Gå til innhold

Ved skilsmisse..etternavn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når et par, der kona har tatt hans etternavn skilles, er det da vanlig at kona tar tilbake pikenavnet? Jeg lurer fordi jeg så en bekjent på fb som fremdeles bærer eksmannens etternavn. De ble skilt for 2-3 år siden.

Anonymkode: 3308a...03b

Videoannonse
Annonse
Gjest Catalina Culès
Skrevet

De jeg kjenner som er skilt, så har kona tatt tilbake pikenavnet.

Skrevet

Det kommer jo an på mange ting - ikke minst om man har barn sammen. Da vil man jo kanskje gjerne beholde navnet man har felles med barnet. 

Man velger jo selv - og eksen eller hans familie kan selvsagt ikke kreve at kvinnen gir fra seg navnet igjen. Vet faktisk om folk som har forsøkt å kreve det. 

Anonymkode: 86873...d4d

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer jo an på mange ting - ikke minst om man har barn sammen. Da vil man jo kanskje gjerne beholde navnet man har felles med barnet. 

Man velger jo selv - og eksen eller hans familie kan selvsagt ikke kreve at kvinnen gir fra seg navnet igjen. Vet faktisk om folk som har forsøkt å kreve det. 

Anonymkode: 86873...d4d

Ser jeg glemte å opplyse om at nevnte par er barnløs.

Ts

Skrevet

Det velger man helt selv. Ingenting er riktig eller feil. 

Har man felles barn kan det føles naturlig. Tilsvarende hvis man byttet fra et etternavn man ikke likte. Eller hvis man har opparbeidet seg et navn i en jobbsituasjon. 

Anonymkode: c9ebf...85a

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når et par, der kona har tatt hans etternavn skilles, er det da vanlig at kona tar tilbake pikenavnet? Jeg lurer fordi jeg så en bekjent på fb som fremdeles bærer eksmannens etternavn. De ble skilt for 2-3 år siden.

Det er forskjellig fra par til par. 

Tok ikke min manns etternavn ved første ekteskap da jeg ikke likte hans etternavn, har tatt min nåværende manns navn og vil ikke endre tilbake til pikenavnet mitt om det noensinne skulle gå veien om skilsmisse

Skrevet

Noen byttet tilbake til pikenavnet sitt med en gang. 

Andre trenger tid på å bearbeide at selv om de har vært "Fru Lauritsen" de siste 10 åra så er de egentlig ikke det lenger siden de ble skilt fra "Herr Lauritsen". De trenger ofte tid til å finne seg selv (sin indre "Hansen") igjen og når de har gjort det, blir Lauritsen til f.eks Hansen. 

Også har man de som har vært Lauritsen i hele sitt voksne liv og som nå føler at det etternavnet er like mye hennes navn som eksmannens. 

Det finnes også de som hadde et kjedelig etternavn som "alle andre heter" som giftet seg til et mer eksotisk navn, som velger å beholde det nettopp av den grunn.

Mange mulighet :bond:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...