AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #1 Skrevet 1. februar 2018 Har vært litt småsyk etter jul og føler jeg ikke får gjort noe som helst! Står opp 06:30 og legger meg ca 22:00, er på skolen fra 08:00-15:30 (forelesninger). Drar hjem og lager middag, spiser og så rekker klokka som regel å bli 17:00. Føles som jeg har null energi til å sette meg ned å skrive, lese og regne.. I helgene kan jeg sove litt lengre og da får jeg jobbet effektivt hele dagen. I dag for eksempel hadde jeg en haug av ting jeg ville få unnagjort på kvelden, men hodet henger ikke med, gjør slurvefeil, må lese en setning 10 ganger og ingenting går inn. Trener 2 dager i uka, er i god form. spiser 4 sunne måltid om dagen, får nok søvn, og er bare småforkjøla.. blir gal snart. Er jeg bare lat? Noen som har tips til meg? Emnene er veldig interessante og motivasjonen er på topp, skjønner bare hvorfor jeg ikke har noe energi på kvelden lengre. Anonymkode: 10493...dcf
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #2 Skrevet 1. februar 2018 Nja. Er heldig å ha forelesninger fra 8-11 enkelte dager og da får jeg jobbet en god del. de dagene jeg har forelesninger og obligatorisk opplegg fra 8-7 får jeg ikke gjort noe når jeg kommer hjem pga jeg er dønn sliten. Er vel bare det at man blir sliten av å suge opp så mye informasjon hele tiden Har du muligheter for å droppe enkelte av forelesningene og heller drive med selvstudium? Anonymkode: eca12...81f
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #3 Skrevet 1. februar 2018 Nei, ikke egentlig. Jeg gjør mye i helger. Anonymkode: 8e6dd...1ff
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #4 Skrevet 1. februar 2018 Quote Har du muligheter for å droppe enkelte av forelesningene og heller drive med selvstudium? Ja det har jeg men jeg synes forelesningene er veldig veldig bra, fulgte alle i fjor også og har bare A og B på grunn av gode notater og nyttig informasjon - så er litt redd for å gå glipp av mye nyttig om jeg dropper det. Jeg ligger ikke etter på noe, bare føler på lite energi/er utslitt, og føles som om alle rundt meg er supermennesker som greier å ha forelesninger hele dagen, så jobbe 5 dager i uka og klatre fjell i helgene. Studiene føles mer som en hobby, så jeg koser meg veldig med det i helgene, kanskje jeg bare må godta at jeg ikke greier å holde følge med supermenneskene Takk for svaret ditt, veldig godt å få vite at det er flere enn meg som er slitne etter en lang dag fullpakket med informasjon! Anonymkode: 10493...dcf
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #5 Skrevet 1. februar 2018 7 minutter siden, AnonymBruker said: Idag for eksempel hadde jeg en haug av ting jeg ville få unnagjort på kvelden, men hodet henger ikke med, gjør slurvefeil, må lese en setning 10 ganger og ingenting går inn. Anonymkode: 10493...dcf Har du prøvd å gjøre lettere arbeid? Selv drev jeg med repetering på kveldene i stedet for å prøve å lære noe nytt. Anonymkode: 66dd5...840
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #6 Skrevet 1. februar 2018 Nja, haster det med oppgaver og lignende så må jeg jo bare. Har ofte hendt at jeg blir sittende til 4-5 om morgenen, fordi hverdagen ikke strekker til med barn og sånt. Haster det ikke med noe er jeg dårlig på å sitte på kveldene. Anonymkode: 121aa...74a
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #7 Skrevet 1. februar 2018 Jeg pleier bare jobbe om kveldene i eksamensperiodene. Har ellers vanlige arbeidsdager. Er jeg på skolen 08-16 har jeg fri resten av dagen. Er jeg på skolen 08-12 sitter jeg på skolen og leser til 16 før jeg drar hjem og lager middag. Har jeg fri, sitter jeg likevel 08-16 å leser. Det fungerer egentlig veldig bra. Men jeg har ingen ''fridager'' da. Altså hvis jeg har studiedager bruker jeg dem nettopp på studier, sover ikke til 12 for så å legge meg på sofaen Jobber med skole fra 08-16 nesten uansett. Enten det er forelesninger eller selvstudier. I eksamensperiodene sitter jeg litt lenger - det er nok ikke nødvendig men jeg stresser litt selv. Anonymkode: 7d320...e41
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #8 Skrevet 1. februar 2018 Du har da vel ikke forelesninger hver dag? Noen ganger har jeg ikke tid, andre ganger har jeg. Har forelesning tre ganger i uken, mandag fra 10:15-16, onsdag 10:15-12 og torsdag 8:15-12. På mandag er jeg altfor sliten til å studere så da bare studerer jeg på tirsdag istedenfor, med mindre jeg har innleveringer. Sover noen ganger også 1-2 timer for å få tilbake energien, før jeg starter med kveldlesingen. Jeg må ihvertfall jobbe jevnlig hver kveld slik at jeg får tid til å være ute i helgene. Anonymkode: 4c15e...229
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #9 Skrevet 1. februar 2018 TS her. Repetering på kveldene var lurt, det skal til og med jeg greie å gjøre litt av! Veldig fint å høre det er så mange som ikke så mye tid om kveldene. Quote Du har da vel ikke forelesninger hver dag? Har 4 dager i uka, den siste dagen blir brukt til prosjekt/gruppearbeid (obligatorisk, så da tar vi det like gjerne på skolen, men blir ofte fra 9-15 slik at man får sove litt lengre). Jeg er ikke så mye ute i helgene på dagtid, da studerer jeg selv, og så er det ut å være sosial på kveldstid - men som regel bare en gang i uka så søndag er som regel en hel dag med studier. Anonymkode: 10493...dcf
Nuttery Skrevet 1. februar 2018 #10 Skrevet 1. februar 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Du har da vel ikke forelesninger hver dag? Noen ganger har jeg ikke tid, andre ganger har jeg. Har forelesning tre ganger i uken, mandag fra 10:15-16, onsdag 10:15-12 og torsdag 8:15-12. På mandag er jeg altfor sliten til å studere så da bare studerer jeg på tirsdag istedenfor, med mindre jeg har innleveringer. Sover noen ganger også 1-2 timer for å få tilbake energien, før jeg starter med kveldlesingen. Jeg må ihvertfall jobbe jevnlig hver kveld slik at jeg får tid til å være ute i helgene. Anonymkode: 4c15e...229 På mitt studie er det også forelesninger hver dag, gjerne 09-15-16.
straamann Skrevet 2. februar 2018 #11 Skrevet 2. februar 2018 9 timer siden, Nuttery skrev: På mitt studie er det også forelesninger hver dag, gjerne 09-15-16. Virker som dette varierer veldig fra studie til studie. Varierer også hvor vitkig det er å få med seg alle forelesningene. Må si jeg synes det er merkelig med studier der det er forelesninger hver dag tilsvarende en arbeidsdag, og i tillegg er det forventet mye selvstudie. jeg mener studier burde vært lagt opp slik at man kan studere tilsvarende en normal arbeidsuke, og få gode karakterer. Men i praksis er det vel mange studenter som knapt bruker mer enn 15-20 timer i uka på studier. Kanskje leser de 16 timer om dagen i eksamensperioden, men årsaken er gjerne at man ikke har jobbet strukturert nok fra starten (brukt mye tid på byen etc). Men man må jo ha tid til å leve et liv utenfor studiene også, ellers vil det i seg selv kunne ødelegge motivasjon, trivsel og helse og dermed gå utover karakterene. Vanskelig balanse. Mitt inttrykk er at de færreste er "supermennesker". Men de som er det, blir veldig synlige.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #12 Skrevet 2. februar 2018 Jeg pleide bli værende på skolen og jobbe utover ettermiddag/kveld, og så spise middag når jeg kom hjem i 20-tiden. Hadde da med et lass med mat på skolen Og så pleide jeg reise til lesesalen for å jobbe i helgene. Jeg synes det er greit å skille på hjem og jobb, rent fysisk, og liker ikke ta med meg slikt hjem. På det viset vet jeg at når jeg er hjemme, så er det helt lov å bare slappe av, mens når jeg er på jobb, så jobber jeg. Anonymkode: 7f388...02c
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #13 Skrevet 2. februar 2018 Husk å sett av tid til å kose dere og ha fri også! 👍 Anonymkode: 77595...338 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #14 Skrevet 2. februar 2018 Er i praksis fra 07:30-15 4-5 dager i uka, så pleier jeg å gjøre unna litt skolearbeid noen timer en del kvelder i uka. Ønsker å få god karakter på bacheloroppgaven. Jeg presser også inn en time eller to til trening 3-4 dager i uka og når jeg har fri pleier jeg å gå på ski eller lignende og så skriver jeg på oppgaven når jeg er hjemme resten av dagen. Akkurat nå når jeg bare har noen måneder igjen går det fint å ikke ha alt for mye "liv" utenom skolen. Anonymkode: dcf01...e7c 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #15 Skrevet 2. februar 2018 Har forelesning bare tre dager i uka. Mandag (4 timer), tirsdag (2 timer) og onsdag (2 timer). Prøver å putte inn lesing to timer disse dagene, da forelesningene er så korte. De andre dagene sover jeg til 10-12, og begynner å lese etter en god frokost/lunsj. Prøver å ta fri rundt 6-7 tiden. Jeg jobber helt klart best hjemme, så skal jeg lese på skolen får jeg ikke til noe. Var slik på videregående også Anonymkode: 879da...d52
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #16 Skrevet 2. februar 2018 Skole fra 8:15-10 jobber med emnene frem til 13:00. Jobb fra 14:15 til 22:15. Prøver å lage en trenings plan, ikke så lett. Jobben tar alt tiden. Anonymkode: 3fe34...d0d
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #17 Skrevet 4. februar 2018 Har du virkelig forelesning hver eneste dag fra 08 til 15.30? Da må du ha studert noe laaangt annet enn de tingene jeg har studert. Alle de fagene jeg har tatt har bare hatt forelesninger et par ganger i uka, så i et fulltidsstudium fikk en maks to forelesninger om dagen. De timene mellom forelesningene er vel meningen at skal brukes til selvstudium. Høres rart at du skal trenge mer tid enn disse timene du er på skolen, da er du jo laaangt over 100 % student? Anonymkode: d54a3...304
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #18 Skrevet 4. februar 2018 Er det rom for å legge om studieteknikken din slik at dagene blir mindre krevende? At du f.eks noterer mindre på forelesninger og heller følge mer med på hva foreleser sier. Min erfaring er at ting festet seg nesten bedre når jeg var mindre fokusert på å notere så mye på forelsesningene og heller bare høre på hva som ble sagt. Fant også ut at innholdsfortegnelser i bøkene er gull verdt fordi de er en oversikt med stikkord over innholdet i kapitlene og man kan bare fylle på oversikten med innhold fra kapitlene. Hadde også god nytte av å lage tankekart og på den måten lagre informasjonen visuelt. Vet ikke om noe av dette kan funke for deg, men det kan være nyttig å se på studieteknikken. Som noen skriver over er det også viktig å legge inn pauser og kanskje ta en kveld helt fri fra studier. Hjernen trenger også hvile og resultatet er at du kanskje får mer gjort de andre dagene ved å koble helt ut en kveld. Det er viktig å ta pauser for ikke å miste motivasjonen og holde seg frisk og rask. Anonymkode: ac930...c70
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #19 Skrevet 4. februar 2018 Her er det forelesninger fra 8-12, med en dag fri. Jeg får gjort mye skolearbeid på kveldene (altså oppgaveskriving), men husarbeidet hoper seg opp, og så spiser jeg bare 2 ganger om dagen og sover 5-6 timer. Trener 30 minutter yoga 4 ganger i uka (hjemme, for å spare tid og penger). Har du ingenting du kan kutte ned på? Kan du kanskje smøre frokost før du legger deg, evt. gjøre klart alt av brødmat på samme tid, slik at du slipper å gå ut av "studiemodus" for å smøre noen skiver, og kan bare hente noen og lese/skrive mens du spiser? Selv fargekoder jeg notatene, og omformulerer setningene til mere muntlig form. Det er et system som fungerer for meg. Trenger ikke lengere å renskrive alle notatene, slik jeg gjorde i starten. Renskriver du? Husker det var et helvetes ork. Ble nesten mere sliten av det enn å lese i de tunge bøkene. Prøv deg frem. Finn et system som fungerer for deg . Anonymkode: 9760b...5ed
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #20 Skrevet 4. februar 2018 5 hours ago, AnonymBruker said: Har du virkelig forelesning hver eneste dag fra 08 til 15.30? Da må du ha studert noe laaangt annet enn de tingene jeg har studert. Alle de fagene jeg har tatt har bare hatt forelesninger et par ganger i uka, så i et fulltidsstudium fikk en maks to forelesninger om dagen. De timene mellom forelesningene er vel meningen at skal brukes til selvstudium. Høres rart at du skal trenge mer tid enn disse timene du er på skolen, da er du jo laaangt over 100 % student? Anonymkode: d54a3...304 Er en forelesning før og etter lunsj 4 dager i uka, de er som regel satt opp slik at det er mellom 30 min og 1 1/2 time å spise lunsj på, varierer litt Den siste dagen blir brukt til gruppearbeid, som vi har i noen av emnene. Dette er emner innen bla. teknologi, med en del obligatoriske innleveringer hver uke, og noen større oppgaver som skal skrives i løpet av semesteret for å få gå opp til eksamen. Innleveringene må man nesten bare gjøre, og man kan jo droppe forelesninger for å gjøre de på dagtid, men da er det ofte vanskelig å forstå helhelten for de foreleserne er veldig flinke til å få frem alt som er viktig. Quote Min erfaring er at ting festet seg nesten bedre når jeg var mindre fokusert på å notere så mye på forelsesningene og heller bare høre på hva som ble sagt. Jeg er ikke så "våken" før lunsj, så skriver ned så mye som mulig, ellers hadde det gått inn et øre og ut det andre Har en del hjemmeeksamen, mappeinnlevering og muntligeksamen så trenger ikke pugge stoffet, er mer å forstå hvordan alt henger sammen og jobbe mye med det. Synes egentlig hjemmeeksamen over flere dager er verst for da overtenker jeg hver eneste setning. 1 hour ago, AnonymBruker said: Selv fargekoder jeg notatene, og omformulerer setningene til mere muntlig form. Det er et system som fungerer for meg. Trenger ikke lengere å renskrive alle notatene, slik jeg gjorde i starten. Renskriver du? Husker det var et helvetes ork. Ble nesten mere sliten av det enn å lese i de tunge bøkene. Prøv deg frem. Finn et system som fungerer for deg . Jeg renskriver ingenting, det er jeg for lat til hehe. Dersom jeg skal bruke noe fra forelesning på en oppgave tar jeg de frem og bruker de, hvis ikke blir de nok aldri tatt frem igjen Quote Har du ingenting du kan kutte ned på? Kan ikke kutte ned på søvn føler jeg, selv om å legge seg så tidlig kanskje ikke er normalt? Det verste jeg vet er å være trøtt, forsove meg. Tror også jeg kunne kuttet ned på forelesninger og en del jeg gjøre selv om jeg ikke satset på A/B, men når man først får de karakterene føles det som om man er skikkelig lat om man heller vil se på tv, være mer sosial og slappe av. Jeg tar også ekstra emner her og der, 37,5 stp dette semesteret, og de ekstra greiene kunne vel egentlig vært brukt til å ta livet med ro. Har iallefall fått mange gode tips i denne tråden, og jeg er ikke syk lengre så denne uka skal bli bedre! TS Anonymkode: 10493...dcf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå