nyibyen Skrevet 10. februar 2005 #1 Skrevet 10. februar 2005 Hva mener dere om dette? Det er selvsagt hårreisende at noen i Tine-ledelsen har prøvd å skaffe seg enerett i noen butikker. MEN: dette er det gutta på toppen som er ansvarlige for. Handel og kontor-folka med fancy kontorer og markedsstrategier, som IKKE har noe med bøndene i Tine å gjøre. Spark heller ledelsen, men ikke boikott de norske bøndene er min mening. Jeg vil nå kjøpe mer Tine-produkter enn før, og er bekymret for hva som vil hende med matproduksjonen og primærnæringen i landet vårt hvis vi slutter å støtte norske bønder og begynner å importere mer fra utlandet, på grunn av at forbrukerne vender seg bort fra vår største leverandør av norske meieriprodukter.
Gjest Anonymous Skrevet 10. februar 2005 #2 Skrevet 10. februar 2005 JEg er også opptatt av de norske bøndene. Derfor vil jeg kjøpe ost fra Synnøve Finden, og jeg vil drikke Q-melk fordi jeg er så heldig å ha alternativer i min matbutikk. På samme måte som jeg ikke kjøper Prior egg på grunn av liknende saker tidligere. Monopolister har jeg begrenset sans for, særlig når de agerer slik vi har sett i det siste. Det som forbauser meg mest, er faktisk hvor ufattelig slumsete og amatørmessig ledelsen i Tine og ICA oppførte seg da saken kom opp. Tenk så mye bedre det hadde vært hvis de to høvdingene hadde snakket litt sammen på telefon og gått ut med et felles budskap: "Her har vi gjort en felles tabbe, og sånt som dette skal absolutt ikke skje. Derfor vil vi nå få hjelp utenfra til å gå gjennom rutinene og reglene våre, slik at vi ikke gjør den samme tabben en gang til" Jeg hadde i hvert fall nikket og tenkt "OK." Men så kløner de det i stedet til med åpen krangel, ansvarsfraskrivelse og deretter snublende tilbaketog når Morten Andreas Meyer selvsagt benytter anledningen til en velrettet politisk smash. Bra for Meyer, synd for resten. I sum: Synd.
Gjest Lilleulv Skrevet 10. februar 2005 #3 Skrevet 10. februar 2005 Tipper folk kommer til å boikotte litt i nærmeste fremtid, men snart er det nok glemt og alle handler som normalt igjen... uansett så fortjener noen smekk spør du meg!
Tusenfryd Skrevet 10. februar 2005 #4 Skrevet 10. februar 2005 Har bevisst valgt bort Tine i flere år jeg. Er veldig gald for at flere følger etter nå.
Monstermagnet Skrevet 10. februar 2005 #5 Skrevet 10. februar 2005 Har bevisst valgt bort Tine i flere år jeg. Er veldig gald for at flere følger etter nå. Samme her. Bortsett fra Norvegiaen. Den er altfor god... Kan ikke forstå hvordan å velge Q-melk og Synnøve Finden-produkter kan gå utover norske bønder slik som trådstarteren sier... Q-melk er da norsk melk det også..
Gjest Lilleulv Skrevet 10. februar 2005 #6 Skrevet 10. februar 2005 Synes Tine sin melk er bedre enn Q-melk jeg...
Caramba Skrevet 10. februar 2005 #7 Skrevet 10. februar 2005 Veldig morsomt hvordan sjefene i Tine og Ica skylder på hverandre når de plutselig ble tatt med buksene nede....... Desverre tror jeg slike avtaler er mye mer vanlig en det som kommer frem i media. Ved at monopolistene får beholde sin markedsmakt på denne måten, så bidrar det til å holde matvareprisene høye for forbrukeren. Det er heller ikke bonden som får nyte godt av sentralrabatter, markedstøtter og bonuser til daglivarekjedene. Disse pengene forsvinner inn til aksjonærer og eiere. Som forbruker ønsker jeg mangfold i butikkene, og kjøper gjerne både Q-melk og Synnøve Finden hvis det kan bidra til litt sunn konkurranse til Tine.
Gjest Anonymous Skrevet 10. februar 2005 #8 Skrevet 10. februar 2005 Var bedre før. Da var det bare jeg som kjøpe Q-melk (virka iallefall sånn), men nå når alle kjøper den er den jo utsolgt hele tiden. Stakkars meg som ikke får melk med skrutopp :veldigsur:
Monstermagnet Skrevet 10. februar 2005 #9 Skrevet 10. februar 2005 Synes Tine sin melk er bedre enn Q-melk jeg... Det tror jeg bare er psykisk. Q-melken går gjennom akkurat den samme prosessen, og kommer fra de samme kyrene som Tine sin melk. Det finnes ingen forskjell.
nyibyen Skrevet 10. februar 2005 Forfatter #10 Skrevet 10. februar 2005 Samme her. Bortsett fra Norvegiaen. Den er altfor god... Kan ikke forstå hvordan å velge Q-melk og Synnøve Finden-produkter kan gå utover norske bønder slik som trådstarteren sier... Q-melk er da norsk melk det også.. Jada, er fullt klar over dette! Men saken er at de små norske meieriene kommer til å slite de også, hvis vi fjerner monopolet på norske meieriprodukter som vi heldigvis har ennå. Tine har nok tyngde til å klare seg, vel og merke med statssubsidiering. Tror vi MÅ ha en gigant og beskytte produktene dens for å kunne opprettholde gårdsdrift i Norge som ikke går med underskudd, når vi nå lever i et krøkket lite land som dette!
Gjest Anonymous Skrevet 10. februar 2005 #11 Skrevet 10. februar 2005 Men melk med skrutopp smaker bedre en melk uten skrutopp, så det så!
Monstermagnet Skrevet 10. februar 2005 #12 Skrevet 10. februar 2005 Tror vi MÅ ha en gigant og beskytte produktene dens for å kunne opprettholde gårdsdrift i Norge som ikke går med underskudd, når vi nå lever i et krøkket lite land som dette! Med større gårdsbruk, kunne vi gjort norsk landbruk mer effektivt og lønnsomt, men det er en helt annen debatt. Jeg fortsetter i alle fall min boikott, som jeg har gjort i noen år...
Robban43 Skrevet 10. februar 2005 #13 Skrevet 10. februar 2005 Dette er verken bedre eller værre enn resten av vårt samfunn, hvor mange av slike monopoliserte foretak har tatt i bruk skitne metoder for å ødelegge mindre aktører. Og hele vårt samfunn er styrt av slik ukultur som her er avdekket, Telenor er et godt eksempel på det. hvis ikke vi forbrukere en gang for alle slutter for all framtid å kjøpe Tines produkter, så sender vi ut signaler om at vi VIL bli lurt til å betale overpris på varene våre
Gjest marja Skrevet 10. februar 2005 #14 Skrevet 10. februar 2005 EU-motstanderne må faktisk være med å ta et ansvar for TINE-saken og andre konkurransehindrende fenomener i Norge. EU-motstanderne rendyrker beskyttelse på alle fronter, og prøver på død og liv å hindre at internasjonale markedsmekanismer fungerer slik de skal på landbruksprodukter i Norge.
Gjest gjest1 Skrevet 10. februar 2005 #15 Skrevet 10. februar 2005 Det tror jeg bare er psykisk. Q-melken går gjennom akkurat den samme prosessen, og kommer fra de samme kyrene som Tine sin melk. Det finnes ingen forskjell. Jeg mener å ha lest at Q-melka faktisk er ferskere... Kanskje noe med mindre produksjon og kortere tid før den er ute i butikkene? Jeg synes den smaker bedre så jeg kjøper den konsekvent når jeg finner den i butikken...
Gjest gjest1 Skrevet 10. februar 2005 #16 Skrevet 10. februar 2005 Dere har vel også hørt om Meieriet Den blinde KU? De store vil ikke ha henne i butikkene heller, og det forhindrer de ganske enkelt ved at hun rett og slett ikke har råd til å betale millioner for en hyllemeter i butikkene. BLÆH spør du meg!
Krølltoppen Skrevet 10. februar 2005 #17 Skrevet 10. februar 2005 Det var tragisk å høre på konsernsjefen i Tine gjentatte ganger si at saken ikke var godkjent eller kjent av ham. Kanskje han ikke kjente saken, men som leder er du søren meg ansvarlig for å legge deg litt flat når firmaet ditt dummer seg ut så fullstendig. Jeg er ikke alltid enig i at toppledelsen skal gå bare for at en (eller flere andre) i firmaet har gjort en feil. Men når du surrer det til så mye som konsernsjefen har gjort de siste dagene, da burde du ikke ha en stilling som innebærer mediakontakt. Og en konsernsjef må kunne takle media.
Gjest Lilleulv Skrevet 10. februar 2005 #18 Skrevet 10. februar 2005 Det tror jeg bare er psykisk. Q-melken går gjennom akkurat den samme prosessen, og kommer fra de samme kyrene som Tine sin melk. Det finnes ingen forskjell. Tror ikke det er psykisk altså. jeg var veldig positivt innstilt da q-melk kom i butikkene og kjøpte det et par ganger. synes ikke det smakte så veldig annerledes, men da jeg kjøpte tine melk igjen fordi de ikke hadde q-melk så tenkte jeg "dette var jo bedre!!". Jeg synes det er litt forskjell.
smidja Skrevet 11. februar 2005 #19 Skrevet 11. februar 2005 Jeg vil alltid støtte et alternativ til de store gigantene, uansett hvem. Dette fordi det er sundt med konkurranse. Q-melken er veldig god synes jeg, og det er kjempepraktisk med skrukorken. Om de har den kjøper jeg den. Jeg liker dårlig at noen ANDRE skal bestemme over meg og hvilke produkter jeg skal bruke. Og det er det Tine prøver å gjøre her. :veldigsur:
*M* Skrevet 11. februar 2005 #20 Skrevet 11. februar 2005 Jeg vil alltid støtte et alternativ til de store gigantene, uansett hvem. Dette fordi det er sundt med konkurranse. Q-melken er veldig god synes jeg, og det er kjempepraktisk med skrukorken. Om de har den kjøper jeg den. Jeg liker dårlig at noen ANDRE skal bestemme over meg og hvilke produkter jeg skal bruke. Og det er det Tine prøver å gjøre her. :veldigsur: Ganske enig her. Allikevel går det av og til på kvalitet og hvor godt jeg liker produktet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå