Gå til innhold

Hvordan bor dere? By/bygd, leilighet/hus...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bor dere i leilighet, rekkehus, enebolig eller gård? Og i by, tettsted eller bygd? Og ikke minst - hvorfor har dere valgt det sånn? Hadde vært spennende å høre hvordan ulike familier bor og hva de prioriterer! 

Selv er vi to voksne og to barn, som snart flytter fra 130 kvm rekkehus til 120 kvm leilighet ved sjøen. Nydelige omgivelser og nærheten til sjøen teller mer enn de ekstra kvadratmeterne. Syns også det er deilig med leilighet, der alt er på ett plan og familien kan være sammen. 

Anonymkode: b83a6...17e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi bor i enebolig 5 min. fra bysentrum. Vi er tre voksne, et barn og av og til et voksent barn.

Anonymkode: 411eb...27a

Skrevet

2 voksne med tre barn. Bor i 160 kvm+75 kvm  enebolig ved sjøen. 3 mål tomt og leier ut 75 kvadratmeter ny leilighet i kjeller. God utleieinntekt, hjelper på lånet;) 

Anonymkode: 11123...28f

Skrevet

Bor på et lite tettsted utenfor en middel stor by. Bor i et byggefelt. Enebolig med grei tomt rundt. 4 Soverom, 2 stuer, kjøkken for seg selv (Bodde i ett lite rekkehus før med åpen løsning mellom stue og kjøkken, aldri igjen!)  og vaskerom! Utsikt over et vann og skog. Skog med masse turmuligheter et steinkast fra feltet. 

2 voksne, 3 barn og en haug med dyr. 

Anonymkode: 299c3...c85

Skrevet

Bor i enebolig på gård, på bygda :) Gjorde det slik fordi mannen min hadde odel på en stor gård, og vi begge ville bo på bygda. Jeg har studert i byen i nesten 8 år, og hater bylivet av hele mitt hjerte. Kunne aldri tenkt meg å få barn i by, eller bo i by resten av livet. Tror jeg hadde hengt meg om jeg måtte det :P Har ikke noe i mot de som gjør det, men jeg er oppriktig ''bygdejente'' og føler meg kvalt i byen. Alt for masse folk, sinnsykt dårlig luft og stress/kaos (syns jeg). 

Anonymkode: 1501a...d8d

• Liker 1
Skrevet

Vi bor på 100kvm i leilighet i Oslo. Kunne tenkt oss noe litt større og kanskje over flere plan når barna blir tenåringer og trenger mer plass og privatliv, men i alderen de er nå (0-4 år) er 100 kvadrat helt perfekt. Barna er for små til å være langt unna oss eller ha behov for mange venner på besøk og for oss er det bare mindre plass å rote/rydde/vaske. Synes også det er kjekt med borettslag og lite ansvar for vedlikehold ol. Det er jo selvfølgelig koselig for de som liker og trives med det, men jeg synes ikke at vi er på et stadie av livet der det føles naturlig å prioritere mye tid på hus, hage og oppussing. 

Men vi bor nær marka og med fine lekeområder i borettslaget da. Det er viktig for oss når vi ikke har egen hage. 

Tanken er å kjøpe et rekkehus om 5-7 år. Ønsker fortsatt ikke så veldig voldsomt med plass (sammenlignet med det som er vanlig i småbyen jeg kommer fra) da det er snakk om enormt mye penger og vi uansett ikke har det største behovet for mye plass. Men kjeller/loftstue og egen hageflekk vil nok bli kjekt med tid. 

Anonymkode: 729ec...c70

• Liker 1
Skrevet

Bor i hus, i en by og stortrives 😊

Stort kjøkken, stor stue. 1 bad og 5 soverom. Akkurat passe stor tomt med bare gressplen. 5 min med bil til sentrum. Nærhet til skogen, 3 min gange så er jeg der.

Kunne ikke hatt det bedre enn her jeg bor, men det er for stort for meg så en leilighet er ett stort ønske.

Skrevet

Telt ved Sognsvann i Oslo. Litt kald på vinteren.

Anonymkode: 7aeb8...781

• Liker 3
Skrevet

Tettsted 3 mil utenfor storby, 30min inn til bysentrum. Nybygd enebolig på ca 170kvm, 2 mål tomt i skogkanten med sjøutsikt. Hvorfor her? Totalpris på bygginga ble 2,5 mill. Og så har vi én nabo innenfor 100m (og vil heller aldri få flere).

Jeg savner dog å bo i byen, så håper gubben ser det samme om noen år. 

Anonymkode: 1bc26...895

Skrevet

Enebolig i storby. Synes egentlig det er stress med alt som følger med å ha hus, men vi er en stor familie så leiligheter i passe størrelse ble enten for usentralt eller altfor dyrt. Ellers trives vi som plommen i egget. Elsker at det er masse kulturtilbud og aktiviteter for barn, kort vei til jobb, at barna tar seg rundt med kollektivtrafikk. Blir vel boende her så lenge vi har hjemmeboende barn og flytter deretter inn i leilighet i samme nabolag.

Anonymkode: 8149a...1b5

Skrevet

Vi bor per nå i enebolig på bygda. Naturen er rett bak huset med innsjø ikke langt unna. Stortrives! Synd huset trolig blir revet om noen år

Skrevet

Bor i leilighet med stor balkong i bydel Østensjø i Oslo, og kunne ikke bodd noe bedre sted! Vi har kort vei til byen med gode jobbmuligheter, masse kulturarrangementer, café- og restaurantliv og shopping ved behov. Og øyhopping om sommeren! Vi har gangavstand til Østmarka, og om vinteren starter skiløypene ca 200 m fra her vi bor. Vi har ellers alt vi trenger i gangavstand: matbutikker, apotek, noe andre shoppingmuligheter, t-bane og buss, bibliotek, svømmehall, barnehager og skoler på alle trinn tom videregående, lege og tannlege, masse forskjellig idrettstilbud, treningssenter, og sikkert mye jeg har glemt. Barna kan gå til og fra skole og trening selv, og masse venner er innen en krets på noen få minutter å gå. Og selv om det bor en del folk her, er det likevel ikke større forhold enn at man er på fornavn med butikksjefen på den lokale matbutikken, eller kan handle grønnsaker på krita på grønnsaksshappa om man glemte bankkortet hjemme. Og så er det utrolig mye hyggelige folk her da, har aldri hatt så gode naboer som her:)

Er vokst opp på bygda og snakket lenge om NÅR vi skulle flytte ut av Oslo. Så ble NÅR byttet med HVIS, og nå snakker vi egentlig ikke om det i det hele tatt. Jeg tror ikke det finnes noe sted jeg ville trivdes bedre:)

Anonymkode: 137a3...ab7

• Liker 2
Skrevet

Leilighet tett ved markagrensa i Oslo. Kort vei til natur, og kort vei til sentrum. Jeg er ganske fornøyd med det, men hvis jeg får ordnet jobbsituasjonen så jeg kan flytte ut av byen til hus med sjøutsikt og båtplass, er jeg ikke sen å be......men det må ikke bli for langt unna Oslo. Har mesteparten av familie og nettverk her.

Skrevet

Rekkehus i borettslag i en mindre by. En voksen og ett barn. Jeg orker ikke å tenke på utvendig vedlikehold, da er borettslag veldig greit. Tilfeldig at det ble slik egentlig, men ser jo at det er veldig praktisk. Har egentlig større plass enn hva vi behøver, 108 m2. Men deilig å ikke gå oppå hverandre også.

Bor nært skole og butikk og det såkalte sentrum :P

Anonymkode: 76806...30c

Skrevet

Bor i en storby i Europa. Deler hus med 3 andre voksne, så det er som en moderne, internasjonal familie! 

Skal jeg tilbake til Norge så tror jeg at jeg vil bo nær turmuligheter og sjø, men vil helst slippe å bo for stort da jeg ikke orker å bruke all fritida mi på å vaske :laugh:

Skrevet

Vi bor i en enebolig på bygda. 3 Etg. Leier ut sokkelleilighet. Vi er 4 barn og 2 voksne. Alle har vær sitt soverom og vi har ett bad i hver etasje. To stuer også. 

Vi bor i boligfelt... Ett av bygdas få. Liker det ikke. Kunne tenkt meg å bodd lengre bort i fra naboen...

Anonymkode: 75632...407

Skrevet

Langt uti skogen i huset samboer eier. Vi har naboer men ikke så mange eller så nærme at det er til bry. Vi liker ikke å kunne strekke ut armen og ta på naboverandaen.

Anonymkode: 9ae2f...56b

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bor i leilighet med stor balkong i bydel Østensjø i Oslo, og kunne ikke bodd noe bedre sted! Vi har kort vei til byen med gode jobbmuligheter, masse kulturarrangementer, café- og restaurantliv og shopping ved behov. Og øyhopping om sommeren! Vi har gangavstand til Østmarka, og om vinteren starter skiløypene ca 200 m fra her vi bor. Vi har ellers alt vi trenger i gangavstand: matbutikker, apotek, noe andre shoppingmuligheter, t-bane og buss, bibliotek, svømmehall, barnehager og skoler på alle trinn tom videregående, lege og tannlege, masse forskjellig idrettstilbud, treningssenter, og sikkert mye jeg har glemt. Barna kan gå til og fra skole og trening selv, og masse venner er innen en krets på noen få minutter å gå. Og selv om det bor en del folk her, er det likevel ikke større forhold enn at man er på fornavn med butikksjefen på den lokale matbutikken, eller kan handle grønnsaker på krita på grønnsaksshappa om man glemte bankkortet hjemme. Og så er det utrolig mye hyggelige folk her da, har aldri hatt så gode naboer som her:)

Er vokst opp på bygda og snakket lenge om NÅR vi skulle flytte ut av Oslo. Så ble NÅR byttet med HVIS, og nå snakker vi egentlig ikke om det i det hele tatt. Jeg tror ikke det finnes noe sted jeg ville trivdes bedre:)

Anonymkode: 137a3...ab7

For en bra reklame for Østensjø :nigo:

Jeg bor innenfor Ring 3 i Bydel Sagene med barn i nybygg - og holder på å KLIKKE av mangelen på plass utendørs(og forsåvidt innendørs selv om det går greiere). Det er utrolig fine turområder her, men det er jo praktisk talt kø i helgene. Litt sånn syklisten møter barnevogna som krasjer i hundelufterne :P Men jeg synes det blir bedre bare jeg kommer meg til Maridalsvannet. Jeg har ikke problemer med folk, det bare blir så fullt liksom langs Akerselva. 

Drømmeboligen min er til salgs i hjembyen min: 5 minutters sykletur fra byen, men et veldig rolig område. 200 m2 plass - utbygd rekkehus. Men - minuset der er at det er planlagt større utbygginger, og jeg har blitt allergisk mot utbyggingsområder siden jeg bor i et(pga støy). 

Anonymkode: b1afa...f6b

Skrevet

Bor i enebolig i en av landets største byer. Bor i en av bydelene som ligger nært sentrum, men det er allikevel rolig her, og vi har sjøen like ved. Stortrives og ville ikke bodd noe annet sted. Elsker alle mulighetene i byen; kulturtilbud, lett tilgang til alt fra flyplass til natur, stor variasjon av folk etc. Har bodd på mindre steder før, men det var ikke noe for oss.

Anonymkode: b22a7...9fc

Skrevet

Bor i enebolig i noe som nå har bystatus, men som var et tettsted da jeg flyttet hit.

Har alt vi trenger her, og Oslo er en halvtime unna.

Bor her fordi stebarna bodde her da jeg møtte mannen. Naturlig at jeg flyttet hit da. Flyttet da boligprisene fortsatt var "normale" her, og enebolig var nødvendig pga antall barn. Er nok bygget større leiligheter her nå, men det var det ikke da. 

Ser for meg at jeg blir boende her på ubestemt tid. Trives godt. Men mulig det blir leilighet istedenfor enebolig på sikt da, det vil tiden vise.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...