Gå til innhold

1.klassing som stadig tisser på seg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en 1.klassing som stadig tisser på seg. Stort sett har det skjedd på skolen. Gjerne i friminuttet, fordi hun glemte å tisse før de gikk ut, eller idet hun løper til doen i timen. Nå har det også skjedd på sfo. Hun blir så opptatt med lek, og plutselig må hun på do, men sprekker rett før hun kommer fram.

Hjemme går det greit. Men vi har hatt noen uhell på natta, så vi må ha på tisselaken. Jeg passer på at hun går på do før hun sover, men er ikke alltid at det er nok. Hun skylder på at hun drømmer at hun må tisse om at hun tror hun er på do..

Det har gått fint veldig lenge, men nå har hun slitt de siste månedene.

Hva kan vi gjøre med dette?

Anonymkode: 388d8...3e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville tatt det oppe med kontaktlærer, slik at de kan minne barnet på å gå på do før de går ut. De som jobber i 1.klasse er ikke helt ukjente med situasjoner som dette :) 

• Liker 2
Skrevet

Skjedde med barnet til noen jeg kjenner. Viste seg at han hadde for seint utviklet blære. Fikk medisiner som hjalp masse. Ta kontakt med legen. 

Anonymkode: 2032c...200

Skrevet

Sånn var jeg som barn! Jeg kjente bare ikke at jeg måtte tisse før det var for sent. Fikk først mye kjeft og «trusler» om bleie, men et besøk hos legen hjalp mye. Han fortalte at noen barn kan bruke lengre tid på å lære å oppfatte signalene og at hos noen kan signalene komme sent eller være svake. Dette var jo en forklaring til et barn, så den rent medisinske forklaringen vet jeg ikke. Men uansett fikk jeg etter dette hjelp både hjemme, av lærere, trenere og andre til å diskret bli minnet på å gå på do ofte nok. Lærte også å gå på do når det var en stund siden, selv om jeg ikke trodde jeg måtte på do. Og ofte tisset jeg jo mye da, selv om jeg ikke hadde oppfattet selv at jeg måtte det. Etterhvert lærte jeg å kjenne det selv, men selv som voksen opplever jeg at jeg kanskje er litt dårligere på å «holde meg» enn hva jeg tror er vanlig. Men gode vaner fra barndommen med å gå på do når muligheten er der, gjør at det ikke er noe problem for meg.

Anonymkode: c79a7...0a7

• Liker 2
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en 1.klassing som stadig tisser på seg. Stort sett har det skjedd på skolen. Gjerne i friminuttet, fordi hun glemte å tisse før de gikk ut, eller idet hun løper til doen i timen. Nå har det også skjedd på sfo. Hun blir så opptatt med lek, og plutselig må hun på do, men sprekker rett før hun kommer fram.

Hjemme går det greit. Men vi har hatt noen uhell på natta, så vi må ha på tisselaken. Jeg passer på at hun går på do før hun sover, men er ikke alltid at det er nok. Hun skylder på at hun drømmer at hun må tisse om at hun tror hun er på do..

Hva sier legen deres om saken? Det kan jo være svært mange grunner til at det er slik. 

Anonymkode: d11ad...f08

• Liker 1
Skrevet

Det er ganske vanlig at vi må passe på at førsteklassinger tisser regelmessig. Snakk med kontaktlærer og hør om dere sammen med jenta kan finne en løsning. Kanskje hun skal minnes på å gå på do før hun går ut i friminuttet. Kanskje lærer må lese signalene og hjelpe henne slik at hun rekker fram i timene. Som sagt, det er vanlig og noe de fleste lærere er vant med å håndtere.

Skrevet

Jeg er snart 30 år, men husker da jeg gikk på førskolen og tisset på meg ved noen anledninger fordi det var en gutt på skolen jeg syntes var så skummel. Jeg gruet meg skikkelig hver eneste dag! Andre årsaker til at jeg tisset på meg, var at jeg ikke turte å gå på do på skolen. Jeg var redd for å låse meg inne/turte ikke låse, og klarte ikke holde meg til jeg kom hjem igjen. Kan det være noe barnet gruer seg til?

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du snakker med legen hennes og tar med en urinprøve. Om legen vil at barnet skal være med første timen snakker du med kontoret om når du bestiller time. 

Om dette skyldes bare forglemmelser eller om det kan være noe fysisk i tollegg må legen avgjøre. For barnet er det nok en "tragedie" at hun tisser på seg i påsyn av andre barn. Derfor er dette viktig å ta tak i tidlig. 

Anonymkode: 2b25d...3a8

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjedde med barnet til noen jeg kjenner. Viste seg at han hadde for seint utviklet blære. Fikk medisiner som hjalp masse. Ta kontakt med legen. 

Jøss... og bivirkningene? Måtte medisiner tas livet ut? 

Anonymkode: 72d45...e30

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva sier legen deres om saken? Det kan jo være svært mange grunner til at det er slik. 

Anonymkode: d11ad...f08

Leger lærer jo av sine pasienter...så får du en uerfaren lege så ikke forvent det største.

Gjest GoldenLioness
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ta det opp med lærerne. De må passe på klokken slik at de minner henne på tissepauser :) 

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jøss... og bivirkningene? Måtte medisiner tas livet ut? 

Nei, bare til blæra er ferdig utviklet/utviklet i takt med resten av kroppen. 

Skrevet
På 1.2.2018 den 20.57, AnonymBruker skrev:

Hei. Har samme "problem" her. Dette er vanlig. Gå inn på torrhelenatten.no. Se reportasje fra God Morgen Norge. 

Anonymkode: 1eb86...8d3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...