AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #1 Skrevet 2. februar 2018 Har en bolig med en utleiedel som jeg er usikker på om er ‘mer enn 50% av boligens verdi’. Da er det vel skattepliktig? Men hva om jeg leier ut til under dette? La oss si utleiedelens ‘verdi’ er 10 000 og jeg leietvister til 5 000, må jeg fremdeles skatte? Anonymkode: 84b52...6bd
Ny Bruker Skrevet 2. februar 2018 #2 Skrevet 2. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har en bolig med en utleiedel som jeg er usikker på om er ‘mer enn 50% av boligens verdi’. Da er det vel skattepliktig? Men hva om jeg leier ut til under dette? La oss si utleiedelens ‘verdi’ er 10 000 og jeg leietvister til 5 000, må jeg fremdeles skatte? Anonymkode: 84b52...6bd Det er ikke prisen, men arealet som er viktig. Steng av et rom slik at du vet arealet blir mindre enn det du bruker selv, så trenger du ikke å skatte av leieinntektene.
Grandidosa83 Skrevet 2. februar 2018 #3 Skrevet 2. februar 2018 3 timer siden, Ny Bruker skrev: Det er ikke prisen, men arealet som er viktig. Steng av et rom slik at du vet arealet blir mindre enn det du bruker selv, så trenger du ikke å skatte av leieinntektene. Dette er feil. Det er utleieverdien som er det riktige å se på. Man skal skatte av utleie dersom utleieverdien av den delen man selv bor i er mindre enn utleieverdien av det som leies ut. 1
Grandidosa83 Skrevet 2. februar 2018 #4 Skrevet 2. februar 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Har en bolig med en utleiedel som jeg er usikker på om er ‘mer enn 50% av boligens verdi’. Da er det vel skattepliktig? Men hva om jeg leier ut til under dette? La oss si utleiedelens ‘verdi’ er 10 000 og jeg leietvister til 5 000, må jeg fremdeles skatte? Anonymkode: 84b52...6bd Utgangspunktet er at du må se på utleieverdien av det du sitter med selv, og den delen du leier ut. Dersom du velger å leie ut for en lavere sum enn antatt utleiepris for den delen du selv bor i vil jeg tro du er innafor.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #5 Skrevet 2. februar 2018 Så lenge uleiedelen er mindre i areal enn hoveddelen eller at de ikke er separerte enheter. kan du leie ut skattefritt. Anonymkode: 6ca2e...de2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #6 Skrevet 2. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Så lenge uleiedelen er mindre i areal enn hoveddelen eller at de ikke er separerte enheter. kan du leie ut skattefritt. Anonymkode: 6ca2e...de2 Ikke uttal deg om ting du ikke har greie på Anonymkode: 764f2...c3e 2
Gjest Overrasket Skrevet 2. februar 2018 #7 Skrevet 2. februar 2018 Regelen dreier seg om verdi målt i kroner, ikke i areal. Du bør også selv bruke utleiedelen når den ikke er leid ut (hjemmekontor?). Intuitivt vil jeg nok tro at et bevisst valg om å leie ut til under utleieverdi ikke i praksis påvirker skatteplikten positivt, uten at jeg skal påberope meg særskilt innsikt.
Tillion Skrevet 2. februar 2018 #8 Skrevet 2. februar 2018 Med utleieverdi er det reell markedsverdi som menes, altså normal utleiepris ift. areal, standard, beliggenhet osv. Du kan ikke bevisst leie ut for en lavere sum for å slippe skatt. 1
ajarRun Skrevet 2. februar 2018 #9 Skrevet 2. februar 2018 8 minutter siden, Tillion skrev: Med utleieverdi er det reell markedsverdi som menes, altså normal utleiepris ift. areal, standard, beliggenhet osv. Du kan ikke bevisst leie ut for en lavere sum for å slippe skatt. Mener du at smutthullet med å ta to leier, en kontant og en via bank ikke fungerer?
Tillion Skrevet 2. februar 2018 #10 Skrevet 2. februar 2018 1 minutt siden, abrasiveRefraction skrev: Mener du at smutthullet med å ta to leier, en kontant og en via bank ikke fungerer? I hvilken grad det fungerer å snyte på skatten kan jeg ikke uttale meg om.
Hanne67 Skrevet 2. februar 2018 #11 Skrevet 2. februar 2018 Her er også litt info fra Skattetaten: http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/tema-og-fradrag/Bolig/Utleie/Skatt-pa-utleie/Skatt-ved-utleie-av-bolig/?chapter=3869#kapitteltekst Det er utleieverdien og ikke arealet som er avgjørende, men i praksis er det ofte det samme, jfr. link.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #12 Skrevet 2. februar 2018 Spørsmålet er egentlig hvor folk flest ville betalt mest for å bo. I den delen du bruker selv eller den du leier ut? Anonymkode: ab567...613
Tillion Skrevet 2. februar 2018 #13 Skrevet 2. februar 2018 Husk at uteareal også teller ift. verdi, hvis du har en veranda eller hage i din del av boligen.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #14 Skrevet 2. februar 2018 Etter aslle driftskostnader er betaslt trekkes det 25% skatt av resterende leieinntekter. Er utleieleilighet verdt 10000kr i mnd, driftkostnader ca 2000kr i mnd, reel leie blir da 8000kr i mnd minus 25% skatt. Vil si du taper mer på å leie ut til 5000kr enn å betale skatt. Anonymkode: 9f150...b7a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå