AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #1 Skrevet 2. februar 2018 Hvor stor er forskjellen på en vetrinær og en lege egentlig? Hvis en vetrnær kom til en bilulykke og så en person med innvollene stikke ut av magen, hadde vetrinæren klart å plukke sammen innvollene og sy sammen personen igjen? Eller er det veldig stor forskjell på et menneske og dyr? Anonymkode: 09e48...23e
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #2 Skrevet 2. februar 2018 Sykdommer er ofte forskjellig, medisine som brukes er delvis forskjellig, fordøyelsessystem er forskjellig, anatomien er ikke så forskjellig. Man kan likevel ikke bytte jobber. Å sy sammen er det samme, bortsett fra at ingen syr noen sammen på den måten du beskriver. Anonymkode: cceb8...fb3 4
palamina Skrevet 2. februar 2018 #3 Skrevet 2. februar 2018 Jeg tror det, anatomisk sett er mye veldig likt. Jeg tror at i teorien må en vet være bedre rustet til å lappe sammen et menneske etter en ulykke enn en kirurg er til å utføre operasjoner på dyr. Veterinærstudiet må nødvendigvis omfatte mange, mange ulike scenarioer og ulike anatomiske tilfeller sammenliknet med studier som går på mennesket alene.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #4 Skrevet 2. februar 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor stor er forskjellen på en vetrinær og en lege egentlig? Hvis en vetrnær kom til en bilulykke og så en person med innvollene stikke ut av magen, hadde vetrinæren klart å plukke sammen innvollene og sy sammen personen igjen? Eller er det veldig stor forskjell på et menneske og dyr? Anonymkode: 09e48...23e Hverken en lege eller en veterinær som hadde kommet først til en ulykke, ville «plukket sammen innvollene og sydd igjen». De hadde stabilisert personen, sørget for frie luftveier etc, og overlatt den syingen til kirurger på sykehus. Jeg er veterinær. Jeg kan mange ting som en lege ikke kan, og så kan legen mange ting som jeg ikke kan. En lege har lov til å gjøre mye som jeg ikke har lov til å gjøre, mens jeg har lov til å gjøre mange ting som legen ikke har lov til å gjøre. Vi har ulike yrker. Men de ligger ganske tett opp mot hverandre, uten at det ene kan erstatte det andre. Hvis du hadde kommet ut for en ulykke, ville du nok at en lege skulle være førstemann på ulykkesstedet enn meg. Men jeg ville kunne gjort en mye bedre jobb enn de fleste andre yrkesgrupper, fordi jeg vet mye som kan overføres fra dyr til mennesker hvis det er behov for det. Ellers er det en velkjent sak at veterinærer er bedre enn leger til å sy 😉 - ikke bedre enn plastikk-kirurger og lignende da, selvsagt. Men jeg driver ikke og syr mennesker, for det er det leger som er utdannet til å gjøre. En forskjell mellom leger og veterinærer er at leger oftest er mer spesialisert, mens (de fleste) veterinærer har bredere arbeidsfelt. Dermed er de mer generalister, og jobber ofte både med operasjon, fødselshjelp, hud, forebyggende behandling, sying av sår, indremedisin - i løpet av en arbeidsdag. Anonymkode: 4f487...4bc 2
palamina Skrevet 2. februar 2018 #5 Skrevet 2. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hverken en lege eller en veterinær som hadde kommet først til en ulykke, ville «plukket sammen innvollene og sydd igjen». De hadde stabilisert personen, sørget for frie luftveier etc, og overlatt den syingen til kirurger på sykehus. Anonymkode: 4f487...4bc Men her var det et teoretisk spørsmål. Hadde du kunnet sy sammen et menneske dersom du måtte? Og hvor generell er egentlig en veterinærutdannelse, vil alle ha inngående kunnskap om gris eller må man da ha spesialisert seg? Faren min er tannlege og han kan navnene på alle bein og muskler i kroppen, det inngikk i utdannelsen i gamle dager. Hvis vet.utdannelsen er like omfattende vil jeg tro at den gjør en kapabel til mye.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #6 Skrevet 2. februar 2018 Kun et fåtall leger kan operere denne typen traumer. Leger spesialiserer seg, og i Norge er det kun et fåtall traumekirurger. Og mange leger har verken rørt skalpell eller nål og tråd på årevis. De vil som allerede påpekt være bedre rustet enn mange andre i en situasjon der man skal bistå et menneske medisinsk. Men det samme vil mange sykepleiere, og til og med farmasøyter være. Anonymkode: b7908...004 3
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #7 Skrevet 2. februar 2018 2 timer siden, palamina skrev: Men her var det et teoretisk spørsmål. Hadde du kunnet sy sammen et menneske dersom du måtte? Og hvor generell er egentlig en veterinærutdannelse, vil alle ha inngående kunnskap om gris eller må man da ha spesialisert seg? Faren min er tannlege og han kan navnene på alle bein og muskler i kroppen, det inngikk i utdannelsen i gamle dager. Hvis vet.utdannelsen er like omfattende vil jeg tro at den gjør en kapabel til mye. Jeg *kan* nok «sy sammen et menneske», kommer selvsagt an på HVA jeg skulle sydd sammen da. Men det skulle vært ganske krise før jeg faktisk gjorde det. Så dette er en litt hypotetisk problemstilling, føler jeg. Anonymkode: 4f487...4bc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå