Gå til innhold

Vil du lære hunden din noen triks?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Morsom den, Imax. Jeg prøvde et par av triksene på hunden min igår - bl. a. "Rull rundt" og "Bang" - men det var litt vanskelig å lære ham at han skulle ligge rolig på bang etter at jeg hadde lært ham at han skulle rulle rundt. Skal prøve litt mer idag.

Gjest Bhsiltsk
Skrevet

Min hund kan

Pang (ligg død),

Slapp Av (legg hodet ned på gulvet),

Gjennom (slalom mellom beina),

Pikaboo (jeg står med ryggen til hund, og så kommer han gjennom beina mine),

"Kan du si XXX" (x'ene betyr hva som helst, og så bjeffer hunden),

Ta Døra (han lukker igjen kjøkkendøra etter seg når han har spist)

Og sikkert andre ting som jeg ikke husker. :)

Rull rundt har jeg ikke lært ham, kanskje jeg kan prøve på det neste gang vi skal lære inn nye triks? Danse og snurre må vi nok stå over på min nå eldre herremann på 9 med HD. :)

Gjest Betty Boop
Skrevet

Vår kan:

Kom, Sitt, Ligg, Nei, Værsågod, Vent (delvis), Gå på puta, Gå i buret.

Men det hender det sitter veeeldig langt inne hvis ikke han lukter en godbit.

Gjest Bhsiltsk
Skrevet

Er ikke det bare vanlig hverdagslydighet da? Min får ikke godbit for å gå og legge seg i korga, eller andre sånne hverdagslige ting. Det skulle da bare mangle. :)

Gjest Betty Boop
Skrevet

:roll:

Hvordan lærer du inn hverdagslydighet, da? Man bør vel uansett belønne innimellom selv om ting "sitter inne", om du vil kalle det triks eller hverdagslydighet?

Gjest Bhsiltsk
Skrevet
:roll:  

Hvordan lærer du inn hverdagslydighet, da? Man bør vel uansett belønne innimellom selv om ting "sitter inne", om du vil kalle det triks eller hverdagslydighet?

Jeg håper du forstod at jeg ikke mente innlæringen av hverdagslydighet? All innlæring skal innebære belønning av et eller annet slag. Noen bruker godbiter, andre fravær av straff. Det er opp til den enkelte.

Selv bruker jeg godbiter i innlæring fordi det fungerer for meg og hunden. Hverdagslydighet er vanelig "folkeskikk" hos hund, og jeg mener at det ikke skal være nødvendig å belønne for at hunden har "folkeskikk". Ekstra triks og lydighetstrening (konkurranselydighet) skal alltid være særdeles positivt og gøy å gjøre.

Hverdagslydigheten får verbal ros en gang i blant, men det er maks.

Skrevet

:)

Vår får godbiter når vi trener (på plass, sitt, bli sittende, dekk, bli liggende, innkalling osv.)og han gjør det han skal, men vi har også begynt så smått å gå over til å belønne med en leke han liker, f.eks ball. Mye av dette sitter såpass godt at vi noen ganger bare bruker stemmen og gir ros, f.eks når han kommer løpende inn på plass og går pent på plass osv.

Trener vi triks får han noen ganger godbiter og noen ganger leke. Med innlæring av nye ting bruker vi godbiter.

Vi måtte prøve det "Bang"-trikset etter å ha sett videosnutten og han lærer utrooolig fort, så i går kveld lå han her flere ganger heeelt stille på ryggen med alle potene til værs. :ler:

Ellers kan han rulle rundt, gi labb, gi andre labben, opp på to (dans om du vil), bjeffe/murre litt når vi sier "hva sier hunden?".

Har ikke lært han nye triks på lenge før i går kveld. Har fokusert på denne hverdagslydigheten som tross alt er det viktigste. Dessuten er han en 1-åring med hormoner så det holder, derfor bruker vi heller tid på å trene på lydighet, litt hver dag.

Skrevet

Nå fikk jeg lyst på hund igjen. Labrador retriever eller Jack Russel Terrier er det jeg ønsker meg. Etter disse to klippene (labrador-valpen som sitter og Maggie the counting dog) er jeg helt "baby-syk"...

Skrevet

Belønner alltid hverdagslydighet med BRAAAAA i veldig lys stemme, innimellom også etterfulgt av en liten kos eller klem. Godbiter bare innimellom hvis jeg har det, men sjelden.

Med innlæring bruker jeg alltid godbiter til det sitter perfekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...