AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #1 Skrevet 1. februar 2018 Nå er jeg mildt sagt sjokkert. Så en annonse med blandingsvalper til 15000(!!!) kr. Ja, det er jo de populære rasene, små bamser. Men er det virkelig noen som kjøper blandingsraser til 15k?? Vilt Anonymkode: 10324...a94
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #2 Skrevet 2. februar 2018 Hadde jeg aldri gjort. Så fort de er blanding så syns jeg ikke man bør ta mer enn 2-3000. Man skal ikke gi bort dyr gratis syns jeg, så de skal koste noe selv om det er blanding. Men 15K er jo helt sjukt! Anonymkode: 824e1...90f
Gjest N-Nøff Skrevet 2. februar 2018 #3 Skrevet 2. februar 2018 Hva betaler du får når du kjøper en renraset labrador til 12 000 kr? De er ikke akkurat sykdomsfrie.. ei heller allergivennlige.. Kjøper du ferdig trent jakthund skjønner jeg at det for deg kan være en slik verdi i en hund. En verdi høyere enn vanlige hunder som ikke kan "brukes" til noe. Men å påstå at "renrasede hunder" er ner verdt enn blandingshunder blir feil, fordi hunder (når alt kommer til alt) er hunder. Kjæledyr. Hund er faktisk hund. Hva hunden er verdt kommer an på hva kjøperen vil gi for den, i utgangspunktet. Markedsverdien. Får de solgt hunder av blandet rase til 15 000 kroner, så får de det. Da er det en reell markedsverdi. Jeg synes også at en flaske med 250ml dusjsåpe til 100 kroner er dyrt, men de får solgt den; derfor er den verdt prisen. Men skal man snakke om moralsk verdi, er selvsagt 15 000 kroner for en blandingshund alt for lite, etter mitt syn, det er et levende vesen og kan bringe mye glede til den som vil og kan ha hund. Renrasede kjæledegger er ikke automatisk mer verdt enn blandingskjæledegger. De er ikke avlet med noe annet formål enn 1) å se spesielt ut, 2) å kunne selges til en høy pris, 3) å kunne stilles ut for de spesielt interesserte, fordi den ser spesiell nok ut til det. Som sagt, brukshunder som er opplært til, og som innehar de egenskapene som egner seg best til den typen bruk (politi-/narkohund, gjeterhund, jakthund, redningshund osv.) kan og bør kanskje ha en høyere markedsverdi enn en kjæledyrsvariant som ikke er avlet med annet formål enn overnevnte.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #4 Skrevet 2. februar 2018 Vi kjøpte vår blandingshund for 10k, så jeg er ikke overrasket. Mange blandingshunder er såkalte "designraser" hvor populære raser krysses for å gi bedre egenskaper, eller eventuelt er søtere utseende. I mange tilfeller er en designrase et bedre valg enn en renraset hund. Ta for eksempel en golden doodle, som er en blanding mellom golden retriever og puddel. Da får du (forhåpentligvis) en fin familiehund som ikke røyter. Anonymkode: ac421...c63
Tanuki Skrevet 2. februar 2018 #5 Skrevet 2. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Vi kjøpte vår blandingshund for 10k, så jeg er ikke overrasket. Mange blandingshunder er såkalte "designraser" hvor populære raser krysses for å gi bedre egenskaper, eller eventuelt er søtere utseende. I mange tilfeller er en designrase et bedre valg enn en renraset hund. Ta for eksempel en golden doodle, som er en blanding mellom golden retriever og puddel. Da får du (forhåpentligvis) en fin familiehund som ikke røyter. Anonymkode: ac421...c63 Men da ville det vel vært sikkere å kjøpe en renraset puddel? 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #6 Skrevet 2. februar 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi kjøpte vår blandingshund for 10k, så jeg er ikke overrasket. Mange blandingshunder er såkalte "designraser" hvor populære raser krysses for å gi bedre egenskaper, eller eventuelt er søtere utseende. I mange tilfeller er en designrase et bedre valg enn en renraset hund. Ta for eksempel en golden doodle, som er en blanding mellom golden retriever og puddel. Da får du (forhåpentligvis) en fin familiehund som ikke røyter. Anonymkode: ac421...c63 En blading av to raser kan like godt gi sykdommer som begge rasene har. Hadde googlet litt på labradoodel og pels, absolutt ikke en grei blanding pelsmessig, hvor hunden kan ende med å alltid måtte være uten pels grunnet floker. Har selv en gatemix og en renraset miniatyr, minihunden har mange medfødte feil( omplasseringshund så vet ikke mer enn hva dyrlegen har sagt om alle plagene etter jeg fikk henne) Hadde aldri betalt 15000 for en blandingshund. Ikke for en renraset heller, uten gode dokumentasjoner på at det er mange gode tanker og studering som har ført til parring av to hunder. Gatemixhunder derimot ( er vel sjeldnere i dag grunnet bjåndtvang) der hundene "finner" hverandre uten hjelp av mennesker, tror jeg kanskje er de sunneste hundene. Har faktisk troa på at tisper klarer å lukte seg frem til den beste maken, da det jo er slik det var meningen i utgangspunktet. Anonymkode: e3e3f...b7b
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #7 Skrevet 2. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi kjøpte vår blandingshund for 10k, så jeg er ikke overrasket. Mange blandingshunder er såkalte "designraser" hvor populære raser krysses for å gi bedre egenskaper, eller eventuelt er søtere utseende. I mange tilfeller er en designrase et bedre valg enn en renraset hund. Ta for eksempel en golden doodle, som er en blanding mellom golden retriever og puddel. Da får du (forhåpentligvis) en fin familiehund som ikke røyter. Anonymkode: ac421...c63 Hvilke egenskaper er det en golden doodle har som ikke en renraset puddel har, mener du? Anonymkode: 79854...20d 1
palamina Skrevet 2. februar 2018 #8 Skrevet 2. februar 2018 10 timer siden, Neinøff skrev: Hva betaler du får når du kjøper en renraset labrador til 12 000 kr? De er ikke akkurat sykdomsfrie.. ei heller allergivennlige.. Kjøper du ferdig trent jakthund skjønner jeg at det for deg kan være en slik verdi i en hund. En verdi høyere enn vanlige hunder som ikke kan "brukes" til noe. Men å påstå at "renrasede hunder" er ner verdt enn blandingshunder blir feil, fordi hunder (når alt kommer til alt) er hunder. Kjæledyr. Hund er faktisk hund. Hva hunden er verdt kommer an på hva kjøperen vil gi for den, i utgangspunktet. Markedsverdien. Får de solgt hunder av blandet rase til 15 000 kroner, så får de det. Da er det en reell markedsverdi. Jeg synes også at en flaske med 250ml dusjsåpe til 100 kroner er dyrt, men de får solgt den; derfor er den verdt prisen. Men skal man snakke om moralsk verdi, er selvsagt 15 000 kroner for en blandingshund alt for lite, etter mitt syn, det er et levende vesen og kan bringe mye glede til den som vil og kan ha hund. Renrasede kjæledegger er ikke automatisk mer verdt enn blandingskjæledegger. De er ikke avlet med noe annet formål enn 1) å se spesielt ut, 2) å kunne selges til en høy pris, 3) å kunne stilles ut for de spesielt interesserte, fordi den ser spesiell nok ut til det. Som sagt, brukshunder som er opplært til, og som innehar de egenskapene som egner seg best til den typen bruk (politi-/narkohund, gjeterhund, jakthund, redningshund osv.) kan og bør kanskje ha en høyere markedsverdi enn en kjæledyrsvariant som ikke er avlet med annet formål enn overnevnte. Kjøper rasehund for å få en frisk og velfungerende hund jeg, og det har jeg fått hver gang. (Har selvfølgelig kjøpt sunne raser). Jeg vet at alle arvelige sykdommer er utelukket gjennom mangfoldige generasjoner, at anatomien og temperamentet er på plass i alle ledd og at kombinasjonen jeg valgte var fordelaktig. Aldri vært hos dyrlegen med hund i løpet av 16 år annet enn for tannrens! Det er stort sett derfor folk betaler for rasehunder. Syns du har et veldig snevert syn på hva folk får ut av å kjøpe rasedyr.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #9 Skrevet 2. februar 2018 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå er jeg mildt sagt sjokkert. Så en annonse med blandingsvalper til 15000(!!!) kr. Ja, det er jo de populære rasene, små bamser. Men er det virkelig noen som kjøper blandingsraser til 15k?? Vilt Anonymkode: 10324...a94 Hva slags blandingsrase er det da? Anonymkode: 43203...62d
palamina Skrevet 2. februar 2018 #10 Skrevet 2. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva slags blandingsrase er det da? Anonymkode: 43203...62d Sikkert noe kombinert med pomeranian.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #11 Skrevet 2. februar 2018 23 hours ago, AnonymBruker said: Nå er jeg mildt sagt sjokkert. Så en annonse med blandingsvalper til 15000(!!!) kr. Ja, det er jo de populære rasene, små bamser. Men er det virkelig noen som kjøper blandingsraser til 15k?? Vilt Anonymkode: 10324...a94 Ja noen betaler så mye for blandinger, de bryr seg ikke om å finne en seriøs oppdretter og en frisk rase - og velger noen som selger til de fordi de betaler mye for utseendet. Disse "oppdreterne" tjener som regel svært mye på et kull da de ikke gidder å helseteste foreldre, ta tester som er relevant (f.eks. gjeterprøve, mental, stille ut) eller følge opp kjøperne sine. Anonymkode: 644dc...ef2 1
Navne Løs Skrevet 2. februar 2018 #12 Skrevet 2. februar 2018 Disse små blandingshundene selges svært dyre. De mixer de søteste rasene for å få en bitteliten kosedyraktig sak. Jævla uetisk. Disse hundene er ofte svært skjøre, beina knekker lett og mange av de har plager med pusten. Men det driter kjøperen i, for han/hun vil jo bare ha en levende kosebamse. Tispene som føder frem disse små blandingshundene får ofte kull etter kull. Valpene er ikke registrerte eller helsesjekket/vaksinert. Utrolig uetisk å tjene grovt med penger på uregistrert avl.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #13 Skrevet 2. februar 2018 Jeg har en liten blandingshund og betalte 3000,- for henne. Helt grei pris for en hund jeg ikke kjenner genene til. Nå har jeg vert veldig heldig å fått en frisk hund med et fantastisk lynne, men jeg hadde aldri betalt 15000 for en hund jeg ikke vet hvor kommer fra sånn genmessig. Anonymkode: a773f...dc4
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #14 Skrevet 2. februar 2018 Naboene våre har akkurat kjøpt seg en Australian Cobberdog, de betalte 20 000 for den. En såkalt "nyetablert" rase.. Anonymkode: c93db...3d7
Try2 Skrevet 4. februar 2018 #15 Skrevet 4. februar 2018 På 2.2.2018 den 21.44, palamina skrev: Kjøper rasehund for å få en frisk og velfungerende hund jeg, og det har jeg fått hver gang. (Har selvfølgelig kjøpt sunne raser). Jeg vet at alle arvelige sykdommer er utelukket gjennom mangfoldige generasjoner, at anatomien og temperamentet er på plass i alle ledd og at kombinasjonen jeg valgte var fordelaktig. Aldri vært hos dyrlegen med hund i løpet av 16 år annet enn for tannrens! Det er stort sett derfor folk betaler for rasehunder. Syns du har et veldig snevert syn på hva folk får ut av å kjøpe rasedyr. Interessant:) Hva slags rase har du? Forøvrig er renrase og blandings avhengig av hvilke arvestoffer de har innabords. En blandings kan med andre ord være like frisk som en renraset. Men hvis de har for mange raser bakover i kjeden sier det seg selv at det kan være vanskelig å få oversikt over familietreet...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå