AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #1 Skrevet 2. februar 2018 Jeg har vært i nav tiltak etter en skade jeg pådro meg i en ulykke for 4 år siden. Nå har nav tiltaket vart i snart 5 mnd, og om en mnd er jeg ute av nav systemet. Sjefen i firma har lovet meg fast jobb når tiltak (jobbtiltak) er over om ca 6 uker. Men igår kom sjefen min med et merkelig ultimatum til meg. Jeg har en onkel som av og til er på besøk. Han sliter mye og vi har ikke mye annen familie, han er tidligere narkoman men er i behandling. Nå sier sjefen min at om jeg ikke kutter ut onkelen min så får jeg ikke jobb! Problemet er at jeg er kjempe glad i onkelen min, og jeg er også hans nærmeste pårørende. Har en sjef lov å si slikt, jeg ble helt på gråten av beskjeden. Men jeg trenger jo jobben, så jeg må jo nesten gjøre som jeg får beskjed om. Har dere noen gang hatt en jobb hvor dere må gi opp familie for å ikke miste jobben? Begrunnelsen til sjefen var at han er (min onkel) er dårig likt av flere i byen vi bør i pga sin forhistorie som narkoman, og dette kan reflekteres over til bedriften og gi den dårig rykte. Anonymkode: 3d8dc...860
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #2 Skrevet 2. februar 2018 Har du dokumentasjon på dette? Anonymkode: 7e723...900 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #3 Skrevet 2. februar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du dokumentasjon på dette? Anonymkode: 7e723...900 Dokumentasjon på hva da? Anonymkode: 3d8dc...860
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #4 Skrevet 2. februar 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dokumentasjon på hva da? Anonymkode: 3d8dc...860 På hva sjefen din ber deg om Til spørsmålet ditt: nei, du skal ikke gi opp onkelen din! Anonymkode: 97459...96b 4
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #5 Skrevet 2. februar 2018 Si til onkelen din at du må en periode late som om dere har brutt kontakten fordi sjefen din er en idiot. Når du har fått kontrakt, fast ansettelse og prøvetiden din er over kan dere være venner i det åpne igjen. Om sjefen sparker deg etter det kan du saksøke han for å sparke deg uten gyldig grunn. Noen ganger må man være sleip og kalkulerende for å klare seg. Anonymkode: ecae3...21c 25
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #6 Skrevet 2. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: På hva sjefen din ber deg om Til spørsmålet ditt: nei, du skal ikke gi opp onkelen din! Anonymkode: 97459...96b Nei han sa det, altså muntlig. Anonymkode: 3d8dc...860
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #7 Skrevet 2. februar 2018 Har du det skriftlig at han lovet deg fast jobb etter tiltak? Om du har det, så har du kanskje en juridisk sak hvis han likevel velger å ikke ansette deg videre på grunn av onkelen din. For nei, sjefen har selvsagt ikke lov til å sparke eller ikke ansette noen på grunn av private bekjentskaper. Mange ledere tror de er konger i sine ansattes liv dessverre, og må følgelig settes på plass. Dokumenter alt som skjer i samtale og møter med lederen din fremover. Anonymkode: 19de1...5ed 3
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #8 Skrevet 2. februar 2018 I utgangspunktet er det ikke akseptabelt av sjefen din å forlange det, og jeg synes det høres spesielt ut. Men hvis du jobber i la oss si en butikk/ kiosk (bedrift med mye folk som går ut og inn) og onkelen din (som det høres ut er kjent for å lage bråk) har for vane å troppe opp og "besøke" deg på jobben, så skjønner jeg hva sjefen din mener. Hvis dette er noe slikt som er tilfelle, så kan du be onkelen din om ikke å oppsøke deg på jobben, i hvert fall ikke før han er på rett kjøl. Det er helt sikkert ikke noe hyggelig for deg å få den beskjeden, men som slektning har du nok sett flere (og mer sympatiske) sider av onkelen din enn folk som ikke kjenner ham. Andre ser bare bråkmakeren, og forholder seg til det. Anonymkode: c98a1...880 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #9 Skrevet 2. februar 2018 Han kan ikke kreve at dere bryter kontakten på fritiden. Men dersom onkelen din driver og oppsøker deg på jobb, er narkis og har et dårlig rykte, så kan jeg godt forstå at han ønsker en slutt på det. Anonymkode: d6933...6f1 3
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #10 Skrevet 2. februar 2018 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han kan ikke kreve at dere bryter kontakten på fritiden. Men dersom onkelen din driver og oppsøker deg på jobb, er narkis og har et dårlig rykte, så kan jeg godt forstå at han ønsker en slutt på det. Anonymkode: d6933...6f1 Det er en ganske stor forskjell på at man ønsker en slutt på at familie besøker jobben kontra å bli bedt om å kutte ut slektninger. En leder kan selvsagt kreve at person X ikke skal være på arbeidssteder lokaler i det hele tatt, men utover det har leder fint lite med å diktere hvem en arbeidstaker skal ha kontakt med i sitt privatliv. Hadde jeg vært TS, så hadde jeg tatt opp alle samtaler og dokumentert alt fremover for bygge grunnlag for sak. deretter skulle jeg vist denne "lederen" ekstrem brutalitet. Anonymkode: 19de1...5ed 3
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #11 Skrevet 2. februar 2018 Hvorfor vil du jobbe for en sånn sjef? Han kan selvfølelig ikke diktere ditt privatliv. Anonymkode: efafa...d8c
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #12 Skrevet 2. februar 2018 Slik jeg forstår det kommer onkelen din på besøk på jobben din? Og det er dette lederen din vil ha slutt på? Dette er helt i hans rett å gjøre, familiemedlemmer skal ikke komme og forstyrre folk på jobb. Hvem du omgås med på fritiden er selvsagt helt opp til deg, men i arbeidstiden bør man unngå besøk av slektninger dersom de forstyrrer arbeidet. Dersom du jobber i en butikk eller lignende, hvor det er vanskelig å fysisk sperre onkelen din ute må du ta en prat med han om at lederen din ikke tillater at slektninger eller venner kommer og «henger» i butikken, og be han pent om å slutte å besøke deg når du er på jobb. Anonymkode: 9ca01...3a5 2
isw Skrevet 2. februar 2018 #13 Skrevet 2. februar 2018 Sjefen din kan selvfølgelig ikke bestemme hvem du omgås. Men sjefen har full rett til å bestemme hva du skal gjøre (og ikke gjøre) når du er på jobb. Herunder å kreve at ikke onkelen din besøker deg på jobb. Jeg er forsåvidt enig i at man kan treffe familien sin når man ikke er på jobb, med mindre det er akutte situasjoner, selvsagt. Skjønner godt, og det er en god egenskap, at du vil ta vare på onkelen din. Men du må også forstå at når man er på jobb, skal man være fullt dedikert til jobben. 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #14 Skrevet 2. februar 2018 Sjefen din kan fint bestemme at onkelen din ikke får besøke deg på jobb. Det er hans rett. Han kan derimot ikke kreve st du kutter kontakten med noen. Anonymkode: 325f1...c27 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #15 Skrevet 2. februar 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: I utgangspunktet er det ikke akseptabelt av sjefen din å forlange det, og jeg synes det høres spesielt ut. Men hvis du jobber i la oss si en butikk/ kiosk (bedrift med mye folk som går ut og inn) og onkelen din (som det høres ut er kjent for å lage bråk) har for vane å troppe opp og "besøke" deg på jobben, så skjønner jeg hva sjefen din mener. Hvis dette er noe slikt som er tilfelle, så kan du be onkelen din om ikke å oppsøke deg på jobben, i hvert fall ikke før han er på rett kjøl. Det er helt sikkert ikke noe hyggelig for deg å få den beskjeden, men som slektning har du nok sett flere (og mer sympatiske) sider av onkelen din enn folk som ikke kjenner ham. Andre ser bare bråkmakeren, og forholder seg til det. Anonymkode: c98a1...880 Man kan forstå det, men man kan ikke sette denne type krav uansett. Har jobbet på matbutikk og vi hadde iblant alkoholikere og narkomane innom. Om man tror at dette betyr en bedrift er dårlig eller mindre seriøs vil jeg si man lider av lav intelligens der man ikke forstår at mennesklige relasjoner er mer kompleks enn som så. Som ab over sier, en ting er å nekte rusede mennesker besøke en på jobb, en annen er å nekte noen ha kontakt med en slektning. Mennesker som sliter og har havnet utenfor samfunnet blir ikke akkurat bedre eller har sjans på å bli "normale" igjen om alle ignorerer dem. Dette ser vi for eks i det amerikanske fengeselssystemet vs det norske. nordmenn har mye høyere sjanse til å klare seg som en normal borger når de kommer ut av fengsel enn amerikanere. Fordi man blir ikke verdsatt som menneske i amerikanske fengsler Anonymkode: ecae3...21c
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #16 Skrevet 2. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor vil du jobbe for en sånn sjef? Han kan selvfølelig ikke diktere ditt privatliv. Anonymkode: efafa...d8c Når man har vært arbeidsledig lenge kan man ikke være kresen. Anonymkode: 7e723...900
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #17 Skrevet 2. februar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: I utgangspunktet er det ikke akseptabelt av sjefen din å forlange det, og jeg synes det høres spesielt ut. Men hvis du jobber i la oss si en butikk/ kiosk (bedrift med mye folk som går ut og inn) og onkelen din (som det høres ut er kjent for å lage bråk) har for vane å troppe opp og "besøke" deg på jobben, så skjønner jeg hva sjefen din mener. Hvis dette er noe slikt som er tilfelle, så kan du be onkelen din om ikke å oppsøke deg på jobben, i hvert fall ikke før han er på rett kjøl. Det er helt sikkert ikke noe hyggelig for deg å få den beskjeden, men som slektning har du nok sett flere (og mer sympatiske) sider av onkelen din enn folk som ikke kjenner ham. Andre ser bare bråkmakeren, og forholder seg til det. Anonymkode: c98a1...880 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Han kan ikke kreve at dere bryter kontakten på fritiden. Men dersom onkelen din driver og oppsøker deg på jobb, er narkis og har et dårlig rykte, så kan jeg godt forstå at han ønsker en slutt på det. Anonymkode: d6933...6f1 1 time siden, AnonymBruker skrev: Slik jeg forstår det kommer onkelen din på besøk på jobben din? Og det er dette lederen din vil ha slutt på? Dette er helt i hans rett å gjøre, familiemedlemmer skal ikke komme og forstyrre folk på jobb. Hvem du omgås med på fritiden er selvsagt helt opp til deg, men i arbeidstiden bør man unngå besøk av slektninger dersom de forstyrrer arbeidet. Dersom du jobber i en butikk eller lignende, hvor det er vanskelig å fysisk sperre onkelen din ute må du ta en prat med han om at lederen din ikke tillater at slektninger eller venner kommer og «henger» i butikken, og be han pent om å slutte å besøke deg når du er på jobb. Anonymkode: 9ca01...3a5 Nei, onkel har aldri noen gang besøkt meg på jobb. Så sjefen min sikter til private besøk på spisesteder ute i byen, evntuelt kafé ol, samt at jeg har besøkt min onkel hjemme hos han og han hjemme hos meg. Anonymkode: 3d8dc...860
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #18 Skrevet 2. februar 2018 1 time siden, isw skrev: Sjefen din kan selvfølgelig ikke bestemme hvem du omgås. Men sjefen har full rett til å bestemme hva du skal gjøre (og ikke gjøre) når du er på jobb. Herunder å kreve at ikke onkelen din besøker deg på jobb. Jeg er forsåvidt enig i at man kan treffe familien sin når man ikke er på jobb, med mindre det er akutte situasjoner, selvsagt. Skjønner godt, og det er en god egenskap, at du vil ta vare på onkelen din. Men du må også forstå at når man er på jobb, skal man være fullt dedikert til jobben. Men onkelen min har aldri vært på jobben min... Anonymkode: 3d8dc...860
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #19 Skrevet 2. februar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei, onkel har aldri noen gang besøkt meg på jobb. Så sjefen min sikter til private besøk på spisesteder ute i byen, evntuelt kafé ol, samt at jeg har besøkt min onkel hjemme hos han og han hjemme hos meg. Anonymkode: 3d8dc...860 Det har da sjefen din ingenting med, men det er vanskelig å bevise at det eventuelt er det som er grunnen til at du ikke får jobb. Anonymkode: 7e723...900
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #20 Skrevet 2. februar 2018 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når man har vært arbeidsledig lenge kan man ikke være kresen. Anonymkode: 7e723...900 Nettopp, og dette er en god jobb så jeg kan ikke la muligheten gå fra meg. Anonymkode: 3d8dc...860
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå