Gå til innhold

Kværfjordkake/Verdens beste

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør jeg feil? Har laget denne kaken mange ganger, men bunnen blir alltid så lav. Var borte i helgen, og fikk servert denne kaken, og da så den aldeles ikke ut sånn som min ser ut. Bunnen min hever seg ikke, hvis jeg kan si det sånn? Har bakepulver oppi og alt. Noen som vet hva grunnen kan være?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

:ler:

Det problemet har jeg også, har aldri fått den til. Typisk at det er yndlingskaken til sambo. Skal følge med i tråden og se om det kommer noen tips..

Skrevet

Bunnen skal være lav. For man deler kaken i to og legger delen oppå hverandre med romkrem/vaniljekrem mellom. Her er forøvrig min oppskrift, den blir alltid bra.

Verdens Beste/Kvæfjordkake

150 g sukker

150 g margarin

150 g hvetemel

5 eggeplommer

4 ss melk

1 ts bakepulver

5 eggehviter

200 g sukker

hakkede mandler

1 pk romfyll

2 ½ dl kremfløte

Rør smør og sukker lett og luftig. Tilsett så eggeplommene, hvetemel, melk og bakepulver. Kle en stor langpanne med bakepapir. Fordel deigen utover i et jevnt lag. Pisk eggehvitene og sukker til stivt skum og bre over deigen. Dryss over hakkede mandler og stek ved 180 grader til marengsen er gyllen. La kaken avkjøles i langpannen. Lag romfyllet og rør det forsiktig sammen med stivpisket kremfløte. Del kaken i to like deler og legg disse sammen med romkremen i et jevnt tykt lag mellom.

Skrevet

Du er sikkert for uforsiktig når du vender inn melet i eggedosisen. Melet må vendes veldig forsiktig inn, med så lite røring som overhodet mulig. Også viktig at melet siktes.

Skrevet
Du er sikkert for uforsiktig når du vender inn melet i eggedosisen.

Eggedosis...??

Det skal ikke piskes eggedosis!

Smør og sukker skal røres hvitt. Rør inn eggeplommene, en av gangen...

Som "Arkana" sier, denne kaken (bunnen) er lav, det er marengsen som gjør "høyden".

Og en annen ting (som jeg ser mange "synder" med), når den deles, så legg den nederste delen med marengsen NED, så krem, og så den øverste delen med marengsen OPP. Da blir ikke marengsen "klissen" av kremen (dette såg jeg at noen fra Kvæfjord også poengterte i et blad).

Mmm... :sikle: deilig kake!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...