeverge. Jeg tror hun klarer seg noenlunde selv, og hun har ikke pleid å ha noen faste avtaler hos andre enn NAV og evt fastlege. Jeg vet heller ikke hvem hennes kontaktpersoner på NAV er.. Gi bekymringsmelding til Karis fastlege og eller til Kommunen. Anonymkode: f4786...c55 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #6 Skrevet 2. februar 2018 Det virker veldig som om Skurk ruser seg sammen med Kari, derav disse depressive episodene hos Kari? Dette er ganske alvorlig, og hvis det har vært razzia så skjønner jeg ikke hvorfor det ikke er blitt gjort noe med, fant de kanskje ikke noe? Hvorfor er det vanskelig å få Kari på tomannshånd? Det kan være at familien hennes gjør det de kan nå, om dere er veldig nære så kan du jo prate med familien. Anonymkode: 52550...d38
husky90 Skrevet 3. februar 2018 Forfatter #7 Skrevet 3. februar 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det virker veldig som om Skurk ruser seg sammen med Kari, derav disse depressive episodene hos Kari? Dette er ganske alvorlig, og hvis det har vært razzia så skjønner jeg ikke hvorfor det ikke er blitt gjort noe med, fant de kanskje ikke noe? Hvorfor er det vanskelig å få Kari på tomannshånd? Det kan være at familien hennes gjør det de kan nå, om dere er veldig nære så kan du jo prate med familien. Anonymkode: 52550...d38 Skurk "bor" i stua til Kari, samt bruker Karis datamaskin/telefon/facebook. Skurk er alltid med, alltid. Vi er ikke veldig nære nei, men jeg skal prøve å snakke med familien hennes tenker jeg.. De ruser seg sammen ja (er nok slik de møttes), Kari har drevet litt med det før tiden med Skurk også uten at det gikk overhånd.. Det er etter Skurk kom inn i bildet at Kari har endret seg til omtrent en annen person.. Et skall av seg selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå