Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg studerer på universitetet, men har lyst å skaffe meg sommerjobb i Bergen.  Det er kanskje enklere sagt enn gjort, men jeg vil gjerne prøve.  Har derimot ikke så mye erfaring med åpne søknader. 

Bør man holde seg til den gamle "Mitt ønske med dette brevet er å presentere meg som en mulig medarbeider hos xxxx" , eller skrive noe annet? Noen tips? 

Anonymkode: f7805...00b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

Jeg vil anbefale å styre unna generiske formuleringer i så høy grad som mulig. Slike formuleringer leses bare som "blablablabla" av mottakeren. Tro meg, jeg har mottatt tusenvis av søknader. 

Når du skal skrive en søknad er det viktig å fange interessen til leseren med en gang, slik at de ikke avfeier søknaden som nok en intetsigende søknad. 

Når du skal skrive åpne søknader er dette desto viktigere, da mottakeren i utgangspunktet ikke er opptatt av å lete etter kandidater til sommeren akkurat når vedkommende mottar søknaden.

Et annen ting å tenke på når du skal skrive en åpen søknad er å tydelig få frem hvorfor du har lyst å jobbe hos akkurat det selskapet du søker hos. Vær spesifikk når du legger frem hvorfor du vil jobbe i akkurat det selskapet, hvilken stilling du er mest interessert i, og hvorfor. Videre bør du utdype fordelene de vil få ved å ansette deg.

En annen ting som skiller åpne søknader fra andre søknader er at du bør avslutte søknaden med å fortelle når du vil ta kontakt for å følge opp søknaden.

Her er noen generelle tips til søknadsskriving:

Målet med en CV og søknad er å få mottakeren til å ville innkalle deg til et intervju eller møte.
Leseren skal skjønne at det er akkurat denne jobben du vil ha og oppleve at du selv har tro på at du passer til stillingen.

Disse tre store spørsmålene skal besvares i løpet av søknaden
  1. Er du kvalifisert?
  2. Er du motivert?
  3. Passer du inn?

Innleding
  • Prøv å åpne med en hook som gjør inntrykk
  • Du har kort tid til å fange interessen