Gå til innhold

nav vil at jeg skal begynne i arbeidspraksis mot min egen vilje

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei alle sammen! akkurat nå for tiden så har jeg det vanskelig med meg selv og livet generelt, og det føles som om det blir for mye for meg akkurat nå å måtte begynne i 100% jobb, nav vil at jeg skal finne meg en praksisplass, og de har ikke gitt meg noen andre alternativer, så det jeg lurer på er om det er lov å si til arbeidsgiver at jeg rett og slett ikke ønsker å være i praksis, at jeg er her kun fordi nav krever det? er dette noe som er "greit" å si, eller vil nav ta fra meg pengene om jeg sier dette? arbeidspraksis er jo en fin ting men akkurat nå er det veldig upassende for min livssituajson, i tillegg til at jeg har mye arbeidserfaring fra før...

Anonymkode: 7f807...71c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legeerklæring som må til i så fall?

Anonymkode: 174fd...4ac

• Liker 1
Skrevet

Kanskje du har godt av å komme deg litt ut? 

Tenker at de fleste andre som mottar penger fra Nav ikke syns det passer så godt å jobbe litt for pengene.. 

Anonymkode: 4ab06...446

• Liker 23
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du har godt av å komme deg litt ut? 

Tenker at de fleste andre som mottar penger fra Nav ikke syns det passer så godt å jobbe litt for pengene.. 

Anonymkode: 4ab06...446

:dany:

Anonymkode: c800b...497

• Liker 11
Skrevet

Skjønner ikke hva som er problemet? Har du ikke legeerklæring må du i arbeid som alle andre.

• Liker 22
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Legeerklæring som må til i så fall?

Anonymkode: 174fd...4ac

ja, men tror du det går å si til arb. giver at "jeg er her bare fordi nav krever det." ? hva tror du eventuelt konsekvensene blir? 

12 minutter siden, Shamgura said:

Skjønner ikke hva som er problemet? Har du ikke legeerklæring må du i arbeid som alle andre.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

ja, men tror du det går å si til arb. giver at "jeg er her bare fordi nav krever det." ? hva tror du eventuelt konsekvensene blir? 

Om du sier det og dette rapporteres tilbake til NAV, får de jo vite at du aktivt motarbeider ditt eget forsøk. Dersom du mottar stønader per i dag, kan det fort hende at det blir revurdert på samme måte som når mennesker på AAP ikke går til behandlingen de har forpliktet seg til. Om du er for syk, må du gå til legen. 

• Liker 16
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Se det fra arbeidsgivers ståsted. Hadde det vært meg ville jeg blitt passe irritert. Det du derimot kan gjøre, hvis du vil være ærlig, er å si til arbeidsgiver at du ikke er i god form nå, men at du skal gjøre ditt beste.

• Liker 7
Skrevet

Nav setter betingelsene når du mottar ytelser. Vet ikke om du mottar dagpenger eller aap, men hvis du mottar førstnevnte må du over på sykepenger hvis det har oppstått helsemessige utfordringer. Går du på aap kan vel legen gi deg en attest hvis hinderet er relatert til innvilgelsen til ytelsen. Andre praktiske årsaker tar ikke Nav hensyn til, selv om de har lov til og bruke skjønn. Tror jeg

• Liker 1
Skrevet

Ser ikke hva man skal få ut av dette. For selv om du sier det til arbeidsgiver, så er det jo NAV som har ansvar for at du er der, og du må vel også fortsette å være der dersom AAP vedtaket skal videreføres. Så alt du oppnår er å lage sur stemning på et sted man uansett må være en stund fremover. 

Anonymkode: 85000...5d5

• Liker 4
Skrevet

Skjønner ikke helt hvorfor du skal si det? :klo: Når du først går med på å finne arbeidspraksis, og noen vil ta deg i mot, hva godt tenker du at det skal gjøre at du sier du gjør det mot din vilje? 

• Liker 8
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker said:

hei alle sammen! akkurat nå for tiden så har jeg det vanskelig med meg selv og livet generelt, og det føles som om det blir for mye for meg akkurat nå å måtte begynne i 100% jobb, nav vil at jeg skal finne meg en praksisplass, og de har ikke gitt meg noen andre alternativer, så det jeg lurer på er om det er lov å si til arbeidsgiver at jeg rett og slett ikke ønsker å være i praksis, at jeg er her kun fordi nav krever det? er dette noe som er "greit" å si, eller vil nav ta fra meg pengene om jeg sier dette? arbeidspraksis er jo en fin ting men akkurat nå er det veldig upassende for min livssituajson, i tillegg til at jeg har mye arbeidserfaring fra før...

jada. du kan bare si nei, og så kan du la være å ta i mot penger fra NAV... man MÅ ikke ta i mot penger fra NAV vettu du..

• Liker 13
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du at du skal få ut av det? Tror du det hjelper deg i prosessen å være tværr vrang som en unge? Nei. Du er voksen, å med mindre du har rett på sykemelding eller legen kan gi en god grunn til hvorfor du skal sitte hjemme så må du ut å gjøre en innsats som alle andre.

Anonymkode: e6279...d9b

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du at du skal få ut av det? Tror du det hjelper deg i prosessen å være tværr vrang som en unge? Nei. Du er voksen, å med mindre du har rett på sykemelding eller legen kan gi en god grunn til hvorfor du skal sitte hjemme så må du ut å gjøre en innsats som alle andre.

Hvor mange år kan man være sykemeldt da? Det er vel kun 1 år det.....

Anonymkode: 874e3...604

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i all verden vil du si noe slikt til en arbeidsgiver? Hva tror du kommer ut av det?
Nei enten biter du det i deg og jobber, eller får en erklæring fra lege. 

Anonymkode: d3f37...ce4

• Liker 1
Skrevet

Nei, da må det jo være mye bedre at du forklarer for arbeidsgiver med dine egne ord hvilke utfordringer du har som gjør det vanskelig for deg å jobbe. Tipper det er større sjanse at arb.giver er hensynsfull da, det viser iallefall mer modenhet, "jeg vil ikke være her" er bare barnslig.

Anonymkode: 3712c...32d

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

:dany:

Anonymkode: c800b...497

Du mener hard fysisk trening er bedre, skjønner jeg?

Anonymkode: bf8f8...c9b

• Liker 3
Skrevet

Og. Om du sier det, så kan du nok hvertfall glemme å komme i betraktning for jobb etter tiltak. Sannsynligheten er kanskje ikke så stor for det mange steder, men sier man at man kun er et sted fordi NAV krever det, så vil man i alle fall gjøre seg uaktuell. 

Anonymkode: 85000...5d5

• Liker 2
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange år kan man være sykemeldt da? Det er vel kun 1 år det.....

Anonymkode: 874e3...604

Da må det komme en uttalelse fra lege om at vedkommende ikke kan stå i jobb. Men da må man ha en aktivitetsplan som fokuserer på at personen skal bli bedre. Om det så er psykolog eller annet som skal til. Man kan ikke bare sette seg på rumpa å si «nei, vil ikke» for da mister man støtten ganske fort 

• Liker 3
Skrevet

Du må jo fortelle litt om hvorfor du ikke ønsker å være i jobb eller jobbe? 

Dersom du har en depresjon eller angst. Har du nok godt av å komme deg ut.

Men dersom du sliter med noe større psykiske plager eller f eks har mistet noen i nær familie, da blir saken noe helt annet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...