Gå til innhold

Presentasjon om meg selv på jobbintervju?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Neste uke skal jeg på jobbintervju for en stilling jeg har veldig lyst på. Jeg er nettopp ferdig utdannet med bachelor innen eiendomsbransjen, men denne stillingen søkte jeg på da jeg fremdeles var under utdanning (det har gått nesten et halvt år siden søknadsfristen utløp) og er en typisk lønnet trainee/studentstilling. Allikevel er dette en stilling jeg har veldig lyst på, da det er en fin plass å starte hos et av Norges største firmaer innen bransjen.

Problemet er bare: dette er ikke et klassisk intervju - her skal man holde en "liten halvtimes" presentasjon om seg selv hvor fokuset skal være på hvem man er og hvorfor man kommer til å lykkes innen bransjen. Hadde skjønt en 10-15 minutter, men en halvtime? Jeg syntes det er fryktelig lenge, selv om jeg er godt vant med og flink til å holde presentasjoner.
Noen som har noen tips til hvordan jeg kan angripe dette og lykkes best mulig? Gjerne hvis du har vært på et slikt intervju og fått jobben :)

Anonymkode: 1e637...eda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oi, en halvtime er lenge å snakke om seg selv! Jeg har ingen tips til hvordan du skal løse dette, men kanskje du bør fokusere på dine faglige interesser, samt om du har noen ideer for hvordan du kan lykkes innen fagfeltet ditt? 

Anonymkode: 79b41...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh herregud, o mareritt. Jeg hater "fortell litt om deg selv" spørsmålet, og en halvtime??? 

Jeg pleier dele det opp i en privatliv-del, og en faglig del. I privatliv-delen forteller jeg litt om hvor jeg kommer fra (som i er født og oppvokst i Bergen, med x søsken og en undulat som het Pippi Polka), hvordan ståa er nå (mann, barn, kattebeist, hvor jeg bor, osv). Så litt om fritidsinteresser (her har du jo masse tid til detaljer... ikke bare "Liker å lese"; men ramse opp bøker du liker og hvorfor). 

I den faglige delen er det hele utdanningsløpet og alle jobber deretter. Spesielt når du har så god tid. Da kan du gjerne gå i dybden på hva du har spesialisert deg i, prosjekter du har jobbet med (oppgaver om du ikke har vært i jobb før). Hvordan du liker å jobbe, hva du liker spesielt godt å jobbe med, osv. 

Når de ber om en halvtimes presentasjon høres det ut som om de er minst like opptatt av å vurdere hvor flink du er til å presentere og snakke foran folk, som inneholdet i det du sier. 

Anonymkode: f533f...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært gjennom dette noen ganger. 

Får du ha med presentasjon? Det gjør det ofte lettere. Selv med få slides er det bedre selv for den som prater og de som hører på. 

Enig med sistnevnte - gå fra det personlige, til CV og erfaringer, til hvordan du vil plassere deg selv i bedriften. Sistnevnte skal være hovedtyngden, ca 20 minutter.

Innled med å takke for muligheten og si gjerne noe som løser opp stemningen litt. Deretter tar du litt om deg - hvem/hva/hvor, familieforhold etc, dette bør være kort. 

Deretter knytter du noen kommentarer til CVen din. Selv om de som sitter der har lest CV og søknad husker man ikke alt, og det er en fin påminnelse samtidig som du får knyttet noen kommentarer og et ansikt til erfaringene. 

Siste delen er den viktigste. Les deg opp om selskapet, om konkurrenter og om stillingen. Trekk de røde tråden mellom dine personlige egenskaper og din erfaring, og den stillingen du nå søker på. Det jeg også kan love er at digitalisering og alt som hører med har et stort fokus i de fleste private bedrifter om dagen. Les deg litt opp på mulighetene og utfordringene utover - Blant annet er eiendomsbransjen i stor grad utsatt for disrupsjon, hvordan kan du være en bidragsyter her? Og har man store muligheter i blockchain? 

Anonymkode: 37be8...bb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...