AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #1 Skrevet 2. februar 2018 Hvem inviterer du til dåp? Anonymkode: 624d1...84f
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #2 Skrevet 2. februar 2018 Kun nærmeste familie, dvs. besteforeldre, oldeforeldre og tanter og onkler til barnet (altså ikke oss foreldrenes tanter og onkler med familie, kun de aller nærmeste) Anonymkode: 8c849...51d 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #3 Skrevet 2. februar 2018 Jeg er vant til at det kun er nærmeste familie. Altså dåps/navnedagbarnets tanter, onkler, søskenbarn, besteforeldre, oldeforeldre, og søsken. Anonymkode: 8c992...d9d
Sinsiew Skrevet 2. februar 2018 #4 Skrevet 2. februar 2018 Det bestemmer dere helt selv. Be de dere har lyst å be.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #5 Skrevet 2. februar 2018 Nærmeste familie. Anonymkode: 6b595...808
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #6 Skrevet 2. februar 2018 Hvis dere har noe familieproblemer, inviterer dere likevel nærmeste familie? Sånn for barnet? Anonymkode: 624d1...84f
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #7 Skrevet 2. februar 2018 Skulle vi orket dåpsstyret så hadde det blitt nærmeste familie og de nærmeste vennene da det er normalt at bestevenn er med å feirer slike ting i vår omgangskrets Anonymkode: bebcd...89a
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #8 Skrevet 2. februar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis dere har noe familieproblemer, inviterer dere likevel nærmeste familie? Sånn for barnet? Anonymkode: 624d1...84f En baby på 3-4 måneder driter i hvem som kommer, så "sånn for barnet" er det meningsløst å invitere noen som helst. Jeg ville prøvd å invitere barnets besteforeldre uansett hvordan forholdet var, om jeg ønsket at barnet skulle ha kontakt med dem senere i livet. Om jeg ikke ville at barnet skulle ha noe med dem å gjøre, så nei. Anonymkode: 8c992...d9d 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #9 Skrevet 2. februar 2018 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: En baby på 3-4 måneder driter i hvem som kommer, så "sånn for barnet" er det meningsløst å invitere noen som helst. Jeg ville prøvd å invitere barnets besteforeldre uansett hvordan forholdet var, om jeg ønsket at barnet skulle ha kontakt med dem senere i livet. Om jeg ikke ville at barnet skulle ha noe med dem å gjøre, så nei. Anonymkode: 8c992...d9d Det er snakk om min onkel/tante og barnets oldeforeldre som jeg er i tvil om pga problemer. Anonymkode: 624d1...84f
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #10 Skrevet 2. februar 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er snakk om min onkel/tante og barnets oldeforeldre som jeg er i tvil om pga problemer. Anonymkode: 624d1...84f Det er ikke normalt å invitere dine onkler/tanter i dåp (med mindre man har veldig liten familie). Så de kan du helt fint la være å invitere, det vil ikke være det minste unaturlig. Barnets oldeforeldre er litt mer kinkig, men spørsmålet er hvor viktig det er for deg å ha i barnets liv. Og hvor store problemer det er snakk om. Det kan føre til større problemer om du lar være å invitere disse, om barnets besteforeldre da blir vonbrotne. Anonymkode: 8c992...d9d 1
Lumos Skrevet 2. februar 2018 #11 Skrevet 2. februar 2018 Vi inviterte barnets tanter/onkler, søskenbarn, besteforeldre, oldeforeldre, faddere og noen få nære venner som også har små barn. Altså kun de nærmeste, pluss noen venner. Hadde vi skulle invitert våre onkler/tanter med stort og smått hadde vi blitt nærmere 60 stykker🙈
FantasDick Skrevet 2. februar 2018 #12 Skrevet 2. februar 2018 Vi har navnefest, men inviterer barnets tanter og onkler, søskenbarn, besteforeldre og våre nærmeste venner. Og vi i vår familie, så klart. Da blir vi litt over 40 stk.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #13 Skrevet 2. februar 2018 Vi inviterte besteforeldre, oldeforeldre, tanter/onkler til barnet, eksen til mannen (han har et barn med henne og vi har et veldig godt forhold), faddere med kjærester/ektefeller og to familier som står meg veldig nært som jeg ønsker at barnet har et forhold til. Vi ble var 45 stk. Anonymkode: f890b...671
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #14 Skrevet 2. februar 2018 Vi inviterte det meste av familie, og masse venner. Elsker å stelle i stand til slikt, så det var bare koselig!:) Anonymkode: 705ab...94d 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #15 Skrevet 2. februar 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke normalt å invitere dine onkler/tanter i dåp (med mindre man har veldig liten familie). Så de kan du helt fint la være å invitere, det vil ikke være det minste unaturlig. Barnets oldeforeldre er litt mer kinkig, men spørsmålet er hvor viktig det er for deg å ha i barnets liv. Og hvor store problemer det er snakk om. Det kan føre til større problemer om du lar være å invitere disse, om barnets besteforeldre da blir vonbrotne. Anonymkode: 8c992...d9d Veldig liten familie er greia ja. Men har problemer og. Anonymkode: 624d1...84f
Gjest fruktfest Skrevet 2. februar 2018 #16 Skrevet 2. februar 2018 Vi inviterte kun nærmeste familie av barnet, dvs barnets besteforeldre, oldeforeldre, tanter og onkler. Så inviterte vi fadderne til barnet.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #17 Skrevet 2. februar 2018 Vi inviterer kun barnets nærmeste familie; tanter, onkler, besteforeldre og oldeforeldre. Nå har vi blitt bedd i barndåp til mannens to bestevenner tidligere (mannen er gudfar på første barnet til dem begge to), men ettersom vi tenker å velge familie til å være faddere/gudforeldre så tenker vi ikke å be dem eller andre vennepar. Jeg gruer meg litt til å si det, for har på følelsen at de guttene forventer at de skal være faddere/gudforeldre til hverandres førstefødte. Nå føler ikke jeg at de egner seg som faddere i det heletatt, så det er vel mest derfor vi(jeg) ønsker å velge familie til å være det i stedet. De er litt spesielle, så de passer liksom ikke inn sammen med familien min iallefall, det hadde vært en rimelig kræsj på dåpskaffen tror jeg Han ene er litt mer ordentlig ann den andre, men vi kan iallefall ikke be velge en av dem for det blir nok sure miner. Er det noen som har noen tanker rundt dette? Tenker dere at det er domt at vi ikke velger kompisene som faddere når min mann er gudfar på deres barn? Han ene virker ikke intressert i sine egne barn engang, går på NAV, har separert seg fra partneren og barna og sturer hjemme med hjemmebrent på dagtid (ser det ut til). Vi bor heller ikke i samme kommune som disse guttene lenger, og de har aldri besøkt oss der vi bor og kommer ikke til å gjøre det heller. Ikke har de økonomi på stell, og i løpet av barna deres sine leveår har de ikke hatt råd til en eneste ferietur. Anonymkode: cb652...52e
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #18 Skrevet 2. februar 2018 Det vanlige er barnets faddere, barnets tanter og onkler, besteforeldre og evt oldeforeldre (alle i rett oppadstigende linje er selvsagte i min verden, i alle fall). Venner og bekjente, barnets grandtanter og -onkler, foreldrenes fettere og kusiner og andre mer perifere er det relativt sjelden man ber. I alle fall hvis de ikke samtidig er faddere. Anonymkode: 59bdb...ff3
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #19 Skrevet 2. februar 2018 Dere inviterer dem dere ønsker:) Nå skal ikke vi døpe, men vurderte en stund muligheten for navnefest. Da hadde det blitt 30stk fra familien, som er dem vi har kontakt med jevnlig, og 5 vennepar som alle har barn på samme alder og som vi anser som familie. Dette er mennesker som står oss nær, og som barnet vårt vil vokse opp med. Anonymkode: 13010...f95
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2018 #20 Skrevet 3. februar 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi inviterer kun barnets nærmeste familie; tanter, onkler, besteforeldre og oldeforeldre. Nå har vi blitt bedd i barndåp til mannens to bestevenner tidligere (mannen er gudfar på første barnet til dem begge to), men ettersom vi tenker å velge familie til å være faddere/gudforeldre så tenker vi ikke å be dem eller andre vennepar. Jeg gruer meg litt til å si det, for har på følelsen at de guttene forventer at de skal være faddere/gudforeldre til hverandres førstefødte. Nå føler ikke jeg at de egner seg som faddere i det heletatt, så det er vel mest derfor vi(jeg) ønsker å velge familie til å være det i stedet. De er litt spesielle, så de passer liksom ikke inn sammen med familien min iallefall, det hadde vært en rimelig kræsj på dåpskaffen tror jeg Han ene er litt mer ordentlig ann den andre, men vi kan iallefall ikke be velge en av dem for det blir nok sure miner. Er det noen som har noen tanker rundt dette? Tenker dere at det er domt at vi ikke velger kompisene som faddere når min mann er gudfar på deres barn? Han ene virker ikke intressert i sine egne barn engang, går på NAV, har separert seg fra partneren og barna og sturer hjemme med hjemmebrent på dagtid (ser det ut til). Vi bor heller ikke i samme kommune som disse guttene lenger, og de har aldri besøkt oss der vi bor og kommer ikke til å gjøre det heller. Ikke har de økonomi på stell, og i løpet av barna deres sine leveår har de ikke hatt råd til en eneste ferietur. Anonymkode: cb652...52e Jeg synes dere fint kan droppe å invitere de guttene. Men mannen din vil kanskje mene det motsatte? Anonymkode: 9da49...308
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå