AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #1 Skrevet 1. februar 2018 Hei Sitter og tenker og vurderer sommerferien. Vi vet hvor vi vil. Vi er da meg mor og datter som i sommer er 8 år. Vi bor i Finnmark og barnet er redd for å fly. Vårt mål er Paris, via minst København. Alternativer jeg kommer på er: - Kjøre egen bil - Leie en bil - Interrail Bilen min er over 10 år gammel. Den ble nylig eu-godkjent og er i relativt grei stand. Vi er begge to glad i kjøre så det er ingen hindring. Samtidig så stoler jeg ikke helt på min egen bil, og jeg omtrent venter på at det skal skje noe med den. En leiebli skal jo sånn sett være i veldig grei stand. Prisen på en leiebil i en måned ligger på omtrnet kr 15k + bensin. Interrail koster litt forskjell, alt etter hvilken klasse man velger. for 1 kl koster det for 15 dager kr 4210 (barn er da inkludert på min voksenbillett). For 22 dager på en måned koster det kr 4930. Dette er jo mye billigere enn leiebil. Med bil har vi mer frihet, kan pakke med oss telt og en del annet som kan være kjekt å ha med på tur. På interrail bør vi begrense oss litt med pakkingen. Men på toget har vi en annen frihet. Vi må uansett kjøre noen timer for å komme til et tog. Ser at samlet reisetid er omtrent den samme med tog vs bil. Hva mener dere? Fordeler ulemper? Anonymkode: 12352...f91 1
Gjest Overrasket Skrevet 2. februar 2018 #2 Skrevet 2. februar 2018 Europeiske togpass er ikke bare lett. Billetten kan ha mange restriksjoner (togavganger som ikke er inkludert i billetten) og det kan ende opp med å bli uforholdsmessig dyrt. Jeg lurer også på om det stemmer at du kommer til å ta en togtur hver i 15 eller 22 dager? Jeg vil tippe at du nok bare "trenger" å ha 8-10 dager med faktisk reise for å komme dere til Paris. Reisedagene må ikke være rett etter hverandre innenfor en måned (dersom vi snakker om det mest vanlige togpass-produktet). Det jeg heller ville gjort, ville vært å planlagt hver reisestrekning, og søkt opp pris hos den aktuelle togtilbyderen på hver strekning, og lagt sammen totalen. Slik er du også fri til å dekke kortere strekninger med buss, som kan spare litt penger og også legge til fleksibilitet i reiseplanene. Jeg tipper at de aktuelle togselskapene for deg er nsb.no, sj.se, bahn.de/en, ns.nl/en (Nederland), og SNCF.com/en (Frankrike). For busser i Europa kan du starte med å søke opp aktuelle strekninger på flixbus.com. Jeg er ikke spesielt glad i buss, men for reise på ca 2 timer eller mindre kan det ha noe for seg.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #4 Skrevet 2. februar 2018 Interrail pass er veldig greit, da er dere frie til å sitte og se ut på toget osv. Men man må ofte reservere seter på togene i Europa, og betale ekstra for billetten. Så totalt sett ble det dyrere enn selve interrailpasset da vi reiste. Dere må jo da i tillegg enten komme dere gjennom Norge med buss/tog til Danmark for å begynne å bruke interrailbillettend er, eller evt. dra over til Sverige og begynne turen der i fra. Da kan dere bruke interrail billetten tror jeg, og slipper å betale for reisen gjennom Norge på samme måte. Men dere er jo selvsagt litt friere med leiebil, og kan campe, som du sier. Anonymkode: 203ea...5e5
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #5 Skrevet 2. februar 2018 Takk for svarene deres. At det er noen tog som må reserveres og betale litt ekstra for har jeg lagt merke til. Har sånn smått satt opp en togplan. Godt tips å sjekke prisen med de aktuelle toglinjene. Å reise direkte til paris er ikke aktuelt, vi vil gjerne stoppe steder på veien og at man ikke må bruke billetten 15/22 dager etter hverandre er en god ting. Vi har totalt en måned hvor vi kan være på reise, vil tro at det som kan bli dyrt er overnatting. Det er også noe som må tas med i beregningen. Det vi tenkte var å evt starte reisen nord i Sverige. Det er kortere å reise dit framfor å dra fra Bodø (hvor den norske togbanen starter i nord). Paris vet vi er et mål, men andre steder kan også legges til. Det jeg ser på som mest 'stress' med tog, er jo at det er mer begrenset hva vi kan pakke med oss. Vi må jo bære baggasjen, går fra tog til tog. I bil blir vi mer private, må ikke dele plassen med mange. Vanskelig valg, må sjekke mer opp. Er det noe jeg ikke har tenkt på? Anonymkode: 12352...f91
Gjest Overrasket Skrevet 2. februar 2018 #6 Skrevet 2. februar 2018 (endret) 2 hours ago, AnonymBruker said: Takk for svarene deres. At det er noen tog som må reserveres og betale litt ekstra for har jeg lagt merke til. Har sånn smått satt opp en togplan. Godt tips å sjekke prisen med de aktuelle toglinjene. Å reise direkte til paris er ikke aktuelt, vi vil gjerne stoppe steder på veien og at man ikke må bruke billetten 15/22 dager etter hverandre er en god ting. Vi har totalt en måned hvor vi kan være på reise, vil tro at det som kan bli dyrt er overnatting. Det er også noe som må tas med i beregningen. Det vi tenkte var å evt starte reisen nord i Sverige. Det er kortere å reise dit framfor å dra fra Bodø (hvor den norske togbanen starter i nord). Paris vet vi er et mål, men andre steder kan også legges til. Det jeg ser på som mest 'stress' med tog, er jo at det er mer begrenset hva vi kan pakke med oss. Vi må jo bære baggasjen, går fra tog til tog. I bil blir vi mer private, må ikke dele plassen med mange. Vanskelig valg, må sjekke mer opp. Er det noe jeg ikke har tenkt på? Anonymkode: 12352...f91 Nå er jeg stor togreisetilhenger, så jeg er ikke helt nøytral i diskusjonen. For å ta det første først, så klart vil dere stoppe underveis, det sier seg selv. Men hvorfor betale for å kunne reise 15 strekninger, dersom dere ser at dere egentlig bare vil utføre 10 reiser på den måneden? Å legge opp til 15 reiser eller flere på en måned slår meg som det motsatt av å stoppe langs veiens og ta livet med ro. Men, først og fremst mener jeg altså at togpass er dyrt OG dårlig, noe jeg ikke liker. Jeg tok flere lange togreiser i Europa i fjor. Ta f.eks. en av dem, som gikk i tre land og 6 strekninger. Reise med togpass hadde kostet meg ca 400 euro. Den faktiske totalprisen etter at jeg bestilte hver strekning separat med det aktuelle togselskapet kom på 175 euro. Altså mer enn halv pris ved å kjøpe hver strekning direkte! Det jeg tror er en fordel for barn med tog (mine foreldre tok meg aldri med på togtur, det var bare endeløse bilferier med enda mer endeløse veier), er at dere som familie kan tilbringe enda mer kvalitetstid sammen. Dere kan sitte på toget og snakke, drømme, leke og kose dere sammen og lage mange gode minner. På bilferie har jeg inntrykk av at barnet (slik jeg husker det) overlates til seg selv under hver strekning, fordi foreldrene må kjøre, lese kart og drive med sitt. Når det kommer til bagasje er nok bil mest praktisk. Men hver reisemåte har sine unike styrker. Med tog kommer man rett frem til sentrum av neste stoppested. Ingen enveiskjørte gater, ingen parkeringsproblemer, ingen omkjøringer, ikke bortkastet tid med å rote rundt sent på kvelden. Så jeg slår et slag for tog! Endret 2. februar 2018 av Overrasket
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #7 Skrevet 2. februar 2018 Jeg har ikke reist direkte på interrail. Men reiste med tog fra Roma til Paris med 2 barn, yngste var 7 år. Og vi hadde en helt fantastisk ferie. Vi kjøpte togbilletter på de forskjellige strekningene. Ikke noe interrail billett. Det ble billigere. Så sjekk ut det. Og jo før du kjøper, jo billigere blir det. I sommerferien kan de og bli utsolgt, så lønner seg å kjøpe billett noen dager før. Jeg planla ruten med hotell og fly i god tid i forveien. Tog tok vi underveis. Kjøpte togbilletter bare noen dager før. I Paris så er det billigere å bo ved Euro disney enn i sentrum, og toget tar bare 30 min til sentrum. Vi bor alltid der, da vi er mer i Disneyland enn i sentrum. Og de fleste hotell, selv om de ikke er disney hotell, har gratis buss fra hotellet og til parken, der ligger togstasjonen og. Jeg er veldig glad i å ta tog, vi kan spille spill, skravle og kose oss. Vi hadde kun med oss en stor trille koffert til alle sammen, det gikk veldig bra. Kjøpte en ekstra koffert på siste stoppet vårt som var Paris, da vi shoppet en del der. Men da skulle vi bare ta flyet hjem. Vi hadde alle hver vår vanlige sekk og. Anonymkode: cc1e6...40e
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2018 #8 Skrevet 3. februar 2018 Takk for tipsene deres. Nå er turen snakk om såpass langt fram i tid at togbillettene ikke er tilgjengelig enda. Men jeg har søkt opp turene og funnet en ca-pris, og det ser ut om det lønner seg med stor margin å ha tur for tur framfor interrail. Tror jeg har kommet fram til en spennende tur innom flere spennende byer. Heller veldig mot tog framfor leiebil. De prisene jeg har funnet, er også under halve prisen enn leiebil. Da uten parkering osv, men bensin medregnet. Ser at togene i Europa også er meget fine og ikke på langt nær kan sammenliknes med lokaltog NSB :D Kjenner godt til veien mellom Paris og Disneyland, vi var der i fjor også. Vil nok bo nært disneyland ja, blir nok flest dager der. Anonymkode: 12352...f91
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2018 #9 Skrevet 3. februar 2018 Jeg tenker at tog er både tryggere og hyggeligere Da kan du også få slappet av istedet for å måtte kjøre hele tiden. Vil tro det er mer spennende for barnet også. Mange av togene i Europa er veldig fine. Anonymkode: 26e3e...ec6
reiseglad Skrevet 3. februar 2018 #10 Skrevet 3. februar 2018 Det er innmari langt å kjøre fra Finnmark til feks Oslo/Kiel. Jeg ville i så fall satset på en kombinasjon mellom tog/buss og leiebil.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2018 #11 Skrevet 3. februar 2018 Tok en del tog i Frankrike i sommer. Varierende plass til bagasje. Noen steder var det knapt mulig å få med seg noe mer enn håndbagasje. På lokaltog/mindre regiontog var det som regel greiere. Veldig praktisk å slippe å kjøre leiebil o gamle franske byer. Det kan være et lite mareritt. Som regel ligger også stasjonene sentralt til slik at de er lett tilgjengelig fra hoteller. Anonymkode: 82214...fc8
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2018 #12 Skrevet 3. februar 2018 Vet ikke om det er relevant informasjon, men ville bare si at jeg har positive erfaringer med å reise med tog fra Narvik, 2 ganger til Stockholm, og en gang til København. Gjort det med barna når de var 10 mnd og 3 år, neste gang når de var 4 år og 6 år, og sist når de var 7år og 9år. Til Stockholm tok det vel ca 18 timer, å da sover vi i sovekupé. Ellers tegnet ungene, leste, gikk i kiosk, så på utsikten og ble kjent med andre barn. Veldig behagelig reisemåte Anonymkode: 047b4...b35
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2018 #13 Skrevet 3. februar 2018 Forresten reist både sommer og vinterstid Anonymkode: 047b4...b35
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #14 Skrevet 5. februar 2018 Jeg elsker interrail og har planlagt fra jeg gikk gravid at når min blir 5 (kanskje 6 før skoleatart) så skal han få bli med på interrail 😊 Man må pakke veldig lett, og så går det greit Er sååå mye å se, er gøy å sove på tog, er uventede ting som kan skje (som er gøy) og jeg elsker friheten ved å bare kunne hoppe på et tog <3 Anonymkode: d4a53...901 1
funginger Skrevet 6. februar 2018 #15 Skrevet 6. februar 2018 Sverige(vet ikke helt hva som er nærmest dere, Kiruna?)-Stockholm-København-Hamburg-Amsterdam-Paris Pass på å ha godt med lesestoff, filmer, spill, ipad osv. Forslag tilbake: Paris-Strasbourg-Berlin-Køben Paris-Torino-Amalfikysten et sted-Verona-Munchen-Berlin-Køben osv osv. Det som er fint er at dere finner fort ut om ungene liker og takler å sitte lenge på toget eller om dere må ta korte turer. Generelt så er Europa veldig lite, så det går nok fint.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #16 Skrevet 9. februar 2018 Takk for tips! Tror vi vil reise med en ryggsekk hver og en koffort med håndbaggasjestørrelse. Det tror jeg skal være tilstrekkelig. Har sett på togene, og tror Stockholm- Køben- Hamburg - Køln - Paris - Amsterdam vil bli bra. Hjemover er ikke helt bestemt enda. Da tar vi tog på morgen, også er man framme mellom kl 13-15 og har da god tid på oss. Ingen hastverk og heller ikke for mange timer på tog om gangen. Jeg gleder meg som en unge nå! Har bestilt noen hoteller, men venter enda på at togene skal legges ut, det varierer jo også fra selskap til selskap. Tror jeg har ca-priser, og lokaltakst vil lønne seg vs interrail-billetter. Anonymkode: 12352...f91
Gjest Overrasket Skrevet 9. februar 2018 #17 Skrevet 9. februar 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Takk for tips! Tror vi vil reise med en ryggsekk hver og en koffort med håndbaggasjestørrelse. Det tror jeg skal være tilstrekkelig. Har sett på togene, og tror Stockholm- Køben- Hamburg - Køln - Paris - Amsterdam vil bli bra. Hjemover er ikke helt bestemt enda. Da tar vi tog på morgen, også er man framme mellom kl 13-15 og har da god tid på oss. Ingen hastverk og heller ikke for mange timer på tog om gangen. Jeg gleder meg som en unge nå! Har bestilt noen hoteller, men venter enda på at togene skal legges ut, det varierer jo også fra selskap til selskap. Tror jeg har ca-priser, og lokaltakst vil lønne seg vs interrail-billetter. Anonymkode: 12352...f91 Dette høres ut som en flott tur!
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #18 Skrevet 13. februar 2018 På 9.2.2018 den 13.44, Overrasket skrev: Dette høres ut som en flott tur! Tusen takk for det :D Lurer på ryggsekk. Hvor mange liter bør jeg ha? Hva er egentlig nok? Vi blir jo borte i noen uker. Antar at vi nok vil kjøpe litt på veien også. Kan vi kanskje sende skittenklær hjem i posten? Det høres jo praktisk ut :D Anonymkode: 12352...f91
Pmaxqueen Skrevet 24. februar 2018 #19 Skrevet 24. februar 2018 Forslag (Tenker ikke antall dager dere tilbringer pr sted bare litt hvordan reisen eks kan gå) 1:Tog Bodø-Oslo 2: Oslo 3: Båten til Kiel 4: Tog til Berlin 5: Berlin 6: Tog til Brussel (fin by! Kort vei til Paris ) 7: Tog til Paris 8: Etter Paris kan dere eks ta toget til London. Ellers ville jeg ha leid bil i Paris og kjørt til Amsterdam. 9a: London -> tog tilbake til Amsterdam eks 9b: Noen dager i Amsterdam før dere tar toget til København. Avslutt turen med båt over til Oslo Ta evt toget hjem eller fly om du får overtalt datteren din - kanskje hun er lei tog? Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå