Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg studerer på universitetet, men har lyst å skaffe meg sommerjobb i Bergen.  Det er kanskje enklere sagt enn gjort, men jeg vil gjerne prøve.  Har derimot ikke så mye erfaring med åpne søknader. 

Bør man holde seg til den gamle "Mitt ønske med dette brevet er å presentere meg som en mulig medarbeider hos xxxx" , eller skrive noe annet? Noen tips? 

Anonymkode: f7805...00b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

Jeg vil anbefale å styre unna generiske formuleringer i så høy grad som mulig. Slike formuleringer leses bare som "blablablabla" av mottakeren. Tro meg, jeg har mottatt tusenvis av søknader. 

Når du skal skrive en søknad er det viktig å fange interessen til leseren med en gang, slik at de ikke avfeier søknaden som nok en intetsigende søknad. 

Når du skal skrive åpne søknader er dette desto viktigere, da mottakeren i utgangspunktet ikke er opptatt av å lete etter kandidater til sommeren akkurat når vedkommende mottar søknaden.

Et annen ting å tenke på når du skal skrive en åpen søknad er å tydelig få frem hvorfor du har lyst å jobbe hos akkurat det selskapet du søker hos. Vær spesifikk når du legger frem hvorfor du vil jobbe i akkurat det selskapet, hvilken stilling du er mest interessert i, og hvorfor. Videre bør du utdype fordelene de vil få ved å ansette deg.

En annen ting som skiller åpne søknader fra andre søknader er at du bør avslutte søknaden med å fortelle når du vil ta kontakt for å følge opp søknaden.

Her er noen generelle tips til søknadsskriving:

Målet med en CV og søknad er å få mottakeren til å ville innkalle deg til et intervju eller møte.
Leseren skal skjønne at det er akkurat denne jobben du vil ha og oppleve at du selv har tro på at du passer til stillingen.

Disse tre store spørsmålene skal besvares i løpet av søknaden
  1. Er du kvalifisert?
  2. Er du motivert?
  3. Passer du inn?

Innleding
  • Prøv å åpne med en hook som gjør inntrykk
  • Du har kort tid til å fange interessen
  • Gjør det klart med en gang at det er verdt å lese videre
  • Få fram at dette ikke er hvilken som helst jobb for deg
  • Målet med innledningen er å skape interesse, nysgjerrighet og håp om at du er riktig kandidat.
Hoveddel
  • Skriv i et lett språk
  • Besvar de tre store spørsmålene
  • Fokuser på hva du kan tilby
  • Fokuser på de riktige erfaringene og kompetanse
  • Knytt erfaringer opp mot det som er viktig for jobben - det arbeidsgiver er ute etter
  • Legg frem konkrete resultater tidligere oppnådd og hvordan erfaringene kan gi resultater i stillingen du søker på
  • Gi god grunn til å tro at bakgrunnen din passer inn
  • Back dette opp med eksempler
  • Fokuser på resultater og hva du kan gjøre for dem
  • Skriv levende og motivert
  • Gjøre god research på stillingen og selskapet og match dine viktigste argumenter for at du passer til stillingen og selskapet
  • Vis at du kjenner til stillingen, selskapet og bransjen
Avslutning
  • Minn leser på motivasjonen
  • Oppsummer dine argumenter for at du skal få jobben
  • Si noe om når du kan begynne, hvor ofte du kan jobbe og hvordan du kan nås
  • Oppfordre konkret til å møtes
  • Avslutt med en god offensiv setning
  • Ved åpen søknad - meld fra om hvordan og når du vil kontakte de for å følge opp

Generelle tips:
  • Vær deg selv, bruk egne ord og formuleringer
  • Sett deg inn i mottakers situasjon når du skriver. Hva tror du de ønsker å lese?
  • Ta en dags pause fra søknaden før du korrekturleser
  • Be om tilbakemeldinger fra noen du kjenner før du sender søknaden

Sørg for at CV-en din er så god den kan bli og spiss den inn mot selskapet du skal søke hos.

Her er en CV-guide som tar deg gjennom hele prosessen: http://www.veientil.no/cv-guide/

Lykke til!

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...