AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #1 Skrevet 1. februar 2018 Hei😊Har en gutt som begynte på skolen nå i høst, men han sliter veldig sosialt når det blir mange å forholde seg til. Det går veldig greit om de bare er 2. Virker ikke som han skjønner når noen sier nei eller at han må slutte... Det ender jo med at ingen vil være sammen med han🙁 Vi føler vi har prøvd alt, med "rollespill", fridtidsaktiviteter og veiledning i lek for å lære han, men han sliter.... Om han ikke helt skjønner feks reglene i fotball, gjør han det han tror og de andre det som er rett....da ender det med at han hyler, gråter og kan bli på kanten til aggresiv.... Vet ikke helt hva det er som gjør det, men ser ofte at han blir ertet og "utestengt" uten at han har gjort noe som helst forut! Noen som har råd/erfaring og vil dele? Er redd for at han skal bli utstøtt og mobbet til slutt😢 Anonymkode: 4afdb...9ea
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #3 Skrevet 1. februar 2018 Be om en prat med sosiallærer på skolen. Noen barn trenger ekstra støtte for å forstå spilleregler i den sosiale leken. Stå på for å få hjelp nå, så kan vanskelige situasjoner unngås senere. Anonymkode: c7a7c...061
Hårstrikk79 Skrevet 1. februar 2018 #4 Skrevet 1. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Asberger? Anonymkode: 8d960...2df Det kom diagnosen ja.. 8
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #5 Skrevet 1. februar 2018 Bruk visuell stimuli for å lære sosiale regler. / Få barnet til å gjenta regler når bilder blir vist. Ta bilder av en gitt situasjon dere vil lære barnet, ( gå sammen på fotballbanen, ta bilder av relevante ting der du ønsker læring ) la bildene danne grunnlag for en bok du lærer sammen med barnet ditt ( skriv historie, gjerne sammen med barnet ) se gjennom bilder og snakk om situasjonen. Lær om egen følelser, hvordan takle følelser, og hva vi kan gjøre annerledes. Bruk bøker og bilder til dette også, kan også være bamser/ figurer som blir brukt til rollespill. Finn ut hvorfor barnet sliter sosialt. La bøkene du velger å lage ligge godt synlig for barnet, b,la gjerne gjennom bilder før trening. ( Dersom det var målet den dagen ) Anonymkode: 9d1c2...c12 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #6 Skrevet 1. februar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Bruk visuell stimuli for å lære sosiale regler. / Få barnet til å gjenta regler når bilder blir vist. Ta bilder av en gitt situasjon dere vil lære barnet, ( gå sammen på fotballbanen, ta bilder av relevante ting der du ønsker læring ) la bildene danne grunnlag for en bok du lærer sammen med barnet ditt ( skriv historie, gjerne sammen med barnet ) se gjennom bilder og snakk om situasjonen. Lær om egen følelser, hvordan takle følelser, og hva vi kan gjøre annerledes. Bruk bøker og bilder til dette også, kan også være bamser/ figurer som blir brukt til rollespill. Finn ut hvorfor barnet sliter sosialt. La bøkene du velger å lage ligge godt synlig for barnet, b,la gjerne gjennom bilder før trening. ( Dersom det var målet den dagen ) Anonymkode: 9d1c2...c12 De trenger ofte en "synlig oppskrift" for å lære, det blir litt "drahjelp" få også barnet til og gjenta høyt. Anonymkode: 9d1c2...c12
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #7 Skrevet 1. februar 2018 Takk for kjempe gode tips❤️ Det jeg er mest bekymret for er det sosiale og leken med andre. Virker ikke som han forstår at vi ikke kan slå, dytte i køa, pirke på andre. Han blir slitsom for han gir seg heller ikke når de sier ifra. Blir også kjempe urolig når vi skal sitte på feks foreldre/elevsamtale.Forklarer før vi skal dit om hva som kommer til og skje og hva som kommer til å bli snakket om. Forklarer også at han må sitte i ro og snakke/ høre på hva læreren har å si, men det ender opp med at han springer på rundt, krabber under bordet og bare blir tøysete🙁 Anonymkode: 4afdb...9ea
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #8 Skrevet 1. februar 2018 Hvis det går fint når de er færre og gjerne to, så sats på det. Dropp heller fotballen om det ikke fungerer så bra. Inviter de han liker hjem. En av gangen. Bygg videre på det han mestrer. Informer mest mulig på skolen. Lærer, miljøterapeut, helsesøster og sfo. Best å ligge i forkant. Da kan de lettere hjelpe han. Anonymkode: 0c931...890 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #9 Skrevet 1. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Takk for kjempe gode tips❤️ Det jeg er mest bekymret for er det sosiale og leken med andre. Virker ikke som han forstår at vi ikke kan slå, dytte i køa, pirke på andre. Han blir slitsom for han gir seg heller ikke når de sier ifra. Blir også kjempe urolig når vi skal sitte på feks foreldre/elevsamtale.Forklarer før vi skal dit om hva som kommer til og skje og hva som kommer til å bli snakket om. Forklarer også at han må sitte i ro og snakke/ høre på hva læreren har å si, men det ender opp med at han springer på rundt, krabber under bordet og bare blir tøysete🙁 Anonymkode: 4afdb...9ea Sanseforstyrrelser... goggle it... ta han med til legen. Anonymkode: 9d1c2...c12
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #10 Skrevet 2. februar 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Be om en prat med sosiallærer på skolen. Noen barn trenger ekstra støtte for å forstå spilleregler i den sosiale leken. Stå på for å få hjelp nå, så kan vanskelige situasjoner unngås senere. Anonymkode: c7a7c...061 Og der legger vi skylden på offeret som vanlig...du har ingen rett til å dømme han og si at han mangler sosiale antenner. Hvis det er noen det er noe galt med her så er det deg og de slemme barna som trenger hjelp til å få bort antisosiale trekk. Anonymkode: b737c...c6c
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #11 Skrevet 2. februar 2018 Hadde villet tatt med barnet på utredning. Kan jo være grunner til at han sliter med sosiale koder.. Jeg tenker enten diagnose eller at han henger veldig etter de andre barna i utvikling. Anonymkode: 96cfc...a53 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #12 Skrevet 2. februar 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Be om en prat med sosiallærer på skolen. Noen barn trenger ekstra støtte for å forstå spilleregler i den sosiale leken. Stå på for å få hjelp nå, så kan vanskelige situasjoner unngås senere. Anonymkode: c7a7c...061 Og sånn btw så har jeg vært utestengt og mobbeoffer opp til voksen alder også. Men vet at det ikke er meg det er noe galt med fordi jeg kjenner min egen verdi og har alltid vært sterk og måtte tro på meg selv når alle andre ble glade av å gjøre meg vondt. Og det har vist seg at de selv lider av masse rare ting... Og det er de voksne som i dag 2018 som må ta tak i de små som blir plaget og utestengt på skolen... at folk aldri lærer... slutt å knull og få barn når dere ikke klarer å gi de et verdig liv! Anonymkode: b737c...c6c
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #13 Skrevet 2. februar 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Bruk visuell stimuli for å lære sosiale regler. / Få barnet til å gjenta regler når bilder blir vist. Ta bilder av en gitt situasjon dere vil lære barnet, ( gå sammen på fotballbanen, ta bilder av relevante ting der du ønsker læring ) la bildene danne grunnlag for en bok du lærer sammen med barnet ditt ( skriv historie, gjerne sammen med barnet ) se gjennom bilder og snakk om situasjonen. Lær om egen følelser, hvordan takle følelser, og hva vi kan gjøre annerledes. Bruk bøker og bilder til dette også, kan også være bamser/ figurer som blir brukt til rollespill. Finn ut hvorfor barnet sliter sosialt. La bøkene du velger å lage ligge godt synlig for barnet, b,la gjerne gjennom bilder før trening. ( Dersom det var målet den dagen ) Anonymkode: 9d1c2...c12 Det er de slemme barna som trenger hjelp, spør om hvordan de har det hjemme siden de har et stort behov for å plage andre! Ikke gjør problemet vondt verre og si at barnet sliter og er taper som du og mange andre mener. Håper du ikke har barn selv og plis ikke få det! de fleste er ubrukelige som foreldre fordi de ikke eier empati eller vet åssen de skal gi barnet tilstrekkelig med kjærlighet og selvtillit til å mestre livet. De bruker barna som en dunk for egen usikkerhet og svakhet. Og dessuten så har jeg erfart en ting, og det er at de barna som oftest er slemme og plagånder har adhd og det som er, fordi de ikke har lært å takle det enda og viser det på uheldig måter. De må få en diagnose først for så å få terapi og hjelp til å endre atferd. Anonymkode: b737c...c6c
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #14 Skrevet 2. februar 2018 (endret) På 2.2.2018 den 1.40, AnonymBruker skrev: Og sånn btw så har jeg vært utestengt og mobbeoffer opp til voksen alder også. Men vet at det ikke er meg det er noe galt med fordi jeg kjenner min egen verdi og har alltid vært sterk og måtte tro på meg selv når alle andre ble glade av å gjøre meg vondt. Og det har vist seg at de selv lider av masse rare ting... Og det er de voksne som i dag 2018 som må ta tak i de små som blir plaget og utestengt på skolen... at folk aldri lærer... slutt å knull og få barn når dere ikke klarer å gi de et verdig liv! Anonymkode: b737c...c6c På 2.2.2018 den 1.37, AnonymBruker skrev: Og der legger vi skylden på offeret som vanlig...du har ingen rett til å dømme han og si at han mangler sosiale antenner. Hvis det er noen det er noe galt med her så er det deg og de slemme barna som trenger hjelp til å få bort antisosiale trekk. Anonymkode: b737c...c6c På 2.2.2018 den 1.46, AnonymBruker skrev: Det er de slemme barna som trenger hjelp, spør om hvordan de har det hjemme siden de har et stort behov for å plage andre! Ikke gjør problemet vondt verre og si at barnet sliter og er taper som du og mange andre mener. Håper du ikke har barn selv og plis ikke få det! de fleste er ubrukelige som foreldre fordi de ikke eier empati eller vet åssen de skal gi barnet tilstrekkelig med kjærlighet og selvtillit til å mestre livet. De bruker barna som en dunk for egen usikkerhet og svakhet. Og dessuten så har jeg erfart en ting, og det er at de barna som oftest er slemme og plagånder har adhd og det som er, fordi de ikke har lært å takle det enda og viser det på uheldig måter. De må få en diagnose først for så å få terapi og hjelp til å endre atferd. Anonymkode: b737c...c6c Hva i alle dager er dette for noe spydige svar?? Kan ikke akkurat si at du er så mye bedre selv enn dine mobbeofre, når du slenger ut så mye dritt til ts. Du går jo samme veien selv, så hvor er den såkalte verdien din som du kjenner til? Anonymkode: eec31...fa7 Endret 3. februar 2018 av Raven Emerald 11
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #15 Skrevet 2. februar 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er de slemme barna som trenger hjelp, spør om hvordan de har det hjemme siden de har et stort behov for å plage andre! Ikke gjør problemet vondt verre og si at barnet sliter og er taper som du og mange andre mener. Håper du ikke har barn selv og plis ikke få det! de fleste er ubrukelige som foreldre fordi de ikke eier empati eller vet åssen de skal gi barnet tilstrekkelig med kjærlighet og selvtillit til å mestre livet. De bruker barna som en dunk for egen usikkerhet og svakhet. Og dessuten så har jeg erfart en ting, og det er at de barna som oftest er slemme og plagånder har adhd og det som er, fordi de ikke har lært å takle det enda og viser det på uheldig måter. De må få en diagnose først for så å få terapi og hjelp til å endre atferd. Anonymkode: b737c...c6c Jeg har en sønn med høytfugerene autisme, han klarer seg veldig bra. Jeg begynte med sosiale historier da han var veldig liten. Har også høyere utdannelse innen retning barn, jobbet som leder i mange år. Hvis et barn sliter sosialt og faller utenom lek ( pluss andre ting som hi skisserer ) ville jeg fått barnet utredet. ( Via fastlege ) i mellomtiden ville jeg faktisk begynt med sosiale historier, mange barn lærer visuelt, muntlige beskjeder blir ikke registrert på samme måte, Forstår ikke hva du prater om, hvis jeg var deg ville jeg lagt dataen vekk og tatt en tur på biblioteket noen mnd fremover, finnes mye bra faglittertur der du kan lese deg opp. Anonymkode: 9d1c2...c12 6
Mousj Skrevet 2. februar 2018 #16 Skrevet 2. februar 2018 Norske barn er kanskje bare fem år når de begynner på skolen, og det som skulle være en videreføring av barnehage har blitt en læringsarena der det stilles krav til både konsentrasjon, oppmerksomhet og disiplin, som enkelte ikke er moden for før det går både to og tre år, mens andre sitter som tente lys fra dag en. Når det bare er enkelte situasjoner som er vanskelige for ham å håndtere, mens det går fint med færre barn, så ville jeg tenke at det handler om modenhet og ikke all verdens diagnoser. Hva sier læreren hans? Ofte så tilrettelegger en skoleaktivitetene slik at en skal unngå at eleven føler manglende mestring igjen og igjen, mens man forsterker det som gir godt samspill og utvikliing. Hvis klassegruppen er veldig stor, så kan det være temmelig overveldende for en som ikke er helt klar for det. Så må en bare fortsette å jobbe med empati og fokus. Som noen skriver her oppe er situasjonskort en fin måte å jobbe med å lære om samspill, men det trengs ikke gjøres så omfattende. Spør læreren om de har slike som dere kan få låne hjem, og hvordan dere skal bruke dem, så har man små samtaler på forhånd om situasjoner som ligner dem som dere ser at eleven strever med. 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #17 Skrevet 2. februar 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Asberger? Anonymkode: 8d960...2df - ADHD? - Autisme? Anonymkode: 94f1e...171
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #18 Skrevet 2. februar 2018 3 minutter siden, Mousj skrev: Norske barn er kanskje bare fem år når de begynner på skolen, og det som skulle være en videreføring av barnehage har blitt en læringsarena der det stilles krav til både konsentrasjon, oppmerksomhet og disiplin, som enkelte ikke er moden for før det går både to og tre år, mens andre sitter som tente lys fra dag en. Når det bare er enkelte situasjoner som er vanskelige for ham å håndtere, mens det går fint med færre barn, så ville jeg tenke at det handler om modenhet og ikke all verdens diagnoser. Hva sier læreren hans? Ofte så tilrettelegger en skoleaktivitetene slik at en skal unngå at eleven føler manglende mestring igjen og igjen, mens man forsterker det som gir godt samspill og utvikliing. Hvis klassegruppen er veldig stor, så kan det være temmelig overveldende for en som ikke er helt klar for det. Så må en bare fortsette å jobbe med empati og fokus. Som noen skriver her oppe er situasjonskort en fin måte å jobbe med å lære om samspill, men det trengs ikke gjøres så omfattende. Spør læreren om de har slike som dere kan få låne hjem, og hvordan dere skal bruke dem, så har man små samtaler på forhånd om situasjoner som ligner dem som dere ser at eleven strever med. Hey, han springer, krabber under bordet, forstår ikke sosialt samspill og han slår. Det er på høy tid og få han utredet. Slike holdninger du kommer med har jeg hørt 1001 og en gang tidligere, hadde jeg ikke tatt tak i det selv hadde jeg hatt en ungdom som ikke mestret livet, hvis et barn sliter så få hjelp på alle områder, også utredning. Anonymkode: 9d1c2...c12
Gjest GoldenLioness Skrevet 2. februar 2018 #19 Skrevet 2. februar 2018 Å spekulerer i diagnoser kan være misledende, men samtidig så er det jo tydelig at ungen sliter med å tilpasse seg og forstå sosiale koder. Om han alltid er urolig og rastløs så KAN det være ADHD og om han sliter med sosiale koder så KAN det være autisme. Uansett hva det er eller ikke er så hadde jeg personlig bedt om en vurdering av PPT. De tar noen tester og observerer barnet og om de mener at det trengs tiltak så kan han f.eks bli tildelt en spesialpedagog som kan hjelpe og veilede han om hvordan han skal oppføre seg, samspill og andre ting han trenger hjelp til for å passe bedre inn og få det bedre på skolen og med venner. Jeg har selv en sønn på 2 1/2 år som vi mistenker har en mild form for autisme og det ble fanget opp raskt av oss og barnehagen. Vi henvendte oss tidlig til PPT og han har en spesialpedagog som er med han 4 gange i uka for å gi han det beste utgangspunktet mht til samspill, lek og språk. Nå er han alltid blid, kosete og har ikke atferdsproblemer, ei plager, slår eller er utagerende, men siden han ikke har språk enda så er det ikke så lett med kommunikasjon med de eldre barna og da kan han med tiden falle litt ut. Vi forebygger dette ved å være tidlig ute og ta imot all hjelp vi kan få for HANS del. Planen er at han skal holdes igjen 1 år på småbarnsavdelingen. Siden dere ikke klarer dette på egenhånd og mye er utenfor deres rekkevidde på skole etc så ville jeg snakket med kontaktlæreren og samarbeidet med dem mtp å kontakte PPT bare for å være på den sikre siden. Sønnen min har iallefall vokst utrolig mye på bare 1 år pga den lille ekstra oppfølgingen da spesialpedagogen sitter med mye kunnskap om hvordan de skal gå frem for at barnet skal utvikle seg best mulig.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #20 Skrevet 2. februar 2018 Min sønn var lik på den alderen. Nå er han 13, og har fått diagnosen ADD. Hadde han fått diagnosen for noen år siden hadde den antagelig vært ADHD, men han er blitt betydelig flinkere til å regulere seg med årene. Nå klarer han å sitte i klasserommet og følge reglene på skolen, uten å forstyrre, og han klarer bedre å følge de sosiale spilleregler. Det har imidlertid vært en kamp å få både hjelp og diagnose. Jeg følte at min oppdragelse ble satt spørsmål ved, og samarbeide med skolen har tidvis vært vanskelig. Vi fikk avslag på utredning ved BUP to ganger før vi endelig fikk ham utredet, fordi skolen skrev i sitt vedlegg at han viste så fin bedring. Det er stor pågang for å få hjelp, så det var tilstrekkelig til at vi ble valgt bort av dem som søkte. Joda, bedring har det vært år for år, men utfordringer har likevel hele tiden vært betydelige. Ordlyden i vedleggene som legges ved søknad til BUP er så utrolig viktig, så veldig synd at skolen ikke var klokere enn at de formulerte seg slik at det tok år før han fikk hjelp. Dessuten ble min sønn mobbet. Barn som skiller seg ut blir gjerne det. Det har vært en kamp, men jeg råder deg til å stå på. Få ham utredet, for kun en diagnose gir rett til hjelp og rettledning. Som foreldre kan man få kurs, og barna får tilrettelegging, forståelse og rettledning. Selv om din og min sønn er lik er ikke det sikkert at diagnosen er lik. Det er mange underdiagnoser under paraply ADD og ADHD. Det kan også være annet. Det viktigste er at du står på for din sønn, og hjelper ham til å få hjelp. Det koster et barn dyrt å skille seg ut. Vi måtte faktisk flytte for å gi ham en ny sjanse. Selv om han ble mer moden og flinkere til å fungere sosialt, så var han på første skole stemplet av de andre barna, og han ble mobbet og utestengt. Samarbeidet med skolen, som ble bedre etterhvert, fikk ikke slutt på det. På ny skole har han fått venner, og han trives. Han får også den ekstrahjelp han har rett på, og vi kan nå endelig puste litt ut og tro på at ting ordner seg. Gutten har det nå bra, og det har vært verdt alle tårer, all kamp, og at vi måtte flytte. Lykke til! Disse barna modnes også, om enn litt senere, så det er håp. Ikke gi opp! Anonymkode: 6a3b0...56e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå