Gå til innhold

pepsi max

Heidipia:)

Anbefalte innlegg

jeg er helt og holdent avhengig av pepsi max. Drikker ca 1,5L for dag. Er det sant at en ikke legger på seg i det hele tatt av denne brusen??eller legger en på seg alikavell fordi om den ikke inneholder sukker og sån?

hadde vert fint om noen som virkelig har peiling på dette kunne svart meg på dette spm:)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kalorier er ikke det eneste du trenger bekymre deg over, all brus etser ned tennene dine. 1,5 liter om dagen? Det er vanvittig mye. Jeg hadde ikke drukket det hadde jeg vært deg, jeg vil helst beholde mine egne tenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo ikke lite i løpet av en dag da...

Har hørt at søtstoffene i lightbrus er akkurat like usunn som sukker.. Dessuten leste jeg at forskning viste at de som drakk lightbrus (å var på slankern) ikke gikk ned noe mer enn dem som drakk vanlig brus...dessverre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søtstoffet i brusen lurer kroppen til å tro at den har fått sukker. Når kroppen skjønner at den ikke fikk det den trodde blir man bare mer søthungrig. Man går da etter sukkerinnholdige drikker eller mat. Så istedet for å drikke lightbrus og ha i seg mer i etterkant, bør man heller ta et glass "ordentlig" brus og stilne sukkernøden en gang for alle (i enhver situasjon selvsagt).

Dette har jeg fra næringseksperter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies nok litt forskjellig. Jeg har lest at, som det står over her, at du ikke legger på deg av brusen i og for seg, men av søtbehovet den skaper. MEN det er visstnok veldig individuelt hvordan søtbehovet blir etter inntak av kalorifri brus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også hørt at søtstoffet "lurer" kroppen, men med sunn fornuft kan jeg ikke skjønne hvordan dette kan foregå? Sukker utløser jo insulin, som bryter ned sukkeret til enklere karbohydrater som kroppen kan nyttegjøre seg, mens dette aldri vil skje med kunstig søtstoff, fordi den kjemiske sammensetningen er en helt annen.

Eventuelt kan jeg forstå det på et psykisk plan, siden søtsmaken kanskje får oss til å forvente energikick.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får en sultfølelse av å drikke lightbrus, men jeg tviler veldig sterkt på at det er mulig å legge på seg av å drikke light brus. Da min anoreksi var på det værste og jeg var veldig tynn, drakk jeg litervis av pepsi max.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Kalorier er ikke det eneste du trenger bekymre deg over' date= all brus etser ned tennene dine. 1,5 liter om dagen? Det er vanvittig mye. Jeg hadde ikke drukket det hadde jeg vært deg, jeg vil helst beholde mine egne tenner.

har aldri hatt et eneste hull og tannlegen skryter alltid av hvor fine tennene mine er. så lenge en passer på og pusse bra og ofte så går det nok bra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får en sultfølelse av å drikke lightbrus, men jeg tviler veldig sterkt på at det er mulig å legge på seg av å drikke light brus. Da min anoreksi var på det værste og jeg var veldig tynn, drakk jeg litervis av pepsi max.

Ikke at jeg heller skal gå foran som noe "godt" eksempel, men jeg har hatt anorexi hele mitt voksne liv, og er fortsatt meget undervektig. Har alle disse årene i likhet med deg Fisken, drukket meeeengder med Pepsi Max o.l. Har også et enormt forbruk av suketter og sukkerfri tyggis, men altså: er fortsatt like undervektig og i likhet med Gjest over her, så får også jeg bare skryt av tennene mine når jeg er hos tannlegen :) Dog er jeg nøye med tannhygienen, og har alltid vært det.

Jeg har hele kaloritabellen i hodet, jeg teller hver eneste smule, tyggis, lacryl osv. jeg putter i meg. Og det eneste jeg i mitt anorektiske hode føler "trygt" å drikke av kalde drikker er Pepsi Max.

Men som sagt, jeg lider av en sykdom og skal ikke på noen måte forsøke å overbevise et friskt og sunt menneske om at det er OK med lightbrus i litersvis, asså!

"Alt med måte" er vel det beste, tenker jeg...for de som klarer å holde seg til det :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle som får økt sultfølelse av sukkerfri brus, selv har jeg aldri hatt noen problemer med det. Men dersom en merker at en bli mer sulten av å drikke sukkerfri brus, kan det være en fordel å unnga det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest synseren

Drikker omtrent like mye pepsi max som deg trådstarter. Kan bekrefte det dere sier om at du får støre søtbehov av ligth brus. Det har iallefall jeg fått.

Er mer bekymra for e stoffene i brusen om det kan være sundt i så store mengder. Derfor prøver jeg å trappe ned drikkingen. Men det er vanskelig fordi en blir "hekta" på smaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke at jeg heller skal gå foran som noe "godt" eksempel, men jeg har hatt anorexi hele mitt voksne liv, og er fortsatt meget undervektig. Har alle disse årene i likhet med deg Fisken, drukket meeeengder med Pepsi Max o.l. Har også et enormt forbruk av suketter og sukkerfri tyggis, men altså: er fortsatt like undervektig og i likhet med Gjest over her, så får også jeg bare skryt av tennene mine når jeg er hos tannlegen :) Dog er jeg nøye med tannhygienen, og har alltid vært det.

Jeg har hele kaloritabellen i hodet, jeg teller hver eneste smule, tyggis, lacryl osv. jeg putter i meg. Og det eneste jeg i mitt anorektiske hode føler "trygt" å drikke av kalde drikker er Pepsi Max.

Men som sagt, jeg lider av en sykdom og skal ikke på noen måte forsøke å overbevise et friskt og sunt menneske om at det er OK med lightbrus i litersvis, asså!

"Alt med måte" er vel det beste, tenker jeg...for de som klarer å holde seg til det :Nikke:

Akkurat det samme her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før drakk jeg Cola, og var feit. Er fortsatt feit, men gikk ned en del i vekt da jeg gikk over til Cola Light.

Jeg er avhengig av Cola Light dessverre, drikker ikke 1,5l hver dag - men i helgene drikker fint min samboer og jeg en 4pack med det i løpet av lørdag og søndag.

Vet at det ikke er bra med for mye av dette, men jeg merker ikke at jeg får mer søthunger av dette. Har hørt det jeg også at noen får det, men jeg blir ikke mer "snoklete" av det. For meg så er Cola Light det beste jeg får - bedre enn alt godteri. hehe..

Forøvrig så kan jeg nevne at jeg har også en spiseforstyrrelse, men har ikke lagt på meg av Cola Light iallfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jente, 34

Jeg drikker også minst 1,5 l. pepsi max hver eneste dag (frokost, lunch, middag og kveld til alle måltider). Det er ikke sukker eller kalorier i denne brusen. Men noen mennesker får sikkert mer lyst på søtsaker på grunn av de kunstige søtstoffene? Ieek vet jeg, selv har jeg et svært så sunt kosthold.

Jeg har holdt på med dette i mange år og trives med det. Jeg bruker alltid et sugerør for da skades ikke emaljen på tennene helt foran.

Tannlegen har sagt at jeg har fine tenner uten tegn til syreskader. Hun sa også at det er pga. bruken av sugerør.

Det er merkelig at ikke alle skolekantiner og studentkafeteteriaer i Norge har sugerør ved kassene- det hadde jo vært det mest naturlige!

Da jeg studerte i USA og England var det alltsi massevis av sugerør overalt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

at man får økt matlyst eller sultfølelse kan nok hende, men om man allikevel har faste måltider og er bevisst på hva man spiser er jo ikke det noe problem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin

Drit nå en lang i det man eventuelt legger på seg eller ikke legger på seg, det kan man alltids trene bort.

Totalt ødelagte tenner kan man ikke fikse.

anbefaler deg på det sterkeste å trappe ned gradvis, og heller ty til vann når du kjenner du må drikke noe. Og tygg heller sukkerfri tyggi om du kjenner sug etter noe med smak.

1,5l brus til dagen=ingen tenner snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drit nå en lang i det  man eventuelt legger på seg eller ikke legger på seg, det kan man alltids trene bort.

Totalt ødelagte tenner kan man ikke fikse.

anbefaler deg på det sterkeste å trappe ned gradvis, og heller ty til vann når du kjenner du må drikke noe. Og tygg heller sukkerfri tyggi om du kjenner sug etter noe med smak.

1,5l brus til dagen=ingen tenner snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...