AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #1 Skrevet 1. februar 2018 Dagpengene mine går straks mot slutten, og jeg taper det ene jobbintervjuet etter det andre.. Det er åpenbart at jeg ikke får jobb på grunn av at jeg har et barn på 4 år, og bor på landet(søker jobber i byen, men får beskjed om at jeg bor for langt unna..) Med andre ord ingen lys framtid. Sambo om meg eier en enebolig sammen, hvor vi også eier halve lånet hver. Hver våre regninger har vi også, i tillegg til felles regninger. Og matutgiftene deler vi på. Det sier seg selv at vi ikke vil klare oss på 'en lønning, så nå håper jeg på en økonomisk redning fra nav. Har deltatt på kurs som de har meldt meg på, hvor jeg har fått nyttige råd og tips. Utrolig mange jobber har jeg også søkt på, med tett oppfølging av nav og god dialog. Men foreløpig står jeg tomhendt og føler jeg ikke får gjort noe med arbeidsmarkedet. Pga jobbene til samboer, barnehagen og huset, vil flytting ikke gjøre situasjonen stort bedre.. Derfor blir jeg mer enn takknemlig for videre økonomisk hjelp fra nav Jeg vil selvsagt gjøre meg fortjent til pengene, og stå opp hver morgen for å gjøre nytte for meg. Det skulle bare mangle! Det vil uten tvil bedre selvtilliten min å føle at jeg har en slags "jobb" og gå til via nav. For det viktigste for meg nå, er å ha nok penger til mat og regninger. Og ingenting annet. Vil så gjerne komme meg ut og føle meg verdt noe.. Noen som mottar sosialpenger som kan fortelle meg hva dere får og hvilke oppgaver nav til gjengjeld vil at dere skal gjøre? Anonymkode: b37e6...736
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #2 Skrevet 1. februar 2018 Det er forskjellig, men hvis jeg hadde vært deg, hadde jeg mast, gå inn TO ganger i uken å søk om NØDHJELP (småpenger, men penger), da får du deg en saksbehandler og hjelp fortere, det tok med meg 6 uker, nav er sleipe, jeg fikk ikke penger de 6 ukene. Anonymkode: 4bf7e...e40 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #3 Skrevet 2. februar 2018 Tror ikke du kan eie bolig, hytte osv hvis du skal få sosialstønad. Men dette virker som haster litt så du burde ta kontakt med NAV fortest mulig, og få hjelp. De forandrer loverket hele tiden , og det høres ut som du er en vanskelig situasjon allerede. Feil og misvisende svar fra andre mennesker kan gjøre det verre. Anonymkode: ff417...ce0
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #4 Skrevet 2. februar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Tror ikke du kan eie bolig, hytte osv hvis du skal få sosialstønad. Men dette virker som haster litt så du burde ta kontakt med NAV fortest mulig, og få hjelp. De forandrer loverket hele tiden , og det høres ut som du er en vanskelig situasjon allerede. Feil og misvisende svar fra andre mennesker kan gjøre det verre. Anonymkode: ff417...ce0 Vi bor i et lite hus på 142 km. Halvparten av huset bygde vi selv for å spare penger.. Ingen hytte og båt her i gården nei (Hadde det bare vært så vel...) Sukk! Anonymkode: b37e6...736
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #5 Skrevet 2. februar 2018 7 minutter siden, AnonymBruker said: Vi bor i et lite hus på 142 km. Halvparten av huset bygde vi selv for å spare penger.. Ingen hytte og båt her i gården nei (Hadde det bare vært så vel...) Sukk! Anonymkode: b37e6...736 Jeg tror du har krav på sosialpenger selvom du eier hus, Anonymkode: 4bf7e...e40
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #6 Skrevet 2. februar 2018 Ringevikar i bhg, sfo og sykehjem. De trenger folk. Anonymkode: 2d777...6b3
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #7 Skrevet 2. februar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ringevikar i bhg, sfo og sykehjem. De trenger folk. Anonymkode: 2d777...6b3 Det meste er prøvd her gitt. Blant de 100 søkere er det alltid de med mest erfaring som går av med seieren over strøjobbene.. I en alder av 35 år, gruses jeg lett av fleksible unge studenter som ikke har barn og samboer. I barnehagen hvor 4 åringen vår går, er det noen utenlandske damer som er satt til å jobbe der pga språkopplæring. Noen er også i nav systemet. Så satser på at nav kan putte meg inn i en jobb, slik at jeg slipper unna konkurransen i søkerbunken Anonymkode: b37e6...736
Arabella Skrevet 2. februar 2018 #8 Skrevet 2. februar 2018 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi bor i et lite hus på 142 km. Halvparten av huset bygde vi selv for å spare penger.. Ingen hytte og båt her i gården nei (Hadde det bare vært så vel...) Sukk! Anonymkode: b37e6...736 142 kvadratmeter er ikke lite, synes jeg. 8
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #9 Skrevet 2. februar 2018 2 minutter siden, Arabella said: 142 kvadratmeter er ikke lite, synes jeg. OK. Anonymkode: 4bf7e...e40
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #10 Skrevet 2. februar 2018 3 minutter siden, Arabella skrev: 142 kvadratmeter er ikke lite, synes jeg. Javel.. Anonymkode: 8fb50...abe
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #11 Skrevet 2. februar 2018 3 minutter siden, Arabella said: 142 kvadratmeter er ikke lite, synes jeg. Så fint at du svarer på akkurat det TS spør om Kjempe kos Anonymkode: 44cbc...123 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #12 Skrevet 2. februar 2018 Nei, det er vel ikke alltid at man må selge alt hvis det er for en liten periode. Men har hvert fall hørt at NAV betaler ikke lån for at du skal sitte å eie masse hvis du ikke har penger. Som sagt mitt beste råd er å ta dette opp med NAV fortest mulig. Du skal forsørge et barn. Dette haster. Anonymkode: ff417...ce0
Arabella Skrevet 2. februar 2018 #13 Skrevet 2. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Så fint at du svarer på akkurat det TS spør om Kjempe kos Anonymkode: 44cbc...123 Du trenger ikke å være ironisk. Jeg selv har bodd med mann og fire barn på 30 kvadratmeter i 5 år. Etter den erfaringen synes jeg 100 og over er ganske stort. Uansett bosituasjon og størrelse på boligen må TS selvfølgelig ha kontakt med NAV. 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #14 Skrevet 2. februar 2018 1 minutt siden, Arabella said: rt. Uansett bosituasjon og størrelse på boligen må TS selvfølgelig ha kontakt med NAV. Yes, endelig et svar! Halleljua! Anonymkode: 4bf7e...e40 2
Fjompen Skrevet 2. februar 2018 #15 Skrevet 2. februar 2018 Du er kvalifisert for økonomisk sosialhjelp fra NAV selv om du eier bolig, så lenge det er snakk om "nøktern bolig". Ett sted må du jo bo, og i mange tilfeller vil et salg utløse mer kostnader og belastning, spesielt siden det vil være vanskelig å selge din halvdel til noen andre mens du og samboer bor i huset..En nøktern bil kan du også beholde, spesielt om det er snakk om lang avstand og at bilen sikrer deg flere muligheter til jobb. Men alt annet må vekk før du får innvilget sosialstønad. Det vil si at sparekontoer, i de aller fleste tilfeller også BSU, arv, dyre biler, hytter osv. Økonomisk sosialhjelp skal være absolutt siste skanse, men når du først har kommet dit at det ikke er mer igjen, så skal alle få. Jeg tror det vil være fordelaktig om du forhandler med avdragsfrihet, om så bare på din halvdel av lånet i perioden der du søker sosialstønad. Dette vil jo påvirke eierbrøken i boligen, så her må samboeren din være obs og følge med. Samboere har i Norge ikke forsørgelsesplikt på linje med ekteskap, slik at din samboers inntekt skal ikke påvirke din beregning av sosialhjelp. Her har desverre en del sosialkontor tatt "dum-piller" og må gjerne minnes på dette med direkte lovtekster/henvisninger til forarbeidene til loven. Vær forberedt på mye venting. Å levere første søknad så raskt som mulig er smart siden man ofte må vente noen uker på en veiledningssamtale før sosialhjelp utbetales. Så må du i starten ofte søke månedlig, og vedlegge det meste av dokumentasjon på nytt. Rådet mitt er å alltid gi mer informasjon enn det som trengs. Om du leverer søknaden den 1. i måneden går det ofte 14 dager før noen i det hele tatt ser på søknaden din. Mangler det da noe, tar det fort noen dager før du får melding om det, så går det 10 dager før de i det hele tatt ser på innsendt suppleringsdokumentasjon. Det kan være en fustrerende situasjon å være i, og kan nok for mange oppleves ydmykende å skulle blottlegge privatøkonomi på denne måten. Når du går på sosialstønad vil i teorien alt du får inn på konto telle som inntekt. Tilbakebetaling fra søster? Inntekt. Gave fra mamma så dere kan kose dere med taco? Inntekt. Lottogevinst på 250 kroner? Inntekt. All inntekt trekkes fra i sosialstønaden, men gjerne to måneder etter at du fikk den. Det blir fort uoversiktig og rotete. Ellers så stiller jeg meg veldig bak rådet til @Arabella ; Ta kontakt med NAV, gjerne så fort som mulig.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #16 Skrevet 2. februar 2018 Du får livsopphold for samboende på ca 5000 og så tar de hensyn til rentene og evt. felleskostnadene/kommunale utgifter og strøm, men ikke avdragene på lånet. Så der bør du om mulig be om avdragsfrihet. Anser de at situasjonen blir langvarig stiller de krav om at du selger boligen dersom du har kapital det. Anonymkode: 904b0...1d3 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #17 Skrevet 2. februar 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er forskjellig, men hvis jeg hadde vært deg, hadde jeg mast, gå inn TO ganger i uken å søk om NØDHJELP (småpenger, men penger), da får du deg en saksbehandler og hjelp fortere, det tok med meg 6 uker, nav er sleipe, jeg fikk ikke penger de 6 ukene. Anonymkode: 4bf7e...e40 Jeg forstår ikke her at NAV er "sleipe"? Nødhjelp er for å holde deg i live når ALT annet av alternativer er oppbrukt. Siden du ikke døde av sult de 6 ukene du snakker om, hvem er da den sleipe her? Hadde du likevel midler eller muligheter til å holde deg i live? Åpenbart ja. Anonymkode: 8a045...3b7 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #18 Skrevet 2. februar 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Det meste er prøvd her gitt. Blant de 100 søkere er det alltid de med mest erfaring som går av med seieren over strøjobbene.. I en alder av 35 år, gruses jeg lett av fleksible unge studenter som ikke har barn og samboer. I barnehagen hvor 4 åringen vår går, er det noen utenlandske damer som er satt til å jobbe der pga språkopplæring. Noen er også i nav systemet. Så satser på at nav kan putte meg inn i en jobb, slik at jeg slipper unna konkurransen i søkerbunken Anonymkode: b37e6...736 Har litt vanskelig for å tro at du ikke får ringevikarjobb etc på sykehjem e.l. De har som regel alltid behov for folk på et eller annet tidspunkt. De er heller ikke akkurat kritisk til bakgrunn. Har jobbet med alle mulige forskjellige yrker i helsevesenet. Noe er vel bedre enn ingenting? Anonymkode: d683d...a6f
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2018 #19 Skrevet 3. februar 2018 13 hours ago, AnonymBruker said: Jeg forstår ikke her at NAV er "sleipe"? Nødhjelp er for å holde deg i live når ALT annet av alternativer er oppbrukt. Siden du ikke døde av sult de 6 ukene du snakker om, hvem er da den sleipe her? Hadde du likevel midler eller muligheter til å holde deg i live? Åpenbart ja. Anonymkode: 8a045...3b7 Ved å låne penger av foreldre, og bo gratis. Ja. Jeg hadde mast på hun som var min saksbehandler under tiltaket, i 6 uker etter sitte betaling gikk jeg flere ganger til nav å søkte penger,, og det viste seg at jeg ikke hadde hatt saksbehandler på 2mnd, jeg blir nå som ufør, anbefaling av nye sakbehandler. Anonymkode: 4bf7e...e40
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2018 #20 Skrevet 3. februar 2018 Just now, AnonymBruker said: Ved å låne penger av foreldre, og bo gratis. Ja. Jeg hadde mast på hun som var min saksbehandler under tiltaket, i 6 uker etter sitte betaling gikk jeg flere ganger til nav å søkte penger,, og det viste seg at jeg ikke hadde hatt saksbehandler på 2mnd, jeg blir nå som ufør, anbefaling av nye sakbehandler. Anonymkode: 4bf7e...e40 "søkt som Anonymkode: 4bf7e...e40
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå